YARATICI DRAMA LİDERLİĞİ/ EĞİTMENLİĞİ LİDERLİK DENEMESİ :)IĞDIR AZERİLERİ' NDE NEVRUZ GELENEKLERİ...
MERHABA ARKADAŞLAR...YAKLAŞIK 1 SENEDİR EĞİTİMİNİ ALDIĞIM YARATICI DRAMA LİDERLİĞİ EĞİTİMİMİN SONUNA GELMİŞ BULUNUYORUM. SÜREÇ İÇERİSİNDE İNANILMAZ KEYİF ALDIĞIM BİR DÖNEMİ GERİDE BIRAKIRKEN,ÖNÜMDE 12 OCAK 2013 GİBİ LİDERLİK DENEMEMİ YAPACAĞIM, ÇOKÇA HEYECANLI VE KEYİFLİ BİR GÜNÜM VAR.UZUN ZAMANDIR GÜNCE YAZMAYI PLANLARKEN,KENDİMİ ASLINDA TAM DA ŞUAN BUNA HAZIR HİSSETTİĞİMİ ANLADIM. İNSAN KENDİNİ EN İYİ NE İLE İFADE EDEBİLİYORSA ONUNLA İLGİLİ ÇALIŞMALAR YAPMALI KANIMCA.
BİR ÖĞRETMEN OLARAK, ÇOĞU KEZ MESLEĞİMİN ADIONIN "ÖĞRETMEN" YERİNE "EĞİTMEN" OLMASININ DAHA ANLAMLI OLACAĞINI DÜŞÜNMÜŞÜMDÜR. ÖYLE Kİ BİZLER ÖĞRENCİLERİMİZİ YAŞAMA HAZIRLADIĞIMIZ MÜDDETÇE YAPTIĞIMIZ İŞTE BAŞARILIYIZ DEMEKTİR. BU BAĞLAMDA YARATICI DRAMA İLE "-MIŞ GİBİ YAŞAMLAR" ÇERÇEVESİNDEN BAKTIĞIMIZDA, ÖĞRENCİLERİMLE BAMBAŞKA YAŞANMIŞLIKLARI, YAŞANAMAMIŞLIKLARI TADABİLİYORUZ.
2. DÖNEM LİDERLİK PROJEME BAŞLAMADAN ÖNCE, SİZLERLE BİRAZ BİRAZ ÇALIŞMALRIMI PAYLAŞMAK VE SİZLERDEN YORUMLARINIZI ALMAK İSTEDİM.SEVGİYLE...
Kazanımlar:
- Iğdır Azerileri’ nin Nevruz geleneklerinden “Baca Baca”, ”Yedi Levin” ve “Kulak Asma-Kapı Dinleme” yi bilir.
SÜREÇ:
ISINMA- HAZIRLIK AŞAMASI :
1.Etkinlik ( Kardelenler ):
Katılımcılar mekanda serbest yürüyüş yaparlar. Liderin el çırpma hareketi ile başlar içe doğru yere çömelirler.
Lider müziği açar ve “ Sizler bembeyaz karlar altında, gün ışığına kavuşmayı bekleyen kardelenlersiniz. Doğanın yeniden uyanışı sizinle anlam bulacak. Kendinizi doğanın ritmine bırakın.”der.
Tüm katılımcılar (kardelenler) açıldıktan sonra etkinlik sona erer.
2.Etkinlik: “Baca Baca Payımı Ver !” (Kuyruk Kapmaca oyunundan yapılandırılmıştır.)
“ Yedi Levin Payımı Ver!”
Lider aşağıdaki maniyi herkesin duyabileceği şekilde, yüksek sesle söyler. Bir yandan da mekanda dağınık bir şekilde yerlere bilgi kartlarını bırakır. Katılımcılar bilgi kartlarını birbirleriyle değiştirmek suretiyle okurlar.
Baca baca payımı verin
Menim şad günüm odur
Bana nevruz ayımı verin
Bilgi Kartları:
- Baharın, yeni yılın gelişiyle toprak ana bereketlensin istenir.
- Yeni yılın sevinci, 7 çeşit, genellikle tatlı kuruyemişlerle kutlanır.7 olmasının sebebi de gökkuşağının renginin yedi olmasıdır.
- Yedi Levinin temelinde çocukları sevindirmek vardır.
- Maddi olanaklara göre ailelerin temin ettiği kuruyemişler, evin ortasında tüm aile fertleriyle birlikte karıştırılır. Eşit bir şekilde pay edilerek konu komşu, yaşlı genç, çoluk çocuk herkese dağıtılır. Buradaki mana; kaynaşma, birlik, beraberliktir.
- Baca baca gecesi, çocuklar eskiden bacadan, şimdi ise kapılardan mendil (kuşak) atar, “Baca baca payımı varin!” derler.
- 1950’ li yıllarda evlerin bacası yoktu. Adetin aslında mendil bacadan atılır. Nasıl ki tanrıdan rızkı, tanrıyı görmeden istiyoruz, çocuklar da ev halkı görmeden payını isterdi.
Lider, Kuyruk Kapmaca oyunundan yapılandırılan “ Baca Baca Payımı Ver!” oyunu oynanacağını söyler.
Katılımcıların her birine –yedi levin kesesi- ve –kuşak- verilir. Katılımcılar kuşakları arkalarından bellerine takar. Yedi Levin keselerini de ellerinde tutar. Herkesin amacı kuşaklarını korumak,başkasının kuşağını kapmak ve kuşağını kaptığı kişinin elinden “baca baca payını,yedi levini” almaktır.Katılımcılar kuşağını kaptıkları kişiye “Baca Baca payımı ver!” der ve alır. Oyun sırasında beldeki kuşaklar el ile kapatılmamalıdır. Oyun sonunda en çok “yedi levin” toplayan oyunu kazanır.
Ara Değerlendirme :
Ara değerlendirme soruları :
- Peki, doğanın uyanışı sizde ne gibi duygu ve düşünceleri çağrıştırıyor?
- Yedi Levin ve Baca Baca adetleri hakkında neler düşünüyorsunuz?
Birkaç kişiye söz hakkı verilir, canlandırma aşamasına geçilir.
CANLANDIRMA AŞAMASI:
Lider katılımcılardan çember olmalarını ister. “Kapı Dinleme- Kulak Asma” gelenekleri hakkında bilgi verir.
Yedi levin gecesi dilek tutularak kapılar dinlenmekte, dinleyen duyduklarına göre dileğinin olup olmayacağını yorumlamaktadır. Yöre halkı o gece kapılara kulak asılacağını bildikleri için hep iyi şeylerden bahsetmeye çalışmakta,özellikle tartışmalardan kaçınmaktadır. Eğer niyetine olumlu cevap bulursa niyet sahibi, testi ile getirdiği suyu evin camına döker. Ev halkı da arkasından seslenir. “Tez aydınlığa çıkasın!” |
Lider katılımcıları 2’şerli 10 gruba ayırır.
Gruplardan 5’ ine doğaçlama kartları verilir.1 dakikalık hazırlık süreleri, 2 dakikalık canlandırma süreleri olduğunu söylenir. Ancak doğaçlamalar yapılırken, odakta zamanın 21 Mart akşamı olduğu ve tüm sokaklarda dilek tutan, kapı dinleyen insanların olduğunu unutmamaları hatırlatılır.
Diğer 5 gruba ise “yaşlı çift, yeni evli çift, nişanlı çift, 2 kardeş, 2 sevgili” oldukları söylenir. Birlikte bir dilek tutmaları istenir. Dileklerinin olup olmayacağını, dinledikleri kapıya göre yorumlamaları söylenir. Yorumlarını donuk imge ile doğaçlamaların ardından ifade etmeleri istenir. Lider donuk imgelere dokunur, dileklerini ve yorumlarını söylemelerini ister.
1 doğaçlama 1 donuk imge şeklinde canlandırmalar yapılır.
DOĞAÇLAMA KARTLARI:
Kız çocuk elinde karnesi ile mutfağa gidiyor. Anne akşam yemeği hazırlıyor. Kız: Karnesi için velinin imzası gerekiyor. Ancak müzik dersi dışında tüm derslerinde başarısız. Gelecekte zaten müzisyen olmayı planlıyor.Anne: Kızının karnesini göreceği için heyecanlı. Kızının tüm derslerinden başarılı olduğundan emin ve ileride matematik öğretmeni olmasını istiyor.
|
Kadın kendi için yaptığı kıyafet alışverişinden sonra eve gelir. Eşi oturma odasında gazete okuyor. Kadın: Uzun zamandır almayı planladığınız kıyafetleri, çok da pahalıya satın alarak eve gelir. Verdiği paranın önemi yok, çünkü çok mutlu. Eşine göstermek için heyecanlanıyor. Erkek: Yeni çekilen banka kredisini, eşiyle konuştuğu gibi, alış verişlerde kısıtlamaya giderek rahatlıkla ödeyebileceğini düşünüyor. |
Kadın bozuk musluğu tamir eden eşini izliyor.
Kadın: Eşinin tamir işinden hiç anlamadığını, daha çok bozulmadan tamirci çağırmaları gerektiğini düşünüyor. Erkek: Bir musluk için tamirciye onca para vermenin manasız olduğunu düşünüyor. |
Yaşlı anne uzun zamandır büyük kızında kalıyor. Bu konuyla ilgili konuşmak üzere iki kardeş salonda otururlar. Abla: Uzun zamandır sizde kalan annenizin biraz da kız kardeşinizde kalması gerektiğini düşünüyorsunuz. Ailevi problemleriniz var ve biraz dinlenmeye ihtiyacınız olduğunu kardeşinizle konuşmak istiyorsunuz..Kız kardeş: Eşinizle birlikte 6 aylık bir seyahate çıkmayı planlıyorsunuz. Ablanızı bu konuda bilgilendirmek istiyorsunuz.Çünkü anneniz bir süre daha onunla kalmalı. |
Kız kardeş salonda çalıştığı projeyi tamamlamaya çalışırken, ağabey hızlıca salona girer. Ağabey: Uzun zamandır evlenme teklifinde bulunmayı planladığınız kız arkadaşınızla yarın buluşuyorsunuz. Ancak ona almayı planladığınız yüzük için yeterli paranız yok. Kardeşinizden bu konuda borç para istemeyi düşünüyorsunuz.Kız kardeş: Dil eğitiminizi tamamlamak için uzun zamandır para biriktiriyordunuz. Önümüzdeki hafta kursunuz başlıyor. Projenizi tamamlasanız da dil eğitiminiz olmadan kariyerinizde bir adım geride olacağınıza inanıyorsunuz. |
DEĞERLENDİRME AŞAMASI: ( Ateşten Atla, Dileğini Tut! )
Lider mekanın ortasında odunlarla, kağıtlarla bir ateş sembolize eder. Katılımcılar ateşin etrafında çember olurlar. Lider katılımcılardan bugünden kalan duygu ve düşüncelerini bir cümle ile ifade etmelerini ve grupla da paylaşabilecekleri bir dilek düşünmelerini ister.
Kendini hazır hisseden katılımcı, ateşten atlarken dileğini, atladıktan sonra da bugünden kalan duygu ve düşüncelerini bir cümle ile söylerler.
Görüntülenme Sayısı: hesaplanıyor...