Mavi-Kırmızı Çubuklar
Yine misafirimden güzel bir çalışma. Teşekkürler Selda.
Selda YAMAÇLI
Mavi _kırmızı çubuklar ile matematik öğretimi
Montessori…
‘’Klasik eğitim modellerinden farklı olarak, her çocuğun özel ve tek olduğunu temel alan, kendi bireysel öğrenme hızına göre ilerleyebildiği eğitim metodu Montessori ’’ diye bir cümle okuduğum gün başladım 2 yaşındaki kızım için bu yöntemi araştırmaya ve bu yöntemin felsefesini yazılmış kitapları okuyarak anlamaya çalışmaya ve daha sonra uygulamaya.
Bu yöntem 0/6 yaşa arası çocuklar için uygulansa da birçok materyali okuma yazma öğretiminde matematikte de çok rahat uygulanabiliyor. Özellikle öğrenme güçlüğü çeken çocuklarda uygulandığında şaşırtan sonuçlara ulaşabiliyorsunuz.
Ben daha önce kızım için hazırladığım mavi kırmızı çubuk materyalini öğrencilerim için matematik öğretiminde kullandım.
Sınıf sayımın azlığı ,sınıfımda mini bir destek odası tarzı bir destek köşemin olması bu yöntemi kullanırken bana avantaj sagladı tabi ki ama tüm sınıfa uygulayamasanız da öğrenme güçlüğü çeken öğrencilerinizle zaman ayırıp yapacağınız 15/20 dkkalık çalışmalar bile faydalı olacaktır. Ki bu tarz materlyaller çocukların hep ilgisini çektiğinde diğer çocuklarda emin olun serbest etkinliklerde hatta teneffüslerde bile ilgileneceklerdir bu materyalle
Önce kırmızı mavi çubukların ne olduğundan başlayalım.
Bu yöntemin materyalleri kısa zaman önceye kadar yurtdışından temin edilebiliyordu.Şimdi yülkemizde de satışı var ama ne yalan söyleyeyim biraz tuzlu.
Bu yüzden ben marangoza kestirdiğim çıtalar ve bir miktar ahşap boyası ile hallettim.
Mavi kırmızı çubuk ve yardımcı materyaller rakam kartları ve sayı pulları.
1 metreden 10 cm ye kadar çubuklar kestirip 90-80-70-60….cm şeklinde kestirip , 10 cm lik çubuk kırmızı olacak şekilde 10 cm’lik bölümlere ayırıp boyuyoruz.
Ve her çubuğa karşılık gelecek rakam ve rakam değeri kadar pul olan kartlar hazırlıyoruz. Ben daha dayanıklı olsun diye bunları keçeden yaptım.
Bu materyal bir çok kazanımda kullanılabiliyor 1. sınıftan 4.sınıfa kadar.
Aslında sadece sayı öğretiminde kullanılsa da çok işlevsel bir materyal olduğundan ben aşağıdaki konuların öğretiminde de kullandım.
1.Örüntüde
2.Uzundan kısaya kısadan uzuna sıralama ya da bir nesnenin uzunluklarına göre sıralanmış nesne topluluğu içindeki yerini belirlemede.
3.Sayı öğretiminde
4 .Toplama öğretiminde ,verilmeyen toplananı bulma öğretiminde
5.Kesirlerin öğretiminde kullanılabiliyor.
Ve aklınıza gelen ve uygulanabilirher konudaJ
Sayı öğretimi:
Önce çocuklara çubuklarımızı tanıtıyoruz
‘’Bunlar mavi kırmızı çubuklar ,tek 10 cmlik çubuğu alıp buna 1’lik çubuk deniyor 20 cmlik çubuğu alıp buna 2’lik çubuk deniyor diyoruz üzerindeki her bir alan ayrı renklerle ayrıldığından bunu kavrayabiliyor zaten diğerlerini gösterirken bölümlere bakıp 3’lük ,4’lük diye saymaya başlıyorlar zaten.
Sonra bu çubukları kısadan uzuna uzundan kısaya dizmelerini istiyoruz.Dizerken sayıyoruz 1’lik ,2’lik….. gibi.
Çubukları dizdikten sonra :
Bu sayı kartların çıkarıyoruz ortaya ve arkalarını çeviriyoruz öğrenciler tek tek çekip hangi sayı gelirse o sayılık çubuğun altına koyuyor bu kartları ve ardından pullu kartları çıkarıyoruz ve aynı işlemi bu defa da pullu kartlarla yapıyorlar.
Daha sonra sayıları sayabilirler ya da içlerinden bir çubuğu ve kartları alıp hangi çubuğun olmadığı sorularak farklı oyunlar oynatılabilir.
Toplama öğretimi:
Yine çubuklar uç uca dizerek toplama yaptırılabilir.
Kartlar kullanılarak yine oyunla kart çeker iki kişi ve o karta ait çubuğu alıp uç uca birleştirmeleri istenir ve oradaki bölmeler saydırılıp kaç olduğu buldurulabilir.
Bu toplamı yine pul ve kartlarla göstermeleri istenebilir.
Verilmeyen toplananı bulma ise
Burada 10’luk çubuk yere koyup üzerine 9’luk koydum ve 10 olması için kaçlık çubuğa ihtiyacım olduğunu sordum.
Sadece 1 bölümün altta kaldığın görünce zaten direkt 1 diyor zaten.
Bu diğer bütün sayılarla yapılabilir.
İlerlediklerinde bu çubukların kağıt versiyonları daha küçük olarak (her bölüm 1cm mesela)20’lik olarak da çocuklara dağıtılıp daha farklı toplamalar yaptırılabilir
Bunu 20 ye kadar uzatabiliriz çocuklar kendileri kesip, toplamaları somutlaştırabilirler.
Ve o zaman onluk birlik öğretiminde de kullanılabilir.
Kesir öğretimi:
Yine yarım, tüm çeyrek ve diğer kesir türleri sınıf düzeyine göre çubuklar üst üste konularak öğretilebilir.
6’lk bir çubuk alınıp mesela bu çubuğun ½ si olan çubuğu bulur musun denilebilir ve çocuk 4 lük çubuğu alıp üstüne koyduğunda yanlış yapsa bile hemen görüntü olarak olmadığını anlayıp bi küçüğüyle değiştiriyor.
Yine bu çubukların kağıt versiyonlarıyla bölme de yaptırabilirsiniz 6 ‘lık çubuğu 3 parçaya ayırsan kaçlık çubuk olur diye bunu elindeki diğer ikilik çubukları kullanarak yapabilir.
Ha derlerse ki uzun iş bunlar!
O zaman biz de deriz ki ‘’Biz bunu yaparız!’’
Fark yaratamıyor, yapamıyor isek niye buradayız
Yani kısaca materyal montessoriden onu nasıl ve ne şekilde kullanacağımız yine her zamanki gibi bizim yaratıcılığımızdan
Görüntülenme Sayısı: hesaplanıyor...