Your browser (Internet Explorer 6) is out of date. It has known security flaws and may not display all features of this and other websites. Learn how to update your browser.
X
Öğrenen Organizasyon ve Organizasyonlarda Öğrenme 1 Beğendim Spam Favorilerime Ekle Değerlendir

Öğrenen Organizasyon ve Organizasyonlarda Öğrenme

Çocukluğumuzdan beri sorgulayan araştıran merak eden bireyler olarak öğrenme bizim doğamızda vardır. Bilginin hızla arttığı bir dünyada öğrenmenin önemi çok büyüktür. Her saniye yeni bir bilginin üretildiği bir dünyada öğrenmek için organizasyonlar önem kazanmıştır. Organizasyonlar için artık tek bir öğrenen yeterli olmamaktadır. Teknoloji sürekli gelişiyor, değişiyor ve ulaşılabilir hale geliyor. Bu değişime hızla adapte olmamız gerekiyor.

ÖĞRENEN ORGANİZASYON NEDİR?

Organizasyon ortak bir amacı gerçekleştirmek için bir araya gelen insanların oluşturduğu yapı kurallar ve süreçler bütünüdür. Bilgi çağında organizasyonların ayakta olması için öğrenmek önemli bir ihtiyaçtır. Öğrenen organizasyon bilgi üretilmesine imkan veren, üretilen bilgiyi hizmete dönüştüren ve bilgiyi tecrübe olarak görerek verimlilik için kullanan yapıdır.

ÖĞRENEN ORGANİZASYON OLMAK İÇİN ÇEŞİTLİ  NEDENLER

  •  Organizasyonun sürekliliğini sağlamak
  •  Rekabet edebilmek
  •  Başarılı örnek bir organizasyon olabilmek
  •  Dünyaya yeni bilgi/ hizmet sunmak
  •  Müşteri ihtiyaçlarına cevap verebilmek
  •  Hataları önlemek ve tekrarlamamak
  •  Organizasyonun ortak zekasını artırmak
  •  Motive edici bir iş ortamı yaratmak
  •  Çalışan önerilerini ele almak
  •  Nitelikli insanları işe almak ve kurumda kalmalarını sağlamak
  •  Çalışanların gelişimlerini desteklemek

 

ÖĞRENEN ORGANİZASYONLARIN YAPITAŞLARI NELERDİR?

Bilgisi, Çalışanları, Teknolojisi , ÖğrenmeYeteneği, Kendisi

Bu beş yapıtaşının ortak çalışmasını sağlamak öğrenen organizasyon olmanın ilk adımıdır. Takım çalışması öğrenen organizasyon olmanın temelidir. Öğrenen organizasyon olmak için ortak hedefleri- Vizyonu- önceden birlikte belirlemek gereklidir.

Öğrenen organizasyonlarda sistem düşüncesinin temel olduğuna inanılmaktadır

Peki sistem düşüncesi nedir?

Geniş bir bakış açısı ile tüm yönleri hesaba katan, problemin farklı parçaları arasındaki ilişkilere odaklanan bir yaklaşımdır. Bu yaklaşım bir problemi çözmek için neler yapılması gerektiği, problemin ortaya çıkışı ile birlikte hangi iç ve dış unsurların dikkate alınması gerektiğini kendi bakış açısı ile ortaya koyar.

Öğrenen Organizasyon Olma yolundayız

Öğrenen orginzasyon olmak için atılacak bazı adımlar vardır. Bunlar;

  • Öğrenmeye inanç ve ortak vizyonun belirlenmesi
  • Kurum hedefleri ile öğrenme hedefleri arasındaki uyum ve öğrenme kapasitesi
  • Sistem düşüncesinin önemi
  • Çalışanlara güvenme, destekleme
  • Teknolojiyi kullanma, iletişim ve sürekli öğrenme
  • Bürokrasiden kurtulma
  • Uygulama

Bir organizasyonun öğrenme isteği ve kapasitesi kendi mensuplarınınkinden büyük olamaz. Organizasyonlarda takım halinde öğrenme önemlidir. Organizasyonlarda temel öğrenme birimi bireyler değil takımlardır. Organizasyonlar mensuplarının yetişmesini teşvik eder onların çoşkularından ve heveslerinden yararlanır.

Öğrenen organizasyonlarda iletişim ve uzaktan öğrenme

Öğrenen organizasyonlarda iletişim çok önemlidir.Öğrenen organizasyon  kendisini yaşayan bir sistem olarak algılar. Her bölüm bir başka bölümle bağlantılıdır. Bölümler arası iletişim de paralel iletişimi hayata geçirir. Bürokrasinin yoğun yaşandığı kurumlarda sınırlar belirlidir ve çalışanlar daha çok dikey iletişim halindedir. Öğrenen organizasyonlar sanal öğrenme ortamları yaratır. Kurumlarda farklı yerlerde çalışan kişileri bir araya getirmek, onların görüşlerini almak ve eğitmek için teknolojiden faydalanır. Eğitimleri e- öğrenme ile verebilir, eş zamanlı bilgi paylaşım oturumları düzenleyebilir

Organizasyonda Öğrenmenin Önündeki Engeller

  • Sorunu Kabul Etmeme
  • Sorunu Görüp de Görmeme
  • Bilgiyi Saklama
  • Bütünü Görememe
  • Deneyimlerden Faydalanamama
  • Bilgi Üretimini Engelleme( Ben Bilirim Sendromu)
  • Sorunları Kişilerle Özdeşleştirme
  • Geçmişe Güvenme
  • Eğitimi Öğrenme Zannetme

Öğrenen Organizasyona Bireyin Rolü; Bireyler öğrenmeye istekli değilse o kurumun öğrenen organizasyona ulaşma şansı maalesef çok düşük olacaktır. Bireyin öğrenmeye inanması için, öğrenmeye açık ve istekli olması, durumunun farkında olması, kaygılarını aşması ve öğrenme stratejisini bilmesi gerekir.

 Öğrenenen Organizasyonların “Öğrendik Bitti” Deme Hakkı Var mıdır?

Bilginin üretme hızının saniyelere düştüğü mevcut bilginin 1,5 yılda yarılandığı günümüzde öğrenmenin sonuna varmak hiçbir zaman mümkün olmayacaktır. Ne kadar çok öğrenirsek o kadar az bildiğimizin farkına varacağız. Burada önemli olan bireysel olarak ömür boyu öğrenen kişi olmaktır.

Öğrenen Organizasyonun Özeti ve Fark Ettiklerim

  • Organizasyonların ayakta kalması için önemli bir ihtiyaçtır 
  • Öğrenen  organizasyonlar kavramı  Peter M. Senge  tarafından tanımlanmıştır.
  • Öğrenen organizasyon bilgi üretilmesine imkan verir. Bilgiyi kullanır.
  • Organizasyonlar için tek bir öğrenen yeterli olmamaktadır.
  • Organizasyonlar yüksek özlemlerini ve hedeflerini gerçekleştirmek için sürekli kapasitelerini artırmak isteyeceklerdir.
  • Bir organizasyonun öğrenme isteği ve kapasitesi kendi mensuplarınınkinden büyük olamaz.
  • Öğrenen organizasyonlarda takım olmak önemli bir unsurdur
  • Organizasyonlarda takım halinde öğrenme önemlidir. Organizasyonlarda temel öğrenme birimi bireyler değil takımlardır
  • Organizasyondaki liderler kendi istedikleri için değil öğrenicilerin arzusu ve isteği ile organizasyonları öğrenen organizasyon haline getireceklerdir.
  • Öğrenen organizasyonlarının temelinde zihin değişikliği yatar
  • İnsanlar,  ortak  bir vizyona sahip olmaları  ve bu  vizyona bağlılıkları sayesinde kendilerini  öğrenmek için motive  edeceklerdir.
  • Öğrenen organizasyonlarda iletişim çağ atlamıştır. Bugün iletişim  konuşmanın ötesinde  bir  birliktelik  oluşturmaya çalıştırmaktadır.
  • Öğrenen organizasyon  kendisini yaşayan bir sistem olarak algılar. Her bölüm bir başka bölümle bağlantılıdır.

 

Hızla gelişen dünyada organizasyonların “artık öğrendik bitti “ deme hakkı yoktur.
Sonuç;

           ÖĞRENMENİN SINIRI YOKTUR

 

 

 

 

Kaynakça

 Senge, Peter M.(2002) Beşinci Disiplin. Çevirenler: Ayşegül İldeniz, Ahmet Doğukan. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları

 

 Vahap TECİM. (2004) . Sistem Yaklaşımı ve Soft Sistem Düşüncesi, D.E.Ü. İ.İ.B.F.Dergisi , Cilt:19 Sayı:2, ss:75-100

 

Aktaran ; Akdoğan F. (2011), Ekampüs/sanalsınıf/ogrenenorganizasyon.  :)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Görüntülenme Sayısı: hesaplanıyor...