Öğrenci Hakları ve Sınıftaki Öğretmenin Yükümlülükleri
Editörlüğünü T. H. Buxton ve K. W. Prichard’ın yapmış olduğu 1975 yılı basımı Excellence in University Teaching: New Essays kitabında Conwell Strickland tarafından hazırlanan “Students’ Rights and the Teacher’s Obligations in the Classroom” başlıklı bölümünde bugünde geçerli olabilecek bir öğrenci hakları listesi yer almaktadır. Bu hakları kısaca özetleyecek olursak;
- Öğrenci, bir birey olarak tanınma hakkına sahiptir. Bireysel olarak itibar görmek, temel bir demokratik haktır. Ancak, kalabalık sınıflarda öğretim yapanlar her öğrenciyi ayrı ayrı birey olarak tanıyor olabilir mi? Yapabiliyorsa, nasıl?
- Öğrencinin, danışman bir öğretmeni olmalıdır. 21inci yüzyılda bu tanımlamayı, "öğrencinin öğrenmesini önemseyen bir öğretmen" olarak değiştirebiliriz.
- Öğrenciler, eşit öğrenme hakkına sahiptir. Bütün öğretim çalışmaları her öğrenciyi eşit bir şekilde hazırlamak için yapılmalıdır bu nedenle öğretmenler içeriği çok iyi bilmelidirler, zaten birçoğu konusunda uzmandır. Ancak yazar bunun yanında bu beklentiyi eşit öğretmen eğitimine ve değişik öğretim yöntemlerinin bilinmesine kadar genişletmektedir, ancak özellikle öğretmen eğitimi konusunda yetersiz olduğumuzu iddia etmekte ve öğretmenlerin devam eden büyüme ve gelişme beklentileri konusunda oldukça gevşek kalındığını belirtmektedir.
- Öğrenciler görüşlerini hatta öğretmenlerinkinden farklı olsa bile açıkça ifade etme hakkına sahiptir. Onların görüşlerini ifade ederken diğer sınıf arkadaşlarının görüşlerine saygılı olmalarını, arkadaşları da görüşlerini açıklarken onların saygılı olmalarını ekleyebiliriz. Onların görüşlerinin onlara karşı kullanılmayacağını bilmelidirler. Düşünceleri öğretmenlerinkinden farklı olsalar bile düşük notlar, çarpık ifadeler veya olumsuz geribildirim almamalıdırlar.
- Öğretim bireyselleştirilmelidir. Strickland, her bir öğrenci için farklı eğitim programı veya öğrenme deneylerini savunmuyor. Belki "Kişiselleştirilmiş" bunun için daha iyi bir kelime olabilir. Öğrenciler öğrendikleri şeyin kendileri ile kişisel olarak nasıl ilişkili olduğunu bilme hakkına sahiptir.
- Öğrenci, ders saati dışındaki saatlerde de öğretmene erişim hakkına sahiptir. Günümüzde teknoloji sayesinde bu erişim 7 gün 24 saat olabilmektedir. Ancak bu beklentiden daha mı fazla? Belli bir sınır konulmalı mı?
- Öğrenci, derecelendirileceği (not) sistemi tanıma hakkına sahiptir. Çoğu eğitim programı bu bilgiyi ayrıntılı olarak sağlamaktadır.
- Öğrenci, derslere/sınıfa katılma veya katılmama hakkına sahiptir. Strickland, herkesin katılmayacağını kabul etmekle birlikte, bir öğrencinin ders hedeflerinde belirtilen bilgi ve becerileri sergileyebilecek seviyede olursa derslere katılmak zorunda olmamaları gerektiğine inanmaktadır. Ana sorun, öğrencilerin öğretilen bilgi ve becerilere doğru olarak ulaşıp ulaşamayacağıdır. Diğer tarafta öğrencilerin bilgi, deneyim ve becerilerini derslerde başkaları ile paylaşmak zorundalar mı sorusu var. Bir öğrencinin sınıf arkadaşları için herhangi bir sorumluluğu var mı? Bir öğrenci topluluğunun üyeliği ne anlama gelmektedir?
- Öğrencilerin derslerini ve öğretmenlerini değerlendirme hakları vardır. Strickland'a göre bu dersleri herhangi bir ücret ödemeleri ile ilgili değildir, temel amaç öğretmenin gelişmesine yardımcı olabilecek bir girdi sağlamak zorunluluğu vardır ve dersi daha sonra gelecek öğrenciler için daha iyi hale getirmektir
1975 yılında yayımlanan Strickland’ın bu listesi üzerinde 42 yıl geçti ve günümüze kadar eğitim dünyasında birçok şey değişti. Değişmeyen ÖĞRENCİ ve ÖĞRETMEN varlığıdır. Gelecekte de öğrenmeyi taleb eden öğrenciler oldukça öğretmenler var olacaktır.
Acaba temel haklardan bu listede olmayıp yeni listelerde neler olabilir?
Strickland daha çok birey olarak öğretmen ile ilişkili hakları belirtmiştir. Evet, öğretmenlerin de hakları var. Kabul etmeliyiz ki öğretmenlerin sınıfta öğrencilerden daha fazla gücü vardır ve bu öğrencilerin haklarını koruma zorunluluğumuz olduğu anlamına geliyor.
Öğretmenler olarak, her öğrenciye ulaşabilmek amacıyla kendimizi sürekli geliştirmeli ve yenilemeliyiz.
Çeviriden kaynaklanan hatalar olabilir yorumlarınızla geliştirebiliriz…
Kaynak: Strickland, Conwell. “Students’ Rights and the Teacher’s Obligations in the Classroom,” in T. H. Buxton and K. W. Prichard, eds., Excellence in University Teaching: New Essays. Columbia, SC: University of South Carolina Press, 1975.
https://www.facultyfocus.com/articles/teaching-professor-blog/student-rights-role-faculty/
Görüntülenme Sayısı: hesaplanıyor...