Your browser (Internet Explorer 6) is out of date. It has known security flaws and may not display all features of this and other websites. Learn how to update your browser.
X
Mesleki Gelişim Çalışmalarında Bilinmesi Gerekenler 1 Beğendim Spam Favorilerime Ekle Değerlendir

Mesleki Gelişim Çalışmalarında Bilinmesi Gerekenler

Mesleki Gelişim Çalışmalarında Bilinmesi Gerekenler

Mesleki gelişim etkinlikleri planlanırken, Pedagoji, androgoji, öğrenmeyi etkileyen faktörler, öğrenme stratejileri, beyin ve öğrenme, koçluk becerileri, geri bildirim gibi kavramların bilinmesi önemlidir. Ancak bu bölümde bu kavramların hepsine yer verilmesi mümkün olmadığı için en önemli görülenlere  kısaca değinilmiştir.

Pedagoji ve Androgoji

Pedagoji özellikle çocuklara öğretmenin bilim ve sanatı anlamına gelir. Androgoji ise, yetişkinlerin öğrenmesine yol göstermenin bilim ve sanatı anlamında kullanılır. Pedagoji ve androgoji arasında dört temel fark vardır. Birincisi kendini algılamadır. Pedagojide baskın olan öğretmendir, yönetilen bir ilişki vardır. Androgojide ise, öğretme ya da öğrenme içinde karşılıklı anlaşma ve yardım edici bir ilişki vardır. İkincisi deneyimlerdir.  Pedagojide öğretmenin deneyimleri değerlidir, bu nedenle öğretmenden öğrenciye tek yönlü bir iletişim vardır. Androgojide yetişkin deneyimleri öğrenme için zengin bir kaynak olarak görülür. Öğrenme için herkesin deneyimleri değerlidir ve bu nedenle de herkes tarafından paylaşılan çok yönlü bir iletişim vardır. Üçüncüsü öğrenmeye hazır olmadır.  Pedagojide öğretmen hem içerik hem de yöntem seçimi konusunda sorumluluk üstlenir. Androgojide ise içerik ve yöntem, öğrencilerin öğrenme gereksinimlerine ve bireysel ilgilerine doğrudan bağlı olarak öğrenci grubu tarafından belirlenir. Eğitimci, öğrenmeyi kolaylaştıran kişidir. Eğitimci, grupların ilgilerinin belirginleşmesinde ve öğrenme ihtiyaçlarının saptanmasında öğrencilere yardım etmek için kaynak kişi olarak davranır. Dördüncüsü zamana bakış ve öğrenmeye uyumdur. Pedagojide eğitim programlarının gerçekleştirmek istediği kişisel e toplumsal amaçlar geleceğe yöneliktir. Androgojide ise yetişkin eğitim programından, var olan ihtiyaçlara ve sorunlara yanıt vermesini ve eğitmde kazandıklarını hemen uygulamaya aktarmak ister. Bu nedenle, androgojik yaklaşımda öğrenme, konu merkezli olmaktan çok sorun merkezlidir. Andorgoji, şu andaki sorunu bulma ve çözme işlemidir.

Yetişkinlerle çalışırken nasıl öğrendiklerini de dikkate almak olumlu bir sınıf ortamı yaratmayı kolaylaştıracaktır. Yetişkinler;

-          Eğitimin kendi konularıyla bağlantılı olmasını isterler.

-          Eğitime etkin olarak katılmak isterler.

-          Eğitimde tek düzelikten hoşlanmazlar, değişiklik isterler.

-          Olumlu geribildirim verilmesini isterler.

-          Kişisel kaygıları nedeniyle, güvenli bir ortama ihtiyaç duyarlar.

-          Herkesten farklı bilgi, görgü ve deneyime sahip özgün birer birey olarak görülmek isterler.

-          Yetişkinlerin özgüvenlerini korumaları gerekir.

-          Yetişkinlerin kendileri ve eğitimcileri için beklenti düzeyleri yüksektir.

-          Yetişkinlerin bireysel gereksinimleri dikkate alınmalıdır.

Yetişkin eğitimi yedi ilkeye dayalı olarak yürütülmelidir.

1-    En verimli öğrenme, katılımcı öğrenmeye hazır olduğunda gerçekleşir. Yani bireyler öğrenmeye güdülenmiş olmalıdırlar. Güdülenme içsel bir dinamik olmasına karşım, katılımcıların güdülerini besleyecek bir ortam yaratmak eğitimcinin elindedir. Bunun için, öğrenilecek konunun bireylerin uygulayamaya koyabilecekleri alanları bilmeleri, çok kolay olmaması, biraz zorlayıcı olması, öğrenme sonucunda ölçme ve değerlendirme yapılması faydalı olabilir.

2-   Öğrenmenin katılımcıların daha önce bildikleri ya da deneyimleri üzerine yapılandırılması etkili olur.

3-   Katılımcılar, neleri öğrenmeleri gerektiğinin farkında olurlarsa öğrenme daha etkili olur.

4-   Değişik eğitim teknikleri ve yöntemleri kullanılarak öğrenme kolaylaştırılabilir.

5-   Beceri öğrenmek için gözlem altında ya da gerçeğine benzer ortamlarda uygulama yapma olanağının verilmesi gerekir.

6-   Öğrenme ortamı gerçeğe ne kadar yakın olursa, öğrenme de o kadar etkili olur.

7-   Katılımcılara gelişimleri ile ilgili geri bildirim verilmelidir.

Görüntülenme Sayısı: hesaplanıyor...