Your browser (Internet Explorer 6) is out of date. It has known security flaws and may not display all features of this and other websites. Learn how to update your browser.
X
Maddenin Tanecikli Yapısı Sınıf :6-A 0 Beğendim Spam Favorilerime Ekle Değerlendir

Maddenin Tanecikli Yapısı Sınıf :6-A

Yaklaşık 1 aydır sınıfımla Maddenin Tanecikli Yapısı ünitesindeki konular üzerinde çalışıyoruz. Bugün, bu dönemin son dersinde tatile girmeden önce konuyu özetlemek adına ne yapabilirim diye planlama yaparken, İstanbul çalıştayında bizlere gösterilen atom-molekül oyununu konumuza uyarlayarak oynatabilirim diye düşündüm. 6-A sınıfında hareket ederek öğrenmekten hoşlanan çok sayıda öğrenci olduğunu da düşünecek olursak iyi bir karar verdiğimi de söyleyebilirim. Etkinlikteki tek eksik etkinliği fotoğraflayamamak oldu. Şanssızlık bu ki fotoğraf makinemin şarjı bitti. O nedenle öğrencilerimin yaşadıklarını anlatımımla sizlerin hayal gücüne bırakıyorum.

Bugün derste olan 21 öğrencime oyunla ilgili yönergeyi verdim. "Her biriniz 20 derece sıcaklıkta bulunan bir bardak suyun taneciklerisiniz.Ona göre de hareket etmeniz gerekiyor." dedikten sonra sıvı durumda bulunan maddenin tanecikleri nasıl hareket ederdi? sorusunu sorup cevabı aldım ve herkesin bu hareketi göstermesini istedim.(Konumuzla bağlantısı olması adına ısı artışının taneciklerin hızlarını nasıl etkilediği sorusunu sordum ve cevapları birkaç öğrencimden dinledik). Sıcaklık seviyesini yükseltsem ya da alçaltsam hareketinizde bir değişiklik olabilir mi? Olursa nasıl olur? sorularına da yanıt aldıktan sonra bir iki deneme yaptık.

Oyunun 2. kuralı olarak da molekül oluşturmaları gerekiyordu. Daha önceki derslerimizde sınıf içerisinde molekül oluşturmuştuk. Aynı cins atomlardan oluşan moleküller ve farklı cins atomlardan oluşan molekülleri cinsiyetlerine göre oluşturmayı bildiklerinden tek cins atomdan oluşan 2'li , 3'lü, 4'lü, 5'li  molekül ya da 2 cins atomdan oluşan 2'li, 3'lü, 4.'lü, 5.'li molekül oluşturmalarını isteyeceğimi söyledim.

Derken oynamaya başladık. Sıcaklık değerini yükselttikçe aynı oranda hızlandılar, sıcaklık değerini düşürdükçe de bir o kadar yavaşladılar. Sıcaklık değerleri arasındaki farkı birer birer azalttığımda hareketlerini de o oranda yavaşlattılar. Ağır çekimde hareket ettikleri noktalar oldu. Zaman zaman oyunda karışıklık ile karşılaşır gbi olduğumda 0 C der demez her şeyin süt liman olduğunu her denememde gözlemledim.

Molekül oluşturma sırasında başlangıçta hep yakın arkadaşlar bir araya gelip grup kurdular. Hem molekül oluşturup hem de sıcaklık değerine göre hareket etmeleri gerektiği için başlangıçta biraz zorlandılar. Kopmalar ister istemez başlangıçta yaşandı. 0 C komutunu verip sakinleştiklerinden emin olduktan sonra "bu aşamadan itibaren molekülü oluşturan atomlar, molekülden koparsa o molekül oyunu kaybedecek" uyarısını verdiğimde o kadar dikkatli oyuna konsantre oldular ki görmeliydiniz. Molekülü oluşturan atom sayısını değiştirme komutunu verdiğimde kendi moleküllerini bozmadan büyümek için çabaladılar benim çocuklarım.

Atom yığını kavramına hatırlatma yapmak adına yığın oluşturuyoruz dediğimde güzel bir şekilde yığın oldular. 2'li moleküller halinde sınıfa dönüşümüzde hepsinin yüzleri gülüyordu.

Sınıfa döndüğümüzde; Sizce neden böyle bir oyun oynamış olabiliriz ? sorusunu yönelttiğimde aldığım yanıtlar doğru yolda ilerlediğimi bana gösterdi. Oyunda neler yaptık? Canlandırdığımız olayların konumuzla bağlantısını nasıl kurabiliriz vb.sorularına yanıt aldıktan sonra; atom , tanecik, molekül, aynı cins atomlu molekül, farklı cins atomlu molekül, bileşik,atom yığını,  katı-sıvı-gaz,taneciklerin hareketi ve sıcaklıkla ilişkisi kavramlarını özetlemiş, tatile girmeyi de hak etmiş olduk.

Unutmadan bu etkinlikte 20-25 dakika bahçedeydik, sınıfta da 10 dakika değerlendirme sürecimiz oldu. Biraz uzun zaman oldu sanırım. Ünitede yapacaklarımı bitirdiğim, öğrencilerimin biraz daha eğlenmesini istediğim  için zamanı bilinçli olarak uzun tuttuğumu da söylemek istiyorum.

Sabırla bu noktaya kadar okuduğunuz için teşekkürler. Sizlerden, yaptığım etkinlikle ilgili fikir alışverişinde bulunmanızı rica ediyorum. Burada şunu yapabilirdin dediğiniz noktalar varsa lütfen onu kesinlikle belirtin ki bundan sonraki yıllarda aynı etkinliği yaparken bu noktaları göz önünde bulundurayım.

Herkese şimdiden iyi tatiller diliyorum...

 

Görüntülenme Sayısı: hesaplanıyor...

  • Evşen Hocam kinestetik öğrenciler için harika bir etkinlik gerçekten. Sınıfta katı sıvı ve gazlar konusunu paylaşırken ben de uygulamıştım. Bir de yine İstanbul çalıştayında öğrendiğimiz kiracı ev sahibi oyununu bileşikler konusuna uyarlamıştım.Bileşikleri verirken ev sahipleri erkek öğrenciler kiracı ise kız öğrenci oldu böylece bileşiklerin farklı cins atomlardan ouluştuğu kazanımını kolayca vermiş oldum.

    | cevapla |0 defa beğenildi.

    Cüneyt Akyol

    25.1.2011

  • Cüneyt öğretmenim, bende sizin paylaşımınızdan dolayı size çok teşekkür ediyorum. Seneye ev sahibi kiracıyı da etkinliğe dahil etmek oldukça güzel olacaktır.

    | cevapla |0 defa beğenildi.
  • Süper olmuş Evşen eline sağlık eğlenerek öğrenmeye,öğrenmekten zevk almaya devam....

    | cevapla |0 defa beğenildi.
  • Banu öğretmenim, dediğin gibi eğlenerek öğrenmeye ve öğrenmekten zevk almaya devam edeceğiz.

    | cevapla |0 defa beğenildi.
  • Çok güzel olmuş, eline sağlık...Bende perşembe günü fen dersinde atom-molekülleri işledim...sonra molekül toplarını getirdim...ilk önce ne olduğunu anlayamadılar.....sonra senin gibi oyun oynattım...tekrar molekül toplarını verdim ve bileşik oluşturmalarını istedim...bu sefer çok kolay yaptılar...eğlence ve oyunlarla dersler daha kolay anlaşılıyor....tekrar ellerine sağlık...

    | cevapla |0 defa beğenildi.

    Ayşen Öznacar

    26.1.2011

  • Ayşen öğretmenim, öğrenciler sevdikleri şeyi yaparken daha çok katılımcı oluyorlar. Hele bu oyun olunca daha da çekici oluyor.
    Atom kavramını verirken oyun hamurlarını kullanmaktan da öğrencilerim çok zevk aldı. Onda da hepsi birşeyler üretmek için büyük yarış içerisindeydi.
    Senin de ellerine sağlık...

    | cevapla |0 defa beğenildi.
  • eğlenerek, çeşitli oyunlarla öğrendeğimiz etkinliklere yenibir terim olabilir mi ÖĞRENCE... Kayhan Hoca'nın izinleri ile...

    | cevapla |0 defa beğenildi.
  • Neden olmasın?

    | cevapla |0 defa beğenildi.

Yorum Yap

İsim*

email*Sizi bilgilendirmek için kullanılacak

Yorumu Ekle