Bizde Neler Var? Onlarda Neler Var?
Öğretmenlerin gelişimine destek vermek, öğretim kalitesini artırmak için bizde var olan ve yürürlükte olanlara baktığımızda gördüklerimizişöyle sıralayabiliriz.
- Zümre öğretmenler kurulu,
- Okul Öğretmenler Kurulu,
- Eğitim Bölgeleri,
- Okul Stratejik Planı,
- Okul Yönetim ve Gelişim Ekipleri,
- Öğretmenlik Mesleği Genel ve Özel Alan Yeterlikleri,
- Okul Temelli Mesleki Gelişim.
- .....
Bu saymış olduklarımız gerçekten yaşama geçmiş olsaydı. Süreç için neler olduğunu yazmış olsaydık. Eğitim kalitesinde bir yerlere ulaşmış, öğretmenlerin mesleki gelişim ve kariyerleri üzerine bir şeyler konuşmaya belki de başlamış belki de bitirmiş olurduk. Belki de başka başka ülkelere öğretmen kalitemizi nasıl artırdığımızı, bunun eğitime yansımalarını anlatmaya başlamıştık. Aşağıdaki yazıyı okursak neler demek istediğimi sanırım anlayacaksınız.
Öğretmen Liderliğinin Evrimi
Öğretmen liderliği rolleri zümre başkanlığı gibi bireyselleşmiş rollerden öğrenme öğretme sürecinin geliştirilmesinde tüm öğretmenlerin katılımını sağlayan öğretmen liderlerin yer aldığı öğretim liderliği rollerine doğru değişmiştir. 1980'lerde (ABD'de) öğretmen liderliği rolleriöğretim basamaklarına ya da belli konularda uzmanlığa sahip zümre başkanları ve takım liderleri tarafından gösterilirdi. 1990'ların başında başlarından itibaren karar alma süreçlerindeki paylaşımla birlikte gelişmenin odağı tüm okulu kapsayacak biçimde değişmeye başladı.Öğretmenler okul yönetiminde yer almaya başladı. Takip eden on yılda standart temelli reformlar uygulandı. ve okulların mesleki öğrenme toplulukları biçiminde yapılandırılması teşvik edildi. kollektif öğretmen liderliği bir topluluk oluşturacak biçimde ancak birkaç okulda görülebildi. Günümüzde ise hesap verebilirliğe ilişkin baskı okul temelli öğretimsel liderlikte birçok öğretmen liderliği rollerini mümkün kılmaktadır.
!980'den Günümüze Öğretmen Liderliğinin Evrimi
1980'ler Zümre Başkanı/Takım Liderliği Öğretim Basamağı/Konu Alanı Uzmanı
1990'ların İlk Yarısı Yönetimsel Liderlik Tüm Okul Reformları/Karar Alma Süreçlerine Katılım
1990'ların ikinci Yarısı Kolektif Öğretim Liderliği Standart Temelli Reformlar/Mesleki Öğrenme Toplulukları
2000'ler Okul Temelli Öğretimsel Liderlik Hesap Verebilirlik
Hesapverebilirlik
Bizler tüm öğretmenlerin sahip oldukları deneyimler, güven düzeyleri, bilgi ve becerilerine kendilerine uygun öğretim liderliği rollerini seçebileceğine inanıyoruz. Öğretmen Liderliği rolü formal ya da informal olabilir. Kısa ya da uzun sürebilir. Öğretmen Liderliğine ilişkin rollerin çeşitliliği tüm öğretmen liderliği rollerinin özel olarak tanımlanmasını olanaksız kılar. Bu roller okul ya da rollerin işlevlerinin ve gerektirdiği görevlerin öğretmen liderlerin tanımlandığı eğitim bölgelerinde sergilenir. Amaç görev ve öğretmen liderler arasındaki en iyi uyumu bulmaktır. Öğrencilerin öğrenmelerinin geliştirilmesine karşılık gelen en değerli öğretmen liderliğinin nasıl sağlanacağının okul ve okul sistemleri tarafından tanımlanmasıyla birlikte rol ve sorumluluklara ilişkin çeşitlilik artar. Öğretmen liderliği kavramı öğretmenler tarafından daha iyi anlaşıldıkça ve etkisi görüldükçe, liderliğe yönelik isteksizlik azalabilir.
Alıntı "Uyuyan Devi Uyandırmak" Marilyn KATZENMEYER, Gayle MOLLER
Görüntülenme Sayısı: hesaplanıyor...