Your browser (Internet Explorer 6) is out of date. It has known security flaws and may not display all features of this and other websites. Learn how to update your browser.
X
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRMEDE ÖNEMLİ HUSUSLAR 3 Beğendim Spam Favorilerime Ekle Değerlendir

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRMEDE ÖNEMLİ HUSUSLAR

  • Ölçmenin aracının amacına hizmet etme derecesine geçerlilik denir.
  • Ölçme aracının hatalardan arınık olma derecesine güvenirlik denir.
  • Eğitimle ilgili bir ölçme aracı geliştilirken ilk olarak kapsam geçerliliğine bakılmalıdır.
  • Yordama, bilimsel tahminlerde bulunmaktadır.
  • Tesadüfi hatanın ölçme sonuçlarına karışmasını tamamıyla önlememiz mümkün değildir. Sabit ve sistematik hatanınn yeri, yönü ve miktarı bulunabilir.
  • Öğrenci bir sınavda 10, ikinci sınavdan 30 almıştır. Öğrencinin 3 katı puan aldığını söylemek mümkün değildir. Çünkü eşit aralıklı ölçek kullanılmıştır. Eşit aralıklı ölçekte toplama ve çıkara işlemi yapılabilir. Çarpma ve bölme işlemi eşit oranlı ölçeklerde kullanılabilir. Üç katı puan almıştır diye biri eşit oranlı ölçek kullanıldığını kabul etmektedir. Eşit oranlı ölçeğin başlangıç noktası gerçek sıfır (yokluk anlamında) olduğu için sınavlardan alınan ölçme sonuçlarını ifade etmek için uygun değildir.
  • yazılı ve sözlü yoklamalar üst düzey davranışların ölçülmesi için uygundur. Şans başarısı yoktur.
  • sözlü yoklamalar puanlayıcı ile sınav olan bireylar arasın etkileşimin en yoğun olduğu sınav türüdür. Bu nedenle puanlayıcının (öğretmen) iletişim becerileri daha da önem kazanır.
  • kısa yanıtlı testler bilgi düzeyinde davranışların yoklanması için uygundur.
  • Başarı testleri, öğretimin sonunda öğrenme ürünlerinin (çıktıların) değerlendirilmesi için uygundur.
  • Öğrenme yanlış ve eksikliklerini belirlemek için kısa zamanda çok soru sorulmasına imkan verdiği için çoktan seçmeli testler en uygun sınav türüdür.
  • çoktan seçmeli testlerde ölçme sonucuna karışan hataları azaltmak için soru sayısı arttırılabilir, çeldiriciler güçlendirilebilir, yanıtlar gizli verilebilir, seçenek sayısı arttırılabilir.
  • Performans ya da projeler puanlanırken, performans düzeylerinin ne dereceye kadar karşılandığı hakkında bilgi edinmek istenildiğinde; holistik rubrik, analitik rubrik, dereceleme ölçekleri kullanılabilir. Kontrol listeleri performansın derecesi hakkında bilgi vermez. Sadece o performansın olup olmadığını ya da bireyin o performansı gösterip göstermediği hakkında bilgi verir. Rubrik ve dereceleme ölçeklerinde ise performansın yeterli, yetersiz vb. gibi belirtilebilir.
  • Ödevler, öğrencilerin boş zamanlarını değerlendirmeleri amacıyla verilmemelidir.
  • Dolaylı ölçme, ölçmeye konu olan özelliğin göstergeleri sayılacak durumlarla belirlenmeye çalışılmasına dolaylı ölçme denir. Akademik başarı, tutum vb. ölçmek için tek bir ölçme aracından bahsedemeyiz. Hazırlanan her ölçme aracı akademik başarının göstergesi kabul edilen maddelerden (sorulardan) oluşur, bu da ölçme aracından aracına değişir. G
  • Sözlü sınavlar öğretim amacı taşımaz.
  • nesnel puanlanırsa kısa yanıtlı testlerde güvenirlik artar.
  • Performans değerlendirmede puanlayıcı (öğretmen ) kaynaklı hatalar: 
    • Kişisel yanlılık
    • İlk izlenim hatası
    • Mantık hatasıdır

Görüntülenme Sayısı: hesaplanıyor...