Your browser (Internet Explorer 6) is out of date. It has known security flaws and may not display all features of this and other websites. Learn how to update your browser.
X
ÇOCUKTA ÖZGÜVEN GELİŞTİRME-1 6 Beğendim Spam Favorilerime Ekle Değerlendir

ÇOCUKTA ÖZGÜVEN GELİŞTİRME-1


“Hepimiz kendi hikayemizin kahramanıyız.”   Mary McCarthy

Aileler, çocuklarının hayatta başarılı, mutlu ve sağlıklı olmaları için problemleri çözerek, davranışlarıyla örnek olarak hayatlarını geçirirler. Çocuklara bildiklerimizi öğreterek, inandığımız şeyleri onlara aktararak ve kendi başlarına devam etmeye hazır olana kadar hayat yolunda onlarla el ele birlikte yürürüz.

 Çocuğunuzdan, onlara sergilediğiniz örnekten daha iyi olmasını bekleyemezsiniz.

Kendimi Seviyorum, etkinlikleri mutluluğu yakalamaya temel olan, kendinle barışık olma gerekliliğine işaret eder. Özsaygı, öz-motivasyon, beceriklilik, kendine vakit ayırma ve hayal gücünü geliştirme gibi kavramları ele alır.

Özsaygı, kişinin hayatı boyunca gelişen bir şeydir. Kişinin kendine inanması, kendisindeki güzel özellikleri görebilmesi ve kendi seçimlerine güven duymasıdır. Çocuklar ebeveynlerinin ve kardeşlerinin davranış ve düşüncelerine çok bağımlı oldukları için özsaygının gelişmeye başladığı ilk yer ailesidir.   Özsaygı, eksikliklerimizi görerek kim olduğumuzu bilmekten ve bu eksikliklere rağmen kendimizi sevmeyi seçmekten oluşur. Bir çocuğun özgüveni, başarılı bir etkileşim, bir işin iyi bir şekilde yapılması, bir hedefe ulaşılması deneyimleri ve sevdiği kişilerden gelen olumlu sözlerle gelişir. Özsaygı için büyük başarılar gerekli değildir. Bir çocuğun özsaygısı, günlük yaşantısını sürdürebildiğine inanmasını sağlayan günlük küçük başarılara bağlıdır.

Öz-motivasyon, kişinin moralini yüksek tutan dürtüdür. Bu, hepimizin içinde bulunan, yeni hedefler koymamıza neden olan, yani bizi daha yükseklere çıkaran- bir ümit çekirdeğidir. Kişi pes etmek istese de, devam etme nedenidir. Şartlar ne kadar olumsuz olursa olsun, bir şeyin yapılabileceğine dair inançtır. Bir kişi motive olduğunda kimse o kişinin elinden bu gücü alamaz ve motivasyon kişinin kalbinden geliyorsa, bu karşı konulmaz bir güç olur.

Kişi yükseklerde süzülme dürtüsüne sahipse, asla yerde sürünmeye razı olmaz”  Helen Keller

 Beceriklilik, bir çocuk için hayat her gün karşısına çıkan küçük fırtınaları nasıl dindireceğini öğrenmekle ilgilidir. Becerikli olmak, karşısına çıkan zorluklara karşı koymak, bu zorlukları anlamaya çalışmak ve mevcut becerilerle bu zorlukların üstesinden gelmektir. Becerikli olmak bir çocuğa karşısına çıkan fırtınaları dindirmeyi öğretecektir. Yeni çözümler üretmede kendisine güvenmesini sağlayacak ve içinde bulunduğu dünya ile nasıl etkileşim içinde olacağını gösterecektir.

“Yelkenli kullanmayı öğrendiğim için fırtınalardan korkmuyorum.”  Louisa May Alcott

Hedef koymak, hayatın ilk yirmi yılı bir tür eğitimle geçer; bağımsız yaşamak için disiplinin öğrenilmesi gerekir. Eğitim olmadan kendinizi disipline etmeyi öğrenemezsiniz; hedef koymadan da eğitim olmaz.

Kişisel zaman, sadece yalnız olduğumuzda ve sessizlikte kendi sesimizi duyarız. Kendi düşüncelerine değer veren çocuklar, duygularını anlamayı öğrenirler. Kendi kendine eğlenmeye teşvik edilen çocuklar daha bağımsız düşünmeyi öğreneceklerdir. Her şeyin çok hızlı ve telaşlı olduğu bir dünya da ancak kendi içinde kendisiyle barışık bir çocuk huzuru bulacak ve kendi düşüncelerinin tadını çıkaracaktır. Bir kişinin yalnız hissetmesiyle, tek başına vakit geçirmesi arasında büyük fark vardır.

“Soyut olmak kendi kendinle olmaktır.”  Alice Koller

Ailelerin görevi, yüreklendirmek, desteklemek, imkanlar sunmak, gerekli becerileri öğretmek, istenildiğinde yardımcı olmak, neşelendirmek ve onların başarılarını fazlasıyla önemsemektir.

“Hayal gücü en yükseğe uçurabileceğimiz bir uçurtmadır.” Lauren Bacall

Yapabileceğiniz Etkinlikler

  1. Akşam yemeğinden sonra veya yatmadan önce o gün kendisini mutlu eden şeylerden bahsetmesini sağlayın.
  2. Güzel özelliklerinden eğlenceli bir biçimde bahsedin.
  3. Çocukların yaptıkları şeylerle ilgili beğenilerinizi söyleyin.
  4. Gelişmiş bir özgüven oluşturmak istiyorsanız pozitif düşünmesini desteklemek durumundasınız. Bunun için çocuğunuzun kullandığı cümleleri dikkatli dinlemeli olumsuz düşüncelerini belirlemeli ve bunları olumlu düşüncelerle yer değiştirmesine yardımcı olmalısınız.
  5. Çocuğunuzun kendisiyle ilgili beğendiği şeyler hakkında konuşun.
  6. Çocuklarınızın hayallerini paylaşmasını teşvik edin.
  7. Çoğu zaman bir işe başladıklarında kendilerine güvenleri olmaz. Diğer çocukların kendilerinden daha iyi olduğunu görür ve bırakmak istediklerini söyleyebilirler. Başlanan bir işi bitirmek, çocuğa korkularının üstesinden gelebileceğini ve yeni beceriler kazanabileceğini gösteren güzel bir alışkanlıktır. Bu başarılar onlara gelecekte motivasyon sağlayacak, zayıf ve kuvvetli yanlarını görebilecek ve bunlar için çalışabileceklerdir.
  8. Gündelik  becerileri öğrenmek çocuğa bağımsız olmayı öğretir. Yaşına uygun becerileri öğrenmesine yardımcı olun. Örneğin, alışverişe çıktığınızda iyi sebze, meyvenin nasıl seçildiği, fiyat etiketlerinin nerede olduğu, son kullanma tarihi, büyük marketler için hangi reyonda neleri bulabileceği, bulaşık makinesini nasıl çalıştırabileceği gibi.
  9. Çocuğunuzun sorularının cevabını nasıl bulabileceği ile ilgili rol model olun. Örneğin, anlamını bilmediği bir kelimeyi sözlükten bularak okuyun. İnternetten araştırıp açıklamaları okuyun ve görseller üzerinde konuşun.
  10. Ailecek birlikte yapabileceğiniz bir hedef belirleyin, bunu gerçekleştirince kutlama yapın.
  11. Ailecek belirli bir gün ve saat belirleyin ve hepiniz yarım saatliğine tek başınıza, sessiz bir ortamda vakit geçirin. İlk denemelerde çocuğunuzun yakınında olun.
  12. Çocuğunuza sorulan soruları cevaplaması için zaman tanıyın, onun yerine cevap vermeyin ve söylemesi gereken ile ilgili baskı yapmayın, hatırlayamadığı durumlarda sessiz ipuçları verin.
  13. Üçüncü şahısların yanında performans sergilemesi için baskı yapmayın.

Görüntülenme Sayısı: hesaplanıyor...