BAŞARININ SIRRI
Bir profesör, sosyoloji sınıfındaki öğrencilerini Baltimore şehrinin kenar mahallelerine göndermiş ve o bölgede yasayan 200 erkek çocuğunun durumlarını araştırmalarını ve her bir çocuğun geleceği hakkında bir değerlendirme yapmalarını istemişti.
Öğrenciler hemen hepsi bu çocukların gelecekte hiçbir şanslarının olmadığını dile getirmişlerdi.
Bundan tam yirmi beş yıl sonra bir başka sosyoloji profesörü tesadüfen bu çalışmayı buldu ve öğrencilerinden bu projeyi sürdürmelerini ve ayni çocuklara ne olduğunu araştırmalarını istedi.
Öğrenciler, o bölgeden taşınan ya da ölen 20 çocuk dışındaki 180 çocuktan 176'sının olağanüstü bir basari gösterip, avukat, doktor ya da iş adamı olduklarını ortaya çıkardılar.
Profesör çok etkilenmişti ve bu konuyu izlemeye karar verdi. Birer yetişkin olan o çocukların hepsi o bölgede yasadıkları için, her biriyle buluşma sansı oldu.
"O koşullarda nasıl bu kadar basarili oldunuz?" sorusuna verdikleri cevap hep ayniydi: "Mahalle okulunda bir öğretmenimiz vardı. Onun sayesinde."
Profesör, bu öğretmeni çok merak etmişti. Hala hayatta olduğunu öğrendiği yaşlı öğretmenin izini bulması zor olmadı. Kendisini ziyaret etmek için evine kadar gitti. Karşısında yılların yüzüne eklediği kırışıklıklara rağmen hala dinç duran bir yaşlı kadın buldu. Merakla yaşlı kadına bu çocukları kenar mahallelerden kurtarıp, başarılı birer yetişkin olmalarını sağlamak için kullandığı sihirli formülün ne olduğunu sordu.
Yaşlı öğretmenin gözleri parladı ve dudaklarının kenarında bir gülümseme belirdi:"Çok basit" dedi, "Ben o çocukları çok sevdim.”
Veliler Okuyor Projesi
Okulumuzda yeni bir proje başlattık.
Veliler Okuyor projesi; Çocukların eğitim sadece okulda verilen eğitimle bitmiyor. Eğitimin önemli bir ayağıda velidir. Bizim üzerinde hemfikir olduğumuz husus velilerin eğitim konusunda ciddi eksiklik içinde olduklarıydı. (Buna üniversite mezunu veliler dahildir.) Okul olarak buna nasıl bir çözüm buluruz. diye düşündük ve ortaya veliler okuyor projesi çıktı. İlköğretim 1,2,3,4 ve 5.sınıflardaki velilerin katkılarıyla sınıf veli kitaplığı oluşturduk. Her sınıfta veli sayısı kadar kitap aldık. Bu kitaplar tümüyle çocuk eğitimi, çocuk gelişimi ve anne baba eğitimi konularını kapsayan kitaplardan oluşuyor. Kitaplar velilere kitap değerlendirme formuyla birlikte dağıtılıyor. Her veli aldığı kitabı iki hafta içinde okuyor. Ardından da kitap değerledirme formunu dolduruyor ve okula öğrencisiyle birlikte gönderiyor. Veliye veli kitaplığından yeni bir kitap gönderiliyor. Velilerle anlaşma yaptık. Her veli akşamları çocuğuyla birlikte en az 15 dakika kitap okuyacak. Veli kendisine gönderilen kitabı okuyacak, çocukta kendi kitabını. Bu sayede hem veli çocuk gelişimi konusunda kendisini geliştirmiş olacak hem de televizyon izlerken çocuğa ders çalış, kitap oku demek durumunda kalmayacak. Proje 1 aydır devam ediyor. Şu an iyi gidiyoruz. Sonuçları (velilere ve öğrencilere anket uygulanacak.) yıl sonunda güncemde yayınlayacağım.
Örnek Kitap Listesi:
21.Yüzyılda Anne Baba Olmak |
Nevzat Özer |
Crea Yayıncılık |
Çocuk Eğitimi El Kitabı |
Haluk Yavuzer |
Remzi Kitabevi |
Bilmezsiniz Ama Babalar da Ağlar |
Sinan Yağmur |
Karatay Akademi |
Gerçekten Beni Duyuyor Musun? |
11 Kasım 2011 Cuma 09:25
Gürültü Kirliliğine Son Verelim Projesi
Isparta Mehmet Köse İlköğretim Okulu örnek oluşturacak projelere imza atıyor. “Gürültü Kirliliğine Son Verelim” adlı projeyi hayata geçirdi.
Okullardaki zil sesi çocukların zamanı kullanma becerileri elde etmesini engelliyor. 1 yıldır okulumuzda zil çalmıyor, öğrenciler saatlerine bakarak zamanı kullanıyor. Zil sesinin eğitimi bıçak gibi kestiğini savunan öğrenci ve öğretmenler, zil uygulamasının zihni algılamayı kapattığını, saat uygulamasının ise bireylerin kendi oto kontrolüne katkı sağladığını belirtmektedirler. Zil sisteminde çocuk zamanı denetleyemiyor, zil çocuğu denetliyor. Zil sisteminde çocuklar aynı anda sınıftan çıkmakta ve koridorda koşmakta iken saat sistemde çocuklar koridorlarda yürüyerek çıkmaktadırlar. Proje kapsamında tüm sınıflara dijital saat aldık. Uygulamada ilk başlarda zorluk çeken öğrenci ve öğretmenler artık zil olmadan saatlerine bakarak dakikasında derse girip çıkıyorlar. (geçiş aşamasında 1 ay sıkıntı yaşadık.) Ders sırasında öğrenci veya öğretmen çok önemli bir konu anlatırken konuşmaları zil sesiyle kesilmiyor. Sadece üniversitelerde uygulanan sistem, ilköğretim okullarında da uygulanabilir. Zil kaldırıldıktan sonra okuldaki stres seviyesi azaldı. Bu yıl ücret karşılığı ders için okulumuza gelen öğretmenlerin söylediği ilk şey "bu okul çok huzurlu, sankibu okulda hiçstres yok." oldu. Tüm eğitimcilere tavsiye ederim. Hatta Milli Eğitim Bakanı olsam ilk yapacağım iş zili yasaklamak olurdu.
Ayrıntılı bilgiiçin: www.mehmetkose.k12.tr adresini ziyaret edebilirsiniz.
KİTAPLARA ÖZGÜRLÜK PROJESİ
Okulumuz Kitaplara Özgürlük adıyla yeni bir proje başlattık. Türkçe öğretmenimiz öğrenciler arasında kütüphaneden yararlanma oranı ile ilgili anket uyguladı. Sonuç maalesef %1 çıktı. Öğretmenler olarak bunu nasıl değiştirebileceğimizi tartıştık. Okul kütüphanesinden yararlanmak için öğrencilerin teneffüsten feragat edip bir takım bürokratik süreçlerden geçmesi gerekiyordu. Şöyle ki; daha önce kitaplar kapalı kapılar ardında duruyordu. Kütüphaneden yararlanmak isteyen öğrenciler teneffüste önce kütüphaneden sorumlu öğrenciyi buluyor. Kütüphaneden okumak istediği kitabı seçiyor, ardından da ödünç kitap alma defterine bilgilerini kaydediyordu. Kütüphanenin kilitli olmasının kütüphaneden yararlanma oranını düşürdüğü kanaatine vardık. Öncelikle engelleri ortadan kaldırdık. Okulumuzun üçüncü katta dört duvar arasına sıkışmış kütüphanesi artık kapalı kapılar ardında değil. Tüm kitaplar öğrencilerle koridorlarda buluştu. Öğrenciler gün boyunca kitaplarla iç içe olacak, onları diledikleri gibi alıp okuma ve inceleme fırsatı bulacaklar. Okulumuzun bu yeni uygulaması sayesinde hem kitaplarımız özgürlüklerine kavuşmuş hem de Mehmet Köse‘nin sorumlu öğrencileri kütüphane kavramının bu yeni boyutu ile tanışmış olacaklar. Şu an sadece orta katta bulunan kitaplıklar zamanla ve okul personelinin çabasıyla tüm katlara yayılacak, kütüphanemiz öğrencilerin, öğretmenlerin, velilerin hatta mahalle halkının kullanımına sunuldu. Artık yeniliklerin ve gelişimlerin temsilcisi olan bu yeşil mahallenin güzel okulunda ağaçlar ve çiçekler gibi kitaplar da özgür.
Daha önce kütüphaneden yararlanma oranı %1 iken bu oran %99’a çıktı. Üstelik velilerde yararlanmaya başladı. İlk başta öğretmenlerimizde acaba kitaplar çalınır mı kaygısı vardı. Öğrencilere evde okudukları ve boşta duran kitapları okul kütüphanesine bağışlayabileceklerini söyledik. Daha önce kütüphanemizde 450 olan kitap sayısı 1000’i geçti. Kitaplarımız eksilmedi üstelik arttı.
Tübitak Doğa ve Bilim Okulları Projelerine Başvuru
Merhaba arkadaşlar Tübitak Doğa ve Bilim Okulları Projelerine başvuru başladı. Biz okul olarak geçen yıl başvuru yaptık. 54.000 TL'lik projemiz kabul edildi. Başvuru yapmak isteyenler projemizin www.atikyonetimi.org adlı web sitesinde proje öneri formu ve detay bilgilere ulaşabilir. Proje okulumuza önemli katkılarda bulundu. Yardımcı olmak isterim.
|