Your browser (Internet Explorer 6) is out of date. It has known security flaws and may not display all features of this and other websites. Learn how to update your browser.
X
OKUMA ALIŞKANLIĞI KAZANDIRMAYA YÖNELİK 6 STRATEJİ 6 Beğendim Spam Favorilerime Ekle Değerlendir

OKUMA ALIŞKANLIĞI KAZANDIRMAYA YÖNELİK 6 STRATEJİ

 

Okuma İsteğinin (Okuma Alışkanlığı Kazanma) Desteklenmesi için Stratejiler

Okuma alışkanlığı öğrencilerin okul ve sınıf görevleri haricinde kendi yaptıkları okumalardır. İsteğe bağlı okuma; okumanın desteklenmesiyle doğrudan ilişkilidir. Aşağıda isteğe bağlı okumayı destekleyen altı strateji yer almaktadır.

Öğrencilerin Okumaktan Keyif Almalarına Yardımcı Olun.

Okuma, zevk veren bir eylemdir. Bu pek çok insanın neden bu eylemi gerçekleştirdiğini göstermektedir. Bir okuma öğretmeni olarak öncelikli yönergeniz; öğrencilerinizin okumaktan keyif almalarına yardımcı olmak, olmalıdır. Bu durum, okuma öğretiminin %98’inin hassasiyet ve özen istediği sonucunu doğurur.

  • Hâlihazırda Okumaya Değer Kitaplar Bulundurun.

Öğrenciler haz almaya değer bir şeylere sahiplerse haz almak için okuyacaklardır. Sınıfınızda ilginç ve eğlenceli türde kitaplara ihtiyacınız var bunun için. Bu kitaplar farklı türlerde ve farklı seviyelerde (2-6 okuma seviyeleri ve yaşlarına uygun seviyeler) ve hikâye, betimleme gibi geniş başlık, tür ve içerik seçeneklerine sahip olmalıdır kitaplarınız.

  • Öğrencilerin Yazdıkları Kitapları Kullanın.

Öğrenciler kendileri gibi diğer öğrencilerin (yani akranlarının) yazdıkları kitapları okumayı severler. Sınıf kitaplığınızda bu tip kitaplar bulundurun ve bu kitapları okuma öğretimi ve okuma etkinlikleri için kullanın.

  • Öğrencilerinize Okuyun.

Hâlihazırda öğrencilerinize sesli olarak okuduğunuz bir kitabınızın olması çocukları kitapların içine çekme konusunda halen etkili. Bu, olaylardan hikâyeleştirme, görüş belirtme ve sözcük dağarcığı konularında doğal öğrenmeyi sağlar.  Günde 5-10 dakikalık bir okuma zamanı yazarlar, karakterler, yeni sözcükler, görüşlerinin çeşitliliği hakkında öğrencilerinizin fikir sahibi olmalarını sağlar. Bu özellikle öğrencilerin teneffüs sonrası ve okuma dersinin başında sakinleşmelerini sağlar.

  • Basit ve Sıradan Kitaplar Okumalarını Onaylayın.

Birlikte kütüphaneye ya da kitapçıya gittiğimiz zaman birbirimize (meydan okuyan kitaplara bakmayız) kitaplarla meydan okumayız. Keyif alacağımız kitaplara bakarız. Aynı serbestliği öğrencilerimize de sağlamalıyız. Onlar da keyif aldıkları kitabı seçebilmeliler. Okuma pratiklerinde öğrencilerin kişisel seviyelerinde ya da daha altında kitaplar okumaları gerektiğini anımsayın. İsteğe bağlı okuma için “çok kolay” bir kitap kadar iyisi yoktur.

  • Okuma Ödevleriyle Görevlendirin.

Uzun süre okumaya maruz kalmak öğrencilerin daha fazla sözcük öğrenmeye, sözcükleri tanımaya, okumanın daha da düzelmesine, sözcüklerin öğrenimini kolaylaştırmaya ve öğrencilerin bilgi birikimlerini genişletmeye yardım eder(Krashen, 2004) Bunları kolaylaştırmak için, öğrenciler iyi ve keyif alacakları bir kitap bulmak ve her akşam 10-15 dakikasını bu kitaba ayırmak gibi etkili bir görevle ödevlendirilebilirler. Aşağıdakine benzer okuma kartları hazırlayarak işlemlerini kayıt altına almalarını sağlayabilirsiniz. Bu okuma kartları geleneksel bir kâğıt üzerine olabileceği gibi bir web sitesi içine de gömülebilir. Eğer bunlarla dereceleme yapmak istiyorsanız öğrencilerinizin okuma kartlarında tamamladıklarına ve okuma kartlarını tutmalarına puan verebilirsiniz.

Evde Okuma Ödevi Kartı

Kitap

Tarih

Süre

Sayfa

Ne Kadar Sevdim

Küçük Prens

21.05.20016

20”

1-15

10

Küçük Prens

22.05.2016

30”

16-30

10

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ne Kadar Sevdim Derecelendirmesi

10: Çok Fazla Sevdim                             5: Yani, Sevdim                                        1: Çok Az Sevdim

  

https://www.linkedin.com/pulse/six-strategies-promoting-voluntary-reading-andrew-johnson?trk=pulse-det-nav_art

http://www.opdt-johnson.com/Capstone-Literacy-Center.html

Görüntülenme Sayısı: hesaplanıyor...