Gönlümüzde elma bahçesi vardı, kırk tane elma topladık...
''Bizi güçlü yapan yediklerimiz değil,
Hazmettiklerimizdir.
Bizi zengin yapan kazandıklarımız değil,
Muhafaza ettiklerimizdir.
Bizi bilgili yapan okuduklarımız değil,
Kafamıza yerleştirdiklerimizdir. ''
''Francis Bacon''
1. Öğrenmeye uygun bir atmosfer yaratılması
( Merak uyandırma):
Elimde elma boyamaları sınıfa girdim.Elmaları istedikleri renge boyamalarını isteyerek izlemeye başladım.Sınıfta bir anda yeşil ve sarı boya kalemi sıkıntısı başgösterdi. Sarı,yeşil,kırmızı elmalar masaları süslerken, her masaya bir makas verdim.Bitirenler elmalarını ortaya çıkarırken 15 dakika sona ermişti.
2. Aktarılan bilgiyle ilk karşılaşma ( İlgiyi odaklama ):
Sıra artık portakaldaydı.Portakalı, boyama sırasında, soyulurken sınıfı kaplayan kokusu ile başrole aldım.Elimdeki portakalı paylaşmak için Anıl'ı çağırdım.Anıl hevesle yanıma gelince yarısını ona verdim.Bu arada kıskanç gözler Anıl'ın portakalı üzerine toplanmıştı ki Anıl portakalı yemeden istediği bir arkadaşı ile eşit paylaşmasını istediğimi söyledim.Anıl elindeki portakalı Arda ile paylaşıyordu.Bende İrem ile eşit olarak paylaştım.
Portakalları biraz sonra paylaşmak üzere masaya alıp elmalarımızın saplarını çıkardık.Elmaları bölmek için ortadan ikiye katlamalarını istedim.Elmalar itina ile ikiye katlandı.Elmaları eşit olarak iki parçaya bölmelerini isterken tahtaya büyük bir elma çiziyordum.İkiye bölme tamamlanınca elmaların durumunu belirledik.
''Yarım Elma''
Ortadan ikiye böldüğümüz bu elmaları matematik diliyle nasıl anlatırız ? diye sorunca yarım,bütün,çeyrek ile geçen seneden kalan bilgiler geldi.
-Peki sayılarla anlatmak istesem, nasıl anlatırım? diye sorunca sınıf duraksadı.
Elmayı böldüğüm dik çizgiyi , yan çizerek ismini ''bölü çizgisi'' olarak belirledik.
-Elmayı kaça böldük? diye sorunca
-İki sesi gür şekilde belirdi.
İki sayısının elmanın eşit olarak bölündüğü gösterdiğini belirterek matematik dili ile payda dendiğini belirterek paydanın yerine iki sayısını yazdık.Sıra pay olayına gelmişti.
-Eş parçalardan kaç tane aldığımızı gösteren paydır, diyerek ikiye böldüğümüz elmanın yanına ekleyince matematik dili konuşmaya başlamıştık.
1 Pay
----- Bölü çizgisi
2 Payda
Yazarak belirttik.Artık çeyrek kavramı daha kolaydı.Kağıt elmalarımızı dörde böldüğümüzde çeyrek kavramı matematik diline dönmüştü.
1 Pay
----- Bölü çizgisi
4 Payda
Bütün öğrencilere çeyrek portakal dağıtırken teneffüs zili çalıyordu.
‘Hiçbirimiz başarısız olmak istemeyiz, ihtiyacımız olan üretkenliği ortaya çıkaran zorlanma ve başarısızlık durumudur.’
''Manu Kapur''
3. Yeni bilginin keşfedilmesi
( Öğrenme deneyiminin yaşanması ):
Artık ismini kesirler olarak bildiğimiz konu ile bir uygulama ve değerlendirme çalışması yapmak, akran öğrenmesi ile öğrendiklerini birleştirme vakti gelmişti.Sekiz gruba ayrılmış masalarda 5 öğrenci ile çalışmaya başladık.Hazırlanan etkinlik basitti.Hazır olan 14 şekilli çalışma kağıtlarında belirtilen kesirlerin yazımlarını deneyimleyecektik. Müzikle beraber çalışma başladığında yorulduğumu hissettim.
4. Bilgiyi hayata aktarma ( Deneyimin Paylaşılması ):
Paylaşımda bulunmanın zamanı gelmişti. Bir son nokta koyma zamanı gelmişti. Çalışma sona erince gruplar yaptıkları çalışmaları tahtada sunarak panoya astılar.Hazırladığım bilgi kartlarını dağıtarak çalışmayı tamamladık.Bilgi kartlarını da panoya asılan çalışmaların altına iğneleyerek yaptığımız çalışma ile eşleştirmiş olduk.Toplam 2 ders saatinde eğlenerek yaptığımız değerlendirme çalışmaları ile etkinlik uygulayarak kavramları matematik dilinde bilgi haline getirmeye çalışmıştık.Şimdi zor bir görev bizi bekliyordu.Yeni pişmiş kekleri eşit bir şekilde parçalara ayırmak...
Kısacası,''Gönlümüzde elma bahçesi vardı, biz kırk tane elma topladık''
Esen kalın...
Görüntülenme Sayısı: hesaplanıyor...