Mert'in Hikayesi
Tenefüste Mustafa öğretmen öğrencisi Can’ın son birkaç gündür farklı davranışlar göstermesiyle ilgili olarak okulun rehber öğretmeni ile konuşuyordu. Anne-babası iki yıl önce boşanmış, annesiyle yaşayan 3.sınıf öğrencisi Can son birkaç gündür içe kapanmış, tenefüslerde arkadaşlarıyla oyun oynamak için bahçeye çıkmaz olmuştu. Derslere de aktif katılmayışı öğretmeni düşündürüyordu. Can’a nasıl destek olabileceğini görüşmek için annesini okula davet etmiş, bu görüşmeye rehber öğretmenin eşlik edip edemeyeceğini soruyordu.
Rehber öğretmen Can’ın annesiyle yapılacak görüşme öncesinde öğrenciyle tanışıp ihtiyaçlarını belirlemek istediğini söyleyince birlikte sınıfa gitmeye karar verdiler.
Sınıfa girdiklerinde ön sırada oturan Müjgan’ın hıçkırarak ağladığını gördüler. Neyin var? Ne oldu? Demeye kalmadan bütün sınıf aralarında anlaşmışçasına işaret parmaklarıyla Mert’i göstererek hep bir ağızdan “O” yaptı… Dediler.
Müjgan bir yandan ağlayarak, öğretmenim Mert ayağıma tekme attı, canım çok yandı…
Az önce öğrencisinin sorununa çözüm arayan sakin, anlayışlı, sevecen öğretmen bir anda kaybolmuş, gök gürültüsüne benzer bir sesle bağıran biri gelmişti. Bıktım sizin şikâyetlerinizden, Mert! Nasıl vurursun arkadaşına, size kaç defa söyleyeceğim…..
Mert şaşkın ve oldukça korkmuş bir biçimde küçülüp sinerken, adeta sırasında kayboldu. Bir şeyler söylemek kendini savunmak istiyor, bir yandan da öğretmeninin kızgınlığını arttırmaktan çekiniyordu.
Rehber öğretmen Mustafa öğretmene fısıltıyla, eğer izin verirseniz bu durumu bütün sınıfla tartışarak öğrencilerle birlikte çözüm üretmeyi düşünüyorum dedi. Mustafa öğretmen peki birde sizin yaklaşımınızı deneyelim diyerek sınıfın bir köşesine çekilip izlemeye başladı.
Rehber öğretmen Mert’e buraya gelir misin? Diyerek sınıf tahtasının önüne çağırdı. Mert şaşkın, korku dolu bakışlarla ve başına ne geleceğinin merakıyla sınıfın önüne geldi.
Öğretmen Mert’in omzuna dokunduğunda, bir omuza dokunmaktan çok bir kalbe dokunmuş gibi hissetti. Çocuğun bedeni adeta bir kalbe dönüşmüş hızla atıyordu.
Peki, Mert arkadaşların ve öğretmenin bazı davranışlarını beğenmediklerini söylüyorlar. Müjgan’da biraz önce kendisine tekme atarak canını yaktığını söylüyor. Ben şimdi sınıf arkadaşlarına seninle ilgili beğendikleri davranışların nelermiş, diye soracağım, bakalım bize neler söyleyecekler?
Suçlanıp yargılanacağını düşünürken tam tersi bir şey yapılacağı söylenince Mert şok olmuş bir şekilde, ama oda benim çantamı yere atmıştı, savunusunu çok cılız bir sesle söyleyiverdi.
Rehber öğretmen sınıfa yönelerek, peki çocuklar Mert arkadaşınızın hangi davranışlarını beğeniyorsunuz?
İlk öğrenci Mert’in istenmeyen bir davranışını söylemeye çalışınca, sadece beğendiğimiz davranışları söz alarak söylüyoruz, diyerek yönergeyi yeniledi.
- Çok iyi top oynuyor,
- Kantinden bir şey alınca benimle paylaşıyor.
- Çalışkan olmasını beğeniyorum.
Bir süre suskunluk olunca, peki, Mert’in başka hangi yönlerini beğeniyorsunuz?
- Boya kalemlerimi unuttuğumda kendi kalemleri ile resim yapmama izin vermişti.
Öğretmen elinin altındaki kalbin sakinleşmeye başladığını, yeniden omuza dönüştüğünü Mert’in rahatlayıp kendine geldiğini fark etti.
- Bizim evimiz aynı apartmanda parka oynamaya giderken beni de çağırır.
- Ödevlerini zamanında yapıyor.
- Birlikte ödev yaptığımızda bana yardım eder.
Peki, Mert arkadaşların bu davranışlarını beğendiklerini söylüyorlar. Senden arkadaşlarının beğendiği bu davranışları sürdürmeni istiyoruz. Şimdi tenefüste Müjgan ile yaşadığınız durumla ilgili ne yapmayı düşünüyorsun?
Mert bir başka şey söylemeye ihtiyaç duymadan gidip Müjgan’dan özür diledi. Arkadaşları görüşlerini paylaşırken sakinleşmiş olan Müjgan, Mert’in özrünü kabul etti. İzleyen birkaç gün sonra Mustafa öğretmen Mert’in arkadaşlarıyla ilişkilerinde olumlu davranışlarının arttığını söylüyor.
Hikâyenin başında sözü edilen Can, ne mi oldu? O’nun la ilgili hikâye yazılmaya devam ediyor. Tabii ki hikâyedeki kişiler için farklı adlar kullanıldığını biliyorsunuz.
Şimdi; siz bu hikâyede yer alsaydınız, Mustafa öğretmene ve okul rehber öğretmenine neleri sorar, ne tür önerilerde bulunurdunuz?
Daha önce 27-02-2012 ogrenmeyoldasi.com da yayınlandı.
Görüntülenme Sayısı: hesaplanıyor...
yazınızı okuyunca aklıma drama grubumdaki benzer durumu yaşayan bir öğrencim geldi. onlarla kısa skeç çalışmaları yapıyoruz ve bununla ilgili bir çalışmamız var ; annesi ve babası boşanmak üzere olan bir çocuğu canlandırıyor ki skeç içinde çeşitli mesajlar da var ;şöyle ki anne babasını kaybeden bir arkadaşıyla konuşuyor, rol icabı bunu çok iyi değerlendiriyor.umarım gerçek yaşamında da göz önünde bulundurur.bunun gb rollerle olay yaşatılabilir , çocuk karakterin ağzından konuşturulabilir ve biz karaktere tavsiyelerde bulunabiliriz sanki öğretmenim..bizimle direkt konuşmayı istemiyorsa ya da isteyemiyorsa..
Beste Güven
6.5.2013
çok öğretici ve etkileyici bir paylaşım,teşekkürler..
Mustafa Küçük
7.5.2013
Öğleden sonra beğeni uygulaması yapıyorum hemen:)))
Arslan Gürbüz
7.5.2013
Öncelikle rehber öğretmenin davranışına bayıldım.Keşke karşımızdakini anlayabilsek.Olumlu davranışların büyüsü bence olumsuzlardan daha etkili...Mustafa Öğretmeni bilmem ama ben rehber öğretmeni kendime örnek alıyorum şu andan itibaren...Teşekkür ederim Sedat Öğretmenim iyi ki varsınız.
F.Bilge KAPLAN
8.5.2013
Beste, Mustafa, Arslan ve Bilge öğretmenlerim; onurlandıran geri bildirim ve önerileriniz için teşekkürler.
Mert, Müjgan ve sınıftaki diğer öğrencilerin olaya ilişkin ne düşünüyor olabilecekleri, bir adım sonrasında nasıl bir eylemde bulunabilecekleri konularında eğitimcinin bir eylem planı olması gerekiyor.
Mert'in hikayesiyle kriz anında yapılabilecek müdahalelerde çocukların onurunu koruyarak, davranışlarının kişiliğine yönelik olumsuz etiket almasını önlemeye ve olumlu davranışlarını ön planda tutarak bu davranışlarını sürdürmeye teşvik işlenmeye çalışıldı. Kronikleşen sorun davranış sergilemelerinde daha farklı profesyonel müdahaleler gerekeceği gerçeğini hatırlamalıyız.
Çocukların kendileri hakkında iyi şeyler duyma ihtiyacı görmezden gelinen eğitim ortamlarının, olumlu öğrenme atmosferi oluşturması hayal bile edilemez.. Çocuklar bir yana biz yetişkinler de kendimizle ilgili iyi şeyler duymaya, geri bildirim almaya ihtiyaç duyuyoruz.
Sınıf içi grup çalışmalarımızda yaptığımız bir etkinlik tam da bu ihtiyaca yanıt vermeye dönük. Yansız bir seçimle bir öğrencimiz grubun karşısına çıkar. Söz almak isteyen üç arkadaşını seçer, her bir arkadaşı onunla ilgili beğendiği bir davranışını, veya kişilik özelliğini söyler, dinledikten sonra kendisi de o arkadaşı hakkında beğenisini paylaşır. bir sonraki öğrencinin kim olacağını gönüllü olanlar arasından paylaşımı yapmış öğrenci seçer. Rol almak isteyen bütün öğrenciler rol aldıktan sonra çalışma sonlandırılır.
Eğer bir eğitimci, öğrencilerini koşulsuz kabul ediyor, her birinin eşsiz ve biricik olduğuna yürekten inanıp bu inancını onlara hissettiriyor, yıkıcı rekabeti teşvik yerine birlikte öğrenmenin hazzını yaşatıyor, öğreten olmak yerine öğrenmeyi öğreten yaklaşımları benimsiyor ise, mesleki doyum açısından neler yaşar? düşünmek lazım..
Sedat Subaşı
8.5.2013
Mustafa öğretmenin yanıtının ne olacağını bende merak ettim, Dilber öğretmenim:))
Sedat Subaşı
8.5.2013
O zaman mesleki doyum ifade edilemez yaşanır:)
F.Bilge KAPLAN
8.5.2013
Sedat öğretmenim yazınızı okuyunca aklıma ilk gelen dağ - yankı olayı geldi....Dağa doğru bağırırsın " seni sevmiyorum" cevap gelir "seni sevmiyorum"....Eğer bağıran "SENİ SEVİYORUM" derse cevap "SENİ SEVİYORUM " diye gelir...SADECE DOĞRU ANAHTARLARLA KAPILARI AÇMAK VE BÖYLE REHBER ÖĞRETMENLERİN ÇOĞALMASI DİLEĞİYLE....
Uzun zaman önce okuduğum bir kitaptan paylaştığım yazıyı tekrar paylaşma istiyorum...YASİN....
http://ekampus.orav.org.tr/Blogger/aysenoznacar/Page/39634/sinif-yonetimi---yasin-----------
Ayşen Öznacar
9.5.2013
Ayşen öğretmenim; yorumun ve katkın için teşekkürler sevgili öğrenme yoldaşım.
Sedat Subaşı
10.5.2013
Bu hikayedeki Rehber Öğretmene teşekkür eder, Mustafa Öğretmene de ÖRAV Öğrenen Lider Öğretmen eğitimlerine katılmasını önerirdim Sedat Hocam:))
Sulhuye Baştuzel
12.5.2013
Teşekkürler Sulhuye Hocam, benzer hikayeler bir çok okulda yaşanıyor, sizin okulunuzda da öğrenciler için olumlu yaşanmış keyifli eğitim hikayeleri olduğunu Çanakkale Merkez İlkokulu öğrenme yolculuğumda öğrenmiştim. Öyle bir ekiple çalışmak büyük bir şans olsa gerek. Ve evet haklısınoz, ÖRAV eğitimi olumlu öğrenme ortamı için öğrenme liderine yol gösterici olduğu kadar, birlikte çalışma kültürüne de büyük katkı sağlıyor.
Sedat Subaşı
13.5.2013
Örnek alınacak,uygulanabilecek,her öğretmenin okuması ve uygulamaya koyması gereken güzel bir örnek olmuş.Sedat Öğretmenim sizi kutluyorum.Keşke tüm öğretmenlerimiz, başta öğrencilerimiz olmak üzere tüm ilişkide oldukları insanların önce olumlu yanlarını görerek ilişkilerini sürdürseler.Hem özel ilişkilerimizde hemde öğrenci ve velilerimizle olan ilişkilerimizde sorunlar oluşmaz.Yazınızın okuyan birçok öğretmene örnek olmasını dileyerek sizi bir kere daha kutluyorum.
Mustafa Erol
17.5.2013
Mustafa öğretmenim değerli yorumunuz için teşekkürler, inanıyorum ki yaşam boyu öğrenme ilkesinden hareket eden meslektaşlarımız, öğrencilerimizin yararına kullanılabilecek bilgi ve deneyimlerini paylaştıkça yaşayan sınıflar ve yaşayan okullar oluşturabileceğiz. Ekampüs bizlerin bu ihtiyacını önemli oranda destekliyor. sizden gelecek yeni eğitim hikayelerinde buluşmak dileği ile..
Sedat Subaşı
17.5.2013
İyi davranışların gösterilmesi, berabarında yapılan yanlışlıkların düzeltilmesine neden oldu. Mert'in özrünü Müjgan kabül ederek, yapılan iyilikleri görünce kendi yanlışlarını da görmesine neden olması aynı yanlışların tekrar edilmeyeceğinin de bir göstergesi olabilir. Doğru bir yaklaşım, sorun çözme tekniği.
Şemsettin ERGÜN
22.5.2013
Şemsettin öğretmenim, sınıftaki öğrenme lideri kadar, okuldaki eğitim liderinin yol açıcı yaklaşımlarını çok önemsiyoruz. Meslektaş ilişkileri aracılığıyla birlikte öğrenme heyecanı duyan öğrenme liderlerimiz , okulu yaşayan ve öğrenen organizasyonlara çevirecek vizyonu ediniyor. bu vizyon doğal olarak öğrencilerimizin yüksek yararına öğrenme ortamları demek. Onurlandıran yorumunuz için teşekkürlerimle.
Sedat Subaşı
22.5.2013
Rehber öğretmenimizi tebirik ediyorum. Paylaşmasıda iyi oldu. Bu tür davranışlar bizlere yol gösterici olacaktır.
Fatma KALYONCUOĞLU
1.6.2013
Teşekkürler Fatma öğretmenim; eminim sizin yaşadığınız ve paylaştığınızda bizlere ilham verecek bir çok eğitim hikayeniz vardır. Sizin hikayelerinizde de buluşmak dileği ile, iyi ki varsınız..
Sedat Subaşı
10.6.2013