Your browser (Internet Explorer 6) is out of date. It has known security flaws and may not display all features of this and other websites. Learn how to update your browser.
X
Bu İşte Bir Eksiklik Var: Etik Eğitimi 4 Beğendim Spam Favorilerime Ekle Değerlendir

Bu İşte Bir Eksiklik Var: Etik Eğitimi

Sevgili öğretmenlerim,
Diplomamda "Sınıf Öğretmeni" yazsa da öğretmen olmanın diplomaya bağlı olmadığına inananlardan olduğum için sizlere sadece "Araştırmacı" vasfımla seslenmek istiyorum. Zira mesleğimi henüz yapmıyor ve şuan sınıf öğretmenliği bilim dalında yüksek lisans öğrenimimi sürdürüyorum. Ve şuan ÖRAV e-kampüs benim için bir derya. Öğretmenlerim, bu yıl tez dönemine geçmiş bulunuyorum ve tezimi ülkemizde ve dünyada adının sıklıkla duyulmaya başlandığı, ancak kavramın içinin doldurulamadığı "ETİK" üzerine yazmayı düşünüyorum. Genelde etik olan tez konum, özelde "ETİK EĞİTİMİ" kavramını incelemek üzere şekillenecek. Etik kavramı, özellikle tıp ve meslek etiği üzerine yoğunlaşsa da en temel anlamda -olumlu veya olumsuz anlamda-eğitimde şekillenmektedir. Zira yapılan araştırmalar okul çağında etik dışı davranışlarda bulunan bireylerin ilerleyen yaşlarında bu davranışları mesleklerine de sirayet ettirdikleri sonucunu bizlere sunmaktadır. Burada etik bilincin oluşturulmasında eğitimin bütün paydaşlarının önemi ortaya çıkmaktadır.
Özellikle Türkiye'de etik eğitimi adı altında daha çok ahlak veya daha da özele inersek değerler eğitimi verilmekte ve etiğin evrensel değerlerden sıyrılıp yerele, geleneklere vs. indirgenmesine neden olmaktadır. Ben sizlerden, görev yaptığınız okullarda uygulanan veya sınıflarınızda uyguladığınız etik eğitimi başlığı ile verilen veya verilmesi gerektiğini düşündüğünüz konular hakkında değerli fikirlerinizi rica ediyorum. Şimdiden tüm öğretmenlerime yeni eğitim- öğretim yılında mutluluklar ve başarılar dilerim.

Aybüke UÇANSOY

 

Görüntülenme Sayısı: hesaplanıyor...

  • Eğitim sistemine farklı bir bakışla yaklaşan günceniz için teşekkür ederim.Yolun başındasınız ve bundan sonraki hedefleriniz ve iedalleriniz için bahtınız, şansınız ve yolunuz açık olsun...

    | cevapla |0 defa beğenildi.
  • Son derece önemli gördüğüm bu kısa yazınızı izninizle kişisel bloğumda kaynak göstermek suretiyle iktibas ediyorum. Ayrıca, Değerler Eğitimi'nin bizim için önemini bir de farklı bir branştan öğretmenimizce ele alınması çok daha güzel oldu.

    | cevapla |0 defa beğenildi.

    Mehmet Fatih Bütün

    20.9.2014

  • Aybüke hocam benzer süreçlerin sancılarını yaşamış bir kişi olarak size yardımcı olmayı çok isterim. Ancak takdir edeceğiniz üzere "Etik" ve "Etik Eğitimi" çok geniş bir kavram. Neresinden nasıl tutunup yardımcı olabileceğim konusunda karar veremedim. Konuyu birazcık sınırlandırmamız, belki size daha fazla yardımcı olmamızı sağlayabilir. Sağlıcakla kalın...

    | cevapla |0 defa beğenildi.
  • Öğretmenlerim öncelikle çok teşekkür ederim... Dilerim eğitim sistemimiz Kavramsal düzeyde irdelemekten ziyade uygulamalarla da destekler etik eğitimini.

    Mustafa öğretmenim, ben sınıf öğretmenliğinde yüksek lisans yapıyor olmam dolayısıyla 1. Kademede etik eğitimine Yönelik tez konumu belirledim ve Çalışmalara adım adım başladım. Burada paylaşmak istiyor olsam da savunmamı verene kadar paylaşmam etik olmayacak sanırım :) Ancak sizin Yaşadığınız sancıları, deneyimleri Öğrenmek çok isterim. Zira tez konum haricinde de üzerinde uzun yıllar düşünmek istediğim bir konu kendisi....

    | cevapla |0 defa beğenildi.
  • Sevgili Aybüke Hocam,
    Öncelikle olası bir yanlış anlaşılmayı düzeltmem en doğrusu galiba. "Benzer süreçlerin sancıları"ndan kastım tez hazırlama süreci, danışman rehberliği, etik kurul onayları, araştırmanın betimsel, deneysel, nitel mi olacağı vb. sancılardı. Yazınızdan benim de Etik Eğitimi üzerine çalıştığım sonucunu çıkardığınızı düşünmemden dolayı bu açıklamayı yapmayı zaruri gördüm. Yorumlarda değer ve etik kavramlarının iç içe geçtiğini görünce konunun özünü tam idrak edemedim.
    Araştırmanızın problem durumunu ve modelini bilmeden yardımcı olabilmek gerçekten zor olmakla birlikte, yanlış hatırlamıyorsam İngilizce kavramsal karşılığı "Moral Education" olan "Etik Eğitimi"ni Türkiye'de üç başlık altında incelemek mümkün:
    Birincisi, Mehmet Fatih Hocamın bahsettiği Değerler Eğitimi. Bildiğim kadarıyla bu konu Türkiye’de merkezileşmiş ve standartları oluşturularak disiplin haline getirilmiş bir eğitim programı çerçevesinde ele alınmaktan ziyade, yerel düzeydeki kişisel ve kurumsal insiyatiflerle ele alınıp uygulanıyor. "Değerler Eğitimi”nin diğer derslerden bağımsız bir disiplin olarak Türkiye'nin bütününde uygulandığından söz etmek güç. Yerel düzeydeki bu "Değerler Eğitimi"girişimlerini bir kenara koyduğumuzda, "Etik Eğitimi" nin diğer tüm derslerden bağımsız bir disiplin olarak ele alındığı bir program ya da uygulama, benim bildiğim kadarıyla, Türkiye'de 1-4. sınıflar düzeyinde yok. (Bu arada genel kabul gören yaklaşım da bağımsız bir disiplin olmasından ziyade interdisipliner yaklaşarak diğer derslerle ilişkinlendirilmiş bir yapı diye hatırlıyorum.)
    İkinci kısım ise (şu an için) 4. sınıflarla sınırlı olan Din dersleri. Din derslerinin farklı ünitelerinde "Etik" kavramına ilişkin çeşitli konular İslam dini bağlamında ele alınarak uygulanıyor. Öğretmenler tarafından kitapların nasıl uygulandığı, dersler işlenirken "Etik Eğitimi"ne ilişkin kazanımların hangi alt mesajlarla verildiği de ayrıca önem taşıyor diye düşünüyorum. Diğer taraftan  "Etik Eğitimi"ne ilişkin kazanımların içeriğe(ders kitaplarına) nasıl yansıtıldığına ilişkin başka bir analiz yapılması da ayrıca ilgi çekici olabilir.
    Üçüncü kısım ise 2. ve 3. sınıflarda Hayat Bilgisi ve 4. sınıflarda Sosyal Bilgiler dersindeki belli ünitelerde yer alan "Etik Eğitimi"ne ilişkin kazanım ve etkinlikler. Benim incelemelerime göre Hayat Bilgisi dersinde "Etik Eğitimi" ile ilişkilendirilebilecek kazanımlar 1. sınıftan 3. sınıfa doğru sayıca azalıyor ve Sosyal Bilgiler dersine göre göreli olarak daha az yer tutuyor. (Göreli dememin sebebi, özellikle birinci sınıfta toplumsal kurallar ve etik kavramlarına ilişkin kazanımları sayısı fazla diye hatırlamamdandır.) Özellikle Sosyal Bilgiler dersinde ise her "Öğrenme Alanı"ndaki kazanımların "Doğrudan Verilecek Beceri" ve "Doğrudan Verilecek Değer" olarak ikiye ayrıldığını görüyoruz. Özellikle her öğrenme alanının bir toplumsal değerle ele alınmış olmasından , Sosyal Bilgiler dersinin bütünsel olarak "Etik Eğitimi"nin bir enstrümanı gibi kullanıldığı sonucunu çıkarmak, bana göre mümkün.
    Ha, bir de unutmadan Türkçe dersi içerisinde de doğrudan programda belirtilen Türkçe dersi kazanımları ile ilgili olmasa da, dolaylı olarak bazı metinlerin içerikleri "Etik Eğitimi"ne ilişkin unsurlar barındırıyor. (Nezaket ifadeleri kullanmanın önemi, emeğe saygı v.b)

    Ortak bir frekans yakalama kaygısından çok uzun yazdığımı fark edememişim. :-) Okuyucular bağışlasınlar, umarım yararlı olabilmişimdir. Kolaylıklar…

    | cevapla |0 defa beğenildi.
  • Aybüke Öğretmenim!
    Etik kavramını bizler hep üniversitede felsefi boyutu ile ele aldık ama görev aldığımız kurumlar itibariyle biraz daha bu kavramı gündelik hayata indirgememiz gerekiyor. Aslında herkesin bildiği ifade ile etik kavramını Ahlak düzleminde incelemeye başlamak en güzeli olacaktır. Bir öğretmenim geçenlerde şunu söylemişti. "Çocuklarımıza öncelikle Ahlak Eğitimini vermeliyiz" Müfredat TTK'nun bizlere biçtiği müfredat çok sığ olmakla birlikte yaşayarak öğrenme ve örneklem yoluyla canlandırma bizim Değerler Eğitiminde temel hedefimiz olmalı. Yani bir DKAB öğretmeni olarak ben şunu savunurum. Sadece bir haftalığına dünyanın bile insanlığı ile örnek olarak gösterdiği bir lider portresi olan Hz. Muhammed (a.s)'in eğitim ve terbiye metodunu örnek alarak ders işlesek bırakın ders işlemeyi onun örnekliğini hayatımıza aktarabilsek emin olun her şey çok farklı olacak. Belki biraz branş reklamı içeren ifadeler kullanmış gibi gözükebilirim lakin durum çok vahim. Gençlerimizin ve yeni nesillerimizin artık Ahlaki Eğitim anlamında özellikle Değerler Eğitimi açısından bilgilendirilmesi gerekiyor.

    | cevapla |0 defa beğenildi.

    Mehmet Fatih Bütün

    28.9.2014

Yorum Yap

İsim*

email*Sizi bilgilendirmek için kullanılacak

Yorumu Ekle