Asabi Velilerle Nasıl Başa Çıkılır?
1. VELİNİN KIZGINLIĞINI KABUL EDİN
Hiçbir şey öfkeyi görmezlikten gelmek, meydan okumak ya da söndürmeye çalışmaktan daha çok ateşleyemez. Öfke daha büyük bir problemin belirtisidir bu yüzden derhal kişinin canının sıkkın olduğunu anladığınızı belli edin. “Anlıyorum, bu sizin için çok önemli, bizim için de. Öyleyse gelin bu konuda konuşalım.”
Gönderdiğimiz mesaj iki anlam içerir: İlk olarak sizin problemin çözümüne yardımcı olmakla ilgilendiğinizi ve ikinci olarak da öfkeye öfkeyle karşılık veremeyeceğinizi ifade eder. Destekçi yorumlarınız öfkeyi sakinleştirmeyip bu duyguları dah yapıcı bir şekilde yönlendirmeihtiyacını vurgular.
2. SAKİN OLUN VE KENDİNİZE GÜVENİN
Bir öğrencinizin telaşlı velisi ir şikayetle size gelip öfkeyle bağırırke siz derin bir nefes alın ve ve ses tonunuzu bilerek yumuşatın. Kendinize hakim olup sakin bir şekilde konuşmaya zorlayın. Sizin strese girip durum hakkında paniklemediğinizi görünce onlar da sakinleşecektir ve böylece mantıklı bir şekilde bir çözüm aranabilir. Panik yaparsanız veli de sizi takip edip panikleyecektir. Vücut dilinizle ve yüz ifadenizle kendinize duyduğunuz güveni gösterin. Tutarlı bir sesle konu ile ilgili olduğunuzu ancak bu öfkenin gözünüzü korkutmadığını ifade edin. Size bağrıldığında ya da küfredildiğinde otoritenizi kibarca belirtin. “Ben size karşı sesimi yükseltmeyeceğim ve aynı nezaketi de sizden bekliyorum.” Öfkeli bir tartışmadan iki taraf da kazançlı çıkamaz.
3. TEHDİT EDİCİ OLMAYAN BİR ORTAM HAZIRLAYIN
Amacınız velinin sorunu için bir çözüm geliştirmek olmalı, onun ağzının payını vermek değil. Veliyi oturtun ve rahatlatın. Oturma pozisyonunda velinin öfkesine devam edebilmesi çok zordur. Masa ya da sıra gibi herhangi bir bariyerin arkasında oturmaktan çekinin. Daha az resmi olan bir pozisyonu , yani veliye yakın bir oturma yeri seçin.
4. VELİYİ DİNLEYİN
Tepki vermeden önce şayet veli hala köpürüyorsa sözünü bitirmesini bekleyin. Göz teması kurun ve öne doğru eğilerek hiçbir şey söylemeksizin pür dikkat söylenenleri dinleyin. Böylece daha erken sakinleşeceklerdir. Karşılık vermeyen birine bağırıp durmak kolay değildir. Velinin öfkesini dış vurmasına izin verdikten sonra bu hararetli durumu halletmek için uzun bir yolunuz olacak.
5. SORULAR SORUN
Öfke yatışınca problemin sebebini araştırın. Gerçek mesele ortaya çıkmadan önce birçok soru sormanız gerekebilir. Diğer bir deyişle, sübjektif ve duygusal safhada kalmaktansa tartışmayı objektif ve analitik safhaya çekmelisiniz.
6. DURUMU SİZİN BAKIŞ AÇINIZLA ÖZETLEYİN
Agresif olmaksızın ya da savunmaya geçmeksizin, anladığınız kadarıyla gerçekler üzerinde yola çıkın ve mümkün olduğunca objektif olun. Veliyi konu hakkındaki anlayışınızı onaylaması, teyit etmesi ve düzeltmesi için teşvik edin.
7. ÇÖZÜM İÇİN UĞRAŞIN
Sakin bir şekilde dinlediyseniz , nazikçe sorular sorduysanız ve artık çözüm üretmek üzereyseniz o zaman velinin öfkesi dinmek üzere ve hatta dinmiş olmalı ve böylece de mantıklı bir şekilde problem hakkında konuşabilirsiniz.
Adil ve eşit bir çözüm için veli ile birlikte farklı seçenekler üzerinde tartışın. Sonunda da var olan şartlar altında ikinizin de ihtiyaçlarını ortak olarak karşılayabilecek çözümler üzerinde hemfikir olun.
Diğer yandan eğer veli hala çözüme ulaşılamaycak kadar kızgınsa en iyisi tartışmayı daha sonraya erteleyin ve velinin soğukkanlılığını kazanması için ona zaman verin.
8. ÇÖZÜM İÇİN HAREKETE GEÇİN
Eğer konu ile ilgili olarak bir kusurunuz ya da ihmaliniz varsa bunu kabullenip özür dileyin. Veliye bunun tekrar etmeyeceği güvencesini verin. Velinin hatalı olduğuna inansanız bile bu hatasını yüzüne vurmayın. Şayet başka biri suçlu ise hemen karara varmadan önce daha fazla bilgi toplama niyetinizi belirtin ve kararınızı daha sonra bildireceğinizi söyleyin. Her şeyden öte veliye ve problemine adaletle ve ilgiyle yaklaşın.
9. VELİYİ TAKDİR ETTİĞİNİZİ VE ANLADIĞINIZI İFADE EDİN
Sizinle problemini tartıştığı için veliye teşekkür edin. İlginizin devam edeceği garantisini verin ve öğrenciler ve sınıf için velilerin fikrini kullanma niyetinizi belirtin. Konuyu sonlandırmadan önce velinin konu hakkında tekrar görüşmek isteyip istemediğini sorun.
10. SON OLARAK HATIRLAYIN Kİ
Kızgın bir veli, öğretmen olarak size, kurum olarak da okulunuza karşı duyulan garezin bir ifadesi olabilir. Ya da o veli sizin en ateşli taraftarınız da olabilir. Bu yüzden size bir şikayet ileten kızgın bir veliyle gerektiği gibi ilgilenmek önemlidir. Şayet olayı iyi idare edebilirseniz, sadece bir karşılaşmada o öfkeli veliyi okulunuzun ateşli bir taraftarı, destekleyicisi haline döndürebilirsiniz. Bu amaca yönelik çalışın.
Kaynak: Sınıf Yönetimi Stratejileri Öğretmen Kılavuzu, Jarvis Finger, Barry Bamford
Görüntülenme Sayısı: hesaplanıyor...