1.2.3.Sınıf DENEME SINAVI ARDINDAN
DENEME SINAVI ARDINDAN
1.2.3. Sınıflarda - Deneme Sınavlarının ardından
Bazı okullarda iki aylık sürelerle yapılan deneme sınavlarının amacı nedir?
Okul yönetimince, öğrencilerin optik işaretlemeyi bilsinler diye zorunlu tutmasından dolayı,
Öğretmenlerin, öğrencilerine hangi bilgileri kazandırdıklarının ve başarısının okul yönetimi tarafından belirlenmesi için,
Öğretmenlere veliler tarafından yapılan baskı. Siz neden test yapmıyor musunuz? Sorusu ile sık sık karşılaşmalarından ve başka öğretmenlere kıyaslamalarından,
Yapılması savunan öğretmenler ise kendi eksiklerimi daha iyi görebilmem için yapılması taraftarıyım diyenler.
Deneme sınavı nedir?
Deneme sınavlarında sorulan sorular bireyin neyi bildiği veya bildiğini kullanma becerisini ortaya çıkarmak için yapılır. Şeklinde ifade edenler,
Okullarda ve testlerini satmak için uğraşan yayımcılar tarafından para kazanmak için teşvik edilmesi diyenler,
Sonuç odaklı bir değerlendirmedir diyenler,
Deneme sınav neleri ortaya çıkarır?
Sınav sonuçlarının açıklanmasından sonra, bazılarının (aile bireyleri) egolarını tatmin olması veya olmaması, bazılarının canını sıkılması, iyi veya kötü sonuçlarla bireyin ve aile bireylerinin ruh halini etkileyen bir sınavdır diyenler.
Sınavlar araç mıdır? Amaç mıdır?
Sınavlar esasında bir araçtır. Yapılması gerekli midir? Herkesin bu konuda farklı görüşleri olabilir. Süreç içinde sınavlar yukarıda belirttiğim ifadelerden dolayı araç olmaktan çıkıp başarılı olma adına amaç haline getirilmesi.
Bu bağlamada, eğitimle ilgili olanlar ile konuştuğumuzda yapılan savunma Sistem deniyor. Sistemin parçalarından olana yönetmelik ve program öne sürülmekte;
Yönetmelikte 1.2.3. sınıflar için yer alan ilgili maddeye bakacak olursak,
Resmî Gazete 26 Temmuz 2014 CUMARTESİ Sayı : 29072
MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI OKUL ÖNCESİ EĞİTİM VEMillî Eğitim Bakanlığından:
İLKÖĞRETİM KURUMLARI YÖNETMELİĞİ
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Öğrenci Başarısının Değerlendirilmesi
Ölçme ve değerlendirmenin genel esasları
MADDE 20
(2) İlkokul 1, 2 ve 3 üncü sınıflarda öğrencilerin başarısı; gelişim düzeyleri dikkate alınarak öğretmen rehberliğinde gerçekleştirilen ders etkinliklerine katılımları ile öğretim programlarında belirtilen ölçme ve değerlendirme ilkelerine göre tespit edilir. Karnede “çok iyi”, “iyi” ve “geliştirilmeli” şeklinde gösterilir.
2004 programında yer alan bazı ifadeler;
Değerlendirme teknikleri her derste farklı beceri ve yetenekleri değerlendirmeyi gerçekleştirecek nitelikte olmalıdır. (MEB İlköğretim Sosyal Bilgiler Programı, 2007).
Hayat Bilgisi dersleri yetişkenlere özgü bir “ciddiyet” içinde geçmek zorunda değildir. Aksine okul ve ders programları çocuğun eğlenme gereksinimi de karşılamalıdır. Bu anlayışla, Hayat Bilgisi dersi çocuklar için oldukça eğlenceli ve zevkle katıldıkları bir ders olmalıdır (Milli Eğitim Bakanlığı, 2004).
Öğretmenler, çeşitli ölçme değerlendirme araçlarıyla öğrencilerin gelişim sürecini belirlemeli ve öğrencileri bilgilendirmelidir. Ölçme ve değerlendirme sürecinde öğrencilerde sınav kaygısı yaratılmamalı, bu sürecin öğrencinin gelişimine ilişkin bilgi toplama süreci olduğu unutulmamalıdır (MEB Sosyal Bilgiler Programı, 2007).
Öğretmenler planlarına “Öğrenmeyi daha eğlenceli hale nasıl getirilebilirim?” sorusuyla başlarlarsa, öğrencilerin performansları inanılmaz bir biçimde artar (Csikszentmihalyi, 2000).
“Öğrenme için değerlendirme” yapmaya neden olarak gösterilen üç gerekçe vardır: 1) Ders süresince değerlendirmenin öğretmene karar almada rehberlik etmesini sağlamak, 2) Öğrencilerin düşünmesini ve deneyimlemesini sağlamak, 3) Öğrencilerin kendi çalışmalarını gözden geçirmelerini sağlayarak motivasyonlarını artırmak (Beers, 2006).
Bu ifadelere bakıldığında
- Sonuç değerlendirme mi? Süreç değerlendirme mi?
Sorusu ortaya çıkmaktadır.
Sanırım, öğretmenler ve eğitimle ilgili olanlar sonuç değerlendirme üzerine odaklanmak yerine süreç değerlendirmeyi konuşmaya başlasak mı?
Siz ne dersiniz?
Görüntülenme Sayısı: hesaplanıyor...