1. Sınıf Uyum Haftası 4. gün
Merhaba Arkadaşlar;
Nasılsınız?
Uyum haftası uygulamalarınız nasıl gidiyor?
Farklı olarak neler yapıyorsunuz?
Etkisini gördüğünüz çalışmalarınızı ve öğrencilerinizle ilgili gözlemlerinizi masanızı üzerinde bulunana size ait deftere/kâğıda o gün ile ilgili notlarınızı alıyor musunuz?(Bu notlar öğretmenin, yani “sizin” günlüğünüz, bunlarla hikayeniz oluşacak)
Öğrenci gözlem defterinizi hazırladınız mı? (Sizin gördüğünüz, onların yapabildikleri ve yardıma ihtiyaç duyduklarını kısaca notlar alınınız. Tarih ve saat yazmayı önemseyiniz. Kanıtlarınız olması gerektiğini hatırlayınız. İmkânınız varsa fotoğraf çekiniz. Sınıf kuralları oluştururken faydalanabilirsiniz. Nasıl mı? Daha sonra söz edeceğim.)
Ana sınıfına giden öğrencilerinizin, ana sınıfında öğretmenleri tarafından hazırlanan çalışma dosyalarını velilerinizden istediniz mi?(Dosyaları incelemenizi öneririm)
Velilerden mektuplarınız geldi mi? Mektupları incelediniz mi? Öğrencilerinizin herbiri için ayrı ayrı bir öğrenci tanıma dosyası hazırladınız mı?(Öğrencinin geçmiş hikayesi hakkında bilgi sahibi olmak için)
Ne çok şey yazmışsın diyebilirsiniz? Haklısınız. Sene sonunda buraya tekrar döneceğiz. Bana da lütfen hatırlatın…
Malzemeler
İsimlikler,
Kullanılmış atık A4 kağıdı
Gazete kağıdından yapılmış toplar,
Eski gazete kağıtları,
Küçük kova- leğen (evde olanlardan), su,
Sınıfınızda oluşan altılı grup sayısı kadar büyük boy naylon poşet veya karton koli (bakkalların veya marketlerin kapı önüne attıkları)
Bugün neler yapabiliriz?
Öğrencilerin ismini bilmedikleri arkadaşları ile okul bahçesinde ikili veya üçlü olarak yan yana gelmelerini ve el ele tutuşmalarını isteyin.
İlk önce ve daha sonra ele ele tutuşan öğrencilerinizle merhaba diyerek hepsi ile tokalaşın. Tokalaştığınız grupların yan yana sıralanmasını sağlayın. (Öğrencinizin tokalaşma sırasında hangi elini kullandığını tespit etmeye çalışın)
Oluşan grupların hep birlikte el ele tutuşmalarını sağlayarak öğrencilerin büyük bir çember oluşturmalarını sağlayın. (Sosyalleşmelerini ve yardımlaşmalarını sağlayın)
Gruptan bir öğrenciyi grubun ortasına getirin, ad ve soyadını söylemesini tanıdığı bir arkadaşının adını ve soyadını söylemesini isteyin. Adı-soyadı söylenen öğrencinin ortaya gelmesi diğer öğrencinin onun yerine geçmesini isteyin. Her öğrencinin adı ve soyadının bir defa söylenebileceğini bir kez ortaya gelineceğini söyleyin. Grupta tüm öğrencilerin isimleri söyleninceye kadar bu işleme devam edin.(İsimin söyleyen öğrencilerinizi arkadaşlarına “parmak şıklatarak” alkışlatın)
(Grup içinde rahat konuşabilen ve kelime ve harfleri yanlış söyleyenleri tespit edin)
Öğrencilerin üçerli gruplar olmalarını ve ele ele tutuşarak aralarında sizin geçebileceği şekilde arka arkaya sıralanmalarını sağlayın. Şimdi ne yaptık? Sorusunu sorun birkaç öğrenciden cevap alın.(Öğrencilerinize neden sıra olduklarını günlük yaşamdan örneklerle açıklayın)
Bu şekilde sınıfınıza doğru ön sırada duran öğrencinin yanına geçerek sizinle birlikte yavaş yavaş yürümeye başlamalarını söyleyin, aralar kapanmaya başladığında, kapanan aranın yanındaki çocuğun yanına geçerek yürüyün, yürürken bu araya korumalarını sağlayın.(Koşmadan çocuklar, sırayı bozmayın çocuklar demek yerine ben nasıl yürüyorum diyerek rol model olun)
Sınıfın kapısında durmalarını ve altışarlı gruplar olmalarını sağlayın bir önceki gün U düzeninde hazırladığınız oturma gruplarına yönlendirerek yavaş yavaş ve sessizce gruplar halinde oturmalarını sağlayın. Tüm gruplar yerlerine oturunca bu süreçle ilgili öğrencilerinize güzel sözler söylemeyi hatırlayalım.(Kutlama, başarma duygusu, parmak şıklatarak herkesin kendini alkışlamasını sağlayın)
Öğrencilerin bildiği tekerlemeleri gruplar ve topluluk halinde söyletin.(Birlikte ve uyum içinde çalışmak)(alkış)
Öğrencilerin hepsi adını ve soyadını söylemesi, öğretmenin gözleminde tahtadaki ismini bulup ters çevirmesi. Masa üzerindeki ismini alıp, önlüğüne takmasını sağlayın.(alkış)
Bir önceki gün gazete kağıdından yapılan toplardan her grubun kağıt kolinin/poşetin içine koydukları topları hep birlikte sesli olarak saymalarını isteyin. Kutularınızda kaç tane kağıt top var? sorusunu gruplara ayrı ayrı sorun, daha sonra veya öncesinde her bir her gruba ayrı ayrı sayma işlemi yaptırın. Bu sırada diğer grupların sessizce izlemelerini sağlayın. Her grubun kağıt top sayısı aynı olup olmadığını sorun?(Sayma becerisi, kıyaslama, alkış, sayma sırasında öğrencileriniz gözlemleyin)
Topları kutusu ile birlikte alarak gruplar halinde sessizce okul bahçesine çıkmalarını sağlayın.
İki grubu birleştirin, yeni oluşan gruptaki öğrencilerin kollarını açtırın elleri hafifçe değecek şekilde yan yana dizilmelerini söyleyin. Kutulardaki topları birleştirin. Boşalan kutuyu grubun en sonuna koymalarını söyleyin. Top dolu kutudan bir top almalarını yerinden hareket etmeden elden ele vererek grubun sonundaki kutuya koymalarını sağlayın. Bütün toplar arkadaki kutuya ulaşınca, etkinliği arkadan öne doğru yaptırın. (Topu tutma- verme ve hangi elini kullanıyor)
Grupları çember haline getirerek birleştirin sınıfımızda kaç kişi olduğunu her bir öğrencinin yanına giderek başına veya omzuna elinizi koyarak birlikte sayın.
Kutulardaki topları grubun ortasına getirin, kutuların içinden topları alıp saymaya birlikte başlayın, kutulardan çıkardığınız topları öğrencilerin görecekleri şekilde grubun ortasında bir yere koyun.(Somut olarak sayma) sayma işlemini iki veya üç defa tekrarlayın.
Sınıfımızda kaç kişi var? Hepimizin kaç topu var? sorularını sorun.
Sınıfa gruplar halinde girmelerini sağlayın.
===o===
Her bir grubun sırasına gruptaki öğrencilere yetecek sayıda önce kullanılmış atık A4 kağıt daha sonra gazete sayfa bırakın. Önce kullanılmış atık A4 kağıtları daha sonra da gazete sayfalarını eşit olarak paylaşmalarını söyleyin. (Paylaşımlarını gözlemleyin) Eşit paylaşım olmuyorsa müdahale edin. “Ne/Nasıl yapmamız gerekir?” sorusu ile gazete kağıtlarını grup içinde eşit olarak paylaşmalarını sağlayın.
Önce kullanılmış atık A4 kağıtları kendi önlerine koymalarını söyleyin. Gazete kağıtlarını ufacık olarak nasıl kopartacaklarını önce siz gösterin. Kalem kullanacağı ellerinin baş, işaret ve orta parmaklarını kullanarak gazete kağıtlarını ufacık ufacık koparmalarını, kopardıkları kağıtları her bir öğrencinin daha önceden önlerine koydukları kullanılmış arkası boş atık A4 kağıdının üzerine koymalarını söyleyin(Küçük kas "parmak" hareketlerini gözlemleyin). Zorlanan öğrencilerinize nasıl yapacakları konusunda yardımcı olun(Kalem tutmayı çabuk öğrenmeleri ve yazılarının okunaklı olması için).
A4 kağıdı ufak kağıtlarla dolanların, ufak kağıtları leğenlerin içine koymalarını söyleyin. Gazete koparma işlemi tamamlandıktan sonra her bir öğrencinin kullandıkları A4 kağıtlarını “öğretmen masanızda belirleyeceğiniz yeri ve nasıl üst üste koyacaklarını gösterin.” Gruplar halinde yürüyerek belirleyeceğiniz sıra ile gelmelerini masanızın üzerine koymalarını söyleyin ve bu sürecin tamamlanmasını sağlayın(Yönergenizin anlaşılıp anlaşılmadığını gözlemleyin).
Yırtılmış kağıt dolu olan leğenlerin içine yeterince su koyun. Öğrencilerin üzerlerindeki elbise, gömlek, vb. kollarını kıvırmalarını söyleyin nasıl yapacaklarını gösterin. Leğen içindeki kağıtları hep birlikte hamur yoğurur gibi parmakları ile sıkarak yoğurmalarını isteyin.
Oluşturulan kağıt hamurundan hayvan şekilleri yaparak hayvanat bahçesi yapmalarını isteyin. Çalışmaları tamamlanınca grupların, yaptıklarını incelemeleri için, diğer gruplara topluca gitmelerini sağlayın. Gözlemleme tamamlanınca neler yaptıklarını ve gördüklerini anlatmalarını sağlayın(Grup içinde ve önünde konuşma becerisi).
Masanızın üzerine her bir öğrenciniz için hazırladığınız kalemleri belirleyeceğiniz sıra ile gelmelerini ve bir kalem almalarını söyleyin(Yaşamda sıra olma, hangi elini kullanıyor).
Kalemin nasıl tutulacağını toplu olarak önce siz gösterin. Gruplara giderek gösterin. Nasıl tutuğunuzu anlatın ve öğrencilerinize anlattırın "kalem tut, kalemi bırak çalışması" (eski tabir temrinleri yaptırın). Çalışmalarını gözlemleyin(Açılmış yerin üzerinden, baş, işaret, orta parmak ile tutulacağını ve kalemi düşürmeyecekleri şekilde tutmalarını söyleyin). Elinizle kalemlerin yumuşak bir şekilde tutulmasını kontrol edin.
İsimlikler çevirilir. diğer isimlikler yerlerine konur,
Günün sonunda; "İyi günler, seninle tanışmak benim için bir onurdu, yarın seni burada bekliyorum" diyerek, tokalaşarak ayrılınır.
5. gün için
A4 kağıt
Kuru boya kalemleri (eski kullanılmış olabilir)
Veli toplantısı yapacağınızı bildirin.
Velilerinize
- Okuldan ve Sizden Beklentileri nelerdir?
- Bu beklentilerini neler engeller?
- Bu engeller ne yaparsanız ortadan kalkar?
Sorularını cevapladıkları kâğıtlar ile toplantıya gelmelerini isteyin.
Önerileriniz ve yorumlarınız için teşekkür ederim.
Sağlıcakla, Dostkal…
Görüntülenme Sayısı: hesaplanıyor...