Your browser (Internet Explorer 6) is out of date. It has known security flaws and may not display all features of this and other websites. Learn how to update your browser.
X

Emine Sarıkaya - Gagne’nin Öğretim Basamakları ve Eğitim Teknolojisi

Cet 360 dersinde öğrendiğimiz articulate programı, derste yaprığımız aktiviteler, ve dersin konusu dahilinde öğrendiğimiz diğer konular her öğretmenin branşı doğrultusunda kullanabileceği araçlar aslında. Derste öğrendiklerimizi eğitimsel araçlar olarak kullanabileceğimiz bahsini daha iyi açıklamak için Gagne’nin öğretime bakışını detaylandıralım.

Gagne öğretimin nasıl yapılacağı hususunda dokuz evrensel basamaktan bahsetmiştir. Bu basamakların ilki çocukların dikkatinin derse nasıl odaklanacağı konusudur. Çocukların dikkatlerinin nasıl çekileceği hususu onların ilgileri ile yakından ilişkilidir. Teknolojinin insan yaşamına müdahil olmasıyla birlikte çocukların ilgileri de küçük yaştan itibaren teknolojik aletlere, bilgisayar oyunlarına, bilgisayar programlarına dair olmaya başlamıştır. Çocukların teknolojiyle iç içe bir şekilde büyümeye başlamaları teknolojiyi eğitimin bir parçası haline getirmeyi de zorunlu kılmaktadır aslında. Bu sebeplere binaen Gagne’nin öğretim tekniklerinin ilk basamağı olan dikkati dersin içeriğine çekme hususu teknolojinin eğitimde rahatlıkla kullanabileceğini desteklemektedir. Öğrencilere dersin içeriğiyle alakalı oluşturulmuş bir animasyon (articulate ya da flash programları kullanılarak hazırlanabilir) izleterek derse giriş yapmak dikkati toplama işlevini büyük ölçüde gerçekleştirecektir. Gagne’nin basamaklarından bir diğeri olan ders içeriğini öğrenciye aktarma hususu ise konunun bir oyunun içine dahil edilerek sunulmasıyla çok daha etkili bir hal alabilir. ( Basit makinelerin anlatımı için oluşturulmuş Pıtır karakterinin olduğu uygulama gibi) Gagne’nin evrensel öğretim basamaklarından diğer ikisi ise öğrencinin performansını değerlendirme ve öğretilenin kalıcılığını sağlama. Öğretilen bilginin kalıcılığını sağlanması için tutoriallar aracılığıyla ödevler verilebilir. Tutoriallar aracılığıyla verilen ödevler öğrenciler tarafından daha şevkli bir şekilde yapılabilir çünkü tutorialların öğrencilerin dikkatini ödeve celb eden birer araç olduklarını düşünüyorum. Bu yol takip edilerek sınıfta öğrenilen bilginin daha kalıcı olması sağlanırken aslında bilgisayar destekli eğitim anlayışı kullanılmıştır. (CAI) Öğrenciler sınıfta quiz yapılarak öğretmen tarafından geleneksel yollarla da değerlendirilebilir. Ancak, değerlendirme işleminin teknolojinin müdahil edilmesiyle daha etkili bir şekilde yapılabileceği söylenebilir. Örneğin, bilgisayar uygulamaları kullanılarak yani teknoloji eğitime dahil edilerek hazırlanan bir quiz bazı açılardan öğrenciye daha çok yarar sağlar. Yanlış yaptığında anında geribildirim alma öğrenciye yanlışını daha kısa bir sürede düzeltme imkanı sunar. Geleneksel yöntemlerle sınava odaklanması mümkün olmayan öğrencilerin kendilerini göstermeleri yani başarılı olabilmeleri için başka bir değerlendirme yöntemi olarak kullanılabilir. Her öğrencinin birbirinden farklı ve yek olduğunu düşünürsek farklı değerlendirme yöntemlerinin kullanılmasının ne kadar faydalı olabileceğini anlamak daha kolay olacaktır. Gagne’nin basamaklarından bir diğeri ise öğrenciye öğrenim sürecinde rehberlik etmekdir. Öğrencinin öğrenme sürecinin yönlendirilmesi aşaması da bilgisayar desteğiyle geliştirilebilir. Örneğin bilgisyar uygulamaları (tutorial) aracılığıyla verilen ödevleri yaparken kullanılan geribildirimler saysesinde öğrenime rehberlik etme basamağı güçlendirilmiş olur.

Gagne eğitimin nasıl yapılması gerektiğine dair bir bakış açısı geliştirmiştir. Eğitimin daha teknolojik bir yolla yapılması ise Gagne’nin öğretim basamaklarının daha güçlü bir şekilde gerçekleştirilmesini sağlar.

                                    Emine Sarıkaya

Görüntülenme Sayısı: hesaplanıyor...