4+4+4 Eğitim Sistemi SWOT Analizi
4+4+4 Eğitim Sistemi SWOT Analizi
Uygar KEKSİN
Sultangazi Melahat Öztoprak İ.O.-uygarkeskin@hotmail.com
Önsöz
Kamuoyunda 4+4+4 eğitim sistemi şeklinde bilinen 8 yıllık zorunlu ve kesintisiz eğitimi 12 yıla kademeli bir şekilde çıkaran zorunlu eğitim düzenlemesi 11 Nisan 2012 tarihli Resmi Gazetede yayımlanarak yürürlüğe girdi. Kanunun en önemli yönü, ilkokul ve ortaokulun yeniden geri getirilmesi, ilkokul ve ortaokulun ayrı ayrı binalarda eğitim vermesine imkan tanınması, ortaokul ve liselerde Kur’an-ı Kerim ve Hz. Peygamberimizin hayatının isteğe bağlı seçmeli ders olarak okutulacak olmasıdır. 4+4+4 teklifi ile 222 sayılı İlköğretim ve Eğitim Kanununda, 1739 sayılı Milli Eğitim Temel Kanununda ve 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununda değişiklikler yapılmıştır. 222 ve 1739 sayılı Kanundaki değişiklikler, ilköğretim ve ortaöğretime; 2547'deki değişiklikler ise yükseköğrenime yöneliktir. İlköğretim 1, 2, 3 ve 4. sınıfta okuyanlar sistemdeki değişiklikten etkilenecektir. Lise sonların üniversiteye girişinde bu yıl içinde bir değişiklik olmayacaktır.
Anahtar Kelimeler: 4+4+4 Eğitim Sistemi, Zorunlu Kesintisiz eğitim Sistemi, Zorunlu Kademeli Eğitim Sistemi
Abstract
12 years Gradual Education System which is known as “4+4+4" was published in the offical gazzete and promulgated on 11 April 2012. So the duration of education scaled up from 8 years, within “ the 8 Years Continuous Mandatory Education”, to 12 years gradually.
The most important aspect of the Act is to bring the elementary and middle schools back and to give the education to each level in separate buildings; also to give “the Holy Quran and Hz. Muhammed’s Life” as an optional subject at middle school and high schools.
By means of the “4+4+4”proposal, there are some changes with the Education and Education Law No.222, National Education Basic Law No. 1739, the Higher Education Law No. 2547. The changes in Law No.222 and Law No.1736 are for primary and middle schools; the changes in Law No. 2547 are for the higher education. The students who are at grades 1,2,3 and 4 will be affected by the change in the system. There will be no changes for the students who are in their last year at high school.
Key Words: “4+4+4" Education System , Continuous Mandatory Education System,
Continuous Mandatory gradually System.
Giriş
4+4+4 Eğitim Sistemi SWOT analizinden önce yeni sistemde nelerin değiştiği mevcut düzenlemenin neleri getirdiği üzerinde durulacaktır.
222 Sayılı İlköğretim ve Eğitim Kanunu, 1739 Sayılı Milli Eğitim Temel Kanunu, 2547 sayılı Yükseköğretim Kanunu ve 4306 sayılı İlköğretim ve Eğitimi Kanununda değişen maddeler mevcut önceki haliyle aşağıdaki tabloda karşılaştırılmış yapılan düzenlemeler ele alınmıştır.
Tablo.1 Değişiklik yapılan maddelerin mevcut önceki halleriyle Karşılaştırılması
Mevcut hali |
Değişik Hali |
Anlamı |
|
222 sayılı İlköğretim ve Eğitim Kanununda |
|||
Madde 3 –Mecburi ilköğretim çağı, 6 - 14 yaş grubundaki çocukları |
MADDE 3- Mecburi ilköğretim çağı 6-13 yaş grubundaki çocukları |
İlköğretimi bitirme yaşında değişiklik yapılmıştır. Daha önce 15 yaşına |
|
Madde 7 – İlköğretim okulu ; 1 inci maddede belirtilen amacı |
MADDE 7- İlköğretim; 1 inci maddede belirtilen amacı gerçekleştirmek |
İlköğretim, ilkokul ve ortaokul olmak üzere ikiye |
|
Madde 9 – İlköğretim kurumları sekiz yıllık okullardan oluşur. Bu |
MADDE 3- 222 sayılı Kanunun 9 uncu maddesinin birinci fıkrası |
İlkokul ve ortaokul, bağımsız okullar olacaktır. Yani ayrı binalarda |
|
Madde 14 – büyüklüğüne, anasınıfları ve özel eğitim sınıflarının bulunuşuna göre,
|
MADDE 4- 222 sayılı Kanunun 14 üncü maddesinin birinci fıkrasında yer |
İlkokul veya ortaokulun birlikte veya ayrı ayrı oluşuna bağlı olarak, |
|
Madde 76 – İlköğretime ait gelir kaynakları şunlardır:a) Her yıl Devlet gelirlerinin % 3 ünden az olmamak üzere Devlet bütçesinden |
MADDE 5- 222 sayılı Kanuna aşağıdaki ek madde eklenmiştir.“EK MADDE 4- Bu Kanunun 76 ncı maddesinin birinci fıkrasının (b) bendine göre |
Liselerin bir kısım masrafları, il özel idarelerince |
|
- |
MADDE 6- 222 sayılı Kanuna aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.“GEÇİCİ MADDE 11- Bu maddenin yayımı tarihinde ilköğretim kurumlarının 5, 6, |
Bugün itibariyle, 5, 6, 7 ve 8. sınıfta okuyanlar sistemdeki
|
|
1739 sayılı Milli Eğitim Temel Kanununda |
|||
Madde 22 – İlköğretim 6 - 14 yaşlarındaki çocukların eğitim ve öğretimini |
MADDE 22- Mecburi ilköğretim çağı 6-13 yaş grubundaki çocukları kapsar. Bu |
İlköğretimi bitirme yaşında değişiklik yapılmıştır. Daha önce 15 yaşına
|
|
a) İlköğretim kurumları:Madde 24 – İlköğretim kurumları sekiz yıllık okullardan oluşur. Bu okullarda |
MADDE 24- İlköğretim kurumlarının ilkokul ve ortaokul olarak bağımsız |
İlkokul ve ortaokul, bağımsız okullar olacaktır. Yani ayrı binalarda |
|
|
MADDE 9- 1739 sayılı Kanunun 25 inci maddesinin mülga birinci fıkrası |
Ortaokul ve lisede Kur’an-ı Kerim ve Hz. Peygamberimizin hayatı, isteğe |
|
C) Orta öğretim:I – Kapsam:Madde 26 – Ortaöğretim, ilk öğretime dayalı, en az üç yıllık öğrenim veren |
MADDE 26- Ortaöğretim, ilköğretime dayalı, dört yıllık zorunlu, örgün veya |
Lise öğrenimi zorunlu hale getirilmektedir. Ancak lise öğrenimi, açık |
|
|
MADDE 11- 1739 sayılı Kanuna aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.“GEÇİCİ MADDE 3- Zorunlu ortaöğretim 2012-2013 eğitim-öğretim yılından |
Lisenin zorunlu olması 2012-2013 eğitim-öğretim yılından itibaren |
|
3308 sayılı Mesleki Eğitim Kanununda yapılan |
|
|
|
Madde 18 – On ve daha fazla personel çalıştıran işletmeler, çalıştırdıkları
|
MADDE 12- 5/6/1986 tarihli ve 3308 sayılı Mesleki Eğitim Kanununun 18 inci
|
İşletmelerin beceri eğitimi yaptırabileceği öğrenci sayısındaki üst sınır |
|
4306 sayılı İlköğretim ve Eğitimi Kanununda |
|||
Geçici Madde 1 – A) 1. 13.4.1994 tarihli ve 3984 sayılı Kanun uyarınca Radyo |
MADDE 13- 16/8/1997 tarihli ve 4306 sayılı Kanunun geçici 1 inci maddesinin |
Teknik bir ifade değişikliği yapılmaktadır. |
|
2547 sayılı Yükseköğretim Kanununda yapılan |
|||
Yükseköğretime giriş: (1) |
MADDE 14- 4/11/1981 tarihli ve 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununun 45 inci c. Ortaöğretim kurumlarını birincilik ile bitiren adaylar için mevcut d. Mesleki ve teknik ortaöğretim kurumlarından mezun olan öğrenciler, e. Önlisans mezunları için, ilişkili lisans programlarında belirlenmiş f. Yabancı uyruklu öğrenciler ile ortaöğretimin tamamını yurt dışında g. Yükseköğretim Kurulunca belirlenecek usul ve esaslara göre, belli sanat ve |
Lise mezuniyet notu ortalamasının yüzde 12'si, üniversiteye girişte etkili |
|
Madde 56 – (Değişik: 17/8/1983 - 2880/30 md.)
|
MADDE 15- 2547 sayılı Kanunun 56 ncı maddesinin birinci fıkrasının (b) |
Bakanlar Kurulunca vergi muafiyeti tanınan ve devlet üniversiteleri |
|
- |
MADDE 16- 2547 sayılı Kanuna aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.“GEÇİCİ MADDE 61- Bu maddenin yürürlüğe girdiği tarih itibariyle bir mesleğe |
|
|
Ek Madde 21 – (Ek: 3/4/1991 - 3708/7 md.) |
|
|
|
Uygulamayla birlikte:
- Mecburi ilköğretim çağı 6 - 13 yaş grubundaki çocukları kapsayacak.
- Öğrenciler 5 yaşını bitirdiği yılın Eylül ayında okula başlayacak.
- Zorunlu ilköğretim de öğrencinin 13 yaşını bitirip 14 yaşına girdiği yılın öğretim yılı sonunda sona erecek.
- Okullar, ilkokul, ortaokul ve lise olarak ayrı binalarda olacak.
- Ancak bazı durumlarda ortaokul, ilkokul veya lise ile birlikte olabilecek.
- Şu anki ilköğretim 5, 6, 7 ve 8'inci sınıflar ise okudukları okullarında devam edecek.
- Seçmeli dersler ortaokul ve liselerde olacak.
- Kur'an-ı Kerim ve Hazreti Peygamber'imizin hayatı, isteğe bağlı seçmeli ders olarak okutulacak.
- Zorunlu ortaöğretim 2012-2013 eğitim-öğretim yılından itibaren uygulanmaya başlayacak.
- Bakanlar Kurulu uygulamayı isterse 1 yıl erteleyebilecek.
- Ortaöğretim başarı puanının en küçüğü 250, en büyüğü 500 olacak.
- Üniversiteye yerleştirme puanı olarak da, ortaöğretim başarı puanının yüzde 12'si alınacak.
- Yani öğrenciye diploma notundan dolayı en az 30 en fazla 60 puan gelecek.
- Bu arada bazı liselere verilen ek puanlar da tamamen kalktı. Ancak şuan ilgili liselerde okuyan öğrenciler ek puandan yararlanabilecek.
Tablo2. 4+4+4 Zorunlu Eğitim Düzenlemesi SWOT Analizi
GÜÇLÜ YÖNLER |
ZAYIF YÖNLER |
|
|
FIRSATLAR |
TEHDİTLER |
|
|
Sonuç ve Öneriler:
Sonuç olarak kamuoyunda mevcut iktidarın 28 Şubat’la hesaplaşması olarak algılanan 8 yıllık zorunlu eğitimi 12 yıllık 4+4+4 zorunlu ve kademeli bir şekilde düzenleyen kanun değişikliği yeteri kadar tartışılmadan bilimsel çalışmalar, pilot uygulamalar yapılmadan çıkarılmış eğitimin asıl uygulayıcıları öğretmenler tarafından , öğrenci ve veliler tarafından tam olarak anlaşılamamıştır. Milli Eğitim Bakanlığından yapılan açıklamalarda Sistemin uygulamaya dönük aşaması tam olarak netlik kazanmazken anasınıfı öğretmenlerinin durumu 5.sınıfın branşlaşması durumuyla norm kadro fazlası duruma düşecek sınıf öğretmenlerin mağduriyetinin nasıl giderileceği doğacak branş açığının nasıl giderileceği, 1. Kademe ve 2. Kademe de uygulanacak programın mevzuatı belirsizliğini korumaktadır.
1.sınıf eğitimi Çocuklar gelişimsel olarak ilköğretime hazır olduklarında başlamalıdır. Bunun için okula başlamadan en az bir yıl okul öncesi eğitim önemlidir.. 177 ülkede çocuklar okula 6 ya da 7 yaşında başlıyor. Bilimsel araştırmalara göre; 7-11 yaş somut işlemleri, 12 yaş üstü ise soyut işlemleri kavrayabiliyor. Türkiye'nin de aralarında yer aldığı 18 ülkede yapılan araştırmaya göre; çocuklar arasındaki öğrenme beceresi ülkemizde 10 yaşında daha yüksek iken 15 yaşına geldiğinde düşüyor. 1.sınıf eğitiminde alt sınır 60 ay üst sınır 72 ay olarak hesaplandığında aynı sınıfta 1 yaş farkı olan öğrenciler olacaktır. Farklı bedensel, zihinsel, psikomotor hazır bulunuşluk düzeylerine sahip çocuklar aynı sınıfta 1 öğretmen tarafında eğitim görecektir. Mevcut durumda dahi 60 aylık anasınıfı öğrencilerinin dersine 1 anasınıfı öğretmeni ve yardımcı girmesi zorunludur ayrıca bazı anasınıflarında 2 öğrencide staj yapmaktadır. Mevcut anasınıflarında durum böyleyken Yeni sistemle farklı yaş gruplarındaki öğrencilerin dersine 1 öğretmenin girecek olması sıkıntı oluşturacaktır.
4+4+4 zorunlu ve kademeli eğitim sistemine 2012-2013 Eğitim Öğretim yılında geçilmesi planlanmaktadır. Bunun için Eğitim Bölgesi Müdürler Kurulu ve Eğitim Denetçileri , ve üst düzey yöneticiler yoğun bir şekilde çalışmaktadır. Okulların ne tür eğitim vereceği planlanmaya çalışılmaktadır. Ancak ilkokul ve ortaokulun bir birinden ayrılmasını sağlayan kanun düzenlemesiyle yeni derslik ve okul ihtiyaçları doğmuştur. Bu derilik ihtiyaçlarının karşılanabilmesi için Eğitim Denetçilerinin okul okul gezerek Milli Eğiti Bakanlığının kararı doğrultusunda idareci odalarını ölçerek derslik kazanmaya çalıştıkları bilinmektedir. Çocuklarımızın geleceğini dolayısıyla ülkemizin geleceğini ilgilendiren eğitim sisteminin alt yapı sorununun ,derslik ihtiyacının giderilerek veli ,öğretmen ve okul yöneticilerinin yeteri kadar bilgilendirilmesi ve sürece dahil edilmesi, uygulama aşamasında karşılaşabilecek sorunların daha önceden tespit edilerek bertaraf edilmesine yönelik çalışmaların yapılarak acele etmeden geçiş sürecinin tamamlanması gerekmektedir.
Kaynakça:
1.http://www.memursitesi.net/archives/937 26/04/2012
2.http://www.gazete5.com/haber/444-nedir-444-sistemi-444-sisteminde-neler-olacak-son-dakika-haber-205859-p15.htm 26/04/2012
3.http://egitimedair.net/index.php/e%C4%9Fitime-dair/1405-egitimde-4-4-4-sistemi-nasil-olacak 26/04/2012
4. http://www.memurlar.net/haber/221582/ 27/04/2012
5. http://www.haberturk.com/gundem/haber/729011-18-soruda-444 27/04/2012
6.http://www.dunya.com/444-egitim-sistemi-turkiyeyi-gelecege-hazirlayabilir-mi-149886h.htm 28/04/2012
8. http://www.kamudanhaber.com/meb/444-egitim-sistemi-nedir-h81346.html 28/04/2012
Görüntülenme Sayısı: hesaplanıyor...