YARATICI YAZMA - KONUŞMA ETKİNLİKLERİ (2)
BANA BİR ŞEY TANIMLA
- Bu etkinlikte amaç objeleri anımsayabilme, ayrıntılarını gözünün önüne getirebilme, düşüncelerini şiirsel bir anlatımla ifade edebilme becerisini geliştirmektir.
- Çocuğa önce görebildiği, sonra da göremediği bir nesneyi tanımlamasını; izlediği bir durumu anlatmasını söyleyin.
- Anlatımda "küçük bir ev" tanımı yerine, "kibrit kutusu gibi bir ev" ya da"hava yağmurlu" yerine " bulutlar ağlamaya başlamış" ifadelerini kullanmalarını sağlayalım.
- Bu etkinlik ikili guruplarla da yapılabilir. Çocuklardan biri orada bulunmayan bir objeyi tanımlar, diğeri de onun resmini çizer.Hem anlatım yapan hem resim çizen çocukların anlama ve anlatma yetenekleri ortaya çıkar. Burada önemli olan resmin sanatsal değeri değil, ayrıntıların anlaşılmasıdır.
RESİMDEN ÖYKÜ YARATMA
- Çocuklara bir dergi veya gazeteden kendilerine ilginç gelen iki-üç kişinin resmini kesmelerini söyleyin. Seçim reklamlardan, fotoğraflardan yapılabilir.
- Seçtikleri resimlerle kendilerine özgü karakterler yaratmalarını, bunlarla bir öykü yazmalarını söyleyin.
- "Seçilen kişilerin adı ne? Geçimini nasıl sağlıyor? Kaç yaşında? Evli mi, çocukları var mı? Nerede yaşıyor? "gibi sorularla öykü kurma çalışması desteklenebilir.
- Sonraki aşamalarda sıra arkadaşının öyküsündeki karakterlerle kendi karakterlerinin tanıştığı yeni öyküler yazmaları istenebilir.