YÖNTEM-DERS- YARATICI DRAMA (2)
Atölye 4
Sınıf : 3. Sınıf
Ders : Hayat Bilgisi
Tema : Benim Eşsiz Yuvam
Süre : 40’ + 40’
Yöntem ve Teknikler: Yaratıcı Drama ( Donuk İmge)
Araç- Gereçler: Cd çalar, Fransız- Kızılderili- Çinli- Hint- Arap- Türk müzikleri, 6 adet bilgi kartı, ülke bayrakları ( duvara asmak için)
Kazanım:
Aralarındaki benzerliklere ve farklılıklara karşın bütün insanların aynı gezegeni paylaştıklarını fark ederek, daha iyi bir dünya yaratmak için her bireyin üzerine düşen görevler olduğunu kavrar.
SÜREÇ:
A. Hazırlık- Isınma :
"Öğretmenin Rolde Olması” Tekniği : Yaratıcı Drama çalışmalarının başlangıcında ya da belli bir anında liderin/ öğretmenin katılımcılarla/ öğrencilerle birlikte sürecin içinde çeşitli yönergeleri vermek veya yönlendirmek gibi belirli bir amaca ulaşmak için rol alması eylemidir. Bu tekniğin uygulanması sırasında yaratıcı drama eğitmeni role girdiğini ya da rolden çıktığını katılımcılara fark ettirmek için bir gözlük takması, herhangi bir aracı elinde bulundurması ya da herhangi bir kostümü giymesi biçiminde yürütülebilir. Bu sembolik aracın rol içinde kullanılması katılımcıların dygu ve düşüncelerini rol içinde veye dışında vermelerine olanak sağlamış olur. |
1. Etkinlik :
Öğrenciler mekanda çember olur. Öğretmen eline aldığı bir klasör çantasıyla role girer.
“ Merhaba, ben Birleşmiş Milletler UNEP ( Dünya Çevre Programı) Türkiye Temsilcisi Güneş ERKAN Sizlerle yaşadığımız çevrenin sorunlarını gözden geçirmek ve birlikte bir proje yürütmek için burada bulunuyorum. Az sonra müzik eşliğinde mekanda sizlerin ülkelerinden derlediğimiz müzikler ile dans edeceğiz. Ara ara müzikleri değiştireceğim”.
Öğrenciler farklı kültürlerin ( Fransız- Kızılderili- Çinli- Hint- Arap- Türk ) müziklerini dinlerken, mekanda dinledikleri müziğin ritmine göre dans ederler.
2. Etkinlik :
Öğretmen mekanda yerlere öğrenci sayısına göre küçük bilgi kartını bırakır. Öğrenciler mekanda serbest yürüyüş yaparlar. Öğretmen, az sonra ara ara el çarpma hareketi yapacağını, bu hareketi yaptığında kendilerine en yakında bulunun bilgi kartını yerden alıp, yanındaki bir arkadaşıyla karşılıklı okumalarını söyler. Okumalar bittiği gözlendiğinde tekrar el çarpma ile serbest yürüyüş devam eder. Etkinlik yaklaşık 5-6 tur devam ettikten sonra sonlandırılır. Her öğrenciye ellerindeki kağıtları saklamaları söylenir.
Bilgi Kartları:
Ben bir Kızılderili’yim. Yaşadığımız gezegen için ormanları koruyorum.
Ben bir Çinli’ yim. Yaşadığımız gezegen için yerler çöp atmıyorum.
Ben Hindistanlı’ yım. Yaşadığımız gezegen için hayvanları koruyorum.
Ben Arap’ ım. Yaşadığımız gezegen için suyu tasarruflu kullanıyorum
Ben Fransız’ ım. Yaşadığımız gezegen için boşa yanan lambaları kapatıyorum
Ben Türk’ üm. Yaşadığımız çevre için ağaç dikiyorum.
B. Canlandırma :
3. Etkinlik :
Öğrenciler mekanda çember olur. Az önceki etkinlik sonunda ellerinde kalan bilgi kartlarına göre, duvarlara önceden asılmış ülkelerde gruplanmaları istenir.
Öğretmen eline aldığı bir klasör çantasıyla tekrar role girer.
“Kendi ülkelerinizin çevre sorunları ile ilgili bir tanıtım filmi hazırlamanız projemizin başlangıcı için son derce önemlidir. Size ayrılan 20 dakikalık süreden sonra ekip arkadaşlarımız hazırladığınız tanıtım filmi için sizlere yardımcı olacak.”
Her ülkenin çocukları kendi tanıtım filmini canlandırdıktan sonra etkinlik sonra erer.
Değerlendirme :
4. Etkinlik : Dünya Çocukları Çevre Bildirgesi
Öğretmen eline aldığı bir klasör çantasıyla tekrar role girer.
“Sizlerle yürüttüğümüz bu güzel projenin ardından artık hepimiz kendi ülkelerimize döneceğiz. İstiyoruz ki projemizden tüm dünya çocukları haberdar olsun. Bunun için de ortak bir bildiri yayınlayalım. Az sonra bildiri sayfamızı elden ele dolandıracağız. Sizler de yaşanılır bir dünya için sizce ne yapabiliriz onu yazmalısınız.” der.
UNEP Dünya Çocukları Çevre Bildirgesi
|
Bildirgenin yazımından sonra atölye sona erer. UNEP Dünya Çocukları Çevre Bildirgesi sınıf panosuna büyük punto ile yazılarak asılabilir.
Atölye : 5
Sınıf : 3. Sınıf
Ders : Hayat Bilgisi
Tema : Dün, Bugün, Yarın
Kazanım : Ulaşım araçlarının geçmişten günümüze nasıl bir değişim geçirdiğini fark eder.
Geleceğin teknolojik bir ürúnünü tasarlar, bunu akıcı ve özgün bir şekilde ifade edr
Yöntem ve Teknikler : Yaratıcı Drama ( Donuk İmge- Afiş)
Süre : 40’ +40’
Araç- Gereçler : Eşleştirme Oyunu kartları, ulaşım araçları bilgi kağıtları, (30x50) cm resim kağıtları
( grup sayısına göre), her grup için pastel boya takımları, ulaşım aracı kartları (tren- gemi- uçak- araba)
SÜREÇ :
A. Isınma- Hazırlık :
1. Etkinlik :
Öğrenciler mekanda serbest yürür. Öğretmen “ Sizler birer kara taşıtısınız. Acaba hangi kara taşıtısınız? Hangi kara taşıtı iseniz onun sesini çıkararak hareket ediniz.” der.
“Peki şimdi de karşınızdan gelen kara taşıtları ile selamlaşın ve kendinizi tanıtın. Siz hangi kara taşıtısınız? Özellikleriniz neler? Ne renksiniz? İnsanlar sizi ne amaçla kullanıyor?”
Öğrenciler mekanda serbest yürür. Öğretmen “ Sizler birer hava taşıtısınız. Acaba hangi hava taşıtısınız? Hangi hava taşıtı iseniz onun sesini çıkararak hareket ediniz.” der.
“Peki şimdi de karşınızdan gelen hava taşıtları ile selamlaşın ve kendinizi tanıtın. Siz hangi hava taşıtısınız? Özellikleriniz neler? Ne renksiniz? İnsanlar sizi ne amaçla kullanıyor?”
Öğrenciler mekanda serbest yürür. Öğretmen “ Sizler birer deniz taşıtısınız. Acaba hangi deniz taşıtısınız? Hangi deniz taşıtı iseniz onun sesini çıkararak hareket ediniz.” der.
“Peki şimdi de karşınızdan gelen deniz taşıtları ile selamlaşın ve kendinizi tanıtın. Siz hangi deniz taşıtısınız? Özellikleriniz neler? Ne renksiniz? İnsanlar sizi ne amaçla kullanıyor?”
2. Etkinlik : Eşleştirme Oyunu
Öğrenciler sınıf mevcuduna göre 4’ erli 5’ erli gruplara ayrılır. Az sonra kendilerine kartlar dağıtılacağı, 10 dakika süre ile eşleştirme oyunu oynayacakları söylenir. Ulaşım araçları kartları ve bu ulaşım araçlarına ait bilgi kartları olarak kartlar karışık şekilde gruplara dağıtılır. En çabuk kartları eşleştiren grup kazanır ve oyun sona erer.
Kartlar :
- Uçan balonun ilk yolcuları
- 1 koyun, 1 horoz ve 1 ördek
- İlk metro
- Londra
- Tekerlek
- İlk defa Irak’ ın Ur kentinde kullanılmıştır.
- Sürekli seyahat eden ve işleri çok yoğun bir iş adamı olsaydım
- Uçak ile yolculuk ederdim.
- Tekerleğin icadı ile
- Bugünkü kara yolu taşımacılığındaki son model arabalar yapılmaktadır.
- Bugünkü gemilerin ilk hali
- Sal ve yelkenli idi.
3. Etkinlik :
Öğrenciler çember olur. Öğretmen herkese bir bilgi kağıdı dağıtacağını, az sonra müzik açacağını ve mekanda dans edeceklerini söyler. Dans ederken ara ara müziğin sesini kısılır. Öğrenciler karşılarına gelen ilk kişi ile bilgi kartlarını sırayla “Biliyor musun?........” diyerek okur ve değiştirirler. Müzik açılır ve mekanda dans etmeye devam edilir. Müziğin her kısılmasında karşıdan gelen kişi ile karşılıklı bilgi kartı okunur ve değiştirilir. Sınıf mevcuduna göre 5- 6 defa tekrarladıktan sonra etkinlik sonlandırılır.
Bilgi Kağıtları :
- Buharlı lokomotiflerle başlayan demiryolu taşımacılığı, hızlı trenler devrine ulaştı.
- Sal ve yelkenli ile başlayan deniz yolu taşımacılığı, günümüzde modern gemilerle yapılıyor.
- Pervaneli uçak ile yapılan hava yolu taşımacılığı, günümüzde sesten hızlı uçaklarla yapılıyor.
- Tekerleğin icadı ile başlayan kara yolu taşımacılığı, günümüzde son model araçlarla yapılıyor.
B. Canlandırma :
4. Etkinlik :
Öğrenciler 1, 2, 3, 4 şeklinde sayma yolu ile 4 gruba ayrılır. Gruplar mekanda rahat edecekleri bir yerde otururlar. Öğretmen az sonra her gruba bir ulaşım aracının yazılı olduğu kartlardan dağıtacağını söyler.
Öğretmen “Hepiniz elinizdeki ulaşım aracını üreten fabrikada çalışan mühendislersiniz. Bu yıl 5. Ulaşım Araçları Proje Fuarı’ na sizlerin tasarladığınız araçlar da katılacak. Sizden istenen ürettiğiniz ulaşım aracını en ilgi çekici, kullanışlı ve tasarruflu ulaşım aracı olarak bu fuara hazırlamanız.” der.
Tüm gruplara araçları bedenlerini kullanarak donuk imge tekniği ile hazırlamaları, hazırlık için 10 dak. olduğu söylenir.
Gruplar ürettikleri ulaşım araçlarını sırayla fuarda sergiler. Öğretmen grubun donuk imgesi içinde gezerken kime dokunursa, o öğrenci araçta hangi parça olduğunu ve ne işe yaradığını söyler.
C. Değerlendirme :
5. Etkinlik :
Öğretmen “Az önce fuarda sergilenen ulaşım aracınız ile ilgili şehirdeki panolara afişler asılacak. Şimdi de sizden grupça tasarladığınız ulaşım aracı için bir afiş hazırlamanızı ve afişinize bir slogan bulmanızı istiyoruz.” der.
Gruplara afiş çalışmaları için (30x50) cm büyüklüğünde resim kağıtları ve pastel boyalar dağıtılır. Grupların afişleri tamamlandıktan sonra duvarlara asılır. Tüm gruplar, grupça afişleri inceler.
Afiş etkinliği ile atölye sona erer.
Görüntülenme Sayısı: hesaplanıyor...