ALTERNATİF SBS SINAVI ÖNERİSİ
Türkiye’de sınav sistemlerine yönelik önemli eleştiriler bulunmaktadır. Sınavlara karşı olmak sorunu çözmemekte çünkü Avrupa’da ve Amerika’da liselere ve üniversiteler girişler sınavla yapılmaktadır. Türkiye’deki sorun sınavların olması değil, sınav sisteminin yanlış yapılmasından kaynaklanmaktadır. SBS ve YGS çoktan seçmeli teste dayalı sınavlar olduğundan birçok sorunu beraberinde getirmektedir. Bunlar bilindiği için burada bu konuya değinmeyeceğim. Benim Türkiye’de kurgulanan yanlış sisteme alternatif bir önerim var. Aslında Avrupa ve Amerika’da yılsonu olgunluk sınavları yapılmaktadır. Öğrenciler bu olgunluk sınavlarına göre meslek lisesine veya akademik liselere geçiş yapabiliyor. Tabi Türkiye’de okulların bu sınavı yapması ciddi usulsüzlüklere neden olabilir. Bunun için benim önerdiğim sınav sistemi bu tarz istismarı önleyecek düzeydedir, Şöyle ki;
1-Sınav Soruları; kazanımlar esas alınarak öğrencinin; yorumlama, analiz etme, eleştirel düşünme, sonuçları tahmin etme, problem çözme vb. yeterliliklerini ölçecek nitelikte hazırlanır. Bunun için sorular açıklamalı çoktan seçmeli test, boşluk doldurma, eşleştirme ve klasik soru vb. türlerinde olacak. (Sınavda sadece çoktan seçmeli teste dayalı sorular sorulması hem öğrencileri dershaneye mahkûm etmekte hem de eğitim sistemini sınav odaklı hale getirdiğinden öğrencilerin, hayatı dört şık zanneden bireyler haline dönüştürdü.)
2-Sınavlar 1. Oturum; Türkçe ve Matematik, 2. Oturum; Sosyal Bilgiler ve Fen ve Teknoloji 3. Oturum; İngilizce olmak üzere 3 oturum halinde gerçekleştirilecektir. (Önerilen sınav teste dayalı olmadığından daha fazla zamana ihtiyaç bulunmaktadır.)
3-Sınav cevap kâğıtlarında adayların isimleri ve okulları hakkında bilgi olmayacak. Sadece barkod numarası ve güvenlik kodu bulunacak. (Cevap kâğıdında öğrencilerin il, okul ve isim gibi bilgiler olmadığından cevap kâğıdını değerlendiren öğretmenin tarafsız değerlendirme yapmasına katkı sağlayacaktır. Cevap kâğıdı tesadüfi örneklem yöntemiyle seçileceği için öğretmenin değerlendirdiği cevap kâğıdı kendi okulundan olabileceği gibi başka okulda okuyan öğrencinin de cevap kâğıdı olabilir.)
4-MEBBİS'te Sınav Değerlendirme Modülü oluşturulacak. Sınav cevap kâğıtları taranarak MEBBİS’de hazırlanacak olan Sınav Değerlendirme Modülüne aktarılacak. (Sınav çoktan seçmeli teste dayalı olmadığından değerlendirme öğretmenler tarafından yapılacağından cevap kâğıtları elektronik ortama aktarılacak.)
5-Ölçme ve değerlendirme konusunda eğitim alan öğretmenler ek ders karşılığı sınav cevap kâğıtlarını değerlendirecek. (Örneğin 10 cevap kâğıdı için 1 ek ders ücreti gibi.) veya her öğretmen için ek ders karşılığı belli sayıda cevap kâğıdı değerlendirme zorunluluğu getirilebilir.(Öğretmenler ek ders karşılığı cevap kâğıdı okuyacağı için öğretmenlerin çoğunluğu bu konuda gönüllü olacaktır.)
6-Öğretmenler kullanıcı adı ve şifresiyle MEBBİS Sınav Değerlendirme Modülüne girdiği zaman sistem öğretmenin değerlendireceği cevap kâğıtlarını tesadüfi örneklem yöntemiyle seçecek. Öğretmen okuduğu cevap kâğıdının kime ait olduğunu bilmeyecek. (Cevap kâğıtları tesadüfi örneklem yöntemiyle seçileceğinden öğretmenlerin değerlendirmeyi tarafsız yapması sağlanmış olur.)
7-Bir öğrencinin cevap kâğıdını 5 öğretmen okuyacak. Sistem en düşük ve en yüksek puanı dikkate almadan diğer 3 puanın ortalamasını alacak.
Örnek;
Öğrencini Adı 1.Öğretmenin Değerlendirme Puanı 2.Öğretmenin Değerlendirme Puanı 3.Öğretmenin Değerlendirme Puanı 4.Öğretmenin Değerlendirme Puanı 5.Öğretmenin Değerlendirme Puanı Öğrencinin Puanı
A 80 82 83 85 87 83,333
B 90 91 93 95 97 93,000
C 70 70 85 87 87 80,666
Örnekte görüldüğü gibi en düşük puan ile en yüksek puan değerlendirme dışı diğer 3 puanın ise ortalaması alındı. (Cevap kâğıdı tesadüfi örneklem yöntemiyle seçilse bile her ihtimale karşı cevap kâğıdı 5 öğretmen tarafından değerlendirilecek. Böylece en küçük olumsuz ihtimalin bile ortadan kaldırılması sağlanmış olacaktır. Örnek tablodaki not sistemi halk oyunları yarışmalarının değerlendirilmesinde kullanılmaktadır.)
8- Her öğretmen, okuduğu her öğrencinin ortalama puanı ile verdiği puan arasındaki fark kadar eksi puan alacak. Değerlendirme neticesinde belli bir standardı tutturamayan veya eksi puanda en sonda kalan %10’luk öğretmen bir yıl süreyle sınav değerlendirmesi yapamayacak ve ek sınav için verilen ek ders ücretinden faydalanamayacak. (Bu şekilde öğretmenlerin sınavı daha bir ciddiyetle değerlendirmesi sağlanacaktır.)
9-Sınav sonuçları 5 dersten alınan puanların toplamıyla elde edilebileceği gibi farklı kategorilerde değerlendirme yapmak mümkündür.
Örnek 1:
Öğrencinin SBS Sınav puanı= Türkçe Notu + Matematik Notu + Fen ve Teknoloji Notu + Sosyal Bilgiler Notu + İngilizce Notu
Örnek 2:
Öğrencinin Sayısal Puanı= Türkçe Notu * 0,7 + Matematik Notu * 1,0 + Fen ve Teknoloji Notu *1,0 + Sosyal Bilgiler Notu * 0,3 + İngilizce Notu * 0,3
Öğrencinin Sözel Puanı= Türkçe Notu * 1,0 + Matematik Notu * 0,5 + Fen ve Teknoloji Notu * 0,5 + Sosyal Bilgiler Notu * 1,0 + İngilizce Notu * 0,3
Öğrencinin Eşit Ağırlık Puanı= Türkçe Notu * 0,9 + Matematik Notu * 0,9 + Fen ve Teknoloji Notu *0,5 + Sosyal Bilgiler Notu * 0,5 + İngilizce Notu * 0,5
(Bu örnek rastgele seçilmiştir.)
Görüntülenme Sayısı: hesaplanıyor...