Köy Enstitülerinin Kuruluşunun 71.Yılı
Köy Enstitülerinin Kuruluşunun 71.Yılı
Cumhuriyet kurulduğunda vatandaşların sadece %3-4 'ünün okuma yazması vardı. Halkın %80'i köylerde yaşıyordu. Atatürk ilk defa Köy Enstitülerin kuruluş yasalarını çıkardı. İlk önce askerliğini çavuş olarak yapmış erlerden köy öğretmeni yetiştirilip köylerine öğretmen olara gönderilme projesini önerdi ve bu proje uygulandı
Köy Enstitüleri, köylere ilkokul öğretmeni yetiştirmek üzere 17 Nisan 1940 tarihli ve 3803 sayılı yasa ile açılmış okullardır. Tamamen Türkiye'ye özgün olan bu eğitim projesini 28 Aralık 1938 tarihinde milli eğitim bakanı olan Hasan Ali Yücel İlköğretim Genel Müdürü olarak atadığı İsmail Hakkı Tonguç ile beraber yönetti.
Türkiye'de seçilen şehirlerden uzak ancak tren yollarına yakın 21 bölgede köy ilkokullarına öğretmen yetiştirmek üzere açılan okullar tarıma elverişli arazisi olan köylerin yakınlarında kuruldu. Köy Enstitülerinin tamamı mimari proje yarışması yapılarak oluşturulmuş yapılardır.Buna örnek olarak 6 yıl öğrenim gördüğüm İvriz ( KÖY ENSTÜTÜSÜ) Öğretmen Lisesi binaları kuşbakışı “İVRİZ” yazılı olarak yapılmıştı.Amaçlarından biri de köylülerin alternatif tarım tekniklerini öğretmekti. Arıcılık bilinmeyen köylerde arıcılık, bağcılık bilinmeyen köyde bağcılık öğretiliyordu. Enstitüye atanan öğretmen gittiği köyde okul binasını köylülerin yardımıyla yapabilecek kadar inşaat bilgisi de öğreniyordu. Köy enstitüsünü bitiren bir öğretmen sadece bir ilkokul öğretmeni olmuyor aynı zamanda ziraatçılık, sağlıkçılık, duvarcılık, demircilik, terzilik, balıkçılık, arıcılık, bağcılık ve marangozluk konularını da uygulamalı olarak öğreniyordu. Enstitülerin hepsinin kendisine ait tarım arazileri, atölyeleri vardı.Öğrenciler önce içinde okuyacakları binaların temelini attılar,tuğlalarını pişirdiler,binalarını derslik, laboratuar, yatakhane ve sosyal tesislerini yaptılar.Bu sayede öğretmenler kendi okullarını gittiği köyde köylülerin işbirliği ile inşa ediyor ve devletin okul yapmasına gerek kalmıyordu
Köy enstitülerinden mezun olan öğretmenlere yetiştirildikleri branşa ve gönderilecekleri köye göre 150 parçaya varan a