Your browser (Internet Explorer 6) is out of date. It has known security flaws and may not display all features of this and other websites. Learn how to update your browser.
X
YARATICI YAZIYORUM :) 3 Beğendim Spam Favorilerime Ekle Değerlendir

YARATICI YAZIYORUM :)

 

Ders                          :Türkçe

Katılımcı                   : 3.- 4. Sınıf

Süre                          : 40+ 40+ 40 dakika

Öğrenme Alanı       : Yazma

Yöntem ve Teknikler: Yaratıcı drama (rol oynama, doğaçlama, donuk imge)

Araç-gereçler: 23 adet A4 kağıdı, 23 adet kurşun kalem. “sulu- lezzetli- iri- al yanaklı” kelimelerinin yazılı olduğu kartlar, Samed Behrengi’nin “Bir Şeftali Bin Şeftali” kitabından hazırlık aşaması için 23 adet aynı metin., Samed Behrengi’ nin “Bir Şeftali Bin Şeftali” kitabından değerlendirme aşaması için 23 adet aynı metin, Samed Behrengi’ nin “Bir Şeftali Bin Şeftali” kitabının kurgusuna uygun 5 ayrı karikatür,Müzik CD’ si (Farid Farjat- Anronka Seranad- Parça 1), CD çalar

Kazanımlar :

  1. Kâğıdın sol ve sağ yan kenarları ile alt ve üst kısımlarında ilkelere uygun boşluklar bırakarak yazar.
  2. Kâğıdın sağ üst köşesine tarih yazar
  3. Günce yazar.

 

Hazırlık-Isınma

1. Etkinlik (Ara Sokak- Dar Sokaklar)

Öğrenciler yan yana ve arka arkaya belli aralıklarla sıralanırlar. 3 öğrenci gönüllü seçilir. Kaçanlar Sahip Ali ile Polat kovalayan ise bahçıvandır. Mekanda ara sokak ve dar sokaklar olmak üzere iki yön belirlenir. Bu ara sokak ve dar sokakların bahçedeki şeftali ağaçlarının arasındaki boşluklar olduğunu düşünmeleri istenir. Öğrenciler ellerini açarak aynı yönde dururlar. Ağaçların arasında Sahip Ali ile Polat kaçar, bahçıvan da onları yakalamaya çalışır. Öğretmen “ara sokaklar” ve “dar sokaklar” diyerek öğrencilerin yön değiştirmelerini sağlar. Kovalamaca sırasında öğrencilerin kollarının altından geçmek yasaktır. Kaçanlardan biri yakalanırsa rolleri değişir, bu sefer bahçıvan kimi yakaladıysa onun rolüne geçer, yakalanan da bahçıvan olarak onları yakalamaya çalışır. Etkinlik süresince bahçedeki şeftali ağaçlarını oluşturan öğrencilerin, kendilerini bir defterin satırları gibi eşit ve düzgün aralıklarla dizildiklerini düşünmeleri istenir. Ayrıca kovalamaca yapan 3 öğrenci de ara sokaklar ve dar sokakların dışına çıkmadan sınırlar içinde kovalamacaya devam etmelidir. Bu uyarılar etkinlik öncesi ya da gerekirse etkinlik sırasında öğrencilere yapılır.

 

2. Etkinlik

Öğretmen elleriyle basit ritmik hareketler yapar. Öğrenciler de bu ritmik hareketleri tekrar eder. Öğretmen öğrenciler ritmik hareketleri kavrayana kadar tekrar eder. Öğrencilerin ritmik hareket tekrarlarını kavradığı gözlendiğinde, hareketlere sözler de eklenir. Yazılı anlatım sırasında kağıt kullanımıyla ilgili kuralların, ritmik hareketlerle birleştirileceği söylenir (Aykaç, 2011).

  • Sol bacakla başlayarak 1-2-3-4 şeklinde yerinde yürüme hareketi yapılır. 4 derken sol bacak yana açılır (sol kenardan 3.5 cm).
  • Sağ bacakla başlayarak 1-2-3-4 şeklinde yerinde yürüme hareketi yapılır. 4 derken sağ bacak yana açılır (sağ kenardan 1.5 cm).
  • 1-2-3-4 şeklinde yerinde yürüme hareketi yapılır. 4 derken bacaklar açılır, eller havada birbirine vurulur (üstten 6 cm.).
  • 1-2-3-4 şeklinde yerinde yürüme hareketi yapılır. 4 derken bacaklar açılır, eller bacakların arasında birbirine vurulur (alttan 3 cm.).
  • 1-2-3-4 şeklinde yerinde yürüme hareketi yapılır. 4 derken sağ el yukarıda 2 defa parmak şaklatılır ( sağ üst köşeye tarih yaz.).

 

Canlandırma

3. Etkinlik

Öğrenciler çember olur. Öğrencilere sayma yoluyla 1’den 4’e kadar sayı verilir. 1’lerin, 2’lerin, 3’lerin, 4’lerin bir araya gelerek 4 grup oluşturmaları yönergesi verilir. Bu etkinlik için önceden hazırlanan resimler gruplara verilir. Öncelikle resimlerdeki sıralamayı kendilerinin yapmaları istenir. Böylelikle aynı resimlerden yola çıkan her grubun masalı farklı kurgulanmış olacaktır. Gruplara resimlerden yola çıkarak masal yazmaları yönergesi verilir. Masalı yazarken kâğıdın sol yan kenardan 3.5 cm, sağ yan kenarlardan 1.5 cm. ve alt kısımdan 3 cm ve üst kısımdan 6 cm. açık yazarak uygun boşluklar bırakmaları ve kâğıdın sağ üst köşesine tarih yazmaları istenir. Tüm grupların yazma çalışmaları tamamlandıktan sonra masallar gruplar arasında değiştirilir. Gruplar yazılı masallardan yola çıkarak canlandırırlar.

4. Etkinlik

Öğrenciler çember olur. Öğretmen, Samed Behrengi’ nin “Bir Şeftali Bin Şeftali” kitabından bir metin okur.

Polat ile Sahip Ali beni bahçedeki tepeceğin arkasındaki kuytu köşeye gömdüler. Üzerimdeki toprağı da elleriyle güzelce düzeltip gittiler.

Kara, nemli toprak beni kucakladı, bağrına bastı. Hemen yeşerecek güçte değildim. Kendimi toparlamam için de zamana ihtiyacım vardı.”

Öğretmen bu kısa parçayı okuduktan sonra “Acaba toprağın altından gün yüzüne çıkana dek küçük çekirdek neler yaşadı?” sorusunu sorar.

Öğrenciler mekânda serbest yürüyüş yaparken bu soruyu düşünmeleri istenir. Liderin el çırpma hareketiyle başlar içe doğru yere çömelirler. Öğretmen, öğrenciler arasında gezerken sesinin tonunu derinden bir ses gibi kısar ve

Hadi nazlanma canım. İçindeki yaşam tohumu yeşermek üzere. Kalk artık, kocaman bir ağaç olup meyve vermeye can atan sen değil misin” der.

Öğretmen, müziğin(Farid Farjat- Anronka Seranad- Parça 1) açılmasıyla her birinin toprak altındaki bir şeftali çekirdeği olduğunu ve kendilerini müziğin ve kendi doğalarının ritmine bırakarak, gün ışına kavuşmalarını söyler. Tüm çekirdekler gün ışığına kavuştuğunda donuk imge şeklinde kalmaları istenir. Öğretmen çekirdekten yeni bir şeftali fidanı olmuş katılımcılara dokunduğunda duygularını paylaşmalarını söyler. Tüm katılımcıların duygu ve düşünceleri alındıktan sonra etkinlik sona erer.

Değerlendirme

5. Etkinlik (Günce Yazma)

Öğrencilere aşağıdaki metin verilir ve okumaları istenir. Bu metinden sonraki duygularını bir günce olarak yazmaları söylenir. Yazdıkları günceyi yazarken kâğıdın sol yan kenardan 3.5 cm, sağ yan kenarlardan 1.5 cm. ve alt kısımdan 3 cm ve üst kısımdan 6 cm. açık yazarak uygun boşluklar bırakmaları ve kâğıdın sağ üst köşesine tarih yazmaları istenir.

 

“Sahip Ali ve Polat benimle öyle ilgileniyorlardı ki bahçedeki öteki ağaçları unutmuşlardı. Önceden yaptıkları gibi annemin şeftalisinin olmasını da beklemiyorlardı. Ben onlara aittim. Şeftalim tam olgunlaştığında koparma ve tıpkı beni yedikleri gibi zevkle yemeleri hakkını onlara vermiştim.

Günlerden bir gün Sahip Ali ve Polat benimle vedalaşmaya gelmişlerdi. Tam yanımdan ayrılacaklardı ki şeftalimi ayaklarının önüne düşürdüm. Şeftalimi alıp, kokladılar, sonra üzerindeki toprağı silkelediler, iki ellerini bana dolayıp, gövdemin en altından kafama kadar beni okşadılar ve sonra ayrıldılar.

O günden bu yana kaç yıl geçti bilmiyorum…”

 

Etkinlik: (değerlendirme ek süre kalırsa)

“……………………………O sırada bir takım sesler duydum. İki çocuk bahçe duvarından atlayıp içeri girmişlerdi. Sahip Ali ve Polat. O gün gene koşarak geldiler bahçeye. Üzerimden atlayıp, anama doğru koştular. Biraz sonra döndüklerini gördüm. Suratları asıktı. Bahçıvana kızmışlardı, verip veriştiriyorlardı.

  “Şu işe bak, koca ağaçta tek bir şeftali bile bırakmamış, hepsini toplamış.” ……………………………………………………………………………………………………………………            Kızgındılar. Bastıkları yeri görmeden yürüyorlardı. Üstüme basıp beni ezecekler diye ödüm kopuyordu. Tam önlerindeydim. Derken, Polat’ ın ayağına bir diken battı. Çıkarmak için eğildiğinde de beni görünce dikeni filan unuttu. Aldı beni yerden.      

          ……………………Polat’ la Sahip Ali nihayet beni yemeye karar verdiklerinde, ben hayat boyu geçirdiğim değişimleri düşünüyordum.”

 

Yukarıdaki metin öğrencilere verilir ve okunması istenir. Şeftali kelimesinden yola çıkarak “sulu- lezzetli- iri- al yanaklı” özelliklerini de kullanarak, kendi yaratıcılıkları ile biçimlendirdikleri bir şeftaliyi en az 2 paragraflık bir betimleme yazısı yazmaları istenir.

 

 

 

 

 

Görüntülenme Sayısı: hesaplanıyor...

Ders Planı

4 >> Türkçe >> YAZMA: Yazma Kurallarını Uygulama >> Yazma yöntemini belirler.

4 >> Türkçe >> YAZMA: Yazma Kurallarını Uygulama >> Yazma amacını belirler.

4 >> Türkçe >> YAZMA: Yazma Kurallarını Uygulama >> Yazma konusunu belirler.

4 >> Türkçe >> YAZMA: Yazma Kurallarını Uygulama >> Yazmak için hazırlık yapar.