YARATICI DRAMA & YAZMA & OKUMA
MİNİ MİNİ BİRLERİM YARATICI DRAMA İLE TANIŞIYOR YARATICI DRAMA YOLCUĞUMUN YENİ YOL ARKADAŞLARI İLE İLK ATÖLYEMİZ BENİM İÇİN BÜYÜK HEYECAN, ONLAR İÇİN İSE ŞAŞKINLIK VERİCİ BR ÖĞRENME DENEYİMİ OLDU BİZ YOLA ÇIKTIK... YOLUMUZ UZUN... SEVGİYLE KALIN...
DERS: Türkçe
Öğrenme Alanı: İlk Okuma Yazma
SINIF: Mini mini birler
SÜRE: 40' + 40'
YÖNTEM VE TEKNİKLER: Yaratıcı Drama; doğaçlama, liderin rolde olması
KAZANIMLAR:
1. Duyduğu kelimelerden cümleler oluşturur.
2. Duyduğu kelimlerden cümleler oluşturararak okur.
3. Br etkinliğin veya işin aşamalarını anlatan yönergeleri uygular.
4. Duygu, düşünce ve izlenimlerini drama, tiyatro, müzikli oyun, kukla vb. yollarla sunar.
ARAÇ- GEREÇLER:
1. Öğrenilen seslerden oluşmuş kelimeler ( A4 kağıdına yazılı)
2. Kalem, defter, silgi vb yazma araç gereçleri
SÜREÇ:
ISINMA- CANLANDIRMA:
1. Etkinlik: Kelime Sepeti Oyunu (Meyve Sepeti oyunundan derlenmiştir.)
(e-l-a-t-i-n-o) seslerinden oluşturulmuş kelimeler sınıf mevcuduna uygun olacak şekilde 3 (4-5) er A4 kağıdına yazılır.
NOT: Sınıf mevcudum 19 olduğu için 6 kelimeden 3 er tane hazırladım. Mevcudu daha fazla olan sınıflrda daha fazla kelime ile daha çok cümle oluşturabilirsiniz.
Nalan |
al |
annene |
anlat |
olta |
ona |
Mekanda (bahçe- sınıf) kelimlerin yazılı olduğu A4 kağıtları karışık şekilde yere bırakılır. 1 öğrenci (ebe) dışında her öğrenci bir kalime kağıdının yanında durur. Öğrencilere aşağıdaki sorular sorulur.
- Kağıdınızda hangi kelime yazıyor?
- Peki sizin kağıdınızdaki kelimelerden başka arkadaşlarında da var mı?
- Köşe kapmaca oyununu biliyor musunuz? Nasıldı?
Öğretmen bu soruların cevabının ardından "Kelime Sepeti" oyunu oynayacaklarını söyler.
Öğretmen:
" Az sonra kelimler söyleyeceğim. Etrafınızdaki kelimlere dikkat etmelisiniz. Hangi kelimeyi söylersem sadece o kelimelerdeki arkadaşlarınız kendi aralarında yer değiştirecek. Bu sırada ebe de yer değiştirenlerden birinin yerini kapmaya çalışacak. Ortada kalan yeni EBEEEEE!!!" der ve tüm kelimeler yer değiştirene kadar yönerge tekrar edilir.
Öğretmen:
"2. yönergemize geçiyoruz. Az önceki gibi hangi kelimeyi söylersem, o kelimedeki arkadaşlarınız yer değiştirecek. Ek olarak KELİME SEPETİİİİ dersem hepiniz kendi kelimenizi bırakıp, başka bir kelimenin yanına geleceksiniz." der.
NOT: KELİME SEPETİ denildiğinde her öğrencinin yeni kelimesi olacaktır. Dolayısıyla her KELİME SEPETİ denildiğinde kelimeleri 1 defa yüksek sesle tek tek okutalım derim.
2. Etkinlik
Kelime kartları tahtaya asılır. Öğrencilerden bu kelimelerle cümleler oluşturmaları istenir. Oluşturdukları cümleler tahtaya yazılır.
CANLANDIRMA:
Canlandırma aşaması 1. sınıf öğrencileri ve yaratıcı drama hazırbulunuşluğu olmayan katılımcılar için zaman ile geliştirlecek, benimsenecek bir aşamadır. Katılımcıların doğaçlama vb teknikler ile cnlandırma yapabilmesini deneyimleri geliştirecektir. Bu bağlamda 1. sınıf öğrencileri ile çalışırken "Öğretmenin Rolde Olması" tekniği, yönlendirme açısından hem bize hem de öğrencilerimize çok faydalı olacaktır. Teknik ile ilgili bilgiyi okuduktan sonra canlandırma aşamasına başlamanızı öneririm.
*Öğretmenin Rolde Olması:
Yaratıcı Drama çatışmalar üzerine oluşturulur, geliştirilir ve sonuçlandırılır. Bu nedenle Yaratıcı Drama Lideri yaratıcı drama sürecindeki çatışmaların oluşumu ya da geliştirilmesine yönelik yönergelerini ya da sürece ilişkin ilgili kuralları, yaratıcı drama çlışmasının başlangıcında ya da belli bir anında verebilir. Bunun için de zaman zaman Öğretmenin Rolde Olması tekniğini kullanabilir
Dorothy Heathcote yaratıcı drama çalışmalarının özellikle başlangıç anlarında bu teknikten önemli ölçüde yararlanır. Ona göre öğretmen bir oyuncudur ve sadece öğretmenlik rolünü tam anlamıyla oynamalıdır.
Bu tekniğin uygulanması sırasında yaratıcı drama liderinin role girdiğini ya da rolden çıktığını katılımcılara fark ettirmek için bir gözlük takması, bir aracı elinde bulundurması ya da herhangi bir kostüm giymesi biçiminde yürütülebilir. Bu sembolik aracın rol içinde kullanılması katılımcıların duygu ve düşüncelerini rol içinde veya dışında vermelerine olanak sağlamış olur. (Adıgüzel, 2012)
Kaynakça: Adıgüzel, H.Ö. ( 2012) Eğitimde Yaratıcı Drama. Ankara: Naturel Yayınevi.
3. Etkinlik:
Nalan |
al |
annene |
anlat |
olta |
ona |
Isınma- Hazırlık aşamasında kullandığımız kelimelerden cümleler oluşturmuş, tahtaya yazmıştık. Gönüllü bir öğrenci ile canlandırma yapacağımız söylenir. Çocuklar canlandırma ne demektiir başta çok da farkında olamayabilir. "Hani tiyatro gibi, bu sefer siz istediğiniz gibi konuşacak ve hareket edebileceksiniz" vb cümlelerle doğaçlama öncesi ön bilgiler verilebilir.
Tahtaya yazdığımız cümlelerden de kullanarak bir başlangıç cümlesi kurulur.
Örneğin: "Nalan anlat." cümlesi için;
"Dün seni okul bahçesinde çok bekledim. Bana erken geleceğini söylemiştin. Neden gelmedin. Hadi Nalan anlat." denilebilir.
NOT: Yaratıcı Dramada çatışma sürdükçe doğaçlama devam eder. Dolayısıyla doğaçlamalr da bir çatışmadan yola çıkarak başlar. Öğrenci bizim cümlemizin ardından gerekçesini söyleyecektir. Eğer "Aaaa öyle mi?" yerine " Bunu bana söyleyebilirdin. Neden söylemedin? gibiyeni bir cümle kurarasak, doğaçlamanın sürmesini sağlarız. Doğaçlamanın doğası gereği karşılıklı bir ikna süreci de var diyebiliriz.
Birkaç doğaçlamayı bu şekilde biz başlatabiliriz. Çocuklar doğaçlamanın ne olduğunu hissetmeye başladığında artık ikili balaşamalarına fırsat verilebilir, gerek görüldükçe *öğretmenin rolde olması tekniği kullanılabilir.
DEĞERLENDİRME:
Yazılan cümleler dikte yolu ile deftere yazdırılır. İleriki harf gruplarında cümlelerden metin oluşturmaları da istenerek değerlendirme aşaması etkinliği yapılabilir.
Görüntülenme Sayısı: hesaplanıyor...
Ders Planı
1 >> Türkçe >> Tür, Yöntem ve Tekniklere Uygun Yazma >> 7. Seslerden heceler, hecelerden kelimeler, kelimelerden cümleler oluşturur.
1 >> Türkçe >> Söz Varlığını Geliştirme >> 3. Seslerden heceler, hecelerden kelimeler, kelimelerden cümleler oluşturarak okur.
1 >> Türkçe >> Dinlediğini Anlama >> 9. Bir etkinliğin veya işin aşamalarını anlatan yönergeleri uygular.
1 >> Türkçe >> Görsel Sunu >> 3. Duygu, düşünce ve izlenimlerini drama, tiyatro, müzikli oyun, kukla vb. yollarla sunar.