ONLUK, BİRLİK, BASAMAK ADLARI, BASAMAK DEĞERLERİ (2. SINIF)
Bugün miniklerimle matematik dersinde yaptığımız etkinliği sizlerle paylaşmak istiyorum.
Kazanımlar:
Nesne sayısı 100’den az olan bir çokluğu, onluk ve birlik gruplara ayırarak bunlara karşılık gelen sayıyı yazar ve okur.
100’den küçük doğal sayıların basamaklarını adlandırır, basamaklardaki rakamların basamak değerlerini belirtir.
Toplamları 100’e kadar olan doğal sayıların eldesiz toplama işlemini yapar.
ONLUK/BİRLİK ABAKÜSÜ YAPIMI İÇİN MALZEMELER
Bulaşık süngeri
2 adet çöp şiş
Yapışkan
18 tane boncuk
YAPILIŞI: Bulaşık süngerinin iki tarafına birer tane çöp şiş takılır ve önlerine onlar basamağı/birler basamağı ya da onluk/birlik yazan kağıt yapıştırılır.
1'den 99'a kadar olan sayılar küçük tombola kağıtlarına yazılır ve bir poşete konulur. Her bir öğrenci bir kağıt çeker ve çektiği sayıyı bulaşık süngerinden yaptıkları onluk/birlik abaküsünde gösterirler. Eşleştiği arkadaşı ile abaküslerini değiştirerek birbirlerinin sayılarını kontrol ederler. Öğrencilere çektikleri sayıda kaç onluk kaç birlik olduğu ya da onlar basamağında ve birler basamağında hangi sayının olduğu ve basamak değerleri sorulur.
Bu abaküsle eldeli/eldesiz toplama işlemi ya da çıkarma işlemi de yapılabilir. 2. sınıfta ilk aşamada eldesiz toplama olduğu için kendi hazırladıkları abaküste eldesiz toplama işlemini yapmaları sağlanır.
Örnek: 12 1 onluk+ 2 birlik
13 1 onluk + 3 birlik
+ +
........ ..... onluk +..... birlik
Öğrenciler abaküslerine 1 onluk + 2 birlik hazırlar. Sonra üzerine 1 onluk + 3 birlik daha ekler. Önce birlikleri, sonra onlukları toplayarak 2 onluk 5 birlik sonucuna ulaşırlar ve 2 onluk+ 5 birliğin 25 sayısına eşit olduğunu söylerler. Toplama işleminde toplananların yeri değiştiğinde sonucun değişmeyeceğini de göstermek için sayıların yerleri değiştirilerek tekrar yaptırılabilir.
Gelecek hafta aynı abaküsleri kullanarak çıkarma işlemi ve eldeli toplama işlemi yapacağız....
Görüntülenme Sayısı: hesaplanıyor...