Your browser (Internet Explorer 6) is out of date. It has known security flaws and may not display all features of this and other websites. Learn how to update your browser.
X
Ev Ödevi ve Mizaç 4 Beğendim Spam Favorilerime Ekle Değerlendir

Ev Ödevi ve Mizaç

 

12 Ocak 2016/Kategori: Vuruş/Yazar: Ziya Selçuk

Eğitim ve psikoloji alanlarında özellikle gelişim dönemlerine ilişkin olarak literatürde yapılan açıklama ve yorumların ortak özelliği, ziyadesiyle genelleme içermesidir. “Ergenler genellikle…”; “sınav kaygısının nedenleri… “; “3-6 yaş arasında çocuklar…” ve benzeri genellemeler bu çerçevede ele alınabilir. Her bir çocuğun parmak izi kadar farklı olduğundan yola çıkan disiplinlerin kuramda ve uygulamada bireyi bu denli bir toptancı yaklaşımla ele almaları dikkat çekicidir. Çocuğun doğuştan getirdiği bireysel farklılıklar, içine doğduğu aileyle olan etkileşimi, sosyal ve fiziksel çevrenin etkileri düşünüldüğünde genelleme yapmanın imkansızlığı ortaya çıkacaktır.

Ev ödevine ilişkin çalışmaların büyük bir kısmı ödevin akademik başarı üzerindeki etkisinin son derece az olduğunu ortaya koyarken, dikkate değer bir kısmı da uygun koşullar sağlandığında ev ödevinin öğrenci başarısında etkili olduğunu ifade ediyor. Aşağıdaki çalışmalar söz konusu çelişkili araştırmalara örnek gösterilebilir.

Kohn, A. (2006). Abusing research: The study of homework and other examples. Phi Delta Kappan 88(1), 9-22.

Marzano, R. J. ve Pickering, D. J. (2007). Response to Kohn’s allegations. Centennial, CO: Marzano & Associates.

Cooper, H., Robinson, J. C. ve Patall, E. A. (2006). Does homework improve academic achievement? A synthesis of research, 1987–2003. Review of Educational Research, 76(1), 1-62.

Kapıkıran, Ş. ve Kıran, H. (1999). Ev ödevinin öğrencinin akademik başarısına etkisi.Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5, 54-60.

Tertemiz 1 (1991) tarafından yapılan bir diğer araştırmada ev ödevine ayrılan farklı sürelere rağmen deney ve kontrol gruplarının unutma puanları benzer bulunmuştur. Ayrıca dünyadaki yaygın uygulamalara ters olarak, Türkiye’de yaş yükseldikçe ev ödevine ayrılan süre azalmaktadır. 2011 TIMSS Fen araştırmasında da ev ödevinin etkisine ilişkin bir bulgu yer almaktadır. Şöyle ki ev ödevine ayrılan süreyle TIMSS’ten alınan puan arasında ters orantı vardır. Yani alınan örneklemde az ödev yapan öğrenciler daha başarılı görünüyor.

Tüm bu araştırma sonuçlarına ince eleyip sık dokuyarak bakmak yararlı olabilir. Çünkü araştırmaların örneklem seçiminden, kontrol değişkenlerine kadar belirsizlik içeren çok husus bulunuyor. Her görüşe göre araştırma sonucu bulmak mümkün. Ödevlerin seviye üstü veya altı olması, öğretmen tutumları, ebeveyn beklentileri, yapılan ödeve geri bildirim verilip verilmemesi, ödevin ne denli yaratıcı olup olmadığı gibi birçok faktör tam olarak açıklığa kavuşmuyor. Daha önemlisi ödevin ne için yapıldığı konusu da net olarak ortaya konulmuş değil. Başlıca nedenler akademik başarının artması, öğrencinin sorumluluk kazanması, ebeveyn ve öğretmen ile öğrenci arasındaki iletişime hizmet etmesi olarak sıralanabilir. Ancak geribildirim temelli sağlam bir ödev politikası oluşmadığında bu üç amaç da hayata geçemiyor. Ödevden bağımsız olarak eğitim sistemimizin çıktı ve ürünleri ulusal ve uluslararası veriler açısından çok zayıf. Bu bağlamda ödevin etkisini konuşmanın işlevselliği büyük bir soru işareti taşıyor.

Tüm bu eleştiriler ışığında eğitim öğretimin geneli için olduğu gibi ödev için de yeni bir paradigmaya gereksinim var. Çok basitçe ifade etmek gerekirse her çocuğun ödevle ilişkisi farklı. Dokuz tip mizaç açısından bakıldığında öğrenciler tiplerine göre; kendini göstermek için, görev olarak algıladığı için, performans kaygısından dolayı, sevgi nesnesi olarak kabul ettiği için, başkalarına tahakküm için, eğlence için, sırf bilme arzusu için ödev yapabilir. Bu bağlamda tüm çocukları tek tip olarak kabullenip, “çocukların ödev yapması için yedi öneri” gibi genellemelerin yararı olmadığı açık. Söz konusu bireyselleştirmeyi sağlayabilecek model, yöntem ve teknolojilere ihtiyaç bulunuyor. Dokuz tip mizaç modeli bu anlamda yeni bir ufuk açabilir.

Dipnotlar:

  1. Tertemiz, N. (1991). Ödevin başarıya etkisiEğitim ve Bilim, 15(81), 49-57. 

Etiketler: akademik başarıev ödevimizaçödev

 

Alıntı:

http://www.tedmem.org/vurus/ev-odevi-ve-mizac

Görüntülenme Sayısı:Google.Apis.Requests.RequestError User does not have sufficient permissions for this profile. [403] Errors [ Message[User does not have sufficient permissions for this profile.] Location[ - ] Reason[insufficientPermissions] Domain[global] ]

  • Konuyu belirledim ve  gerisini öğrencilere bıraktım ...Gelen ödevler harikaydı.Konuyla ilgili beste yapıp söyleyen,resimle anlatan,el becerisi ile ifade eden,şiir yazan,araştıran,kitaptaki bilgileri deftere geçiren öğrenciler.
    Dokuz tip mizaç modeli neden olmasın?Ülkemizde ödev konusu netlik kazanmalı.Veliler bilinçlendirilmeli.Özellikle de öğretmenler bilgilendirilmeli.7yaşındaki bir çocuğa sayfalarca ödev verildiğinde öğrenci ne hisseder?Ödevi yaptıranın duyguları ...Aile içi çatışmalara sebep olmakta.Ödev verirken kendimizi o yaş çocuğu yerine koyup vermeliyiz...Çok ödev ,öğrencileri başarıya ulaştırabilir mi?

    | cevapla |0 defa beğenildi.

    Esin Özbay

    13.1.2016

  • 3

    | cevapla |0 defa beğenildi.

    Smith

    8.4.2016

  • yusuf abi.yine güzel şeyler yazmışsın.ama kafam karıştı.ödev vereyim mi,vermeyeyim mi.saygılarımla.

    | cevapla |0 defa beğenildi.

    mustafa doğanay arık

    14.1.2016

  • Merhaba Mustafa Öğretmenim,
    Kafanın karışması bazen iyidir. Kendini sorgulamaya başlarsın ve ne yaparsam daha iyi olur sorusunu sürekli kendine sorma ihtiyacı duyarsın bu da senin gelişimini sağlar. Gelelim ödev meselesine yine reçete istiyorsun. O sınıfın doktoru sensin ve reçeteyi yazacak olan sensin. Kazanıma ulaştığını ve öğrendiklerini düşünüyorsan sence ödeve gerek var mı? Öğrenmek için soru soruyorlar mı? Ayrıca; Ödevi vermekteki amacın nedir? Ne için ödev veriyorsun? Ödevi kontrol ediyor musun? Nasıl ödev verirsen öğrencinin yararına olur? Vereceğin ödev gerçekten gerekli mi? Nasıl bir ödev verirsen görevini/sorumluluğunu yerine getirmiş olur? Nasıl bir ödev yapmalarını istiyorsun?  Sorulara daha çoğaltabiliriz? Hadi kolay gelsin.

    | cevapla |0 defa beğenildi.
  • yusuf abi.sağol.sayende şimdi öğrendim.9 tip mizaç modeli kavramına şimdi baktım.saygılarımla-kadıköy ilkokulu-seydikemer-muğla

    | cevapla |1 defa beğenildi.

    mustafa doğanay arık

    14.1.2016

  • Ödev verilmeli mi alınmalı mı?

    | cevapla |1 defa beğenildi.
  • deneme.

    | cevapla |0 defa beğenildi.

    bayram

    2.2.2016

  • Sadece ödev vermek değil öğretmen arkadaşlar ,kontrol etmek ve değerlendirmek de önemli. Nasıl mı? Benim oğlum ödev kelimesini duyunca çalışmaktan dersten soğurdu. Bence yanlış değerlendirmeden. Mesela öğretmen ilköğretim 3.sınıfta 10 soru verip öğrenci 8 tanesini çözmüş(doğru-yanlış) ikisinin çözememiş veya çözmemiş. Şöyle değerlendiriliyor öğretmeni tarafından: Ödev kağıdının üstü çaprazlama çiziliyor ve üstüne büyük harflerle YOK yazılıyor. Yani ödev yapmamış kabul ediliyor. Bunun sonucu çocuk bir daha öğretmenin verdiği herhangi bir çalışma kağıdının başına bile oturmuyor.

    | cevapla |0 defa beğenildi.

    Ayşe Vesile Yazıcı

    16.2.2016

Yorum Yap

İsim*

email*Sizi bilgilendirmek için kullanılacak

Yorumu Ekle