SBS KALDIRILMALI AMA NASIL? HAYDİ BEYİN FIRTINASINA!
SBS KALDIRILSIN AMA NASIL?
Milli Eğitim Bakanlığı OGES Sınavını kaldırmak için çalışma içerisinde. Biz öğretmenlerin de bu konuya katkıda bulunması için beyin fırtınası yapması yararlı olacaktır. Bende bu konuda tartışma başlatmak için bazı önerilerde bulunmak istiyorum. Bilindiği gibi ortaöğretime geçiş konusunda hemen hemen Dünya'nın her yerinde Türkiye'deki uygulamaya benzemese de bir şekilde sınav yapılmaktadır. Türkiye gibi henüz etik değerlerin yeterince oturmadığı ülkelerde sınavsız ortaöğretime geçişin ciddi sıkıntıları olabilir. Bunun için önerilerim şu şekilde;
1- SINAVSIZ ÖNERİM;
Eğer kesinlikle sınav olmamalı deniliyorsa o zaman tek alternatif vardır. Lise türleri Anadolu Lisesi ve Meslek Lisesi olmak üzere ikiye düşürülmeli. Bu okullara kayıt da ortaokullara kayıt gibi her çocuk Ortaokul bitirme notu ile ya kayıt bölgesindeki Anadolu Lisesine veya Meslek Lisesine kaydını yaptıracak.
2-SINAVLI ÖNERİM;
A- Bunun için öncelikle ilköğretim kurumları yönetmeliğinin sınavlar bölümünde değişiklik yapılmalı. Şöyle ki;
-
Dersler dönemlik olmalı.
-
Her dersten üniversitelerdeki gibi her dönem ara sınav, dönem sınavı ve bütünleme olmak üzere 3 sınav olmalı.
-
Sınavlar tüm Türkiye’de aynı tarihte ve saatte olmalı.
-
Sınav zamanı ders işlenmemeli. (Şu anki sistemde sınavların olduğu günler çocuklar derslere konsantre olmakta zorlanmakta ve genellikle diğer derslerde sınava çalışmak için öğretmenlerinden izin istemekteler. Bu durum diğer derslerdeki verimi olumsuz etkilemektedir. Sınavlar belirtilen şekilde yapılırsa bu sorun ortadan kalkar.)
-
Sınav soruları yazılı olmalı (klasik, eşleştirme, boşluk doldurma vb. olmalı, kesinlikle çoktan seçmeli soru içermemeli) MEB tarafından hazırlanmalı MEBBİS üzerinden okullar bu soruların çıktısını alıp veya Bakanlıkça gönderilecek olan sınav kağıtlarına göre sınav yapmalı. Sınavlar 100 puan üzerinden değerlendirilmeli.
Peki bu sınav nasıl uygulanacak ve oraöğretime geçiş nasıl olacak?
B- Sınavın Uygulanması ve Ortaöğretime Geçiş Sistemi;
-
Liseler Anadolu Liseleri ve Meslek Liseleri olmak üzere iki türe indirilmeli. Diğer tüm lise türleri kapatılmalı.
-
Anadolu Liseleri ve Meslek Liselerine alan çeşitliliği sağlanmalı.
-
Ortaokul öğrencilerinin derslerden aldığı notlara göre OGES puanı belirlenmeli.
-
Her ders alana göre (Sayısal, Sözel, Eşit Ağırlık gibi) farklı oranda OGES puanını etkilemeli.
SINAV DEĞERLENDİRMESİ;
YÖNTEM 1:
Merkezi olarak tüm Türkiye'de aynı tarih ve saatte yapılacak olan sınavlar okullarda alan öğretmenlerinden oluşturulacak 3 kişilik komisyonlar tarafından okunmalı. (Sınav değerlendirmesinin daha adil olması için her öğretmene görev yaptığı okul dışındaki bir okulda sınav görevi verilebilir.) Okulda 3 kişilik komisyon oluşmuyorsa birden fazla okulun alan öğretmenleriyle 3 kişilik komisyon oluşturulmalı.
YÖNTEM 2:
MEBBİS'te Sınav Değerlendirme Modülü oluşturulacak. Sınav cevap kâğıtları taranarak MEBBİS’de hazırlanacak olan Sınav Değerlendirme Modülüne aktarılacak. (Sınav çoktan seçmeli teste dayalı olmadığından değerlendirme öğretmenler tarafından yapılacağından cevap kâğıtları elektronik ortama aktarılacak.)
Ara Sınav, Dönem Sınavı ve Bütünleme Sınavı cevap kâğıtlarında adayların isimleri ve okulları hakkında bilgi olmayacak. Sadece barkod numarası ve güvenlik kodu bulunacak. (Cevap kâğıdında öğrencilerin il, okul ve isim gibi bilgiler olmadığından cevap kâğıdını değerlendiren öğretmenin tarafsız değerlendirme yapmasına katkı sağlayacaktır. Cevap kâğıdı tesadüfî örneklem yöntemiyle seçileceği için öğretmenin değerlendirdiği cevap kâğıdı kendi okulundan olabileceği gibi başka okulda okuyan öğrencinin de cevap kâğıdı olabilir.)
Ölçme ve değerlendirme konusunda eğitim alan öğretmenler (tüm öğretmenler bu eğitimi uzaktan eğitimle alabilir.) ek ders karşılığı sınav cevap kâğıtlarını değerlendirecek. (Örneğin 10 cevap kâğıdı için 1 ek ders ücreti gibi.) veya her öğretmen için ek ders karşılığı belli sayıda cevap kâğıdı değerlendirme zorunluluğu getirilebilir.(Öğretmenler ek ders karşılığı cevap kâğıdı okuyacağı için öğretmenlerin çoğunluğu bu konuda gönüllü olacaktır.)
Öğretmenler kullanıcı adı ve şifresiyle MEBBİS Sınav Değerlendirme Modülüne girdiği zaman sistem öğretmenin değerlendireceği cevap kâğıtlarını tesadüfî örneklem yöntemiyle seçecek. Öğretmen okuduğu cevap kâğıdının kime ait olduğunu bilmeyecek. (Cevap kâğıtları tesadüfî örneklem yöntemiyle seçileceğinden öğretmenlerin değerlendirmeyi tarafsız yapması sağlanmış olur.)
Alternatif 1; Bir öğrencinin cevap kâğıdını 5 öğretmen okuyacak. Sistem en düşük ve en yüksek puanı dikkate almadan diğer 3 puanın ortalamasını alacak. Her öğretmen okuduğu her kağıt için verdiği paunın ortalama puandan farkı kadar eksi puan alacak. (Yıl sonunda en son yüzde onluk dilimdeki öğretmenlere veya Bakanlıkça belirlenecek belli bir puandan daha fazla eksi puan alan öğretmenlere 1 yıl süreyle not değerlendirmesi yaptırılmayacak. öğretmen bundan dolayı ücret kaybına uğramamak için sınav değerlendirmesi yaparken daha dikkatli davranacak.)
Alternatif 2; Bir öğrencinin cevap kâğıdını 3 öğretmen okuyacak. Üç puanın ortalaması öğrencinin puanı kabul edilecek.
ÖRNEK ÖĞRENCİ PUANI;
ÖĞRENCİNİN AĞIRLIKLI DÖNEM PUANLARI;
5.Sınıf |
1.Dönem |
80 |
2.Dönem |
75 |
|
6.Sınıf |
1.Dönem |
75 |
2.Dönem |
80 |
|
7.Sınıf |
1.Dönem |
70 |
2.Dönem |
75 |
|
8.Sınıf |
1.Dönem |
80 |
2.Dönem |
85 |
|
Ağırlıklı Dönem Puanı Toplamı |
620 |
ÖĞRENCİNİN DERSLERDEN ALDIĞI NOTLAR;
Dersler |
5.Sınıf |
6.Sınıf |
7.Sınıf |
8.Sınıf |
||||
1.Dönem |
2.Dönem |
1.Dönem |
2.Dönem |
1.Dönem |
2.Dönem |
1.Dönem |
2.Dönem |
|
Matematik |
90 |
90 |
90 |
95 |
95 |
100 |
95 |
100 |
Fen Bilimleri |
90 |
90 |
95 |
100 |
100 |
95 |
100 |
100 |
Türkçe |
85 |
85 |
80 |
90 |
90 |
100 |
90 |
100 |
İngilizce |
80 |
90 |
90 |
90 |
95 |
85 |
85 |
100 |
Sosyal Bilgiler |
75 |
80 |
80 |
75 |
70 |
75 |
80 |
85 |
Din Kültürü |
90 |
90 |
95 |
95 |
100 |
100 |
95 |
100 |
Örnek:
Sayısal Alan İçin OGES Puanı Hesaplama;
SAYISAL OGES PUANI= Sayısal Ağırlıklı OGES Puanı + (Ağırlıklı Dönem Puanları Toplamı x 0,2)
SAYISAL AĞIRLIKLI OGES PUANI TABLOSU:
Sayısal Ağırlıklı OGES Puanı için tabloda her dersin dönem puanı tabloda belirtilen kat sayı ile çarpılarak bulunur.
Dersler |
5.Sınıf |
6.Sınıf |
7.Sınıf |
8.Sınıf |
||||
1.Dönem |
2.Dönem |
1.Dönem |
2.Dönem |
1.Dönem |
2.Dönem |
1.Dönem |
2.Dönem |
|
Matematik |
0,15 |
0,15 |
0,25 |
0,25 |
0,3 |
0,3 |
0,3 |
0,35 |
Fen Bilimleri |
0,15 |
0,15 |
0,25 |
0,25 |
0,3 |
0,3 |
0,3 |
0,35 |
Türkçe |
0,1 |
0,1 |
0,15 |
0,15 |
0,2 |
0,2 |
0,25 |
0,25 |
İngilizce |
0,1 |
0,1 |
0,1 |
0,1 |
0,15 |
0,15 |
0,2 |
0,2 |
Sosyal Bilgiler |
0,05 |
0,05 |
0,05 |
0,05 |
0,15 |
0,15 |
0,2 |
0,2 |
Din Kültürü |
0,05 |
0,05 |
0,05 |
0,05 |
0,05 |
0,05 |
0,1 |
0,1 |
Kat Sayı Toplamları |
0,6 |
0,6 |
0,85 |
0,85 |
1,15 |
1,15 |
1,35 |
1,45 |
SAYISAL ALANI İÇİN OGES PUANI= Sayısal Alanı Ağırlıklı OGES Puanı + (Ağırlıklı Dönem Puanları Toplamı x 0,2)
SAYISAL ALANI İÇİN OGES PUANI = 739,750 + (620 x 0,25) = 894.750
SAYISAL ALANI İÇİN OGES PUANI: 894,750
DERS PUANLARINA GÖRE SAYISAL ALANI AĞIRLIKLI OGES PUANI TABLOSU:
Dersler |
5.Sınıf |
6.Sınıf |
7.Sınıf |
8.Sınıf |
||||
1.Dönem |
2.Dönem |
1.Dönem |
2.Dönem |
1.Dönem |
2.Dönem |
1.Dönem |
2.Dönem |
|
Matematik |
13,5 |
13,5 |
22,5 |
23,75 |
28,5 |
30 |
28,5 |
35 |
Fen Bilimleri |
13,5 |
13,5 |
23,75 |
25 |
30 |
28,5 |
30 |
35 |
Türkçe |
8,5 |
8,5 |
12 |
13,5 |
18 |
20 |
22,5 |
25 |
İngilizce |
8 |
9 |
9 |
9 |
14,25 |
12,75 |
17 |
20 |
Sosyal Bilgiler |
3,75 |
4 |
4 |
3,75 |
10,5 |
11,25 |
16 |
17 |
Din Kültürü |
4,5 |
4,5 |
4,75 |
4,75 |
5 |
5 |
9,5 |
10 |
Kat Sayı Toplamları |
51,75 |
53 |
76 |
79,75 |
106,25 |
107,5 |
123,5 |
142 |
Toplam Sayısal Alanı Ağırlıklı OGES Puanı: 739,750
Sözel Alanı İçin OGES Paunı Hesaplama;
SÖZEL ALANI OGES PUANI= Sözel Alanı Ağırlıklı OGES Puanı + (Ağırlıklı Dönem Puanları Toplamı x 0,2)
SÖZEL ALANI OGES PUANI = 711,750 + (620 x 0,25) = 866,75
SÖZEL ALANI OGES PUANI = 866,75
SÖZEL ALANI AĞIRLIKLI OGES PUANI TABLOSU:
Dersler |
5.Sınıf |
6.Sınıf |
7.Sınıf |
8.Sınıf |
||||
1.Dönem |
2.Dönem |
1.Dönem |
2.Dönem |
1.Dönem |
2.Dönem |
1.Dönem |
2.Dönem |
|
Matematik |
0,05 |
0,075 |
0,1 |
0,1 |
0,15 |
0,15 |
0,2 |
0,2 |
Fen Bilimleri |
0,05 |
0,075 |
0,1 |
0,1 |
0,15 |
0,15 |
0,2 |
0,2 |
Türkçe |
0,2 |
0,2 |
0,25 |
0,25 |
0,3 |
0,3 |
0,35 |
0,35 |
İngilizce |
0,075 |
0,075 |
0,1 |
0,1 |
0,15 |
0,15 |
0,2 |
0,2 |
Sosyal Bilgiler |
0,2 |
0,2 |
0,25 |
0,25 |
0,3 |
0,3 |
0,35 |
0,35 |
Din Kültürü |
0,05 |
0,05 |
0,05 |
0,05 |
0,05 |
0,05 |
0,1 |
0,1 |
Kat Sayı Toplamları |
0,625 |
0,675 |
0,85 |
0,85 |
1,1 |
1,1 |
1,4 |
1,4 |
DERS PUANLARINA GÖRE SAYISAL ALANI AĞIRLIKLI OGES PUANI TABLOSU:
Dersler |
5.Sınıf |
6.Sınıf |
7.Sınıf |
8.Sınıf |
||||
1.Dönem |
2.Dönem |
1.Dönem |
2.Dönem |
1.Dönem |
2.Dönem |
1.Dönem |
2.Dönem |
|
Matematik |
4,5 |
6,75 |
9 |
9,5 |
14,25 |
15 |
19 |
20 |
Fen Bilimleri |
4,5 |
6,75 |
9,5 |
10 |
15 |
14,25 |
20 |
20 |
Türkçe |
17 |
17 |
20 |
22,5 |
27 |
30 |
31,5 |
35 |
İngilizce |
6 |
6,75 |
9 |
9 |
14,25 |
12,75 |
17 |
20 |
Sosyal Bilgiler |
15 |
16 |
20 |
18,75 |
21 |
22,5 |
28 |
29,75 |
Din Kültürü |
4,5 |
4,5 |
4,75 |
4,75 |
5 |
5 |
9,5 |
10 |
Kat Sayı Toplamları |
51,5 |
57,75 |
72,25 |
74,5 |
96,5 |
99,5 |
125 |
134,75 |
Toplam Sayısal Alanı Ağırlıklı OGES Puanı: 711,750
Eşit Ağırlık Alanı İçin OGES Paunı Hesaplama;
EŞİT AĞIRLIK ALANI OGES PUANI= Eşit Ağırlık Alanı Ağırlıklı OGES Puanı + (Ağırlıklı Dönem Puanları Toplamı x 0,2)
EŞİT AĞIRLIK ALANI OGES PUANI = 731,375 + (620 x 0,25) = 886,375
EŞİT AĞIRLIK ALANI OGES PUANI = 886,375
EŞİT AĞIRLIK ALANI AĞIRLIKLI OGES PUANI TABLOSU:
Dersler |
5.Sınıf |
6.Sınıf |
7.Sınıf |
8.Sınıf |
||||
1.Dönem |
2.Dönem |
1.Dönem |
2.Dönem |
1.Dönem |
2.Dönem |
1.Dönem |
2.Dönem |
|
Matematik |
0,2 |
0,2 |
0,25 |
0,25 |
0,3 |
0,3 |
0,35 |
0,35 |
Fen Bilimleri |
0,075 |
0,075 |
0,075 |
0,075 |
0,15 |
0,15 |
0,2 |
0,2 |
Türkçe |
0,2 |
0,2 |
0,25 |
0,25 |
0,3 |
0,3 |
0,35 |
0,35 |
İngilizce |
0,1 |
0,1 |
0,1 |
0,1 |
0,15 |
0,15 |
0,2 |
0,2 |
Sosyal Bilgiler |
0,075 |
0,075 |
0,075 |
0,075 |
0,15 |
0,15 |
0,2 |
0,2 |
Din Kültürü |
0,05 |
0,05 |
0,05 |
0,05 |
0,05 |
0,05 |
0,1 |
0,1 |
Kat Sayı Toplamları |
0,7 |
0,7 |
0,8 |
0,8 |
1,1 |
1,1 |
1,4 |
1,4 |
DERS PUANLARINA GÖRE EŞİT AĞIRLIK ALANI AĞIRLIKLI OGES PUANI TABLOSU:
Dersler |
5.Sınıf |
6.Sınıf |
7.Sınıf |
8.Sınıf |
||||
1.Dönem |
2.Dönem |
1.Dönem |
2.Dönem |
1.Dönem |
2.Dönem |
1.Dönem |
2.Dönem |
|
Matematik |
18 |
18 |
22,5 |
23,75 |
28,5 |
30 |
33,25 |
35 |
Fen Bilimleri |
6,75 |
6,75 |
7,125 |
7,5 |
15 |
14,25 |
20 |
20 |
Türkçe |
17 |
17 |
20 |
22,5 |
27 |
30 |
31,5 |
35 |
İngilizce |
8 |
9 |
9 |
9 |
14,25 |
12,75 |
17 |
20 |
Sosyal Bilgiler |
5,625 |
6 |
6 |
5,625 |
10,5 |
11,25 |
16 |
17 |
Din Kültürü |
4,5 |
4,5 |
4,75 |
4,75 |
5 |
5 |
9,5 |
10 |
Kat Sayı Toplamları |
59,875 |
61,25 |
69,375 |
73,125 |
100,25 |
103,25 |
127,25 |
137 |
Toplam Eşit Ağırlık Alanı Ağırlıklı OGES Puanı: 731,375
Görüntülenme Sayısı:Google.Apis.Requests.RequestError User does not have sufficient permissions for this profile. [403] Errors [ Message[User does not have sufficient permissions for this profile.] Location[ - ] Reason[insufficientPermissions] Domain[global] ]
Öğretmenlerimizi gündemdeki eğitimle ilgili en önemli konuda beyin fırtınasına davet ettim. Kimse görüş yazmadı. Acaba neden bu konuda kimse birşey yazmıyor. Bir çok ihtimal olabilir.
1- Bu konuda sanırım hiç kimse bir şey düşünmüyor
2- Görüşlerime katılmıyorlar ayıp olmasın diye cevap yazmadılar :)
3- Bu konuda birşeyler yazmak için önemli bazı engeller var.
4- Bilmediğim bir durumla karşı karşıyayız?
5- Öğretmenlerin bildiği bir şey var.
6- Eskilerin tabiriyle hikmetinden sual olunmaz.
Acaba hangisi? çok merak ettim.
Ömer Çelikkol
25.11.2012
Biraz daha kafamda tartışmam gerekiyor.
Ü. Erçin Kimmet
26.11.2012
Sevgili Ali Çakıroğlu; Var olanın içinden mi konuşacağız yoksa yeniden bir sisitem mi oluşturacağız? derdi. Var olanın içinden konuşursak ayrı cevap vermek gerek, Yok yeni bir sistem derseniz o zaman çok iyi demlemek gerek derdi. Hangisi üzerinde konuşalım?
Yusuf Ziya Güldere
27.11.2012
Bu alanda biraz çalışmam lazım
VEYSEL PARLAK
28.11.2012
Sunduğunuz seçeneklerin hiç biri:)
*Ağır ve önemli bir mevzuya ciddi kafa yorup emek verdiğinizi görüyor, yorum yazmış olmak için bilgi üretmeden fikir üreten olmaktan imtina ediyorum.
Saygıdeğer Ömer Hocam, eleştirmekle yetinmeyip çözüme odaklanmaya teşvik edişiniz, alternatif üretmeden sadece eleştirmekle yetinmemek gereğine model oluşunuz ve emeğiniz için teşekkürler. Dingin kafayla bir kaç kez daha detaylı okuyarak yeniden yazmayı içtenlikle arzuluyorum.
Şengül Kesler
29.11.2012
Var olan Sistem içinde düşünürsek; "METEM ve OÖP" kapsamında derslerin programları hazırlanırken, öğrencilerin her okul ve okulların sınıf seviyelerine uygun öğrenci standartları belirlenmişti. şu anda yapılan çalışmalar kullanılmak üzere hale raflarda duruyor. Öğrenciler o sınıfı geçmeleri için belirlenen kazanımlara ulaşmaları yeterli ve isterlerse o seviyenin sertifikasını alabiliyorlar. İsteyen birey belirlenen kazanım düzeyine ulaşmışsa bir üst seviyeye devam edebiliyor. Her okulun standartlarının belirlenmesi ve o standartlara uyan bireyler istediği okula devam edebilirler. Pekala bu okullara nasıl gidecekler? Şu anda sisitemde var olan Öğrenci portfolyolarına işlerlik kazandırılması ve il içinde yordamaya yönelik değerlendirmelerle bireyin çift taraflı olarak değerlendirilmesi sağlanabilir. Bireyler ulaştıkları kazanım düzeylerine uygun olarak, hangi okula uygun kazanım düzeyinde (standartında) ise o okula devam etmesi sağlanabilir. METEM ve SEP projelerinde hazırlanan çalışmalar raflardan indirilirse ne yapılacağı zaten belli. Amerikayı yeniden keşfetmeye gerek yok sanırım.
Yusuf Ziya Güldere
29.11.2012
Yusuf Ziya Hocam aslında benzer şeyleri söylüyoruz. Ancak Bakanlık sistyem tasarımında genel zayıf kalıyor. Çok akademik düşündükleri için sorun çıkıyor. İKS, TKY, OTMG, Adey vb. birçok harika çalışma bakanlığın yanlış sistem kurgusundan dolayı başarısızlığa uğradı. O yüzden bakanlığın basit, sade, uygulanabilir ve anlaşılır çalışma yapması gerekiyor. Aksi takdirde çalışmalar raflara kaldırılmaya mahkumdur.
Ömer Çelikkol
30.11.2012