Öğrencileri Güdülemek İçin Övgüleri Nasıl Kullanabilirsiniz?
ÖRAV eğitimlerinde olumlu davranışları pekiştirmek modülünde işlediğimiz konuyu bir de "Sınıf Yönetimi Stratejileri" kitabında anlatılanlarla pekiştirmek istedim. Zaman zaman öğrendiklerimizin üzerinden bir kez daha geçmek iyi oluyor.
Övgü kullanımı; basit, masrafsız ve yormayan bir sınıf yönetim becerisidir.
- Her öğrenciyi cesaretlendirecek bir şey bulunuz.
Öğrenciler iyi bir iş yaptıklarının söylenmesinden hoşnutluk duyarlar. Eğer yeterince dikkatli bakarsanız bir şeyleri doğru yapan öğrencilerinizin olduğunu fark edersiniz. İşte o doğru eylem ve sonrasında onlara iltifat ediniz
- Övgüleriniz özel olsun.
Basit bir biçimde şöyle söylemeyiniz:”İyi yapmışsın.” Bunun yerine şöyle söyleyebilirsiniz. “İpek, bugünkü sınıf tartışmalarımıza katılma tarzından gerçekten çok etkilendim.” Öğrencilere çalışmalarında neleri beğendiğinizi , beğendiğiniz davranışları tekrarlamalarından daha fazla hoşnut olacağınızı açıkça söyleyiniz.
- Doğal bir biçimde sürekli övgülerde bulununuz, ama yalnızca hak edildiğinde.
Övgüler kısa ömürlü olabilir. Öğrenciler bunu aldıktan sonra hemen tüketirler. Bu nedenle bunlara da sık sık gereksinim duyarlar. Halk edilmeden verilen övgü nadiren olumlu sonuçlar doğurur. Aynı zamanda gereksiz övgülerle güvenirliliğinizi kaybedersiniz.
- Övgünüzle gelişmesi gereken becerileri birbiriyle ilişkilendiriniz.
Övgülerinizi çocuğun güçlendirmesini istediğiniz etkinliğe odaklı yaparsanız öğrencinin bu beceriyi geliştirmesine yardım edebilirsiniz. Küçük kazanımları överseniz bunun sınıfta beceri gelişimindeki etkisine şaşıracaksınız
- Samimi olunuz.
Övgülerde bulunduğunuz zaman, bunu niçin yaptığınızı da övgünüze ekleyin. Akıllı bir kişinin takdirlerini, dalkavukların yapmacık övgülerinden ve aptalların hayranlıklarından ayıran da budur. Çocuklar samimiyetsizliği hemen fark ederler.
- Çabaları övünüz, başarıları değil.
Bir amaca erişmeye çabalayan bir öğrenciye, samimi şekilde takdirlerinizi gösterdiğinizde öğrencilerin daha sıkı çalışmalarını sağlarsınız. Övgünüzü başarılı olması için değil içinden gelerek çalışması için yaptığınızda bu öğrencinin daha fazla güdülenmesine yardım edecektir. Övgünüzü başarılı olması için değil, içinden gelerek çalışması için yaptığınızda bu öğrencinin daha fazla güdülenmesine yardım edecektir.
- Girişimciliği övün.
Bir çöpü söylemeden alıp çöp kutusuna atan bir öğrenci, daha fazla çalışan ya da istenmediği halde daha fazla çaba gösteren çocuk, kabul görmeyen bir ödevi şikayet etmeden kabul eden birisi. Bunlar övülmeyi, takdir edilmeyi ve beğenilmeyi hak eden fakat bunu almakta çoğu kez başarısız olan çocuklardır ve sayıları çok fazla değildir.
- Bireysel olarak ve başkalarının yanında övünüz.
Bir grubun gösterdiği çabanın övülmesi yerinde yapıldığında iyidir, ancak her birey bireysel olarak kabul görmek için can atar. Övgünün öğrencileri isimleriyle çağırdığınızda daha uzun süreli etkisi vardır. Eski bir atasözünü unutmayınız. Herkesin içinde övünüz, yalnızken eleştiriniz. Öğrenciler sınıf arkadaşlarının karşısında, ebeveynlerinin varlığında ya da müdür geldiğinde öğretmenlerinden iltifat almaktan hoşlanırlar.
- Takdirlerinizi birçok yolla gösteriniz.
Etkili öğretmenler, övgü sözleri ve doğal olarak yapılan onaylamaların yanı sıra, baş sallama, gülümseme ve sırt sıvazlama gibi sözel olmayan çeşitli mesajların gücünü asla unutmazlar.
- Övgüyü bir azarlama sözünü şekerle kapatmak gibi kullanmayınız.
Asla bir çocuğa yapılan eleştiriyi birkaç övgü sözcüğüyle yumuşatmaya çalışmayınız. Övgüyü ve eleştiriyi ayrı ayrı değerlendiriniz. Aksi halde çocukların kafaları karışacak ve gelecekte yapılan tüm övgülere kuşkuyla bakacakladır.
Kaynak: Jarvis Finger & Barry Bamford, Sınıf Yönetimi Stratejileri Öğretmen Kılavuzu, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara 2010
Görüntülenme Sayısı: hesaplanıyor...