Your browser (Internet Explorer 6) is out of date. It has known security flaws and may not display all features of this and other websites. Learn how to update your browser.
X
4+4+4 Eğitim Sistemi SWOT Analizi 1 Beğendim Spam Favorilerime Ekle Değerlendir

4+4+4 Eğitim Sistemi SWOT Analizi

4+4+4 Eğitim Sistemi SWOT Analizi

Uygar KEKSİN

Sultangazi Melahat Öztoprak İ.O.-uygarkeskin@hotmail.com

 

         Önsöz

            Kamuoyunda 4+4+4 eğitim sistemi şeklinde bilinen  8 yıllık zorunlu ve kesintisiz eğitimi 12 yıla  kademeli bir şekilde çıkaran  zorunlu eğitim düzenlemesi 11 Nisan 2012 tarihli Resmi Gazetede  yayımlanarak yürürlüğe girdi. Kanunun en önemli yönü, ilkokul ve ortaokulun yeniden geri getirilmesi, ilkokul ve ortaokulun ayrı ayrı binalarda eğitim vermesine imkan tanınması, ortaokul ve liselerde Kur’an-ı Kerim ve Hz. Peygamberimizin hayatının isteğe bağlı seçmeli ders olarak okutulacak olmasıdır. 4+4+4 teklifi ile 222 sayılı İlköğretim ve Eğitim Kanununda, 1739 sayılı Milli Eğitim Temel Kanununda ve 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununda değişiklikler yapılmıştır. 222 ve 1739 sayılı Kanundaki değişiklikler, ilköğretim ve ortaöğretime; 2547'deki değişiklikler ise yükseköğrenime yöneliktir. İlköğretim 1, 2, 3 ve 4. sınıfta okuyanlar sistemdeki değişiklikten etkilenecektir. Lise sonların üniversiteye girişinde bu yıl içinde bir değişiklik olmayacaktır.

         Anahtar Kelimeler: 4+4+4 Eğitim Sistemi, Zorunlu Kesintisiz eğitim Sistemi, Zorunlu Kademeli Eğitim Sistemi

        Abstract

12 years Gradual Education System  which is known as “4+4+4" was published in the offical gazzete and promulgated on 11 April 2012. So the duration of education scaled up from  8 years, within “ the 8 Years Continuous Mandatory Education”, to 12 years gradually.

The most important aspect of the Act is to bring the elementary and middle schools back and to give the education to each level in separate buildings; also to give “the Holy Quran and Hz. Muhammed’s Life” as an optional subject at middle school and high schools.

By means of the “4+4+4”proposal, there are some changes with the Education and Education Law No.222, National Education Basic Law No. 1739, the Higher Education  Law No. 2547. The changes in Law No.222 and Law No.1736 are for primary and middle schools; the changes in Law No. 2547 are for the higher education. The students who are at grades 1,2,3 and 4 will be affected by the change in the system. There will be no changes for the students who are in their last year at high school.

 

       Key Words: “4+4+4" Education System  , Continuous Mandatory Education System,

Continuous Mandatory gradually System.

 

 

 

           Giriş

            4+4+4 Eğitim Sistemi SWOT analizinden önce yeni sistemde nelerin değiştiği mevcut düzenlemenin neleri getirdiği üzerinde durulacaktır.

            222 Sayılı İlköğretim ve Eğitim Kanunu, 1739 Sayılı Milli Eğitim Temel Kanunu, 2547 sayılı Yükseköğretim Kanunu ve 4306 sayılı İlköğretim ve Eğitimi Kanununda değişen maddeler mevcut önceki haliyle  aşağıdaki tabloda karşılaştırılmış yapılan düzenlemeler ele alınmıştır.

 

            Tablo.1 Değişiklik yapılan maddelerin mevcut önceki halleriyle Karşılaştırılması

Mevcut hali

Değişik Hali

Anlamı

222 sayılı İlköğretim ve Eğitim Kanununda
yapılan değişiklikler

Madde 3 –Mecburi ilköğretim çağı, 6 - 14 yaş grubundaki çocukları
kapsar. Bu çağ çocuğun 5 yaşını bitirdiği yılın eylül ayı sonunda başlar, 14
yaşını bitirip 15 yaşına girdiği yılın, öğretim yılı sonunda biter.

MADDE 3- Mecburi ilköğretim çağı 6-13 yaş grubundaki çocukları
kapsar. Bu çağ çocuğun 5 yaşını bitirdiği yılın eylül ayı sonunda başlar, 13
yaşını bitirip 14 yaşına girdiği yılın öğretim yılı sonunda biter.

İlköğretimi bitirme yaşında değişiklik yapılmıştır. Daha önce 15 yaşına
girdiği yılın öğretim yılının sonunda bitirilen uygulama, "13 yaşını bitirip 14
yaşına girdiği yılın öğretim yılı sonunda biter." şeklinde düzenlenmiştir.

Madde 7 – İlköğretim okulu ; 1 inci maddede belirtilen amacı
gerçekleştirmek için kurulmuş bir Milli Eğitim ve Öğretim Kurumudur.

MADDE 7- İlköğretim; 1 inci maddede belirtilen amacı gerçekleştirmek
için kurulmuş dört yıl süreli ve zorunlu ilkokul ile dört yıl süreli ve zorunlu
ortaokuldan oluşan bir Milli Eğitim ve Öğretim Kurumudur

İlköğretim, ilkokul ve ortaokul olmak üzere ikiye
ayrılmıştır.

Madde 9 – İlköğretim kurumları sekiz yıllık okullardan oluşur. Bu
okullarda kesintisiz eğitim yapılır ve bitirenlere ilköğretim diploması verilir.

MADDE 3- 222 sayılı Kanunun 9 uncu maddesinin birinci fıkrası
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.“İlköğretim kurumlarının ilkokul ve ortaokul olarak bağımsız okullar hâlinde
kurulması esastır. Ancak imkân ve şartlara göre ortaokullar, ilkokullarla veya
liselerle birlikte de kurulabilir.”

İlkokul ve ortaokul, bağımsız okullar olacaktır. Yani ayrı binalarda
olacaktır. Ancak imkan ve şartlara göre ortaokullar, ilkokul veya liselerle
birlikte de kurulabilecektir.

Madde 14 – büyüklüğüne, anasınıfları ve özel eğitim sınıflarının bulunuşuna göre,
ilköğretim kurumlarında aşağıdaki görevliler bulunur:
a) Müdür ve müdür
yardımcıları,
b) Öğretmenler; sınıf, branş, okul öncesi eğitim, özel eğitim
öğretmenleri ile gezici öğretmenler ve usta öğreticiler,
c) Rehberlik
uzmanları,
d) Sağlık, teknik, genel idare ve yardımcı hizmetler sınıflarına
dahil personel ile eğitim faaliyetlerinin gerektirdiği diğer
personel.
İlköğretim kurumlarındaki görevlilerin nitelikleri, görev ve
yetkileri ile atanma usul ve esasları yönetmelikle tespit edilir.

 

 

MADDE 4- 222 sayılı Kanunun 14 üncü maddesinin birinci fıkrasında yer
alan “büyüklüğüne” ibaresi “İlkokullar ve ortaokullar birlikte veya ayrı
oluşlarına, büyüklüğüne” şeklinde değiştirilmiştir.

İlkokul veya ortaokulun birlikte veya ayrı ayrı oluşuna bağlı olarak,
görevli alacak görevliler değişebilecektir.

Madde 76 – İlköğretime ait gelir kaynakları şunlardır:a) Her yıl Devlet gelirlerinin % 3 ünden az olmamak üzere Devlet bütçesinden
yapılacak yardımlar,
b) Özel idare bütçelerine, bu kanun hükümleri
gereğince sağlanacak gelirler hariç ve 1960 mali yılında ilköğretime tahsis
edilen miktardan az olmamak üzere, yıllık gelirlerinin en az % 20 si oranında
konulacak ödenekler,

...
Bütçelerine yukarda yazılı oranlarda
ilköğretim ödeneği koymamış olan idareler, belediye ve köyler için bu ödenekler;
bütçeleri inceleme ve onamaya yetkili makamlar tarafından doğrudan doğruya
konur; bu ödeneklerin mali yıl başında özel idarelere yatırılması
sağlanır.

MADDE 5- 222 sayılı Kanuna aşağıdaki ek madde eklenmiştir.“EK MADDE 4- Bu Kanunun 76 ncı maddesinin birinci fıkrasının (b) bendine göre
elde edilen gelirler, il özel idarelerince, ortaöğretim kurumlarının arsa
temini, binalarının yapım, bakım ve onarımı ile diğer ihtiyaçlarının
karşılanması için de kullanılır.”

Liselerin bir kısım masrafları, il özel idarelerince
karşılanacaktır.

-

MADDE 6- 222 sayılı Kanuna aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.“GEÇİCİ MADDE 11- Bu maddenin yayımı tarihinde ilköğretim kurumlarının 5, 6,
7 ve 8 inci sınıflarında eğitim görenler eğitimlerini bu kurumlarda
tamamlar.Bu maddenin uygulanmasıyla ilgili usul ve esaslar Milli Eğitim Bakanlığınca
belirlenir; Bakanlık bu maddenin uygulanmasıyla ilgili düzenlemeleri il, ilçe ve
okul bazında yapmaya yetkilidir.”

Bugün itibariyle, 5, 6, 7 ve 8. sınıfta okuyanlar sistemdeki
değişiklikten etkilenmeyecektir. Ancak; 1, 2, 3 ve 4. sınıfta okuyanlar
sistemdeki değişiklikten etkilebecektir. Örneğin bu yıl 4. sınıfı okuyan
öğrenci, gelecek eğitim öğretim yılında ortaokulda okuyacaktır.

 

 

 

1739 sayılı Milli Eğitim Temel Kanununda
yapılan değişiklikler

Madde 22 – İlköğretim 6 - 14 yaşlarındaki çocukların eğitim ve öğretimini
kapsar, İlköğretim, kız ve erkek bütün vatandaşlar için zorunludur ve Devlet
okullarında parasızdır.

MADDE 22- Mecburi ilköğretim çağı 6-13 yaş grubundaki çocukları kapsar. Bu
çağ çocuğun 5 yaşını bitirdiği yılın eylül ayı sonunda başlar, 13 yaşını bitirip
14 yaşına girdiği yılın öğretim yılı sonunda biter.

İlköğretimi bitirme yaşında değişiklik yapılmıştır. Daha önce 15 yaşına
girdiği yılın öğretim yılının sonunda bitirilen uygulama, "13 yaşını bitirip 14
yaşına girdiği yılın öğretim yılı sonunda biter." şeklinde düzenlenmiştir.

 

 

a) İlköğretim kurumları:Madde 24 – İlköğretim kurumları sekiz yıllık okullardan oluşur. Bu okullarda
kesintisiz eğitim yapılır ve bitirenlere ilköğretim diploması verilir.

MADDE 24- İlköğretim kurumlarının ilkokul ve ortaokul olarak bağımsız
okullar hâlinde kurulması esastır. Ancak imkân ve şartlara göre ortaokullar,
ilkokullarla veya liselerle birlikte de kurulabilir

İlkokul ve ortaokul, bağımsız okullar olacaktır. Yani ayrı binalarda
olacaktır. Ancak imkan ve şartlara göre ortaokullar, ilkokul veya liselerle
birlikte de kurulabilecektir.

 

MADDE 9- 1739 sayılı Kanunun 25 inci maddesinin mülga birinci fıkrası
aşağıdaki şekilde yeniden düzenlenmiştir.“İlköğretim kurumları; dört yıl süreli ve zorunlu ilkokullar ile dört yıl süreli, zorunlu ve farklı programlar arasında tercihe imkân veren ortaokullar ile imam-hatip ortaokullarından oluşur. Ortaokullar ile imam-hatip
ortaokullarında lise eğitimini destekleyecek şekilde öğrencilerin yetenek, gelişim ve tercihlerine göre seçimlik dersler oluşturulur. Ortaokul ve
liselerde, Kur’an-ı Kerim ve Hz. Peygamberimizin hayatı, isteğe bağlı seçmeli ders olarak okutulur. Bu okullarda okutulacak diğer seçmeli dersler ile imam-hatip ortaokulları ve diğer ortaokullar için oluşturulacak program seçenekleri Bakanlıkça belirlenir.”

Ortaokul ve lisede Kur’an-ı Kerim ve Hz. Peygamberimizin hayatı, isteğe
bağlı seçmeli ders olarak okutulacaktır. Diğer seçmeli dersleri MEB
belirleyecektir.

C) Orta öğretim:I – Kapsam:Madde 26 – Ortaöğretim, ilk öğretime dayalı, en az üç yıllık öğrenim veren
genel, mesleki ve teknik öğretim kurumlarının tümünü kapsar.

MADDE 26- Ortaöğretim, ilköğretime dayalı, dört yıllık zorunlu, örgün veya
yaygın öğrenim veren genel, mesleki ve teknik öğretim kurumlarının tümünü
kapsar. Bu okulları bitirenlere ortaöğretim diploması verilir.

Lise öğrenimi zorunlu hale getirilmektedir. Ancak lise öğrenimi, açık
eğitim yoluyla da alınabilecektir.

 

MADDE 11- 1739 sayılı Kanuna aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.“GEÇİCİ MADDE 3- Zorunlu ortaöğretim 2012-2013 eğitim-öğretim yılından
itibaren uygulanmaya başlanır. Bakanlar Kurulu uygulamayı bir eğitim-öğretim
yılı ertelemeye yetkilidir.”

Lisenin zorunlu olması 2012-2013 eğitim-öğretim yılından itibaren
uygulanacaktır. Bakanlar Kurulu isterse bu süreyi bir yıl
erteleyebilecektir.

3308 sayılı Mesleki Eğitim Kanununda yapılan
değişiklikler

 

 

 

 

Madde 18 – On ve daha fazla personel çalıştıran işletmeler, çalıştırdıkları
personel sayısının yüzde beşinden az, yüzde onundan fazla olmamak üzere
mesleki ve teknik eğitim okul ve kurumu öğrencilerine beceri eğitim yaptırır.
Öğrenci sayısının tespitinde kesirler tama iblağ olunur.

 

 

 

MADDE 12- 5/6/1986 tarihli ve 3308 sayılı Mesleki Eğitim Kanununun 18 inci
maddesinin birinci fıkrasında yer alan “yüzde onundan fazla” ibaresi madde
metninden çıkarılmıştır.

 

 

İşletmelerin beceri eğitimi yaptırabileceği öğrenci sayısındaki üst sınır
kaldırılmıştır.

4306 sayılı İlköğretim ve Eğitimi Kanununda
yapılan değişiklikler

Geçici Madde 1 – A) 1. 13.4.1994 tarihli ve 3984 sayılı Kanun uyarınca Radyo
Televizyon Üst Kurulu tarafından yayın kuruluşlarının reklam gelirlerinden
alınan pay kadar ayrıca hesaplanacak tutarda eğitim katkı payı 31.12.2010
tarihine kadar, Radyo Televizyon Üst Kurulu payı ile birlikte ödenir. Radyo
Televizyon Üst Kurulu tarafından tahsil edilen eğitim katkı payları ertesi ayın
yirminci günü akşamına kadar beyan edilerek ödenir.
Eğitim katkı payının
tarh, tahakkuk ve tahsilinde ilgili mevzuat hükümleri ile 213 sayılı Vergi Usul
Kanunu ve 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun hükümleri
uygulanır.
2. a) 488 sayılı Damga Vergisi Kanununa ekli (1) sayılı tablonun
"IV-Makbuzlar ve diğer kâğıtlar" başlıklı bölümünün (2) numaralı fıkrasının (b),
(c), (d) ve (e) bentleri uyarınca tahsil edilen damga vergisinin,
b) 492
sayılı Harçlar Kanununa ekli (8) sayılı tarifenin "VI-Meslek erbabına verilecek
tezkere, vesika ve ruhsatnamelerden alınacak harçlar" başlıklı bölümünün (15)
numaralı fıkrasının (a) ve (b) bentleri, (16) numaralı fıkrasının (a), (b) ve
(c) bentleri ile "Finansal faaliyet harçları" başlıklı XI inci bölümünün (10)
numaralı fıkrası hükümlerine göre tahsil edilen harçların,
c) 6802 sayılı
Gider Vergileri Kanununun 40 ıncı maddesine göre tahsil edilen şans oyunları
vergisinin,% 25'i, 31.12.2015 tarihine kadar sekiz yıllık kesintisiz ilköğretim
hizmetlerinde
kullanılmak üzere Milli Eğitim Bakanlığı payı olarak ayrılır.
(1)

MADDE 13- 16/8/1997 tarihli ve 4306 sayılı Kanunun geçici 1 inci maddesinin
(A) fıkrasının (2) numaralı bendinin (c) alt bendinde yer alan “sekiz yıllık
kesintisiz ilköğretim” ibaresi “ilköğretim ve ortaöğretim” şeklinde
değiştirilmiş ve maddede yer alan “sekiz yıllık kesintisiz” ibareleri madde
metninden çıkarılmıştır.

Teknik bir ifade değişikliği yapılmaktadır.

2547 sayılı Yükseköğretim Kanununda yapılan
değişiklikler

Yükseköğretime giriş: (1)
Madde 45 – (Değişik: 17/8/1983 - 2880/26
md.)
a. Öğrenciler Devlet Yükseköğretim Kurumlarına, esasları Yükseköğretim
Kurulu tarafından tespit edilen sınavla girerler. Sonuçların
değerlendirilmesinde adayların ortaöğretimdeki başarıları dikkate alınır.
Ortaöğretim kurumlarını birincilikle bitiren adaylar kendileri için
yükseköğretim kurumlarında ayrılacak kontenjanlara, tercih ve puanları gözönünde
tutularak yerleştirilir.
Yükseköğretim kurumlarına öğrenci seçiminde,
adayların ortaöğretim süresindeki başarıları Yükseköğretim Kurulunun uygun
göreceği şekilde Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi Başkanlığı tarafından
geliştirilecek bir yöntemle ek bir puan olarak tespit edilir ve yükseköğretim
kurumlarına giriş sınav puanlarına eklenir.
Bir mesleğe yönelik programlar
uygulayan liselerin mezunları, Yükseköğretim Kurulu tarafından belirlenecek aynı
alanda bir yükseköğretim kurumuna girerken, başarı notları ayrıca tespit
edilecek bir katsayı ile çarpılmak suretiyle değerlendirilerek giriş sınavı
puanlarına eklenir.
b. Yükseköğretim Kurulunca düzenlenen esaslara göre belli
sanat dallarında üstün kabiliyetli olduğu tespit edilen öğrenciler, ilgili dalda
eğitim yapmak kaydıyla yine bu esaslar içerisinde belirlenecek özel yöntemlerle
yükseköğretim kurumlarına alınabilirler.
c. (Mülga : 29/5/1991 - 3747/5
md.)
d. (Ek : 29/6/2001 - 4702/2 md.) Türkiye Bilimsel ve Teknik Araştırma
Kurumunca tespit edilen uluslararası bilimsel yarışmalarda ödül kazanan
öğrenciler, ödül kazandıkları alanlarda Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi
Başkanlığı ile Türkiye Bilimsel ve Teknik Araştırma Kurumunca müştereken
belirlenecek yükseköğretim kurumlarından seçtiklerine sınavsız girerler.
e.
(Ek : 29/6/2001 - 4702/2 md.) Mesleki ve teknik orta öğretim kurumlarından mezun
olan öğrenciler istedikleri takdirde bitirdikleri programın devamı niteliğinde
veya buna en yakın programların uygulandığı, öncelikle kendi mesleki ve teknik
eğitim bölgesi içinde yer alan veya bölgesi dışındaki meslek yüksekokullarına
sınavsız olarak yerleştirilebilirler. Sınavsız olarak meslek yüksekokullarına
devam ederek mezun olan öğrencilerin yüzde onundan az olmamak üzere ayrılacak
kontenjanlara göre alanlarındaki lisans programlarına dikey geçiş yapmaları
sağlanır. Bununla ilgili esas ve usuller, Milli Eğitim Bakanlığı ile
Yükseköğretim Kurulu işbirliği ile çıkartılacak yönetmelikte belirlenir.
f.(Ek : 29/6/2001 - 4702/2 md.) Mesleki ve teknik ortaöğretim kurumlarından
herhangi birini bitirip de mesleki ve teknik eğitim bölgeleri kapsamı dışındaki
bir yükseköğretim programına girmek isteyen öğrenciler, üniversite giriş
sınavlarına başvurabilirler.

MADDE 14- 4/11/1981 tarihli ve 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununun 45 inci
maddesi başlığı ile birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.“Yükseköğretime giriş ve yerleştirme:MADDE 45- Yükseköğretime giriş ve yerleştirme aşağıdaki şekilde yapılır:a. Yükseköğretim kurumlarına giriş ve yerleştirme işlemleri imkân ve fırsat
eşitliğini sağlayacak tedbirleri almak kaydıyla, Yükseköğretim Kurulu tarafından
belirlenen usul ve esaslara göre yapılır.b. Yükseköğretim kurumlarına esasları Yükseköğretim Kurulu tarafından
belirlenen merkezî sınavlarla girilir. Yerleştirme puanlarının
hesaplanmasında adayların ortaöğretim başarıları dikkate alınır. Ortaöğretim
bitirme başarı notları en küçüğü ikiyüzelli, en büyüğü beşyüz olmak üzere
ortaöğretim başarı puanına dönüştürülür. Ortaöğretim başarı puanının yüzde
onikisi yerleştirme puanı hesaplanırken merkezî sınavdan alınan puana
eklenir.

c. Ortaöğretim kurumlarını birincilik ile bitiren adaylar için mevcut
kontenjanların yanı sıra Yükseköğretim Kurulu kararı ile ayrı kontenjanlar
belirlenebilir.

d. Mesleki ve teknik ortaöğretim kurumlarından mezun olan öğrenciler,
istedikleri takdirde bitirdikleri programın devamı niteliğinde veya bunlara en
yakın olan mesleki ve teknik önlisans yükseköğretim programlarına sınavsız
olarak yerleştirilebilir. Bu öğrencilerin yerleştirilmesine ilişkin usul ve
esaslar Milli Eğitim Bakanlığının görüşü üzerine Yükseköğretim Kurulu tarafından
çıkarılacak yönetmelikle belirlenir.

e. Önlisans mezunları için, ilişkili lisans programlarında belirlenmiş
kontenjanın yüzde onunu geçmeyecek şekilde Yükseköğretim Kurulu kararı ile her
yıl dikey geçiş kontenjanı ayrılabilir.

f. Yabancı uyruklu öğrenciler ile ortaöğretimin tamamını yurt dışında
tamamlayan öğrencilerin yükseköğretim kurumlarına kabul usul ve esasları
Yükseköğretim Kurulu tarafından belirlenir. Uluslararası andlaşmalar gereği
Türkiye’deki yükseköğretim kurumlarında burslu olarak öğrenim görecek yabancı
uyruklu öğrencilerin yerleştirme işlemleri Yükseköğretim Kurulu tarafından
yapılır.

g. Yükseköğretim Kurulunca belirlenecek usul ve esaslara göre, belli sanat ve
spor dallarında üstün kabiliyetli olduğu tespit edilen öğrenciler ile Türkiye
Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumunca tespit edilen uluslararası bilimsel
yarışmalarda ödül kazanan öğrenciler, ilgili dallarda eğitim yapmak kaydıyla
yükseköğretim kurumlarına yerleştirilebilir.”

Lise mezuniyet notu ortalamasının yüzde 12'si, üniversiteye girişte etkili
olacaktır. Bu düzenleme, 2013 yılındaki sınavda uygulanacaktır.Lise birincileri için ayrı kontenjanlar belirlenir.Meslek lisesine okuyanlar, devam niteliğindeki önlisans okullara sınavsız
geçebilir.Önlisans mezunları için, ilişkili lisans programlarında yüzde 10'luk dikey
geçiş kontenjanı oluşturulur.

Madde 56 – (Değişik: 17/8/1983 - 2880/30 md.)
İşlem ve usuller:
a)
Yükseköğretim üst kuruluşları, yükseköğretim kurumları ve bunlara bağlı
kuruluşlara yapılacak her türlü bağış ve vasiyetler, vergi, resim, damga resmi
ve harçlardan muaftır. Bağış ve vasiyetlerin kullanılmasında, bağış ve vasiyet
yapanların koydukları ve kanunlara göre geçerli sayılan kayıtlara ve şartlara
uyulur.
b) (Değişik: 3/4/1991 - 3708/3 md.) Üniversiteler ve yüksek teknoloji
enstitüleri genel bütçeye dahil kamu kurum ve kuruluşlarına tanınan mali
muafiyetler, istisnalar ve diğer mali kolaylıklardan aynen
yararlanırlar.
Gelir veya kurumlar vergisi mükellefleri tarafından
üniversitelere ve yüksek teknoloji enstitülerine makbuz karşılığında yapılacak
(…) (1) bağışlar, Gelir ve Kurumlar Vergisi Kanunları hükümlerine göre yıllık
beyanname ile bildirilecek gelirlerden ve kurum kazancından indirilir.

 

 

 

MADDE 15- 2547 sayılı Kanunun 56 ncı maddesinin birinci fıkrasının (b)
bendinin ikinci paragrafı aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.“Gelir veya kurumlar vergisi mükellefleri tarafından üniversitelere, yüksek
teknoloji enstitüleri ile gelirlerinin en az dörtte üçünü münhasıran devlet
üniversitelerinin faaliyetlerinin devam ettirilmesi ve desteklenmesini amaç
edinmek üzere kurulan ve fiilen bu çerçevede faaliyette bulunan vakıflardan
Bakanlar Kurulunca vergi muafiyeti tanınanlara makbuz karşılığında yapılan
bağışlar,
Gelir ve Kurumlar Vergisi Kanunları hükümlerine göre yıllık
beyanname ile bildirilecek gelirden ve kurum kazancından indirilebilir. Bu
hükmün uygulanmasına ilişkin usul ve esasları belirlemeye Maliye Bakanlığı
yetkilidir.”

Bakanlar Kurulunca vergi muafiyeti tanınan ve devlet üniversiteleri
alanında çalışan vakıflara yapılacak yardımlarda gelir ve kurumlar vergisinden
indirilecektir.

-

MADDE 16- 2547 sayılı Kanuna aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.“GEÇİCİ MADDE 61- Bu maddenin yürürlüğe girdiği tarih itibariyle bir mesleğe
yönelik program uygulayan ortaöğretim kurumlarında öğrenim görmekte olan
öğrenciler bakımından, bu kurumların mezunlarının Yükseköğretim Kurulu
tarafından belirlenen aynı meslek dalında yer alan yükseköğretim programlarına
yerleşmelerinde merkezî sınavlardan almış olduğu puanlara ilave edilecek
ortaöğretim başarı puanı hesaplanmasında, bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten
önceki mevzuat hükümleri uygulanır.”

 

Ek Madde 21 – (Ek: 3/4/1991 - 3708/7 md.)
Milli Eğitim Bakanlığınca
düzenlenen "Lise Mezunlarına Meslek Edindirme" (LİMME) programına katılıp meslek
lisesi diplomasını alanlar ile bir mesleğe veya belli sanat dallarına yönelik
programlar uygulayan liselerin mezunları aynı meslek veya sanat dalında bir
yüksekokul veya meslek yüksekokuluna girmek istedikleri takdirde merkezi sınavla
almış oldukları puanlarına Yükseköğretim Kurulunun, meslek dalına göre tespit
edeceği ölçü dahilinde Milli Eğitim Bakanlığının uygun görüşü alınarak artı puan
verilir. Bu puan almış oldukları puanların% 40'ından fazla olamaz.

 

 

       

 

Uygulamayla birlikte:

  • Mecburi ilköğretim çağı 6 - 13 yaş grubundaki çocukları kapsayacak.
  • Öğrenciler 5 yaşını bitirdiği yılın Eylül ayında okula başlayacak.
  • Zorunlu ilköğretim de öğrencinin 13 yaşını bitirip 14 yaşına girdiği yılın öğretim yılı sonunda sona erecek.
  • Okullar, ilkokul, ortaokul ve lise olarak ayrı binalarda olacak.
  • Ancak bazı durumlarda ortaokul, ilkokul veya lise ile birlikte olabilecek.
  • Şu anki ilköğretim 5, 6, 7 ve 8'inci sınıflar ise okudukları okullarında devam edecek.
  • Seçmeli dersler ortaokul ve liselerde olacak.
  • Kur'an-ı Kerim ve Hazreti Peygamber'imizin hayatı, isteğe bağlı seçmeli ders olarak okutulacak.
  • Zorunlu ortaöğretim 2012-2013 eğitim-öğretim yılından itibaren uygulanmaya başlayacak.
  • Bakanlar Kurulu uygulamayı isterse 1 yıl erteleyebilecek.
  • Ortaöğretim başarı puanının en küçüğü 250, en büyüğü 500 olacak.
  • Üniversiteye yerleştirme puanı olarak da, ortaöğretim başarı puanının yüzde 12'si alınacak.
  • Yani öğrenciye diploma notundan dolayı en az 30 en fazla 60 puan gelecek.
  • Bu arada bazı liselere verilen ek puanlar da tamamen kalktı. Ancak şuan ilgili liselerde okuyan öğrenciler ek puandan yararlanabilecek.

Tablo2.   4+4+4 Zorunlu Eğitim Düzenlemesi SWOT Analizi 

GÜÇLÜ YÖNLER

ZAYIF YÖNLER

  • Zorunlu eğitim süresi 12 yıla çıkacak ve bu süreç kesintili (kademeli) hale gelmesi
  • İlkokul sürecini, bütün bireyler için tek tür okul ve tek öğretim programı olarak düzenlemesi
  • İlkokul ve ortaokulların bağımsız okullar olarak kurulacak, ayrı yaş gruplarında bulunan çocukların ayrı okullarda ve ayrı eğitim ortamlarında eğitim görmesini sağlayacak olması
  • Çocuklar, bilim, sanat, kültür ve spor gibi alanlarda daha küçük yaşlardan itibaren ilgi, yetenek ve yeterlikleri doğrultusunda eğitim alma imkânına sahip olacak olması
  • Öğrencilerin okul içindeki hareket alanları daha da genişleyecek olması .
  • Kademeler ve programlar arası geçiş esnekliği oluşturulabilecek.  olması
  • Rehberlik hizmetlerinin sunumu daha kolay olacak olması
  • Seçimlik ders uygulamaları ile özellikle ortaokul ve liselerin ders programlarında, farklı öğretim programlarına yönelik derslere yer verilebilecek olması
  • Ortaokulu farklı öğretim programlarının uygulanabileceği bir okul dönemi olarak düzenlemesi
  • Ortaokul ve lise programları arasında ilişki kurması
  • Farklı programların uygulandığı ortaokul türlerine imkân vermesi,

 

  • Hazırlık aşamasında yeterli bilimsel çalışmalar pilot uygulamalar yapılmaması, Öğretmen ve akademisyenlerin görüşlerinin alınmaması
  • Kamuoyu yeteri kadar aydınlatılmaması öğretmen öğrenci ve velilerin kaygıları giderilmemesi
  • Çocuk, işlemler dönemine geçmeden 5 yaşında ilkokula, soyut işlemler dönemine geçmeden 9 yaşında ortaokula ve 13 yaşında ortaöğretime başlayacak olması
  •  9 yaşından itibaren çocukları farklı programlara yönlendirecek  olması
  • İlkokul 1. sınıf 5 yaş grubuna göre yeniden tasarlanır ve ilk yıl müfredatı bu yaş grubuna göre uyarlanırsa ilkokul eğitimi fiilen 4 yıldan az olması
  • Anaokulları ya da anasınıflarında öğrenim programları, öğretmenlerin aldıkları eğitim, fiziksel ortam ve kullanılan eğitim yöntemleri ve araçları ilköğretimden farklı. Okula başlama yaşı ne olursa olsun, tüm çocukların en az bir yıl okulöncesi eğitime devamı önemli olmasına rağmen yeni düzenlemede yine  anaokullarının  zorunlu olmaması
  •  Çocukların ortaokulda seçmeli dersler almaya başlamadan önce temel becerileri edinmek için daha az zamanı olması.
  • Ortaokuldaysa temel eğitim ve farklı programlar arasında kurulacak dengenin belirsiz olması
  • Şu an ortaokula nasıl bir geçiş ve bu süreçte nasıl bir seçme sistemi olacağının belirsiz olması
  • Yasa ile yapılan değişiklik, ortaokullarda seçmeli derslerin ortaöğretimi yani lise eğitimini destekleyecek şekilde oluşturulacağının ve öğrencilerin "yetenek, gelişim ve tercihlerine göre verileceğinin belirtilmesi. Teklif, ortaokullarda oluşturulacak program seçeneklerini MEB'in takdirine bırakıyor olması Seçmeli ders ve programların ilişkisi ise belirsiz olması
  • PISA verileri dikkate alınmaması
  • Altyapının yetersiz olması

 

FIRSATLAR

TEHDİTLER

  • Din eğitimi ve öğretimi noktasındaki anayasal hak, imam hatip ortaokullarının açılmasıyla birlikte aileler tarafından çocukları için daha küçük yaşlardan itibaren kullanılabilecek olması
  • Ortaokul ve liselerde Kuran-ı Kerim ve Hz. Peygamberimizin Hayatı kanunen seçmeli ders haline getirilmek suretiyle, Anayasa’nın 24. maddesinin üçüncü fıkrasında tanımlanan anayasal hak fiilen kullanılır hale getirmesi. Böylece din eğitimi ve öğretimi konusundaki anayasaya aykırı fiili yasağın sona ermesi
  • İmam hatip ortaokulları bağımsız ya da imam hatip liseleri ile birlikte açılabilmesi
  • Lise kademesinde, yaygın eğitim yöntemiyle öğretim yapılabilecek. Bu çerçevede, lise programlarında açık öğretim ya da uzaktan öğretim yöntemlerinin kullanılması söz konusu olabilmesi
  • Bakanlar Kurulunca vergi muafiyeti tanınan ve devlet üniversiteleri
    alanında çalışan vakıflara yapılacak yardımlarda gelir ve kurumlar vergisinden indirim yapılması
  • İşletmelerin beceri eğitimi yaptırabileceği öğrenci sayısındaki üst sınır kaldırılması
  • Daha önce YÖK tarafından düzenlenen katsayı sorunun kanunla yargı yolunun kapatılması
 
  • 5 yaşındaki çocukların birçoğu henüz ilkokula gitmeye hazır ya da okuma-yazma becerilerini edinebilecek durumda olmayabilir. Anaokuluna gitmeden ilköğretime başlayacak olan çocuklar, yeterli bilişsel, duygusal, sosyal ve fiziksel gelişimi sağlayamadan ilköğretimde sunulan becerileri edinememe riski var
  • Bakanlık, yeni düzenlemeyle birlikte, çocukların 60-72 ay aralığında, yani 5 yaşlarının içindeyken okula başlamalarını öngörüyor. Buna göre, 2012-2013 öğretim yılında 2006 doğumlu çocuklara ek olarak 2007 yılında Eylül'e kadar doğmuş çocuklar da ilköğretime başlayacak. Eylül 2012'de hem 2006'da hem de 2007'nin ilk dokuz ayında doğan çocukların okula başlamasıyla, okula başlayan çocuk sayısı 1,2 milyon yerine 2 milyona çıkacak
  • Ortaokullar tek başına kurulabileceği gibi ilkokul ya da liselerle beraber de kurulabilecek. Çocuklar 9-13 yaşları arasında ortaokullarda farklı seçmeli dersler ve programlar alabilecek. Eğer çocuklar devam etmek istedikleri liseye göre ortaokul seçmeye yönlenirse, çocuklara erken yaşta yanlış seçimler yaptırılması riski doğabilir.
  • öğrencilerin yanlış derslere yönlendirilme olasılıkları var 9-13 yaş çocuk gelişiminin henüz oturmadığı bir yaş aralığı. Özel gereksinimli ve risk altındaki çocuklar için de sakıncalar doğabilir
  • 5. Sınıfın branşlaştırılmış olması yaklaşık 30.000 sınıf öğretmeninin  norm fazlası duruma düşecek olmasına neden olacaktır
  • Öğrencileri ilk 8 yıl ücretsiz okuma hakları ellerinden alınıyor. Madde de ücretsiz kısmı kaldırılıyor
  • 5. sınıflarda Sınıf Rehberliğinin olmaması

 

 

 

 

            Sonuç ve Öneriler:

              Sonuç olarak kamuoyunda mevcut iktidarın 28 Şubat’la hesaplaşması olarak algılanan 8 yıllık zorunlu eğitimi 12 yıllık 4+4+4 zorunlu ve kademeli bir şekilde düzenleyen kanun değişikliği yeteri kadar tartışılmadan bilimsel çalışmalar, pilot uygulamalar yapılmadan çıkarılmış eğitimin asıl uygulayıcıları öğretmenler tarafından , öğrenci ve veliler tarafından tam olarak anlaşılamamıştır. Milli Eğitim Bakanlığından yapılan açıklamalarda Sistemin uygulamaya dönük aşaması tam olarak netlik kazanmazken anasınıfı öğretmenlerinin durumu  5.sınıfın branşlaşması durumuyla norm kadro fazlası duruma düşecek sınıf öğretmenlerin mağduriyetinin nasıl giderileceği doğacak branş açığının nasıl giderileceği, 1. Kademe ve 2. Kademe de uygulanacak programın mevzuatı belirsizliğini korumaktadır. 

                 1.sınıf eğitimi  Çocuklar gelişimsel olarak ilköğretime hazır olduklarında başlamalıdır. Bunun için okula başlamadan en az bir yıl okul öncesi eğitim önemlidir.. 177 ülkede çocuklar okula 6 ya da 7 yaşında başlıyor. Bilimsel araştırmalara göre; 7-11 yaş somut işlemleri, 12 yaş üstü ise soyut işlemleri kavrayabiliyor. Türkiye'nin de aralarında yer aldığı 18 ülkede yapılan araştırmaya göre; çocuklar arasındaki öğrenme beceresi ülkemizde 10 yaşında daha yüksek iken 15 yaşına geldiğinde düşüyor. 1.sınıf eğitiminde alt sınır 60 ay  üst sınır 72 ay olarak hesaplandığında aynı sınıfta 1 yaş farkı olan öğrenciler olacaktır. Farklı bedensel, zihinsel, psikomotor hazır bulunuşluk düzeylerine sahip çocuklar aynı sınıfta 1 öğretmen tarafında eğitim görecektir. Mevcut durumda dahi 60 aylık anasınıfı öğrencilerinin dersine 1 anasınıfı öğretmeni ve yardımcı girmesi zorunludur ayrıca bazı anasınıflarında 2 öğrencide staj yapmaktadır. Mevcut anasınıflarında durum böyleyken Yeni sistemle farklı yaş gruplarındaki öğrencilerin dersine 1 öğretmenin girecek olması sıkıntı oluşturacaktır.

                   4+4+4 zorunlu ve kademeli eğitim sistemine 2012-2013 Eğitim Öğretim yılında geçilmesi planlanmaktadır. Bunun için Eğitim Bölgesi Müdürler Kurulu ve Eğitim Denetçileri , ve üst düzey  yöneticiler yoğun bir şekilde çalışmaktadır. Okulların ne tür eğitim vereceği planlanmaya çalışılmaktadır. Ancak ilkokul ve ortaokulun  bir birinden ayrılmasını sağlayan kanun düzenlemesiyle yeni derslik ve okul ihtiyaçları doğmuştur. Bu derilik ihtiyaçlarının karşılanabilmesi için Eğitim Denetçilerinin okul okul gezerek Milli Eğiti Bakanlığının kararı doğrultusunda idareci odalarını ölçerek derslik kazanmaya çalıştıkları bilinmektedir. Çocuklarımızın geleceğini dolayısıyla ülkemizin geleceğini ilgilendiren eğitim sisteminin alt yapı sorununun ,derslik ihtiyacının giderilerek veli ,öğretmen ve okul yöneticilerinin yeteri kadar bilgilendirilmesi ve sürece dahil edilmesi,  uygulama aşamasında karşılaşabilecek sorunların daha önceden tespit edilerek bertaraf edilmesine yönelik çalışmaların yapılarak  acele etmeden geçiş sürecinin tamamlanması gerekmektedir.

 

 

 

 

 

Kaynakça:

1.http://www.memursitesi.net/archives/937  26/04/2012

2.http://www.gazete5.com/haber/444-nedir-444-sistemi-444-sisteminde-neler-olacak-son-dakika-haber-205859-p15.htm  26/04/2012

3.http://egitimedair.net/index.php/e%C4%9Fitime-dair/1405-egitimde-4-4-4-sistemi-nasil-olacak 26/04/2012

4. http://www.memurlar.net/haber/221582/ 27/04/2012

5. http://www.haberturk.com/gundem/haber/729011-18-soruda-444 27/04/2012

6.http://www.dunya.com/444-egitim-sistemi-turkiyeyi-gelecege-hazirlayabilir-mi-149886h.htm  28/04/2012

7.http://www.anadoluhaber.net/4-4-4-egitim-sistemi-ne-anlama-geliyor-yeni-sistemin-bilinmeyenleri-andhbr7886-h168890.html 28/04/2012

8. http://www.kamudanhaber.com/meb/444-egitim-sistemi-nedir-h81346.html 28/04/2012

 

 

 

 

 

Görüntülenme Sayısı: hesaplanıyor...