Your browser (Internet Explorer 6) is out of date. It has known security flaws and may not display all features of this and other websites. Learn how to update your browser.
X
DISTINC Sınıf İçi Kaynaştırma Uygulamaları

DISTINC Sınıf İçi Kaynaştırma Uygulamaları

7-8 / 14-15 Nisan 2012 Dıstınc Öğretmen Eğitiminin ilk pilotlamasını yapıyoruz.

Öğretmen Anketi

Öğretmen Anketi

Merhaba Arkadaşlar, Ankete destek verirseniz sevinirim.

docs.google.com

Mesleki Gelişimin Planlanması Aşamaları

Mesleki Gelişimin Planlanması Aşamaları

 Mesleki Gelişimin Planlanması Aşamaları

Mesleki gelişim hazırlanırken izlenecek aşamalardaki genel sınıflama aşağıda verilmiştir.

a)    İhtiyacın belirlenmesi: Bu aşamada öğretmenlerin mesleki gelişim alanlarına ilişkin eğitim gereksinimleri belirlenir. Burada dikkat edilmesi gereken, ihtiyaç analizi sonucunda aynı cevapların tekrarlanıp, tekrarlanmadığına bakmak gerekir(*).

b)   İçeriğin yapılandırılması: Mikro düzey stratejiler ve makro düzey stratejiler kullanılabilir. Mikro düzey stratejiler, eğitim programının hedef olarak belirlenmesidir. Başka bir deyişle, öğrencinin öğrenme ve öğretme sürecinde gereksinim duyacağı her tür yardım için öğretmenlerin geliştirilmesi gerekir.  Makro düzey stratejiler ise, okul sistemi içinde yer alan öğretimsel alanın dışında kalan bütün mesleki gelişim alanlarını temel alır.

c)    Mesleki gelişim uygulamalarının tasarlanması: İçeriğin aktarılmasında kullanılacak öğretim yöntem ve tekniklerinin belirlenmesi, öğretim materyallerinin oluşturulması, öğretim araç gereçlerin seçilmesi, uygulama ve değerlendirme etkinliklerinin hazırlanması ve zaman çizelgesinin hazırlanması gerekir.

d)   Mesleki gelişim uygulamalarının değerlendirilmesi :  Planlanan mesleki gelişim etkinliliğinin uygulama öncesinde gözden geçirilmesi ve eksiklerin giderilmesidir.

İrfan Erdoğan, Okul ve eğitim yönetimi adlı eserinde Hizmet içi  eğitim programının aşamalarını ve aşama içeriklerini daha net tanımlamıştır. Bunlar:

1-    Performans Problemlerinin Tanımlanması

Yetersizlikler, yapılan işler, işgörenler ve iş çevresi analiz edilir. Analizlerle ortaya çıkan ihtiyaçlar tanımlanır.

2-   Öğrenme İhtiyaçlarının Belirlenmesi

Bu aşamada yukarıda belirlenen problemler ve eksikliklerin ortadan kalkması için gerekli olan öğrenme ihtiyacı belirlenir. Eğitim ihtiyacının saptanması iki biçimde yapılabilir. Bunlardan birincisi, bireyin kendi eğitim ihtiyacını kendisinin belirlemesi; ikincisi ise bireyin eğitim ihtiyaçlarının başka kişiler tarafından bir merkezde veya eğitimleri sırasında belirlenmesidir.

Mesleki Gelişim Modelleri

Mesleki Gelişim Modelleri

Mesleki Gelişim Modelleri

 Belirli bir amaca yönelik olarak oluşturulan büyük ölçekli ve kapsamlı uygulamalara sistem, Özel bir amaca yönelik uygulama yaklaşımlarına ise model denir. Mesleki gelişim sistemi geliştirilirken; mesleki gelişimin amaçları, mesleki gelişimin gerçekleştirileceği bağlam, sistemdeki paydaşların bireysel ve mesleki özellikleri, kullanılacak model, teknik ve işlemler, mesleki gelişimin maliyeti ve yararları, karar organında yer alacak kişilerin belirlenmesi, mesleki gelişimin alt yapısına verilecek desteğin belirlenmesi, mesleki gelişim uygulamalarının farklı kurumlar üzerindeki etkisinin ölçülmesi ve değerlendirilmesine dikkat edilmesi gerekir.

1)    Yetişkin Öğrenme Modeli

Yetişkin öğrenmesi ve yetişkin öğretim programı planlama ilkelerini kapsayan bir modeldir. Yetişkin öğrenme modelinin aşamaları: planlama öncesi, planlama , uygulama ve  izleme aşamalarından oluşmaktadır.

Planlama öncesi aşamada, kurumsal hedeflere gereksinimlere ve kurumsal ortama önem verilir. Görev alacak uzmanların görev tanımlarının yapılması, ihtiyaçların belirlenmesi, mevcut olanakların gözden geçirilmesi, amaçların belirlenmesi bu aşamada gerçekleştirilir.

Planlama aşamasında, planlama öncesi aşamasında gerçekleşen işlemler ve gereksinimler doğrultusunda mesleki gelişin içeriği belirlenir, programı gerçekleştirecek uzman kişi belirlenir ve uygulama için ön hazırlıklar gerçekleştirişir.

Uygulama aşamasında, ilk aşamada belirlenen amaca, hem öğretmenler hem de eğitim kurumu olarak okul için istenen sonuçlara ulaşmayı sağlayacak bir mesleki gelişim programı oluşturulmasıdır.

İzleme aşaması, diğer aşamalara bağlı olarak değerlendirme ve yenileştirme işlemlerinin gerçekleştirildiği aşamadır.

 Bu model uygulanırken, uygun öğrenme ortamının oluşturulmasına, etkin katılımın sağlanmasına, işbirliğine dayalı araştırmalar yapılmasına, uygulamaya dönük öğrenmelerin gerçekleşmesine dikkat edilmelidir. Yetişkin öğrenme süreci basamakları farkında olma, ilgilenme, karşılaştırma, deneme ve uygulamadır. Öğretmen öncelikle problemin farkında olmalıdır. Problemin çözümüne ilişkin bilgi toplamlı yani problemle ilgilenmeli. En iyi çözüme ulaşmak için çözüm yollarını karşılaştırmalı. Seçtiği çözüm yolunu uygulamaya geçmeden test etmeli ve yeni bilgi, beceriyi benimseyerek uygulamaya geçirmeli.

Mesleki Gelişim Çalışmalarında Bilinmesi Gerekenler

Mesleki Gelişim Çalışmalarında Bilinmesi Gerekenler

Mesleki Gelişim Çalışmalarında Bilinmesi Gerekenler

Mesleki gelişim etkinlikleri planlanırken, Pedagoji, androgoji, öğrenmeyi etkileyen faktörler, öğrenme stratejileri, beyin ve öğrenme, koçluk becerileri, geri bildirim gibi kavramların bilinmesi önemlidir. Ancak bu bölümde bu kavramların hepsine yer verilmesi mümkün olmadığı için en önemli görülenlere  kısaca değinilmiştir.

Pedagoji ve Androgoji

Pedagoji özellikle çocuklara öğretmenin bilim ve sanatı anlamına gelir. Androgoji ise, yetişkinlerin öğrenmesine yol göstermenin bilim ve sanatı anlamında kullanılır. Pedagoji ve androgoji arasında dört temel fark vardır. Birincisi kendini algılamadır. Pedagojide baskın olan öğretmendir, yönetilen bir ilişki vardır. Androgojide ise, öğretme ya da öğrenme içinde karşılıklı anlaşma ve yardım edici bir ilişki vardır. İkincisi deneyimlerdir.  Pedagojide öğretmenin deneyimleri değerlidir, bu nedenle öğretmenden öğrenciye tek yönlü bir iletişim vardır. Androgojide yetişkin deneyimleri öğrenme için zengin bir kaynak olarak görülür. Öğrenme için herkesin deneyimleri değerlidir ve bu nedenle de herkes tarafından paylaşılan çok yönlü bir iletişim vardır. Üçüncüsü öğrenmeye hazır olmadır.  Pedagojide öğretmen hem içerik hem de yöntem seçimi konusunda sorumluluk üstlenir. Androgojide ise içerik ve yöntem, öğrencilerin öğrenme gereksinimlerine ve bireysel ilgilerine doğrudan bağlı olarak öğrenci grubu tarafından belirlenir. Eğitimci, öğrenmeyi kolaylaştıran kişidir. Eğitimci, grupların ilgilerinin belirginleşmesinde ve öğrenme ihtiyaçlarının saptanmasında öğrencilere yardım etmek için kaynak kişi olarak davranır. Dördüncüsü zamana bakış ve öğrenmeye uyumdur. Pedagojide eğitim programlarının gerçekleştirmek istediği kişisel e toplumsal amaçlar geleceğe yöneliktir. Androgojide ise yetişkin eğitim programından, var olan ihtiyaçlara ve sorunlara yanıt vermesini ve eğitmde kazandıklarını hemen uygulamaya aktarmak ister. Bu nedenle, androgojik yaklaşımda öğrenme, konu merkezli olmaktan çok sorun merkezlidir. Andorgoji, şu andaki sorunu bulma ve çözme işlemidir.

Yetişkinlerle çalışırken nasıl öğrendiklerini de dikkate almak olumlu bir sınıf ortamı yaratmayı kolaylaştıracaktır. Yetişkinler;

-          Eğitimin kendi konularıyla bağlantılı olmasını isterler.

-          Eğitime etkin olarak katılmak isterler.

-