Your browser (Internet Explorer 6) is out of date. It has known security flaws and may not display all features of this and other websites. Learn how to update your browser.
X
ÇEYİZ SANDIĞIMIZ...PORTFOLYO..... 3 Beğendim Spam Favorilerime Ekle Değerlendir

ÇEYİZ SANDIĞIMIZ...PORTFOLYO.....

AYAKKABI KUTULARINI İSTEDİĞİMİZ GİBİ SÜSLEDİK VE İSİMLENDİRDİK....

 

 

 

 

 

 

 

 

 

HİÇ SANDIK GÖRÜP GÖRMEDİKLERİNİ SORDUM....

ANNELERİNİN SANDIKLARA NELER KOYDUKLARINI SORDUM...

TARTIŞTIK.......

ÇALIŞMALARIMIZI TOPLADIK.....

BUNLAR BENİM EN GÜZEL....EN İYİ ÇALIŞMALARIM...DİYE BELİRLEDİKLERİMİZİ SEÇTİK...

 

DAHA SONRA ÇALIŞMALAR SAAT YÖNÜNDE KÜMELERİNDE DÖNDÜRÜLDÜ VE ARKADAŞLARININ ÇALIŞMALARINA BAKMA FIRSATLARI SAĞLANDI....

ÇEYİZ SANDIKLARIMIZLA EN ÖNEMLİ ÇALIŞMALARIMIZ BULUŞUYOR...

BİZ SINIFIMIZI 6'LARLA ORTAK KULLANDIĞIMIZ İÇİN SANDIKLARIMIZI BAŞKA BOŞ BİR YERE BIRAKIYORUZ....

YUSUF ZİYA HOCAMIN VE ARZU CAR HOCAMIN İZNİYLE......

 

ALTERNATİF BİR DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

“PORTFOLYO”

Dünyadaki çağdaş eğitim kuramlarını benimseyen ve uygulayan öncü okullar artık klasik kağıt kalem testlerine dayalı değerlendirme sistemlerini terk etmişlerdir. Çoklu zeka kuramı, yapısalcılık, yaratıcılık,  probleme dayalı öğrenme, proje tabanlı öğrenme gibi çağdaş eğitim yaklaşımlarına dayalı öğrenme-öğretme süreçlerinde kazandırılan beceriler kağıt kalem testleri ile ölçülememekte; kağıt kalem testleri “Hangi öğrenci daha çok biliyor?” sorusu ile ilgilenirken; portfolyo değerlendirme “bu öğrenci ne biliyor?” sorusu ile ilgilenmektedir.

Bir sürecin ürünü olan öğrenmenin tüm aşamalarının değerlendirilmesi gerektiği gerçeği, klasik sonuç değerlendirme yöntemlerinin terkedilmesine neden olmuştur.

Son yıllarda program gelişimi, öğretim yöntemlerinin öğretmen merkezliden öğrenci merkezliye doğru yönelişiyle çok büyük değişimler göstermiştir. Geleneksel ölçme-değerlendirme teknikleri değişen bu program ve öğretim teknikleriyle ters düşmüştür. Bunun sonucu olarak da eğitimciler öğrencinin gelişimini değerlendirmek için alternatif yollar aramaya başlamıştır.

Diğer yönden bazı eğitimciler ölçme ve değerlendirme işlemlerinde kullanılan standart test teknikleri yerine son yıllarda sıkça kullanılmakta olan performansa dayalı değerlendirme tekniklerinin kullanılmasının daha faydalı olacağını ifade etmektedirler (Lebuffe, 1993). Performans testleri öğrencilerin kompleks ödevleri yaparken öğrendiği temel bilgiyi ne kadar iyi kullandığını ölçmeye çalışmaktadır. Alışılmış değerlendirme yöntemlerinin aksine performansı ölçmeyi amaçlayan bu yöntem “Alternatif Değerlendirme” olarak adlandırılmaktadır (Gitomer ve Duschl, 1997). Öğrencilerin performans yeteneklerini değerlendirmede genel olarak dört yöntem kullanılmaktadır. Bunlar sırasıyla: Yazılı değerlendirme, portfolyolar, sergiler ve gösteri yöntemleridir.

Portfolyo, öğrencinin kendi yaptığı her türlü çalışma ve dökümanı içeren, “süreç gelişim dosyası” ya da “tümel değerlendirme” dosyası gibi isimler verilebilen dosyalardır. Öğrencinin kendisine göre en iyi çalışmalarının güç ve zayıf noktalarını göz önüne serer.

Bu dosyalar, yıl veya yıllar içinde yapılan ilerlemeyi açıklayarak çocuğun, önceden nerede olduğunu ve neler başardığını göstermektedir. Porfolyolar eğitim programlarıyla  birleştirildiği için de bir değerlendirme aracı olarak da kullanılır.

 

PORTFOLYO ( SÜREÇ GELİŞİM DOSYASI )

      Portfolyo Nedir?

“Portfolyo Nedir?” sorusuna cevap arandığında Portfolyo konusunda değişik tanımlar yapılmaktadır. Bunlardan bazıları aşağıdaki şekildedir

Portfolyo; dinamik, hedefi belirlenmiş ve sistematik çalışmaların bir derlemesidir (Ediger, 2000).

Portfolyo, öğrenciye ve başkalarına öğrencinin bir veya daha fazla alandaki başarılarını sunmak üzere amaçlı olarak öğrenci çalışmalarının yansıtılmasıdır (Arter and Spandel ,1991).

Meisels ve Steele’e (1991) göre portfolyo, öğrencilerin kendi çalışmalarını değerlendirmeye katmalarını, her bir öğrencinin kendi ilerleyişini izlemesini sağlar ve bireysel olarak öğrencilerin performanslarının değerlendirilmesi için bir temel oluşturur.

Portfolyo öğrencilerin sınıf içerisindeki ve sınıf dışındaki çalışmalarını ve aktivitelerini ortaya koyan bir değerlendirme şeklidir ve “portfolyo kültürü” birbirleriyle etkileşim içerisinde olan bir grup öğrencinin bildiklerini ve yapabileceklerinin sorumluluğunu almalarına dayanır (San Diego County Office of Education, 1997).

Collins (1992) ise bu tanımları daha da kısaltarak; portfolyoyu, hedefi belirlenerek toplanan çalışmaların tümü şeklinde ifade etmiştir.

Portfolyo öğrenci merkezli olup, öğrencinin kişisel çabalarını, ilerlemelerini ve başarılarını, bir veya daha çok öğrenme aralıklarıyla ortaya koymasını sağlar (Collins, 1991).

Portfolyo öğretme ve öğrenme aracı olarak temel bilgilerin oluşturulmasında ve araştırma alanlarında kullanılmaktadır (Slater, 1994). Öğretmenler portfolyo çalışması sonucunda elde edilen verileri gelecekteki eğitim hedeflerinin daha kolay ve daha gerçekçi belirlenmesinde kullanırlar. Bu şekilde öğrencileri motive etmeye, öğrenme sorumluluğunu almaya, düşünme ve yazmada gelişmelerine yardımcı olurlar (Murphy and Smith, 1990). 

Öğrenciye ve başkalarına öğrencinin bir veya daha fazla alandaki başarılarını sunma amaçlı olarak öğrenci çalışmalarının yansıtılmasıdır (Arter ve Spandel,1991).

Öğrencinin, bir ya da birkaç alandaki çalışmalarını, harcadığı çabayı,  geçirdiği evreleri ve başarılarını yansıttığı koleksiyonudur. Öğrencinin gelişimini, velisinin ve öğretmenlerinin izleyebilmesine olanak sağlayan bir çalışmadır. Sınıf içi etkinliklerin bir araya getirilip, yansıtılmasıyla oluşan  portfolyo, aynı zamanda hem öğretmen hem de öğrenci  için  bir değerlendirme yöntemidir.

Öğrencilerin kendi çalışmalarını değerlendirmeye katmaları, her birinin kendi ilerleyişini izlemesini sağlar ve bireysel olarak öğrencilerin performanslarının değerlendirilmesi için bir temel oluşturur (Meisels ve Steel,1991).

Öğrencilerin sınıf içerisindeki ve sınıf dışındaki çalışmalarını ve aktivitelerini ortaya koyan bir değerlendirme şeklidir ve “portfolyo kültürü” birbirleriyle etkileşim içerisinde olan bir grup öğrencinin bildiklerini ve yapabileceklerinin sorumluluğunu almaya dayanır (San Diego Country Office of Education,1997).

Öğrenci merkezli olup, öğrencinin kişisel çabalarını, ilerlemelerini ve başarılarını bir veya daha çok öğrenme aralıklarıyla ortaya koymasını sağlar (Collins,1991).

Öğretmenler portfolyo çalışması sonucunda elde edilen verileri gelecekteki eğitim hedeflerinin daha kolay ve daha gerçekçi belirlenmesinde kullanırlar. Bu şekilde öğrencileri motive etmeye, öğrenme sorumluluğunu almaya, düşünme ve yazmada gelişmelerine yardımcı olur (Murphy and Smith, 1990). 

Sonuç olarak portfolyo, öğrencilerin tüm etkinliklerinin içinden, belli bir hedefe yönelik olarak seçtiği örnek çalışmalardan oluşan dosyadır. Yazılı çalışmaların klasörlerde tutulması, öğrencilerin istedikleri zaman bu çalışmaları gözden geçirmelerine, değerlendirmelerine, geliştirmelerine, öğretmen ve sınıf arkadaşlarıyla tartışmalarına olanak sağlar. Bu dosyalar yıl ve yıllar içinde yapılan ilerlemeyi açıklayarak çocuğun, önceden nerede olduğunu ve neler başardığını göstermektedir.

Öğrenciler oluşturdukları portfolyolarla kararların çoğunu kendileri alır, çalışmalarını yönetir ve dosyalama konusunda sorumluluk alırlar.

Bir portfolyoda öğrencinin yapmış olduğu çalışmanın değişik evrelerini içeren bir veya daha çok çalışma parçacıkları bulunabilir. Örneğin bir öğrencinin portfolyosunda iş mektupları, roman parçacıkları, şiir ve bir araştırmanın taslak, müsvette kağıtları ve bitmiş hali bulunabilir. Bir araştırma ödevi değerlendirilirken hem süreç içerisinde gerçekleşen çalışmalar (taslak, müsvedde kağıtları gibi) hem de son ürün, değerlendirme kapsamına alınabilinir. Portfolyolar matematik ve bilim alanlarında oluşturulabileceği gibi iki veya daha fazla alanı kapsayan projeler için de oluşturulabilir. Genellikle öğrenci kendi portfolyosunda bulunması gerekenlere karar verme işlemine dahil edilir. Bazen portfolyo, örnek alınacak parçaları tasvir etmek amacıyla bir vitrin olarak kullanılır. Fakat, öğrencinin tipik performansını gösteren parçaların toplanması maksadıyla kullanılması da iyi sonuç verir. Portfolyo en iyi ve en doğru anlamında, sadece bu performanslara yer teşkil etmekle kalmaz aynı zamanda her bir öğrencinin kendi kendini ifade etme, kendini yansıtma ve kendi kendini analiz etme özelliklerini geliştirmede bir araç olma görevini de yerine getirir .

Neden Portfolyo?

  • Çünkü öğrenciler çalışmayı anlamlı, anlaşılır ve amaçlı olduğunda  sürdürür.
  • Çocukların okulda yaptığı resimleri, hikayeleri, günlükleri, harita ve benzeri şeyleri dikkatli kontrol etmek çocuğa bireysel bir bakış ve öğrenen bir çevre sağlar.
  • Çocuğun çalışmasına sürekli bir bakış, büyüme grafiği gelişimi görmeyi sağlar.
  • Çocuğun becerisini test skorlarıyla değil çeşitli kanıtlara yönelik ölçme fırsatı yaratır.

         Portfolyo Amaçları

Portfolyo uygulaması, öğrencinin kendisi, çocuğu eğiten sorumlular, öğrenci merkezli öğrenme ortamlarının oluşması ve ebeveyn açısından sayısız ve çok yönlü faydalar sağlayan bir yöntemdir.

Temel amaçlar şu şekilde maddelenebilir:

  • Çocuğun okulda yaptığı çalışmalar, hikayeler, ses kayıt bandı, resim, proje çalışmaları, fotoğraflar, elişi etkinlikleri vb. kontrol etmek güven gelişimlerini desteklemek, öz disiplini ve sorumluluk bilincini geliştirmek, değerlendirme becerisi kazandırmak ,
  • Müfredata bağlı olarak gerçekleştirilen yazılı ve sözlü değerlendirmelerin dışına çıkmak, alternatif bir değerlendirme yöntemi geliştirmek ,
  • Kendi çalışmalarını değerlendirmesine yardım etmek,
  • Yazma, okuma ve düşünme becerileri arasında bağlantı kurmasını sağlamak,
  • Öğrencinin gelecekteki öğrenmelerine bilgi sunmak ve ışık tutmak ,
  • Öğrencinin gerçekte ne öğrendiğinin somut resmini çizebilmek,
  • Öğrencilerin yeteneklerini sergilemek ve ilgi alanlarını geliştirmek ,
  • Öğrencilerin, arkadaşlarının portfolyolarını da izleyerek birbirlerine yardımcı olmalarını sağlamak ve böylelikle gelecekte yapacakları ekip çalışmalarının başlangıcını yapmak ,
  • Çocuğun zihinsel, psiko-motor, duygusal, sosyal ve dil gelişimlerini gözlemlemek ,
  • Fiziksel, ruhsal ve sosyal alandaki gelişimlerini fark edebilmesi seçici olabilmesi ve zevkle çalışabilmesi sağlamak ,
  • Olaylara bakış açısını değerlendirebilmesi, çok yönlü düşünebilmesi, yaratıcılık yönlerinin geliştirmesini sağlamak ,
  • Öğrencinin mevcut tüm öğretmenlerine ve gelecek sınıftaki öğretmenlerine bilgi sunmak,
  • Veli görüşmelerinde daha etkin iletişim ve değerlendirme aracı olarak  kullanmak,
  • Öğrencinin gelişimini  daha sağlıklı izleyebilmek,
  • Öğrencinin gerçekte  ne öğrendiğini ortaya koymak,
  • Farklı niteliklere sahip öğrencilerden oluşan bir sınıfta, bireyselliğin yitip gitmesini engellemek
  • Kavramları farklı öğrenme modelleri yoluyla tekrar gözden geçirmeye olanak sağlar.
  • Öğrencilerin yaratıcı enerjilerini ve potansiyellerini tam kapasite de kullanmalarını sağlar.

Portfoy Kullanımının Kazandırdıkları

  • Öğrencilerin bir grup ortamında sorumluluk ve grup içindeki bağımsızlıklarını cesaretlendirir.
  • Eleştirel düşünceyi ve değerlendirme becerilerini geliştirir.
  • Başarılı bilimsel deneyim sağlar.
  • Düzenli okul değerlendirmesiyle karnenin bir parçası olur.
  • Öğrencilerin başarılarının onaylanmasında avantaj sağlar.
  • Veli görüşmeleriyle iletişimde mükemmelliğe ulaştırır.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Görüntülenme Sayısı: hesaplanıyor...