YAŞAM BOYU ÖĞRENME - Johann Comenius
YAŞAM BOYU ÖĞRENME
“Sakın bir insan şeklinde davranmayı öğrenmemiş birisinin gerçekten insan olmasını beklemeyin.”
“ İnsan öncelikle bilmek istediği her şeyi öğrenmelidir.”
“Öğrenim yaşamın ilk yıllarında başlamalıdır. Çünkü hayat öğrenerek değil eylem şeklinde geçmelidir.”
“ Algıları ne kadar zayıf ve aptal olursa olsunlar bu durumdan kurtulmaları için çocukların yardıma ihtiyaçları vardır.”
OKULUN ADI PANSOPHY OKULLARI
Kurucunun adı Johann Comenius (1592–1670)
KİMDİR ?
Johann Comenius : Pedagojik, sosyal ve ruhsal reformlar üzerine çalışmaları olan bir bilim insanıdır. Şimdi Çek Cumhuriyetinin bir parçası olan Maravianın güney doğusundaki Nivnice köyünde doğmuştur. Protestanlığa bağlı olan Tarikat üyelerinin Birliği adındaki kiliseye papaz olmuştur.30 yıl savaşlarının yarattığı politik ve dinsel baskı ve eziyetler üzerine geri dönmek umuduyla 1628 yılında ülkesini terk etmek zorunda kaldı..Ama asla geri dönemedi. 17.yüzyıl Avrupasını etkisi altına alan politik ve dinsel çatışmalar altında Comenius 200 den fazla yazı kaleme almıştır. Bu yazılarında tüm insanları ve dinleri Tanrının ilahi takdiri altında bir araya getirerek acılarını azaltmanın yollarını aramıştır.
EĞİTİM ANLAYIŞI
Comenius en çok pedagoji alanındaki yenilikleriyle tanınmaktadır. Ama kimse onun dinsel ve metafiziksel inanç ve bakış açılarını göz önüne almadan eğitimle ilgili yaklaşımlarını tam olarak anlayamaz.
“Tanrının yaratıkları olarak, insanlar doğal olarak iyidir, kötü değil.” Aynı zamanda Comenius İsa’nın ikinci kez gelişinin insanlığın çektiği acıya son vereceğini düşünmüştür. Ama insanlık PANSOPHY ‘ e “İNSAN BİLGİSİNİN ANSİKLOPEDİK SİSTEMİ DEMEK OLAN YAŞAM BOYU ÖĞRENME” katılarak yeni milenyuma hizmet edebilir.
Evrendeki her şeyin birbirleriyle iç içe oldukları uyumu görerek , tüm insanlık doğadaki ve kendilerindeki tanrı varlığının ve görkeminin ayırdına varacaklardır.
Comenius , insanlığın anne rahminden mezara kadar olan yaşamını doğanın tüm varlıklarının öğrenmenin temelini oluşturacak şekilde hizmet ettiği eğitimin basamakları olarak tanımlar.
Comenius , burada bilimsel araştırmanın tümevarımsal yönteminin ilk savunucularından olan İngiliz Sir Francis Bacon’un yazılarından etkilenmiştir
Comenius , doğru bilginin gerçekte var oldukları gibi şeylerde bulunabileceğine ve onların nasıl olduğunun anlaşıldığında anlama işleminin gerçekleşeceğine inanmıştır.
Sonuç olarak, Comenius tüm insanları felsefik, teolojik , bilimsel , sosyal ve politik gerçekliklerle düşüncelerin birbirleriyle olan ilişkilerini ve uyumunu fark etmeye yöneltmiştir.
Burada görünüşe göre üç ayrı nokta ortaya çıkmaktadır. DOĞAL OLAN, İNSANİ OLAN ve TANRISAL OLAN.
Comenius’a göre, dini , bilimsel ve felsefik yaklaşımlar arasındaki anlaşmazlıklar her birinin evrensel doğruların bir kısmını ele almış olmalarından kaynaklanmaktadır ve bunlar ancak PANSOPHIC farkındalığın sağlanmasıyla uyum içinde bir arada var olabilir. Evrensel eğitim ve pedagoji aracılığıyla PANSOPHY insanın önyargısını giderebilir ve onu mükemmelliğe doğru (Tanrının insana sunduğu) ilerletir.
KARŞILAŞTIRMA
Comenius yaşadığı döneme ait eğitim alanındaki birçok yaklaşımlarda hata bulmuştur.
Özellikler GRAMER ve EZBER e dayalı yaklaşımları kabul etmemiştir. Avrupa okullarında öğrencilerin öğrenmeye olan ilgilerini azaltmaya yarayan katı ve gelişigüzel düzenlenmiş öğretme yöntemlerinden yakınmıştır.
Sonuç olarak Comenius erkek yada kadın, zengin yada yoksul, zeki yada zihinsel engelli olsun tüm çocukların eğitim hakları olduğuna inanmıştır ve sadece seçkin birkaç kişinin eğitime hakkı olduğu görüşünü reddetmiştir. Comenius ‘a göre tüm bu eğitim engelleri insanlığın gelecek yeni bin yıla doğru yol almasında sakınca oluşturmaktadır. Sonuç olarak bu sorunları ortadan kaldırmak için birçok kitap ve eğitimsel yaklaşım yöntemlerini kaleme almıştır.
NASIL BİR YAKLAŞIM ?
1- PANSOPHY insanlığın ruhsal sağlığı için önemlidir
2- İyi bir toplum ancak tüm bireyler ansiklopedik bilgiye erişirse oluşur
3- Öğretmen ve öğrenci arasında oluşacak etkili bir bilgi iletişimi önemlidir. Bunun için standart bir pedagojik eğitimi önemsemiştir.
4- Comenius yaşadığı dönemdeki eğitimcilerle karşılaştırıldığında uyumlu ve standart bir eğitim yönergesi olması gerektiğine inanan ilk eğitimcidir.
5- Öğretmenlerden öğrencilerin seviyelerini saptamalarını ve ona uygun eğitim yönergesiyle yaklaşımda bulunmaları gerektiğini düşünmüştür.
6- Dersler basitten zora doğru ve istikrarlı adımlarla ilerlemelidir.
7- Ayrıca 17. yy da yükselen deneyimcilik (empiricism) akımına ışık tutan duyular aracılığıyla yeni materyaller edinme düşüncesini de tartışmaya açmıştır.
8- Comenius öğretmenlerin yaşamları boyunca öğrenmeyi kabul eden bilgili ve dürüst öğrenciler yetiştirebileceklerini tartışmıştır. Bu bağlamda öğretmeyi eğer doğru bir şekilde yapılırsa sonucu garanti edebilecek teknik bir beceri olarak görmüştür.
9- Öğrencilerin anadillerini iyi bilmelerinin eğitim için gerekli olduğu tavsiyesinde bulunmuştur.
10- Öğrenme duyularla başlar ilkesini pekiştiren resimli eğitim kitaplarının önemine değinmiştir. Bu bağlamda her sözcüğe denk düşen resimlerin olduğu Latin ders kitabı yayınlamıştır.(The World in Pictures). Bu kitap aynı zamanda öğrencilerin konuyla ilgili kuralları daha iyi anlamalarına yardımcı olacak örneklerle de donatılmıştır.
Bu yöntem günümüzde modern eğitim aracı olarak kullanılan görsel-işitsel yöntem ve elektronik medyanın temelini oluşturmuştur
11- Pansophic okullarının dünyadaki tüm eğitimli insanların araştırmalarını koordine ederek entelektüel ve ruhsal/düşünsel bir birlikteliğe (consensus) katkıda bulunacakların inanmıştır.(In Way of Light)
AMAÇ
Bu ışık okulu (This "college of light”) ulaşılabilir ve göze çarpan yerde/bölgede olmalı ve Avrupanın öne çıkan bilim insanlarını kapsamayı kolaylaştırmak için ortak bir dil kullanmalıdır. Tanrının yarattıklarının ve kutsallığının anlaşılmasının ayrıcalıklı kişilerin tekelinde olan bir şeye dönüşmesinin önüne geçilmesi için ideal dünyayı yönetmeli ve bilgiyi yaymalıdır. Ancak böyle bir kurum tüm insanlığı hem kültürel hem de dinsel olarak birleştirebilir.
Pansophic okulları hiçbirzaman gerçeğe dönüşmemesine rağmen Comenius’un tezi İngilterede 1662 de kurulan Royal Society ile 1700 de kurulan Berlin Royal Academy of Sciences ‘a ilham olmuştur.
ELEŞTİRİLER
Comenius’un Akıl ve Bilginin tek bir çatıda birada harmanlanabileceğine yönelik inanışı bilginin objektif olarak elde edilebilmesi için bilimin teolojiden ayrılmasının yollarını arayan Fransız filozof René Descartes tarafından eleştirilmiştir. Gerçekte Comenius’un Pansophic düşünceleri 17.yy sonlarına doğru Aydınlanmanın egemen “ bilgi kuramsal(epistemological)” anlayışlarıyla uyumsuzluk gösterdiği için gözden düşmüştür .
OLUMLAMA
Geçmiş yüzyılda belli sayıda eğitimci Comenius’un pedogojik yaklaşımlarla ilgili mirasını yeniden canlandırmışlardır;
a-Eğitimin “erken çocukluk” çağında başlaması gerektiği vurgusuna ve Alman eğitimci Friedrich Froebel’ in anaokul fikri olan bedensel cezalandırma yöntemlerine ( Friedrich Froebel's kindergarten idea) karşı çıkışına atıfta bulunmuşlardır .
b- Comenius’un evrensel eğitim ve okulların sınıflandırılması(derecelendirilmesi) sistemini övmüşlerdir.
c- Resimler’de Dünya (World In Pictures) adlı eserindeki yenilikçi öğrenme yöntemine ve eğitimde retorik olandansa gerçek olanı tercih etmiş olmasını onaylamışlardır.
d- Son olarak, Comenius’un eğitimi eğlenceli, dramayı kullanarak daha anlamlı hale getirme ve diğer yenilikçi (innovative) yöntemleri kullanma arzusunu övmüşlerdir.
SONUÇ OLARAK
Yaşam boyu öğrenme olasılığına inanmıştır .
İnsanlar şeylerin bilgisini edinme yeteneğine sahip olarak doğarlar
Öğretme süresince insan beynine dışarıdan bilgi aktarılmasının değil zaten kendinde var olanı seçmesinin ve açığa çıkarmasının daha doğru olduğuna inanmıştır. [Didactica magna (The great didactics)]
COMENIUS PROJELERİ
Şu anda dünyada uygulanmaya çalışılan proje tabanlı eğitim ve yaşam boyu öğrenme çalışmalarının adının COMENIUS olması bu nedenledir.
KAYNAK
http://education.stateuniversity.com/pages/1868/Comenius-Johann-1592-1670
http://www.faqs.org/childhood/Ch-Co/Comenius-Johann-Amos-1592-1670
Görüntülenme Sayısı: hesaplanıyor...