Your browser (Internet Explorer 6) is out of date. It has known security flaws and may not display all features of this and other websites. Learn how to update your browser.
X
Soru Sorma Stratejileri 5 Beğendim Spam Favorilerime Ekle Değerlendir

Soru Sorma Stratejileri

Eleştirel düşüncenin öne çıkartılmasında soruların içeriği kadar nasıl sorulduğu da önemlidir. Aşağıda öğretmenlerin soru sorma stratejilerini daha etkili hale getirmek için kullanabilecekleri yöntemler verilmiştir:

  1. Birden fazla doğru cevabı olan sorular sorun.
  2. Soruyu sorduktan sonra kendinden çok emin olmayan öğrencilerin cevap oluşturmak için kullanabileceği bir bekleme süresi verin.
  3.  “Başka neler ekleyebilirsiniz?”, “Pelin senin fikrin ne?” gibi takip soruları sorun.
  4. Verdiğiniz geribildirimlerde öğrencilerin görüşlerine ne destek olun ne de bu görüşlere karşı çıkın, ancak katılımlarına olumlu geri bildirim verin. Böylece tartışmanın bitmesine neden olmazsınız ve tartışma devam edebilir. Örneğin “İlginç”, “Bunu hiç düşünmemiştim.” Tarzında yorumlar yapın.
  5. Özet yapmalarını isteyin. “Mehmet’in fikirlerini farklı kelimelerle kim anlatabilir?”
  6. Diğer öğrencilere sorular sorun: “Kimler Cenk’le aynı fikirde?” “Kimler bu fikre karşı?” Neden?”
  7. Öğrencileri birbirlerine sorular sormaya teşvik edin: “Berna’ya sor bakalım, senin söylediklerine ekleyecek bir şeyi var mı?”
  8. Şeytanın avukatlığını yapın. “Eğer…..olsaydı nasıl hissederdin?”, “Eğer……….olsaydı bu soruya cevabın nasıl değişirdi?”
  9. Yüksek sesle düşünme tekniğini kullanın: “ Bu sonuca nasıl vardın?”
  10. Tartışmayı sadece katılmak isteyen öğrencilerle sürdürmeyin, diğerlerine de söz verin. Ancak öğrenci cevap vermemeyi tercih ediyorsa, bir sonraki öğrenciye geçmekte zaman kaybetmeyin.
  11. Öğrencilere bir sorunun birden fazla cevabının olabileceğini hatırlatın. “Bu sorunun birçok farklı cevabı olabilir?
  12. Başka bir açıdan bakmalarını sağlayın. “Eğer …………..’nin yerinde olsaydın, şimdi vermiş olduğun cevap hakkında ne düşünürdün?
  13. Hayal etmelerin i sağlayın: “Eğer olsaydı ne olurdu?”
  14. Yanıtları başka konularla ilişkilendirin. “Bu cevapla…….arasında ne tür benzerlikler var?” “Bu ikisinin farklılıkları neler?”
  15. Öğrencilerin verdikleri yanıtlarda değişiklikler yapın. “Bu fikrini………yönünde değiştirmene ne /neler neden olabilirdi? “Anıl’ın fikirleri ile Mehmet’in fikirlerini birleştirirsek ortaya çıkan ne olur?

Kaynak: Alan Crawford ve diğerleri, “Düşünen Sınıf İçin Öğretme ve Öğrenme Yöntemleri”, İstanbul 2009

 

Görüntülenme Sayısı: hesaplanıyor...