Your browser (Internet Explorer 6) is out of date. It has known security flaws and may not display all features of this and other websites. Learn how to update your browser.
X
4. Sınıf Sosyal Bilgiler Müze Çalışması 3 Beğendim Spam Favorilerime Ekle Değerlendir

4. Sınıf Sosyal Bilgiler Müze Çalışması

Mesafelere rağmen çalışmalarımızı bugünlere getirebildik sonundasmile. Bu çalışma özelinde Elif Gürkan'a yaratıcı fikirleri ve emekleri için, 4. sınıf "Öğrenme Grubu"muzun değerli üyelerinden Güneş Erkan, Sinem Seray Adleyba ve Osman Zafer Güler'e her salı akşamı eşsiz birliktelikleri ve nitelikli geribildirimleri için sonsuz teşekkürler. 

DERS: Sosyal Bilgiler

SINIF: 4. Sınıf

SÜRE: 8 Ders Saati

TARİH:

ÖĞRENME ALANI: Kültür ve Miras

TEMA: Geçmişimi Öğreniyorum

KONU: Ailemin Tarihini Yazıyorum, Kültürel Zenginliğimiz, Kültür Elçisiyiz

KAZANIMLAR:

1. Sözlü tarih yöntemi kullanarak ve nesnelere dayanarak aile tarihi oluşturur.

2. Ailesi ve çevresindeki milli kültürü yansıtan öğeleri fark eder.

4. Kültür ögelerinin geçmişten bugüne değişerek taşındığına ilişkin yakın çevresinden kanıtlar gösterir.

DİĞER DERSLERLE İLİŞKİLENDİRME

Tüm kazanımlar Türkçe dersi “Dinleme” öğrenme alanında aşağıdaki kazanımla ilişkiledirilecektir.

Dinlediğini Anlama

2. Dinlediklerini anlamlandırmada sunulan görsellerden yararlanır. (2. ve 4. kazanımlarla ilişkilendirilecektir.)

Kendini Sözlü Olarak ifade Etme

11. Konuşurken dinleyicilere sorular sorar ve sorulara cevap verir.(Özellikle 1. Ve 2. Kazanımlarla ilişkilendirilecektir.)

Tür, Yöntem ve Tekniklere Uygun Yazma

4. Açıklayıcı ve bilgilendirici yazılar yazar.

Atatürkçülükle ilgili Konular

3. Atatürk’ün millî kültüre verdiği önem

Atatürk’ün millî kültürün korunması ve geliştirilmesine önem verdiği belirtilerek bu konuda hangi çalışmaları yaptığı açıklanır. Atatürk’ün millî kültürümüzü geliştirmeye yönelik direktiflerinden örnekler verilir. Atatürk'ün bu görüş ve uygulamalarının millî kültürümüzü çağdaş uygarlık düzeyinin üstüne çıkarmayı hedef gösterdiği vurgulanır.

Yöntem ve Teknikler: Sözlü Tarih Çalışması, araştırma-inceleme, yansıtma

Araç-gereç: Ailelere ait düğün-nişan töreni fotoğrafları, ailelere ait özel ve/veya geleneksel değeri olan giyim, yiyecek ve ev malzemeleri, aksesuarlar v.b. (Çocukların çevrelerindeki somut nesnelerden hareket edilecektir.) Ayrıca olanaklar ölçüsünde öğrencilerin çalışmalarını fotoğraf makinesi ile desteklemeleri de değerlendirilebilir. 

Merak Uyandırma: (40 Dakika)

Öğrencilere, öğretmenin önceden seçerek, hakkında bilgi edindiği bir müze www.3dmekanlar.com  veya http://www.kultur.gov.tr/TR,28897/muzeler.html adresleri üzerinden sanal olarak gezilir. (Sanal ziyareti yapılacak müzenin okulun bulunduğu yakın çevreden seçilmesine ayrıca dikkat edilmesi beklenmektedir. Diğer taraftan öğrencilerin istekleri ve zaman olanakları çerçevesinde sanal olarak ziyaret edilecek müze sayısı artırılabilir. Öğretmen tarafından gerekli görülürse öğrencilerin müze ve müzeciliğe ilişkin duyarlılıklarını geliştirmek maksadıyla, özellikle yurtdışında çeşitli tematik müzelerin de varlığından da bahsedilerek, bu müzelere ilişkin bilgi ve görseller sunulabilir. Müzikal Enstrüman Müzesi v.b) Sınıf içerisinde projeksiyon cihazı ya da internet olanağı bulunmaması durumunda, yakın çevrede bulunan eski bir ev ziyareti planlanabilir.

Arizona Musical Instrument Museum

2014 Avrupa Konseyi Müze Ödülü’nü Alan Baksı Müzesi. (http://baksi.org)

 

İlgiyi Odaklama: (40 Dakika)

İlk dersin sonunda, gezilen ve gösterilen mekânlar, nesneler vb. şeylerin kendi ailelerinde ve yakın çevrelerinde de bulunduğu ifade edilerek, sonraki derse kadar öğrencilerin aile büyüklerinden biri ile röportaj (sözlü tarih çalışması) yapmaları;  yapılacak röportajın ilgi çekici buldukları kısımlarının sınıf içerisinde paylaşılacağı ifade edilir.

2. Derste öğrencilerin paylaşımları alındıktan sonra, bu paylaşımlardaki ortak noktalar öğretmenin yönlendirmesi ile sınıfça belirlenir. Belirlenen ortak noktalar tahtaya yazılarak öğrencilerin bu ortak kültürel ögeler üzerinde bir çalışma (Kültürel ürünler portfolyosu ya da kişisel müze/grup müzesi) yapacakları ifade edilir.

Hazırlanacak çalışmanın öğrencilerin sözlü tarih çalışmasında elde etikleri bilgi, belge ya da görsellere dayandırılması önem taşımaktadır. Böylelikle öğrencilerin bilgi, belge ya da görsellere ulaşmaları kolaylaşacağı gibi, doğrudan doğruya kendilerine ait olan bir çalışmayı kolaylıkla benimsemeleri de gerçekleştirilmiş olacaktır.

 

Öğrenme Deneyimi: (4 Ders Saati)

Her öğrenci bireysel ya da grup olarak çevresinde “Kültürel Ürünler Portfolyosu”, başka bir ifadeyle “Kişisel Müze/Grup Müzesi” hazırlayacaklardır. Yukarıda da ifade edildiği gibi, yapılacak çalışmanın öğrenciler tarafından seçilmesi ve onların yakın çevrelerinden hareket edilmesi önem taşımaktadır. Çalışma 4 ders saati olarak planlanmış olup, bu ders saatlerinin Sosyal Bilgiler dersinin haftalık ders çizelgesinde yer aldığı şekliyle işlenmesi planlanmıştır. Ancak okulun, sınıfın ve çevrenin şartlarına bağlı olarak ders saati sayısı, süresi ve düzenlemesinde öğretmen tarafından esneklik sağlanabilir.

Öğrenme deneyimi aşamasında öğretmen tarafından öğrencilere verilecek destek ve geri bildirim hayati önem taşımaktadır. Okulun ve öğrencilerin şartlarına bağlı olarak, özellikle sözlü tarih çalışmasında röportaj yapılacak kişiyi seçme, kişisel/grup müzesi çalışması için ihtiyaç duyulan bilgileri edinme ve bu bilgilerden çıkarımlar yaparak kişisel müze/grup müzesi planlaması yapma konularında öğrencilerin zorluk yaşamaları ihtimali bulunmaktadır. Tüm sürecin öğretmen tarafından dikkatle takip edilmesi ve ihtiyaç duyan öğrencilere zamanında destek verilmesi ile bu zorlukların aşılmasının kolaylaşacağı düşünülmektedir.

Diğer taraftan Müze Çalışması Öğretmen Değerlendirme Formunun (EK-3) öğrencilere bu aşamanın başlangıcında dağıtılması, öğrencilerin çalışmanın hedeflerinden haberdar edilmelerine ve çalışma süreçlerini kolaylaştıracak bir planlama yapabilmelerine olanak sağlayacaktır. Öğrencilere çalışma sonunda değerlendirmenin bu form esas alınarak değerlendirileceği de ayrıca ifade edilir.

Vurgulanması gereken bir diğer konu ise, çalışmanın grup olarak yapılmasının müze oluşturma sürecini kolaylaştırıp, kısaltacağı. Burada bir öğrencinin ulaşabileceği bilgi, belge, kaynak ve nesneye göre, birkaç öğrencinin ulaşacağı bilgi, belge, kaynak, nesne v.b’nin daha fazla olacağı düşünülmektedir. Bunun yanı sıra önceden iyi planlanmış işbirlikli bir çalışma düzeninde, hem nicelik hem de nitelik yönünden bireysel çalışmalara göre daha üst düzeyde müze çalışmalarının ortaya çıkması beklenmektedir. Açıklanan nedenlerle yaşanması muhtemel risklere(grup içi çatışma, nitelikli katılım v.b’ye) rağmen, biz bu çalışmada işbirlikli grup çalışmalarını önermekteyiz.

Yöreye özgü kap kacakların kendisi ya da görsellerinden yararlanılabilir.    

Yöreye özgü yemeklerin görsellerinden yararlanılabileceği gibi yöresel yiyeceklerin velilerin katılımıyla hazırlanacağı bir sınıf kermesi düzenlenebilir.

Yöreye özgü el sanatı örneklerinin kendisi ya da görsellerinden oluşturulacak bir kişisel/grup müzesi oluşturma çalışması planlanabilir.    

Varsa, yöreye özgü çinicilik, çömlekçilik v.b eserleri ya da görsellerinden oluşturulacak bir kişisel/grup müzesi oluşturma çalışması planlanabilir.    

Yöresel kıyafetleri içeren bir kişisel/grup müzesi oluşturma çalışması bağımsız olarak ya da diğer geleneksek eşyalarla birlikte planlanıp uygulanabilir.    

Doğrudan doğruya bir müze gezisi planlanabilir. Eğer mümkünse gezi esnasında günlük hayatı yansıtan nesneler ile nesne çalışması yapılabilir.

 

Deneyim Paylaşımı: (2 Ders Saati)

Öğrencilerin bireysel ya da grup olarak çevresinden yola çıkarak hazırladığı/hazırladıkları kültürel ürünler portfolyoları/kişisel/grup müzelerinin sunumu yapılır. Sunumlara olanaklar ölçüsünde aileler de davet edilebilir.  Önceden hazırlanmış olan bir rubrik ya da yansıtma yazısı yoluyla öğrencilerin kendi çalışmalarını ve sunumlarını değerlendirmeleri sağlanabilir. Ailelerin de katılımı durumunda ekteki ebeveyn gözlem formundan yararlanılabilir. Müze Çalışması Öz Değerlendirme Formu, öğrencilerin kendi çalışmaları ile ilgili farkındalık düzeyleri ve yansıtma becerilerinin gelişmesi amacıyla kullanılacak olup, herhangi bir puanlama amacı taşımamaktadır. Bununla birlikte öğretmenin kendi puanlama cetveline başlamadan önce öz değerlendirme formlarındaki bilgi, görüş, kavramları okumasının, öğrencilerin bu çalışmaya yansıttıkları yaratıcılıkla birlikte, çalışma sonunda elde ettikleri çıkarım, yorum, yansıtma becerilerinin belirlenebilmesi açısından önem taşımaktadır.

 

 

MÜZE ÇALIŞMASI ÖZ DEĞERLENDİRME FORMU (EK-1)

Adı Soyadı: .................................................................................Tarih: .........../........../2014

Müzenin Adı:  ...................................................................................................................................

Öğretmenimden yardım almam gereken /öğretmenime soru sormam gereken konular………….. ............................................................................................................................................................. ............................................................................................................................................................. ............................................................................................................................................................. .............................................................................................................................................................

Arkadaşlarımdan yardım aldığım konular………………………………………………………………………………………. ............................................................................................................................................................. ............................................................................................................................................................. ............................................................................................................................................................. .............................................................................................................................................................

Ailemle röportaj yaparken şunları öğrendim:……………………………………………………………………………….. ............................................................................................................................................................. .............................................................................................................................................................

Bu müzeyi tamamlamak için yapmam gerekenler: ............................................................................. ............................................................................................................................................................. ............................................................................................................................................................. ............................................................................................................................................................. .............................................................................................................................................................

Müze ile ilgili olarak anlayamadıklarım: ............................................................................................. ............................................................................................................................................................. ............................................................................................................................................................. .............................................................................................................................................................

Bu müzede değiştirmem, eklemem ya da çıkarmam gerekenler: ...................................................... ............................................................................................................................................................. ............................................................................................................................................................. .............................................................................................................................................................

Bu müze çalışmasından öğrendiğim yeni kavramlar ........................................................................ ............................................................................................................................................................. ............................................................................................................................................................. ............................................................................................................................................................. .............................................................................................................................................................

Buna benzer çalışmaları yapmayı arkadaşlarıma da tavsiye ………………………………………………………..

Çünkü................................................................................................................................................... ............................................................................................................................................................. ............................................................................................................................................................. .............................................................................................................................................................

 

EBEVEYN GÖZLEM FORMU[1] (EK-2)

TARİH

 

ÇOCUĞUN ADI

 

Sunumumuza hoş geldiniz. Bunun için aşağıdaki yönergeyi rehber olarak kullanabilirsiniz. Daha sonra buraya yazdıklarınızı sunum sonrasında tartışabilirsiniz. Ziyaretinizin eğlenceli geçmesi dileğiyle... ............................................................................................................................................................. ............................................................................................................................................................. ............................................................................................................................................................. ............................................................................................................................................................. .............................................................................................................................................................

Çocuğumu çalışırken gözlemlediğimde; ............................................................................................................................................................. ............................................................................................................................................................. ............................................................................................................................................................. ............................................................................................................................................................. .............................................................................................................................................................

 

Fark ettim ki çocuğum bunları yapabiliyor: ............................................................................................................................................................. ............................................................................................................................................................. ............................................................................................................................................................. ............................................................................................................................................................. .............................................................................................................................................................

 

Fark ettim ki çocuğum özellikle bu konular üzerinde çalışmayı seviyor: ............................................................................................................................................................. ............................................................................................................................................................. ............................................................................................................................................................. ............................................................................................................................................................. .............................................................................................................................................................

Bunlara hayran kaldım: ............................................................................................................................................................. ............................................................................................................................................................. ............................................................................................................................................................. ............................................................................................................................................................. ............................................................................................................................................................. .............................................................................................................................................................

 

 

MÜZE ÇALIŞMASI ÖĞRETMEN DEĞERLENDİRME FORMU (EK-3)

BECERİLER

DERECELER

Geliştirilmeli

Kabul Edilebilir

Orta

İyi

Çok İyi

1

2

3

4

5

I. MÜZE HAZIRLAMA SÜRECİ

  1. Müze çalışmasının amacı kavrandı.

 

 

 

 

 

  1. Müzeye uygun çalışma planı yapıldı.

 

 

 

 

 

  1. Grup içinde görev dağılımı yapıldı.

(Bireysel olarak yapıldıysa, bu madde yerine kişisel motivasyona yönelik değerlendirme yapılabilir. )

 

 

 

 

 

  1. İhtiyaçlar belirlendi.

 

 

 

 

 

  1. Sözlü tarih çalışması için gerekli planlamayı yapıp, röportaj yapacağı kişiyi seçerek, kullanacağı formu önceden hazırladı.

 

 

 

 

 

  1. Sözlü tarih çalışmasında ihtiyaç duyduğu bilgiler elde edilmiştir.

 

 

 

 

 

  1. Müze çalışması plana göre gerçekleştirildi.

 

 

 

 

 

  1. Ekip çalışması gerçekleştirildi.

(Bireysel olarak yapıldıysa, bu madde yerine ………….. yönelik değerlendirme yapılabilir. )

 

 

 

 

 

TOPLAM

 

 

 

 

 

II. MÜZENİN İÇERİĞİ

  1. Türkçe doğru ve düzgün  kullanıldı.

 

 

 

 

 

  1. Bilgiler doğru bir biçimde kullanıldı/yansıtıldı.

 

 

 

 

 

  1. Toplanan bilgiler analiz edilerek, çalışmaya yansıtıldı.

 

 

 

 

 

  1. Elde edilen bilgilerden çıkarımlarda bulunuldu.

 

 

 

 

 

  1. Toplanan bilgileri düzenlendi.

 

 

 

 

 

  1. Çalışmada farklı kaynaklardan bilgi, belge ya da nesne toplandı.

 

 

 

 

 

  1. Yaratıcılık yeteneği çalışmaya yansıtıldı.

 

 

 

 

 

TOPLAM

 

 

 

 

 

III. SUNU YAPMA

  1. Sorulara cevap verildi

 

 

 

 

 

  1. Çalışma dinleyicilerin ilgisini çekecek şekilde düzenlenerek sunuldu.

 

 

 

 

 

  1. Sunuda ifade edilenlerde yapılan çalışmadan hareket edildi.

 

 

 

 

 

  1. Sunuda akıcı bir dil kullanıldı.

 

 

 

 

 

  1. Verilen sürede sunu tamamlandı.

 

 

 

 

 

TOPLAM

 

 

 

 

 

GENEL TOPLAM

 

 

 

 

 

 

[1] EKampüs’te yayınlanan ve Arzu CAR tarafından verilen “Alternatif Bir Ölçme Aracı: Portfolyo” e-ders içeriğinden alınmıştır.

Görüntülenme Sayısı: hesaplanıyor...

Ders Planı

4 >> SOSYAL BİLGİLER >> Geçmişimi Öğreniyorum >> Sözlü tarih yöntemi kullanarak ve nesnelere dayanarak aile tarihi oluşturur.

4 >> SOSYAL BİLGİLER >> Geçmişimi Öğreniyorum >> Ailesi ve çevresindeki millî kültürü yansıtan ögeleri fark eder.

4 >> SOSYAL BİLGİLER >> Geçmişimi Öğreniyorum >> Kültür ögelerinin geçmişten bugüne değişerek taşındığına ilişkin yakın çevresinden kanıtlar gösterir.