Veli Uyum Projesi
veli_uyum_projesi_1.ppt(Eğitimde İyi Örnekler 2007 sözlü sunu)
09.04.2006 20:27 - Eğitim: Biraz da iyi haberler
Farklı bir okul mümkün mü? Evet, mümkün. Hem de Adıyaman'da ve deprem tehlikesi nedeniyle kalıcı binası bile olmayan bir okulda. Sloganları da, "HAYAL KUR, İMKANSIZI BAŞAR."
Adıyaman'dan gelen Fevzi Çakmak İlköğretim Okulu Müdür Yardımcısı Ahmet Korkmaz, kolumu tutmuş, heyecanla anlatıyor:
"Okul binamız depreme dayanıklı bulunmadığı için 2002 yılında okulumuzu terk etmek zorunda kaldık. Başka bir okul binasına yerleştik geçici olarak, mecburen dönüşümlü olarak eğitime devam ediyoruz. Ama fiziksel eksikliklerimize, zorluklarımıza rağmen, biz bir 'etkinlikler ve projeler okulu'yuz."
"Ne yapıyorsunuz, yani proje olarak" diye soruyorum, biraz da inanmayarak.
Ahmet Korkmaz, belli ki, benim gibi "inançsız"lara alışık, hiç sektirmeden anlatmaya başlıyor: "Okul gazetemiz var, bir web sitemiz var, konferanslar düzenliyoruz, 'Oku Bırak', 'Günlük Tutma' projelerimiz var, TEGV ile işbirliği yaptık, Ateş Böceği otobüslerini gönderdiler, 5 bin 500 öğrenciyi bilgisayarla tanıştırdık, şimdi ise 'Serbest Okuma Saati' projemizle buradayız."
Ahmet beyin "buradayız" dediği yer, Eğitimde İyi Örnekler 2006 konferansı. Eğitim Reformu Girişimi'nın düzenlediği konferansta onlarca "iyi örnek" sunuluyor, şiddetle, yetersizliklerle, beceriksizliklerle, ideolojik tartışmalarla anılan eğitim dünyasına yepyeni ve taptaze bir perspektif açılıyor.
Adıyamanlı eğitimciyi dinlemeyi sürdürüyorum: "İnternette araştırdık, eğitim sistemi olarak Finlandiya'yı örnek almamız gerektiğini anladık" diyor.
Siz de benim gibi, tam anlamakta zorlanıyorsanız, stop düğmesine basalım, bandı başa saralım, yeniden dinleyelim.
Adıyaman'da, deprem tehlikesi nedeniyle binası bile olmayan Fevzi Çakmak İlköğretim Okulu'nun Müdür Yardımcısı, araştırdıklarını, Fin eğitim sistemini örnek almaları gerektiğini anladıklarını söylüyor...
Yalnızca araştırmakla kalmamışlar, Finlandiya Kültür Ataşesi'ni de Adıyaman'a davet etmişler bir konferans vermesi için.
"Serbest Okuma Saati" projesi, bu arayışlarının sonuçlarından sadece biri.
Ahmet Korkmaz'ın "İyi Örnekler" konferansı için hazırladığı sunuş, BM raporlarından Kahveciler Odası verilerine kadar bir dizi veriye dayanarak, Türkiye'de okuma alışkanlığının durumunu dünya örnekleriyle karşılaştırıyor (sonuç tahmin edebileceğiniz gibi hiç de parlak değil) ve sonra, proje çerçevesinde neler yapıldığını anlatıyor: Okulda herkesin (müdür, öğretmenler, öğrenciler, hizmetliler) aynı anda ve bir arada ama istedikleri kitabı okuyacakları bir saat belirlenmiş. Okuma alışkanlığını eve de taşımak için, öğrenci velileri akşamları
“Beyoğlu Masal Günleri” Başlıyor!
Şimdi Masal Zamanı…
“Beyoğlu Masal Günleri”, ulusal kültürümüzün vazgeçilmez bir öğesi olan masallarımızın unutturulmaması ve masal anlatımı geleneğimizin devam ettirilmesi amacıyla Tudem Yayınları ve Uçanbalık girişimiyle hayata geçirilmiş özel bir proje. Beyoğlu ilçesinde yaşayan ebeveynlerin çocuklarıyla nitelikli zaman geçirmeleri ve çocukların okuma alışkanlığı kazanarak kütüphane kullanımlarını arttırmaları amacıyla başlatılan çalışmanın yıl boyunca devam ettirilmesi planlanıyor.
Tudem Yayınları ve Uçanbalık yazarları, “Beyoğlu Masal Günleri” kapsamında minik okurlarıyla buluşarak onlara masallar okuyacak, söyleşiler yapacak ve masal yazma atölyeleri gerçekleştirerek çocukların okuma ve yazma alışkanlıkları üzerinde özendirici çalışmalarda bulunacaklar.
Ayda bir kez düzenlenecek “Beyoğlu Masal Günleri”nin ilki 24 Mart Perşembe günü saat 13.00’de çocuk edebiyatının usta kalemi Ayla Çınaroğlu’nun katılımıyla başlayacak.
“Beyoğlu Masal Günleri”nin ilerleyen etkinliklerinde Aytül Akal, Mavisel Yener, Seza Kutlar Aksoy, Çiğdem Gündeş, Toprak Işık ve Süleyman Bulut Beyoğlu Belediyesi Turabiba Kütüphanesi’nde masalseverlerle buluşacak.
Beyoğlu Belediyesi Turabiba Kütüphanesi ve Tudem Yayınları ile Uçanbalık’ın işbirliğiyle düzenlenen “Beyoğlu Masal Günleri”ne masal seven tüm İstanbullular davetlidir!
Haydi masal dinlemeye!..
Ayrıntılı Bilgi İçin:
Aydın İleri
Tudem Yayınları
Kurumsal Pazarlama Sorumlusu
FİNLANDİYA EĞİTİM POLİTİKASI
Finlandiya 5.2 Milyon nüfusu, 338.000 km2 yerleşim alanı ve km2'ye 17 kişinin düştüğü kişi başına(G.S.M.H )20 bin dolar üzerinde pay düşen bir Kuzey Avrupa Ülkesi.
Bilimsel araştırma,alınan ödüller,saygınlık gibi kriterlerin dikkate alınarak yapıldığı Dünyanın en iyi 500 üniversitesi araştırmasında Türkiye den hiçbir üniversite ilk 500e giremedi. Ekonomik İşbirliği ve Kalkınma Teşkilatı OECD'nin,üyeler ve örgütle işbirliği yapan ülkelerin eğitim sisteminin düzeyini belirlemek için yaptığı araştırmada Türkiye son sıralarda yer aldı. Ülkelerde 15 yaşındaki 250 bin öğrenci 2 saatlik fen bilimleri,okuma ve ağırlıkla matematikle ilgili soruların olduğu teste tabi tutuldu.Testlerde en iyi okul sistemine tüm branşlarda Finlandiya'nın sahip olduğu belirlenirken Türkiye son sıralarda yer aldı.
Dünyanın en iyi ilk 100 üniversite sıralamasında 1,en iyi 500 üniversite sıralamasında 2 olmak üzere toplam 3 üniversitesi(Unıversıte Helsinki,Unıversite Turku,Unıversıte Jyvaskyla) yer almıştır Finlandiya'nın.5 milyon nüfuslu küçük bir ülkenin eğitim ve kültürel alandaki bu başarıları refah ve zenginlik olarak yansımsı,eğitimin kalkınmada en ucuz yol olduğu gerçeğini bir kez daha bizlere göstermiştir.Finlandiya büyükelçiliği Kültür Ataşeliği vasıtası ile elde ettiğimiz Finlandiya ile ilgili eğitim dokümanları, İngilizce öğretmeni arkadaşım sayın Özgen Çelik'in çevirisi ile eğitim politikaları hakkında bilgilenme fırsatını, eğitim sorunlarının en çok tartışıldığı bu günlerde bir katkı olacağı düşüncesiyle paylaşma gereği duyulmuştur.
Finlandiya eğitim felsefesi;
1-Her yerde eğitime kolaylıkla ulaşabilme.
2-Her üç dil grubunda (Fince, İsveçce ve Sami dilleri)eğitim için eşit Fıratlar sağlama
3-Cinsiyet ayırımından uzak.
4-Ücretsiz eğitim.
5-Devletin öğrenciler için finansal yardım projesi
Finlandiya eğitim sisteminin temel amacı;yaş,ekonomik durum,cinsiyet ve ana dil ayırımı yapmaksızın Finlandiya vatandaşı olsun olmasın herkese eşit şartlarda eğitim alma fırsatı sağlamaktır.Sadece temel eğitim yeterli görülmemektedir.Bu yüzden eğitim sistemi ;herkese temel eğitim sonrası mesleki eğitim ve yüksek eğitim alma fırsatı sağlayacak şekilde oluşturulmuştur.
Fince, İsveçce ve Sami dilleri konuşan toplumların,kendi ana dillerinde eğitim almak istemeleri en doğal haklarıdır.Her üç dil grubunun da eğitim ve kültür ihtiyaçlarını karşılayacak,benzer prensipleri olan okullar vardır.Finlandiya'da 2 İsveççe ,6 hem İsveççe hemde Fince öğretim veren üniversite vardır.
FİNLANDİYA EĞİTİM BASAMAKLARI
Okul öncesi eğitimi:Bir sonraki yıl zorunlu eğitime başlayacak olan 6 yaş grubu için geçerlidir.Katılım isteğe bağlıdır.Günlük bakım merkezleri ve okullarla bağlantısı olan okul öncesi sınıflarında (anasınıfı)gerçekleştirilir.
Temel eğitim:Finlandiya da temel eğitim 7-16 yaşlarının arasında verilir.9 yıl sürer.9 yıllık temel eğitimi alanlar, zorunlu eğitimlerini tamamlamış sayılır.Temel eğitim ücretsizdir.
Orta öğretim:16-19 yaş arası öğrencileri kapsar.Eğitim öğretimin sonunda öğrenciler bir sınava tabi tutulur.Sınavı geçenler orta öğretimi tamamlamış sayılır.Aynı sınav,her tür yüksek öğrenim için uygunluğu da simgeler.
Mesleki Eğitim:2-3 yıl sürer.Meslek Enstitülerinde ve çıraklık eğitimi şeklinde bütün alanlarda verilir.3 yıllık eğitimin ardından,öğrenci her tür yükse