Sanal Ülkelerimiz :))
Yıllar önce, öğrencilerin tarih dersini daha keyifle takip etmeleri konusunda ne yapabileceğimi düşünürken, I.Dünya Savaşı konusuna farklı bir giriş yapmak istemiştim.
Fiziki /dilsiz harita üzerinde, sınırları belirleyip, oluşan ülkelere de öğrenci isimlerinden uyarladığım isimleri verip yeni bir kıta oluşturmuştum. Öğrencilere hem bu haritayı hem de o günün koşullarına uygun verilerle doldurduğum (Yönetim şekli, nüfusu, kaynakları, dini, okur-yazar oranı, ordusu vs) bir tabloyu verip, 1910-1920 tarihleri arasında coğrafi özellikleri, verileri değerlendirip kendi ülkeleri için bir plan yazmalarını istemiştim. Planı oluşturmaları için; ön hazırlık, araştırma ve yüz yüze görüşmeler için 2 dersimizi ayırıyorduk.
İşte o dersler benim en zevkli derslerim oluyordu. Çünkü onların ciddi ciddi konuşmaları, tartışmaları görülmeye değerdi. Bazı öğrencilerden sorunlar, sorular da geliyordu tabii, örn. "Hocam ben meşruti monarşiyim ama o mutlak monarşi. Ya benim meclis kabul etmezse??" Bir süre sonra "Hocam ben 2 yıllığına meclisi kapatsam?":)))) " Hocam, potasyum var bende, ne işe yarıyor?" (Kimya öğretmenine sormasını söylerdim) ertesi ders; “Tamam, şimdi görürsünüz, potasyumdan barut yapılıyormuş”:) (Bölümler arası işbirliği !)
Sonra planlarını tüm sınıfa sunarlar, eleştirileri ve tartışmalara cevap verirlerdi. Yazılan planları da hazırladığım bir kontrol listesi ile notlandırırdım.
Bir gün vapurda Volkan’la giderken, eski bir öğrencime rastladım. O da bu harita oyunundan keyifle bahsedince Volkan (yapısı gereği :) hemen “bunu biz de yapalım” dedi ve dün biz de ülkelerimiz yönettik. Ülkelerimiz; Domatos, Levrek İmp. Patatesya, Kereviz İmp., Patlıcanistan, Somon Cumhuriyeti, Mantarya, Pilavistan, Bulgurya, Nohut Krallığı, Biberya, Brokolistan idi. Tabii ağır ve derin tartışmalar yapıldı:) Öğle yemeğinde pakta dahil edilmek istenen ülkenin yanında yer almaya dikkat edilerek diplomatik ilişkinin önemi vurgulandı. Türlistan adıyla Federasyon da kuruldu (ancak geçerliliği Kereviz İmp. yoluyla hala tartışılıyor !)
Gerçi dönem özellikleri zaman zaman gözardı edildi ama ?? Örneğin; kıtanın iki ucunda yer alan ülkeler “merak etme sen saldırıya uğrarsan biz sana donanmamızı göndeririz” diye garanti veriyorlardı ama o dönemde gemilerin en yüksek hızı saatte 8 deniz miliydi. (yaklaşık 15 km):) ) Bir diğer örnek “Valla biz çok rahatız, hiçbir şeye de ihtiyacımız yok? Neden bir antlaşma yapalım ki” diyerek güçlü bir devletin dizinin dibinde rahat rahat oturacaklarını düşünenlerdi :)
Yöneticisiyle en uyuşan ülke saç şekli ve sakin yapısıyla Budist Brokolistan oldu. (Ali Arı):) Bu arada tartışmaların vehametini gizli kamera görüntüleri sesli olarak size iletmek istedim:)
Sonuç olarak İsmail Eryaşar (İzmir Ekin OO), Merve Tama (İstek Acıbadem Anadolu Lisesi), Tuba Toköz (İELEV Eğitim Kurumları) öğretmenlerimizle bu işi geliştirmeye karar verdik. Volkan ve Ali’nin çok güzel önerileri oldu. Volkan herkese 3 hedef vermemizin sınırlandırmaya yarayacağını söyledi. Yurdagül Hocam ölçme-değerlendirmeyle ilgili önerilerde bulundu. Esin, ülkesi için marş bile yazdı: “ Savaş kazan, aksın kan, yaşasın Patlıcanistan !!!” :) ))
Sizlerin de görüş ve önerilerinizle; hem bazı tarih konularını daha zevkli işlemeye yarayacak hem de öğrencilerin, araştırma, analiz yapma, çok yönlü ve dönemin koşullarında düşünme, topluluk önünde konuşma becerilerini geliştirmeye yönelik katkımızı pekiştirelim:)
Sevgilerimle
Serap Benibol
Görüntülenme Sayısı: hesaplanıyor...
20.yy ortası olsaydı yollayacaktım kamikazeleri Kerevizistan'a ya neyse..
Ali Arı
30.1.2013
Sen nasıl Budistsin? Sürekli barış diye savaştan bahsediyorsun.
Volkan Bal
30.1.2013
Hocam, tarihle ilgili bu kadar eğleneceğim bir simülasyon-oyun olacağı aklıma gelmezdi. Çok teşekkürler tekrardan.
Volkan Bal
30.1.2013
Size kamikaze yardımı yapacaktık , karşılığında yulaf, arpa ve incik boncuk alacaktık :P (Budistlerin ve şintoistlerin karanlık çağ kesitidir ya 20.yy ortası, o bakımdan.- zamana çok, pek bir dikkat ettik anlamında.. )
Ali Arı
30.1.2013
Zam"an"a dikkat ettik elbette :) Çok keyifliydik, tadını çıkardık, öğrenmenin ne kadar eğlenceli olabileceğini deneyimledik...
Burcu Esin İLİŞ
11.2.2013
Serap Hocam; öncelikle hem keyifli, hem de farklı davranış şekillerini gözlemleyebilme fırsatı tanıyan çalışma rehberliğiniz için bir kez daha teşekkür ederim. Bu çalışmanın bir başka kazanımının da, farklı politik/diplomatik yaklaşım ve süreçlerin ülkelerin kaderlerini ne kadar farklı yönde etkileyebileceğini farkedebilmeye yardımcı olan yönü olduğunu düşünüyorum. Tarih, sosyoloji ve politikanın da ilgi çekici yüzünü tanımak için fırsat sağlayan bir çalışma. Katılma fırsatı bulduğuma sevindim.
Ayşe Oruç
30.1.2013
Güçlü olan kazansın.Savaş ganimetleri de çok iyi .İncik,boncuk ...Teşekürler Serap öğretmenim ve savaşan liderlerimiz.
Esin Özbay
31.1.2013
Tarih dersinin bu kadar keyifle ve eğlenerek öğrenilebileceğini hiç düşünmemiştim doğrusu. Gerçekten de yeni dünyalar kurarak ve yeni dünyayı kurarken düşünerek, tartışarak yol almak. Ezberlemek yerine araştırıp, soruşturup öğrenerek ilerlemenin ne denli değerli olduğunun farkına varmak. Bazı kavramları tekrar etmem gerektiği fark ettim mesela, bazı kaynakları yeniden okumam gerektiğini, ... Bu etkinlik ve atölye çalışması benim için gerçekten de çok değerliydi, önemliydi, özeldi ve anlamlıydı. Uygulamayı kaç kişiyle paylaştım bilemiyorum. "Olmaz!" deseler de akıllarında kalan soru işaretini görüyorum her defasında... Böyle bir farkındalığa destek olduğunuz için çok teşekkür ederim Serap Hocam, tekrar yaparız değil mi :)
Burcu Esin İLİŞ
11.2.2013