Your browser (Internet Explorer 6) is out of date. It has known security flaws and may not display all features of this and other websites. Learn how to update your browser.
X
Yan Alan Meselesi ve Alan Değişikliğine Farklı Bir Bakış Açısı 7 Beğendim Spam Favorilerime Ekle Değerlendir

Yan Alan Meselesi ve Alan Değişikliğine Farklı Bir Bakış Açısı

Bilindiği gibi Eylül ayında birçok öğretmen ya kendi alanına ya da yan alanına geçiş yaptı. Genelde bu duruma geçen öğretmenler haricinde tepki verildi. Ben olaya biraz farklı bir açıdan bakmak istiyorum.

1-Yan alan uygulaması 1993-2000 yılları arasında sını öğretmenliği bölümünü okuyanlara yönelik uygulandı. Ben okulda 22 kredilik yan alan eğitimi gördüm. (Benim yan alanım olduğu için yan alana geçenleri savunduğum düşünülmesin. Yan alanım olmasaydı da bu durumu savunurdum.)


2-Yan alan dünyada uygulanan bir sistem. örneğin comenius projesi kapsamında Almanya'da ortak okulumuzu ziyaret ettiğimizde (lise idi) matematik öğretmeni aynı zamanda bilgisayar öğretmeni idi. Almanyada her öğretmenin yan alanının olmasının zorunlu olduğunu ve her öğretmenin yan alanında da derse girmek zorunda olduğunu söyledi.
Gerekçesi de son derece mantıklı örneğin bir okulda 10 saat görsel sanatlar var. Eğer her öğretmenin yan alanı olsaydı bu okula ayrıca müzik öğretmeni atamaya gerek yok, yan alanı müzik olan görsel sanatlar öğretmeni atarsanız iki öğretmen yerine bit öğretmen atamış olursunuz. Öğretmen 2 gün okula gelip maaş almayacak 4 veya 5 gün gelecek. Devlette tasarruf etmiş olacak.

Farklı alandan gelenler örneğin ziraat, hemşirelik vb. mezunu olup 1999 öncesi sınıf öğretmeni olarak atananlar branşı sınıf öğretmenliği olanlardan daha mı başarısız? Açık söylüyorum. Alan dışından gelenlerle alandan gelenler arasında fark yok. Stajer öğretmen iken danıştığım kişi ziraat mühendisliği mezunuydu ancak ilçenin en iyi sınıf öğretmeniydi. Bunun gibi çok örnek var. Zaten alan dışından gelipte öğretmenliği yapamayanlar farklı kurumlara geçiş yaptılar. Öğretmenlik %50 teorik bilgi ise %50'de sanattır. Size üniversite teorik bilgiyi öğretebilirler ancak sizde yetenek yoksa size yetenek kazandıramazlar. Bana üniversitede öğretilenlerin %1 ancak işime yaradı, geresi hikayeden ibaret. Bana üniversitede eğitim veren hocaların yüzde %90'ı sınıf öğretmenliği, %50 hiçbir alanda öğretmenlik yapamaz. Ben öğretmenliği sınıf uygulamaları ve ÖRAV  eğitimi sayesinde öğrendim.

Bana göre sorun yan alanın olması değil, yan alandaki ders saatlerinin yeterli olmamasıdır. Bence tüm eğitim fakültesine ve tüm bölümlere yan alan zorunluluğu getirilmelidir. Öğretmenlikde gereksiz derslerle zaman kaybedileceğine her öğretmen iki alanda yetiştirilmelidir.

Dünyada disiplinler arası çalışanlar üstün tutulurlar. Çünkü farklı alanlarda çalışanların bakış açıları tek alanda çalışanlara nazaran daha üstündür. Malesef Türkiye'de disiplinler arası çalışan küçük görülmekte.

Eylül döneminde yan alana geçen öğretmen olduğu gibi cesaret edemeyip geçemeyen öğretmenlerde oldu. Geçmeye cesareti varsa ki ben geçenlerin (idareciler hariç) bu işi yapabileceğine inanıyorum. Kimse belli bir yaştan sonra çocuklara maskara olmak istemez. İdarecilerde kendi okullarda norm dışı kalmamak için geçti. İdarecilerin geçmesi çok da önemli değil.

Son olarak şunu sormak istiyorum. Eğer benim üniversitede aldığım 22 kredilik yan alan dersi işime yaramayacaksa neden bana yan alan eğitimi verildi?

 

Görüntülenme Sayısı: hesaplanıyor...