Ders : Hayat Bilgisi
Tema : Dün,Bugün,Yarın
Kazanım: Gün içinde kendisinin ve arkadaşlarının duygularındaki değişimi gözlemler ve bu değişimin nedenleri hakkında çıkarımlarda bulunur.
Ara-Disiplinlerle İlişkilendirme: Eleştirel düşünme, öz yönetim becerisini geliştirmeye yöneliktir.
Araç – Gereç : Kartonlar, renkli kalemler
Süre : 2 ders saati
Merak Uyandırma : Derse girmeden önce mümkünse bir idareci ya da öğretmenden zil çaldıktan sonra elinde birkaç kağıtla sınıfa girip öğrencilerin önünde öğretmenlerinin tayinin başka bir okula çıktığını ve birkaç gün içinde o okulda göreve başlaması gerektiğini, bu sınıf için de başka bir öğretmenin görevlendirildiğini söylemesi istenir. Sınıf öğretmeni derse girdikten sonra durum gerçekleştirilir.
İlgiye Odaklama : Öğretmen söylemesi gerekenleri söyleyip sınıftan çıktıktan sonra sınıf öğretmeni öğrencilerine bu duruma çok üzüldüğünü söyler ve gönüllü öğrencilerden bu durum karşısında neler hissettiklerini anlatmasını ister. Daha sonra her bir gruba daire şeklinde kesilmiş kırmızı kartonlar ve renkli kalemler dağıtarak hissettiklerini anlatan bir yüz ifadesi çizmelerini ister.
Arkasından üzücü haberi verme rolünü üstlenen öğretmen tekrar sınıfa girerek, bir yanlış anlaşılma olduğunu, öğretmenlerinin tayinin çıkmadığını söyler. Sınıf o duyguyu yaşadıktan sonra öğrencilere ne hissettikleri sorulur. İfadeler alındıktan sonra aslında bunun bugünkü konumuzla ilgili bir oyun olduğu söylenir ve konumuzun ne olduğu beyin fırtınası yaptırılarak buldurulur. Arkasından gruplara daire şeklindeki sarı kartonlar dağıtılarak hissettikleri duyguya ait yüz ifadesini çizmeleri istenir.
Öğrenme Deneyimi : Duygularımızla ilgili konuşulduktan sonra “Duygularımız nasıl değişir, nelerden etkilenir? Nasıl gözlenir? Hangi olaylar karşısında seviniriz? Duygularımızdaki değişiklik nasıl fark edilir?” gibi sorular sorularak öğrencilerin konuyla ilgili düşüncelerini paylaşmaları sağlanır.
Daha sonra “Üzüntü ve sevinç dışında hangi duyguları yaşarız?” sorusuyla ilgili örnek olaylar, cümleler verilerek bu olaylar karşısında hissedilen duygular öğrencilere buldurulur. Yine mavi, yeşil kartonlara bu ifadeleri çizmeleri istenir. Böylece her grupta en az dört duyguyu ifade eden kartlar oluşturulmuş olur.
“Ne Hissettim?” oyunu oynanır. ( Öğretmenin doğaçlama olarak anlattığı olaylar karşısında gruplardan bu olay karşısında hissedilebilecek duyguya ait yüz ifadesi kartını kaldırmaları istenir. Duygu ve buna neden olan olay kısaca özetlenip, diğer duruma geçilir.
Deneyim Paylaşımı : Tüm öğrenciler grup şeklinde bir duygu seçer. Bu duyguyu yaşamalarına sebep olabilecek bir olay, bu duyguyu anlatan bir şarkı, veya resim yapmaları ve sonra da bunu diğer arkadaşlarıyla paylaşmaları istenir.