Sınıf,ustaca düzenlenmiş;bireysel,sosyal ve zihinsel gelişim için toplu öğrenme olanakları sağlayan mekanlar olmalıdır...
''Bir davranışı geliştirme veya değiştirmenin çok etkili bir yolu, fiziksel mekan değişimleri denemektir.''
Bu dönem E-Kampüste aldığımız ''Aktif Öğrenme ile Öğrenen Sınıflar'' dersinde öğrendiğimiz konuyu sınıfta uygulamak için harekete geçtim.Sınıfımızın oturma düzenine ilişkin aşağıdaki soruları cevaplamaya başlamak için sınıf düzenlerini inceledim.Sınıfın mimari olarak belirlenen alanı ve öğrenci sayısının fazla olması birçok şekle izin vermediği için kendi tasarımımızı yapmaya karar verdik.İlk önce değişime olan ihtiyacımızı öğrencilerimizle konuştuk.
* Derse katılımınızı oturduğunuz yer etkiliyor mu?
*Nasıl bir masa düzeni yaparsak rahat çalışabilirsiniz ?
* Sınıf düzenimizi değiştirsek, sizler nasıl olmasını istersiniz?
Yapmak istediğimiz sınıf düzenini öğrencilerle paylaştım.
Uzun bir paylaşım sonucunda değişim yapılmasına, masaların sayısının korunmasına ve sıra arkadaşlıklarının değişmemesine karar verdik.Değişim kararı öğrencilerde biraz heyecan birazda tedirginlik oluşturdu.Bu sabah değişim işleminde yardımcı olacak öğrencilerle 1 saat önce sınıfta buluştuğumuzda sınıfta sıra sesleri ile bir müzik başladı.Sınıfta bulunan 16 sıra çeşitli denemelerden sonra ismini ''Uçak '' modeli koyduğumuz şekle dönüştü.Sıra geldi soruları cevaplamaya;
''• Geleneksel öğretim yapmak için bu düzen uygun mu?
• Aktif öğrenme için bu düzen uygun mu?
• İşbirlikli öğrenim için bu düzen uygun mu?
• Bu düzenin faydaları nelerdir?
• Bu düzenin dezavantajları nelerdir?
Oluşan yeni düzen sınıfımızı bir koridor etrafında toplanan sıra modellerine dönüştürmüştü.Daha önce sıra arkadaşlığı koridorda birleşen çok sayıda ortak arkadaşlığa dönüştürdü.Birden fazla kişi aynı anda etkileşime geçebiliyordu.Beslenme yaparken ortak bir sofra açmış gibi hatta, yan yana toplanmış kır çiçekleri gibi oturuyorlardı.Oluşan bu düzen ile 3 yıldır oluşan sınıf düzeni değişince alışılmış olan giriş çıkışlar koridor tarafında oturanın insiyatifine geçiyordu.İlk günden bu konuda sorunlar oluştu.Buna sıra ile koridor tarafında oturma ile çözüm bulduk.Arkasından tahtaya yakın ve uzak kalma sorunu çıktı.Bu soruna hergün bir ileri oturma ile yerdeğişimi sağlayarak çözüm bulduk.İlk günden yansıyan öğrenci görüşleri ile oluşan durum böyleydi. ''
EK SORULAR:
• Bu düzende olağan dışı veya şaşırtıcı bir şey var mı?
Olağandışı veya şaşırtıcı bir durum olarak daha önce fazla kimseyle iletişime geçemeyen öğrencilerin bu konuda biraz daha aktif olduklarını gözlemledim.
• Öğrencilerin sınıf girişleri ve yerlerine gidebilmeleri ne kadar kolay veya zor?
Sıraların büyük olması , öğrencilerin yerlerine giderken veya teneffüse çıkarken biraz daha dikkatli olmalarını ve birbirlerine geçiş için yardımcı olmalarını sağlıyor.
• Öğrencilerin ve öğretmenin sınıf içinde doşabilmesi kolay mı zor mu? Mesela, öğretmen materyalleri kolayca dağıtabilir mi?
Öğretmen için tahta önü ve ara büyük koridoru kullanırken rahatlık sağladığını söyleyebilirim.Arka tarafa geçip anlatımda bulunurken iki büyük kanada daha rahat bakış imkanı verdiğini gözlemledim.
• “Kör nokta” veya yoğunluk olan bölgeler var mı? Var ise, nerede?
Kör noktamız arka köşeler oldu.Uzak kalması ve giriş çıkışın en zor olduğu yerler olarak dikkat çekti.
• Bu sınıfta öğretim yapmak ister misiniz?
Bu düzeni 2 hafta kullanmaya karar verdik.Süre sonunda öğrencilerin ortak kararı ile değişmesi konusunda anlaştık.Havanın güzel olması ve çalışmada ortaya konan performans ödüllendirilmeliydi.Oyun enerji toplamak için anlaştık.Oyunumuza sınıfça bir isim de bulduk.''Rüzgar çarkı''
*Öğrencilerin neler hissettikleri,
*Bu masa düzeni ile öğrenme ve paylaşımlarının nasıl etkilendiğini,
*Neler iyi oldu ? sorusunun cevabını,
Kullanım sırasında ve süre sonunda sizlerle paylaşmak üzere not alıyor olacağım.
Esen kalın...
Görüntülenme Sayısı: hesaplanıyor...