Öğrenme Stilimi Biliyor muyum?
ÖĞRENME STİLİMİ BİLİYOR MUYUM ?
Merhaba Arkadaşlar
Yerel bir gazete için öğrencilere yönelik yazdığım bu yazıyı biraz farklılaştırıp sizlerle paylaşmak istedim.
Öğrenci: Sınavlara o kadar da çalışmıştım neden istediğim sonucu alamadım öğretmenim?
Veli: Çocuk çok çalışıyor ama bir türlü istediği sonuca ulaşamıyor? Nedenini anlayamadık.
Komşu Teyze: Bu kızcağız gece gündüz çalıştı ama istediği fakülteye giremedi.
Yukarıdaki cümleler sanırım çoğumuza tanıdık geliyor. Çocuklar neden emeklerinin karşılığını alamıyorlar? Bunun elbette pek çok nedeni olabilir. Tekrar yapmama, çalışmayı zamana yaymak yerine son güne bırakma, dikkati yoğunlaştıramama vb. gibi hepimizin bildiği pek çok neden sayılabilir. Belki de “ders çalışma” etkinliğine bakış açımızı biraz değiştirmemiz gerekiyor. Ders çalışma için ayrılan zamanın uzunluğundan çok nasıl ders çalışıldığına bakmak sanırım bizi çözüme daha çok yaklaştırıyor. Bu noktada “nasıl çalışırsam öğrendiklerim zihnimde uzun süre kalır?” Sorusu akla geliyor.
NASIL ÇALIŞALIM?
İnsanlar birbirinden farklı öğrenirler. Nasıl karakter ve fiziksel özelliklerimiz diğerlerinden farklıysa öğrenme stillerimiz de farklı olabilir. Öğrenme stilleri, her öğrencinin yeni ve zor bilgiye hazırlanırken, öğrenirken ve hatırlarken farklı ve kendilerine özgü yollar kullanmasıdır. (Rita Dunn, 1993) Öğrenme Stillerini Görsel, İşitsel, Kinestetik/Dokunsal olmak üzere üç ana özellik altında toplayabiliriz. Bu üç ana özellik her insanda bulunur fakat biri ya da ikisi daha baskındır. Şimdi öğrenme stillerinin özelliklerini tanıyalım. Bakalım hangi özellikleri taşıyoruz?
GÖRSEL ÖĞRENCİNİN ÖZELLİKLERİ
Tertipli ve düzenlidir. Çok hareketli değildir. Kıyafetleri düzgündür. Ödevlerini zamanında yapar. Defterlerini temiz kullanır. Sözlü talimatları takip etmekte zorlandıkları için genelde tahtaya yazılmasını tercih eder. Kurallara uyar ve disiplinlidir. Karmaşık ve ne olacağı belli olmayan işlerden huzursuzluk duyar. Planlı hareket eder. Gördüklerini hatırlar. Genellikle gördüklerini görüntü olarak belleğine kaydeder ve görüntü olarak hatırlar. Bir yazıda noktalama ve dilbilgisi hatalarını hemen fark eder. Detayları fark eder. Gözleriyle ve sessiz okur. Ders dinlerken not alma ihtiyacı hisseder.
GÖRSEL BİR ÖĞRENCİYİM, NASIL ÇALIŞMALIYIM?
Ders çalışırken renkleri bolca kullanabilirsin. Fosforlu ve renkli kalemlerle okuduğun önemli yerlerin altını çizebilirsin. Ders çalışırken kendinin konuyu hatırlayabileceği şekilde resim ve semboller kullanabilirsin. Yapışkanlı renkli post-it kağıtları kullanabilirsin. Bu sembolleri kendin oluşturabilirsin. Hazırladığın şema, grafik , poster ve haritaları görebileceğin şekilde odana asabilirsin. Matematikte problem çözme basamaklarını şema haline getirebilirsin. Çalıştığın konu ile ilgili video izleyebilir, internetteki animasyonlardan yararlanabilirsin. Karikatür hazırlayabilirsin.
İŞİTSEL ÖĞRENCİNİN ÖZELLİKLERİ
Kulaklarının duyduğu şeyleri daha rahat anlar. Seslerden rahatsız olur fakat kendisi okuma yaparken sesli okumak ister. Duyarak, konuşarak ve sesli okuyarak öğrenir. Konuşma ve dinleme becerisi çok gelişmiştir. Yazma konusunda sıkıntı çekebilir. Yabancı dil öğrenmeye yatkındır. Konuşmayı çok sever. Şarkı ve melodileri kolaylıkla öğrenir. Sesleri kolaylıkla taklit eder. Dikkati kolay dağılır. Tartışılanı ve konuşulanı hatırlar.
İŞİTSEL BİR ÖĞRENCİYİM, NASIL ÇALIŞMALIYIM?
Arkadaşlarınla soru-cevap yöntemini kullanarak çalışabilirsin. Okuduklarını kaydedip daha sonra dinleyebilirsin. Hatırlaman gereken bilgileri şarkı ya da melodi (oluşturduğun melodiler komik olabilir ) haline getirip aklında tutabilirsin. Konuyu yüksek sesle anlatarak çalışabilirsin. Matematikte problem basamaklarını yazıp sonra sesli okuyabilirsin. Konuyu hikaye haline getirip anlatabilirsin.
KİNESTETİK /DOKUNSAL ÖĞRENCİ
Hareket etmeyi sever. Sabit bir konumda uzun süre kalmak onu sıkabilir. Uygulama yaparak öğrenir. Konuşurken jest, mimik, ellerini ve kollarını çok fazla kullanır. Yazım hataları yapabilir. Olayları drama şeklinde anlatmaktan hoşlanır. Genellikle okurken yazıyı eliyle takip eder. Laboratuvar ortamında çalışmayı sever. Deney yapmaktan hoşlanır. Yaşadıklarını ve yapılanları hatırlar. Bilgileri belleğine yürüyerek ve/veya hareket ederek kaydeder. Dans etmeyi sever. Spor dallarında başarılı olurlar.
KİNESTETİK/DOKUNSAL BİR ÖĞRENCİYİM, NASIL ÇALIŞMALIYIM?
Çalıştığın konuları oyun haline getirebilirsin. Yürüyerek, dans ederek ya da farklı hareketler yaparak çalışabilirsin. Modeller yaratabilirsin. Konuları drama haline getirip çalışabilirsin. Deney hazırlayabilirsin. Müze, sergi gibi yerlere gidebilirsin. Karalayarak ya da eskiz çizerek çalışabilirsin.
Yukarıda bahsettiğim öğrenme stillerinden sizde ya sadece biri ya da ikisi aynı oranda baskın olabilir. Örneğin bir öğrenci aynı oranda hem işitsel hem de kinestetik/dokunsal olabilir. Bu durumda iki stile ait çalışma önerilerini de uygulayabilirsiniz.
Her biriniz karakter özellikleriniz ve yaşantılarınızla ayrı birer dünyasınız. Stillere ait çalışma önerilerini sentezleyerek kendinize ait özgün stillerinizi oluşturabilirsiniz. Bahsedilen çalışma önerileri kendi stilinizi oluşturmanızda size yardımcı olacak ipuçları sunmaktadır.
Hepinize keyifli, verimli ve eğlencesi bol bir dönem diliyorum. Yüreğinizden sevgi eksik olmasın.
Ömüray Akdemir
Yararlanılan Kaynaklar: Boydak,A. ; Öğrenme Stilleri,Beyaz Yayınları, İstanbul,2001
Duman, F. Nevsun; Başarıya Giden Yolu Anlamak,İstanbul,2005
Görüntülenme Sayısı: hesaplanıyor...