Your browser (Internet Explorer 6) is out of date. It has known security flaws and may not display all features of this and other websites. Learn how to update your browser.
X
Caz Müzisyeni Olarak “ÖĞRETMEN” İçin Üç Tanım… 5 Beğendim Spam Favorilerime Ekle Değerlendir

Caz Müzisyeni Olarak “ÖĞRETMEN” İçin Üç Tanım…

 

Öğretmenleri eğitimlerde yıllarca ya orkestra şefine ya koça benzetmişlerdir. Bunun üzerine seminerler ve uzun söyleşiler düzenlenmiştir. Elbette tanımlara baktığımızda bu tanımlara belki daha çok şey eklenebilir.

 

Orkestra şefi olarak öğretmen…

Bu benzetme, müziği çok iyi bilen, zarifçe yorumlayan ve bir topluluktaki, aslında birbirlerini çok iyi tanıyan kişileri, her biri farklı enstrüman çalmasına rağmen, ortak bir hedefe ulaşmak üzere bir araya getirilebilecek bir lider imgesini ortaya koyar. Bireysel bir pratik için, bölüm olarak pratik yapmak için ve bütün topluluğun birlikte çalışması için birer prova zamanı vardır. Bütünün nitelikli olması için performansın üzerinde durmak, onu mükemmelleştirmeye çalışmak gerekir. Sonuçta, her bir müzisyen, anlamlı bir katkıda bulunur ve hitap edilen seyircinin alkışını kazanır/ya da eleştirisine maruz kalır. Orkestra şefi, müzisyenlerin müzik yapmasına yardımcı olur. Orkestra şefinin kendisi müzik yapmaz.

Burada sanki öğretmenin yalnızca liderliğinden söz ediliyor. Orkestra şefinin müzik yapmaması öğretmenin öğrenme ortamında öğrenmeye katılmamasını çağrıştırdı bana, ne dersiniz?

 

Koç olarak öğretmen…

İyi bir koçun, takım için ve takımdaki her birey için açık hedefleri vardır. Antremanlarda bazı ortak etkinlikler olacaktır. Ayrıca koç, takımdaki her oyuncunun zayıf yönlerini geliştirmesini ve güçlü yönlerini daha çok ortaya çıkarmasını isteyecektir. Koç genelde her oyuncuyu neyin motive ettiğini bilmek zorunda olan ve bildiklerini, oyuncunun becerisini geliştirmesi için oyuncuyu terletmek, acıyı göze almasını sağlamak için kullanılan bir nevi psikologdur. Koç hem antremanlarda hem de maç sırasında inanılmaz derecede aktiftir, taç çizgisinde koşuşturur, oyuncuları motive eder, talimatlar verir, stratejideki değişiklikler için oyuncuları küçük gruplar halinde yanına çağırır. Koçun kendisi maçta oynamaz.

Burada da koçun maçta oynamaması öğretmenin öğrenme sürecine katılmamasıyla aynı anlamı ifade ediyor gibi öte yandan her bir oyuncuya dair detayları biliyor olması gözlemle bunu öğrenme sürecinin sürekliliğini çağrıştırdığı için koçun/öğretmenin süreç içerisinde aktif olarak farklı bir öğrenmeyi sürekli olarak gerçekleştirdiğini ifade ediyor…

Peki ya siz öğretmeni hiç caz müzisyeni olarak düşündünüz mü?

 

Caz müzisyeni olarak öğretmen…

Doğaçlama, yüksek düzeydeki müzikal yetenek ile birleşerek caz müzisyeninin, hem kalıpları içinde hem de kalıpları dışına çıkarak düşünmesini sağlar. Caz müzisyeni, resmin bütününü bilir, görür ve yeni notalar ekleyebilir, müziğin temposunu değiştirebilir, dikkatlerin solistin üzerinde toplanması için bir adım geriye çekilebilir veya bütün dikkatleri üzerinde toplayan bir solist haline gelebilir.  Grubun havasına göre uzayıp, kısalabilir, hüzünlü ya da neşeli bir hale gelebilir. Caz müzisyeninin müzik, grup veya seyircinin durumuna göre notaları bir kenara bırakmasını sağlayan şey müziğe enstrümanına,  gruba olan güveni ve sanatkârlığıdır. İyi yönetilen bir sınıf aynı caz müziği gibi olabilir mi?

Sizce bu tanımlamalara başka tanımlamalar eklenebilir mi?

Caz müzisyeni olarak öğretmen tanımlamasına ne dersiniz?

 

Siz düşünürken yardımcı olması için bir parça ile eşlik etmek isterim…

 

 https://www.youtube.com/watch?v=RPfFhfSuUZ4&list=PL8F6B0753B2CCA128

 

 

 

Görüntülenme Sayısı: hesaplanıyor...

  • Caz müzisyeni benzetmesini yeni duydum ve çok hoşuma gitti aslında. Biraz daha işin içine girilmesi ve aynı zamanda biraz daha özgürlük fikri cazip geldi. Teşekkürler Ziya hocam. Işığın bizi aydınlatmaya devam ediyor.  

    | cevapla |1 defa beğenildi.

    Yunus

    20.9.2016

  • Öğretmen hepsidir. Grubun uyum içinde hedefine ulaşabilmesi için orkestra şefi, düzenli geri bildirim için koç, yaratıcı ve kendliğindenliği sürdürebilmesi için caz sanatçısı olmalı.

    | cevapla |1 defa beğenildi.

    Bahri Mercan

    20.9.2016

  • Bahri hocama katılıyorum..ayrıca caz için donanım, bilgi, tecrübe ve enstruman hakimiyeti gerekir..müziğe aşık olmak gerekir..

    | cevapla |1 defa beğenildi.

    Özcan Aslan

    20.9.2016

  • "Caz müzisyeni" benzetmesi güzel ve ilham verici.Teşekkürler değerli hocam.

    | cevapla |1 defa beğenildi.
  • Caz müzisyen i güzel. Burada öğretmenin amacı önemlidir.birbirine uyumlu bir müzik oluşturmak mı,farklı sesleri açığa çıkararak özgürlükçü çok seslilik mi ? Teşekkürler Yusuf Ziya Hocam düşünme mi  sağladınız.!!!!!!!☺☺☺

    | cevapla |1 defa beğenildi.

    Aysel İnce

    4.10.2016

  • Caz ve emprovize müzik olarak ifade edilen müziklerin standart bir ritmi yoktur, çoklukla doğaçlama ilerleyen parçalardır. Öğretmenle ilişkilendirilmesi ise farklı ve yerinde olmuş bana kalırsa. Belki biraz da disiplinlerarası çalışmayı ifade ediyor. Her ne öğretiyor olursak olalım yaşama dair, yaşantılara dair ilişkilendirmeler yapıyor olmak öğrenmenin daha etkili olmasını sağlar. Caz gibi farklı ezgi ve tınıların katıldığı bir parçanın dersi de tadından yenmez muhtemelen. Hangimiz matematik öğretirken bakkala götürmedik ki çocukları alışverişe ya da sosyal bilgilerde mahallemize, Türkçe için masallara, hikayelere,...

    | cevapla |0 defa beğenildi.
  • Şef orkestra ile bir bütündür.Müziği birlikte yaparlar.Yöneticide eğitimi yöneten ama içinde olmalı,üretime katkıda bulunmalı  sadece gözlemek ve değerlendirmek yeterli olmaz.Bu gün Gölcük Barbaraos okul müdürü Güney beyi ziyaret ettim.Yönetici olmadan önce kitap yazmaya başlamıştım şimdi ise sınıftan uzaklaştığım için üretemiyorum dedi.Tekrar sınıfa dönmek istiyor.Aslolan öğrenci ve sınıf bence işin mutfağı orası.

    | cevapla |0 defa beğenildi.

Yorum Yap

İsim*

email*Sizi bilgilendirmek için kullanılacak

Yorumu Ekle