DERS-YÖNTEM-DRAMA.4.Sinif Sosyal Bilgiler Dersi "Gecmişimi Öğreniyorum" Ünitesi.Kazanim:6
Ders: Sosyal Bilgiler
Sınıf: 4/ A
Süre: 40+40+40=120 dakika
Tarih:
Öğrenme Alanı: Kültür ve Miras
Tema: Geçmişimi Öğreniyorum
Konu: Milli Mücadele ve Atatürk
Kazanımlar:
6. Milli Mücadele’ nin kazanılmasında ve Cumhuriyet’ in ilanında Atatürk ‘ ün rolünü betimler.
Yöntem ve Teknikler: Yaratıcı drama, fotoğraf anı, manşet
Araç-gereç: Enstrümantal “ Çanakkale İçinde” şarkısı, CD çalar, fotoğraflar, bilgi kartları, bilgi bayrakları, boya kalemleri, 8 adet büyük boy fon kağıdı.
HAZILIK- ISINMA :
1. Etkinlik: ( 10- 15 dakika)
Öğretmen mekanda yerlere dağınık şekilde bilgi kartları dağıtır. Öğrencilerden az sonra mekanda müzik eşliğinde, müziğin verdiği duyguyu da hissetmeye çalışarak serbest yürümeleri istenir. Öğretmen öğrencilerden müziği durdurduğunda yerden istedikleri bir bilgi kartını alıp okumalarını ister. Az sonra müziğin tekrar açılacağı, serbest yürümeye devam edileceği, her müzik durduruluşunda karşımızdaki ilk kişi ile bilgi kartlarımızı sırayla okuyup değiştirmeleri yönergesi verilir. Değişen yeni bilgi kartları ile müzik eşliğinde mekanda serbest yürünür. Müzik durdukça aynı eylem tekrarlanır. Bu etkinlik 7-8 defa tekrarlanır.
BİLGİ KARTLARI:
- “Size ben taarruz emretmiyorum; ölmeyi emrediyorum. Biz ölünceye kadar geçen zaman zarfında yerimize başka kuvvetler ve kumandanlar kaim olabilir.” ( Mustafa Kemal, Conkbayırı/ Çanakkale)
- “Vatanın bütünlüğü, milletin bağımsızlığı tehlikededir. Milletin bağımsızlığını yine milletin gayreti ve kararı kurtaracaktır.” ( Mustafa Kemal, Amasya Genelgesi)
- “ Her türlü yabancı işgal ve müdahalesine karşı, millet birlik olarak kendisini savunacak ve karşı koyacaktır.” ( Mustafa Kemal, Erzurum Kongresi)
- “Milli sınırlar içinde bulunan vatan parçaları bir bütündür, birbirinden ayrılamaz.” ( Mustafa Kemal, Sivas Kongresi)
- 23 Nisan 1920’ de Ankara’ da Büyük Millet Meclisi’ nin açılışının ardından, Meclis tarafından Mustafa Kemal’ e Başkomutanlık görevi verilmiştir.
- “Ordular ilk hedefiniz Akdeniz’ dir, ileri !” ( Mustafa Kemal, Büyük Taarruz ve Başkomutanlık Meydan Savaşı)
- Atatürk önderliğinde kazanılan Milli Mücadele sonrası, işgalci devletler ile yapılan Lozan Barış Antlaşması ile bütün dünya devletleri yeni Türk devletini ve bağımsızlığını resmen tanımıştır.
- Egemenliğin padişaha, bir sınıf ve zümreye değil; kayıtsız şartsız, doğrudan doğruya Türk Milletine ait olduğuna inanan Atatürk, 29 Ekim 1923 günü TBMM’ de ilan etti.
2. Etkinlik: (10-15 dakika)
Öğrencilerden az önceki etkinlikte ellerinde kalan en son bilgi kartına bakarak, aynı bilgi kartı olanların bir grup oluşturması ve istedikleri bir küme masasında oturmaları istenir.
Her grup için grup üye sayı kadar ellerindeki bilgi kartına yönelik bilgi bayrağı dağıtılır. Öğrencilere bilgi bayraklarını okumaları ve okuma sonrasında akıllarında kalanları grup içinde paylaşmaları istenir.
BİLGİ BAYRAKLARI:
1. Gelibolu Yarımadası Arıburnu kıyılarından çıkarma yapan İngiliz birlikleri ve Anzak Kolordusu karşısında Mustafa Kemal’ i buldu. Mustafa Kemal Arıburnu kıyılarından çıkarmanın başladığını görür görmez, kuvvetleri hızla Bigalı’ dan Conkbayırı’ na yöneltmişti. Arıburnu’ ndan Conkbayırı’ na ilerleyen İngiliz kuvvetleri, o gün, Mustafa Kemal’ in komuta ettiği 19. Tümen kuvvetlerinin saldırısıyla geri çekilmeye mecbur edildi.
Conkbayırı saldırısında Türk askeri görülmemeiş bir inanç ve cesaretle savaşıyor, tarihin en büyük kahramanlık sahneleri sergileniyordu. Dahi komutan, kumandanlara verdiği emre şu cümleleri de ilave etmişti. “Size, ben taarruz emretmiyorum; ölmeyi emrediyorum. Biz ölünceye kadar geçen zaman zarfında yerimize başka kuvvetler ve kumandanlar kaim olabilir.” ( Mustafa Kemal, Conkbayırı/ Çanakkale)
2. “Vatanın bütünlüğü, milletin bağımsızlığı tehlikededir. Milletin bağımsızlığını yine milletin gayreti ve kararı kurtaracaktır.” ( Mustafa Kemal, Amasya Genelgesi)
Bu cümleler, Milli Mücadele’ nin örgütlü olarak fiilen başladığının onun imzası ile bütün dünyaya ilanı idi. Bu genelge diğer bir maddesiyle, beliren milli tehlike karşısında izlenecek ilk yolu belirtiyordu: “Her ilden seçilecek milletin güvenini kazanmış delegelerle, Anadolu’ nun emin yeri olana Sivas’ ta derhal bir milli kongre toplanacaktır.
3. “ Her türlü yabancı işgal ve müdahalesine karşı, millet birlik olarak kendisini savunacak ve karşı koyacaktır.” ( Mustafa Kemal, Erzurum Kongresi)
Erzurum Kongresi’ ne katılan delegeler Mustafa Kemal Paşa’ yı oy birliği ile kongre başkanı seçmiştir.
Vatanın ve bağımsızlığın korunmasına ve güvence altına alınmasına İstanbul Hükümeti’ nin gücü yetmediği takdirde,gayeyi temin için Anadolu’da geçici bir hükümet kurulacak.
Milli iradeye dayanan bir hükümet kurmak ve milli egemenliği gerçekleştirmek için kararlar alan kongre 7 Ağustos 1919’ da çalışmalarını tamamlamıştır.
4. “Milli sınırlar içinde bulunan vatan parçaları bir bütündür, birbirinden ayrılamaz.” ( Mustafa Kemal, Sivas Kongresi)
Her türlü işgal ve müdahaleye karşı, millet birlik olarak kendisini savunacak ve karşı koyacaktır.
5. TBMM’ nin açılışının ardından kendisine verilen Başkomutanlık görevi ile Mustafa Kemal, orduyu güçlendirmek için ülke insanlarını birlik, beraberlik ve dayanışmaya çağırarak vatandaşlardan yurdun kurtuluu için fedakarlıkta bulunmalarını istemiştir.
6. Başkomutan tarafından verilen emirlerle taarruza geçen Türk ordusu, düşman kuvvetlerini ağır bir yenilgiye uğratmıştır.
30 Ağustos günü Başkomutan tarafından yönetildikten ve büyük bir zafer kazanıldıktan sonra, Mustafa Kemal’ in “ Ordular! İlk hedefiniz Akdeniz!” emri ile işgal altındaki vatan toprakları tamamen kurtarılmıştır.
7. Lozan Antlaşması ile yeni Türkiye Devleti’ nin bağımsızlığı bütün dünyaca onaylanıyor, milli sınırlarımız çiziliyordu.
8. 29 Ekim 1923 günü bir Anayasa değişikliği ile cumhuriyet ilan edildi. Milletvekillerinin “YAŞASIN CUMHURİYET!” sesleriyle kutlanan ilanın ardından, Mustafa Kemal Paşa oy birliği ile Türkiye Cumhuriyeti’ nin ilk Cumhurbaşkanı seçildi.
NOT: Bu etkinlikte her öğrenci en fazla 1 dakika konuşmak için kendine zaman ayırması konusunda uyarılmalıdır.
CANLANDIRMA:
3. Etkinlik: (20-25 dakika)
AKIŞKAN GRUP HEYKELİ OLUŞTURMA:
Öğrencilere gruplarına ait bilgi bayraklarına uygun bir grup heykeli oluşturmak için 10 dakikalik süre verilir. Grup üyeleri bilgi kartlarındaki konuya uygun bir kurgu oluşturmalı ve bu kurguya uygun grup heykeli hazırlamalıdır.
Her gruba grup heykelini hazırladıktan sonra, kronolojik sıraya uygun şekilde akışkan grup heykeli oluşturmak üzere mekanda sahneye gelecekleri söylenir.
Öğretmen grup heykeli oluşturan grubun yanına geleceğini, her dokunduğu öğrencinin heykeldeki rolünü 1 cümle ile ifade etmesini söyler.
Etkinlik tüm grupların akışkan grup heykeline oluşturması katılmasının ardından sonlandırılır
DEĞERLENDİRME:
4. Etkinlik: (20 dakika)
Sınıfa getirilen çeşitli fotoğraflar, boya kalemleri ve fon kağıtları gruplara dağıtılır. Gruplardan fotoğrafların bir ya da birkaçını kullanarak, dilerlerse resimlerle destekleyerek bir manşet haberi hazırlamaları istenir. Hazırlanan manşetlerde bir slogan bulunması gerektiği hatırlatılır.
Gruplara manşet haberi hazırlamaları için 15 dakikaları olduğu söylenir.
Tüm grupların hazırladığı manşetler mekandaki duvarlara asılır. Gruplar müzik eşliğinde manşetleri inceler.
5. Etkinlik: (10-15 dakika)( Zaman kalırsa)
Öğrenciler mekanda çember olur. Öğretmen, elindeki bayrağı az sonra elden ele dolaştıracağını, eline bayrak gelen öğrencinin bugünkü atölye çalışmasından aklında kalan bir kavram ya da cümleyi ifade etmesini söyler.
Tüm öğrenciler bir kavram ya da cümle söyledikten sonra etkinlik ve atölye çalışması sonlandırılır.
EK BİLGİ:
Akışkan Heykel ( İMGE ) Tekniği:
Yaratıcı Drama yöntemi tekniklerinden Akışkan Heykel ( İMGE) tekniğinde oyuncular yerden kalkarlar ve eyleme en çok ısınmış olan ya da kendini hazır hisseden katılımcı mekanın ortasına geçer. Katılımcı, hareketler, kısa tümceler ya da sözcüklerle hareketli heykeli başlatır. Diğer katılımcılar da buna katılır. Heykelin yeteri kadar sahnede durması ve hareket etmesi gereklidir.(Adıgüzel,2012. Ankara)
NOT: Plandaki 3. Etkinlikte kullanılan teknik, akışkan grup heykeli şeklinde değiştirillmiştir.
KAYNAKÇA:
ADIGÜZEL, Ö. (2012) Eğitimde Yaratıcı Drama. Ankara: Naturel Yayınevi.
Görüntülenme Sayısı: hesaplanıyor...
Ders Planı
4 >> SOSYAL BİLGİLER >> Geçmişimi Öğreniyorum >> Millî Mücadele’nin kazanılmasında ve Cumhuriyetin ilânında Atatürk’ün rolünü fark eder.