Teknolojinin Hayatımıza Etkisi
ASLINDA DEĞİŞEN SADECE ÇEVRE FAKTÖRLERİ DEĞİL,
ÇOCUKLARIMIZDA DEĞİŞMİŞTİR.
Bu araştırma; Bir konuşmacının, konuşması esnasında yaptığı bir hareket üzerine yapılmıştır.
Teknoloji bir araçmıdır, yenisi çıktığında terkettiğimiz....
Yoksa teknoloji bir yöntem midir, yenisi geliştirildiğinde bıraktığımız....
Yoksa, yoksa teknoloji bir alışkanlık mıdır?
Evet, geçtiğimiz yıl bir panel izliyordum ve konuşmacı bir hareket yaptı. Bu hareket beni bir an düşündürdü ve konuşmanın bitmesini bekledim. Konuşma bittiğinde ise aklımda oluşan soruyu sormam gerektiğini hissettim. Konuşmacıyı buldum ve sordum "Merhaba hocam, konuşmanız esnasında bir hareket yaptınız bu hareket kurgumuydu" gelen cevap beni hiç de şaşırtmadı. "Hayır değildi, inanın o hareketi yaptığımı bile hatırlamıyorum."
Eve gider gitmez ilk işim panel, konferans, seminer ne varsa izlemek ve konuşmacıların verdikleri tepkileri ölçmekti. 12 adet video izledim ve enterasan sonuçlar gözlemledim.
Anahtar kelimemiz "telefon" idi. Telefon kelimesi geçtiğinde konuşmacıların verdiği tepkileri Teknoloji kullanım alışkanlığına göre 3 gruba ayırdım.
|
1.Grup videolarda telefon kelimesi geçtiğinde konuşmacıların ellerini kulaklarına götürdüklerini gözledim. İlginçtir ki video tarihlerine baktığımda hepsinin 80'li yıllar olduğunu gördüm. 80'li yıllarda yaşayan insanlar X kuşağının özelliklerini taşımaktadır. Teknoloji kullanım alışkanlığına göre X kuşağının özelliklerinden bazılarının ise iletişimin sadece konuşarak olduğu ve ezberin güçlü olduğu bilinmektedir. Buradan konuşmacıların Teknoloji kullanım alışkanlığına göre X kuşağının özelliğini taşıdığını görmekteyiz. |
|
2.Grup videolarda ise telefon kelimesi geçtiğinde konuşmacıların bir elini açıp diğer elinin parmağıyla vurduğunu gördüm. Yine video tarihlerine baktığımda ise 2000'li yıllar olduğunu gördüm. 2000'li yıllarda yaşayan insanlar Y kuşağının özelliklerini taşımaktadır. Teknoloji kullanım alışkanlığına göre Y kuşağının özelliklerinden bazılarının ise iletişimin hem konuşarak hem de yazarak ve yavaş yavaş fikir alışverişlerinin başladığı bilinmektedir. Buradan konuşmacıların Teknoloji kullanım alışkanlığına göre Y kuşağının özelliğini taşıdığını görmekteyiz. |
|
3.Grup videolarda telefon kelimesi geçtiğinde bir avucunu açıp diğer elinin parmaklarıyla sürükleme hareketi yaptığını gördüm. Video tarihlerine baktığımda yanılmadığımı ve tarihin 2010'lu yıllar olduğunu gördüm. 2010'lu yıllarda yaşayan insanlar Z kuşağının özelliklerini taşımaktadır. Teknoloji kullanım alışkanlığına göre Z kuşağının özelliklerinden bazılarının ise iletişimin çok yönlü olduğu, beyin fırtınası yapılarak tartışmaların yaşandığı, uzaktan eğitimlerle kişisel ve mesleki gelişmelerin sağlandığı bilinmektedir. Buradan konuşmacıların Teknoloji kullanım alışkanlığına göre Z kuşağının özelliğini taşıdığını görmekteyiz. |
Bütün bunlar bize Aslında değişenin sadece çevre faktörleri olmadığını aynı zamanda çocuklarımızın da değiştiğini göstermektedir. Teknolojinin hayatımızın neresinde olduğu değil hayatımıza nasıl dokunduğu önemlidir aslında.
Toplumda oluşan değişimler bir çok kişi ve kurumları etkilemektedir. Eğitim de ciddi şekilde etkilenmektedir. Yaşanan bu değişimler eğitsel açıdan da bir çok değişimlere sebep olmuştur. Geçmişte bir öğrenciden beklenen davranış ile şu an beklenen davranışlar arasında farklılıklar oluşmuştur. Öğretmen ve öğrencilerimizin 21.yy becerilerine hakim olmaları beklenmektedir.
Henüz 3 yaşındaki çocuklarımız tablet, telefon gibi cihazlarla tanışmakta ve ilkokul çağına geldiklerinde ise Teknoloji kullanım alışkanlıkları gelişmektedir. Bu öğrencilerimiz henüz ilkokul çağında bu becerilere sahipken biz öğretmenlerin ise mesleki açıdan gelişmemiz son derece önemlidir.
Acaba bundan sonraki Kuşak ne olacak, Beyin fırtınası yapalım mı? İlk örneği ben vereyim...
Q Kuşağı : Eleştirel düşünen, işbirliği yapan, yaratıcı ve kodlayan bireyler
................
Mehmet Ali AKIŞ
Teknoloji ve Tasarım Öğretmeni
Görüntülenme Sayısı: hesaplanıyor...