20 NİSAN BİR FİNCAN KAHVENİN 40 YIL HATIRI VAR, SİZİN EVİNİZDE BİR YILDIZ VAR....PROJEMİZ...
PROJE ADI:“Bir Fincan Kahvenin 40 Yıl Hatırı Var, Sizin Evinizde Bir Yıldız Var”
PROJE KAPSAMI: İlköğretim Kurumları
PROJE DAYANAĞI: 1739 Milli Eğitim Temel Kanunu, Milli Eğitim Temel İlkeleri, İlköğretim Kurumları Yönetmeliği ve Okul- Aile Birliği Yönetmeliği.
PROJE UYGULAMA SÜRESİ: 2010- 2011 Eğitim Öğretim Yılı
PROJE GEREKÇESİ: Ailenin okul işlerine katılımının her türünün, öğrencinin akademik başarısını olumlu yönde etkilediği görülmüştür. En etkili veli katılım biçiminin de, velinin çocuğun öğrenmesiyle, evde ve okulda yakından ilgilenmesi olduğu tespit edilmiştir. Bu açıdan bakıldığında, veli çocuğuna nasıl destek vereceğini bilmemekte, okul ise bunu mevcut sistemde veliye öğretme yükümlüğünü kendisinde görmemektedir. Bu durumda çocuğun aktif başarısı için, velinin çocuğuna destek sağlamasını gerçekleştirmek adına, bilgilendirilmesi ve eğitilmesi zorunlu görülmektedir. Velilerin çocuklarının eğitimlerinde yer alması durumunda öğrencilerin okulda daha iyi performans gösterecekleri açıktır. Bu nedenle, çocuklarının öğrenmesini desteklemede velilerin önemli bir rolü vardır. Yapılması planlanan etkinlikler aileyi de eğitim öğretimin bir parçası yapmayı hedeflemektedir. Aile katılımı, okulun ve eğitimin önemli olduğu mesajını vererek çocuğun okula istekli bir biçimde devam etmesine, benlik saygısının yükselmesine ve okula yönelik olumlu tutum geliştirmesine yardımcı olur. Ailenin, okula ilişkin tutumu ve eğitim programının uygulanma sürecine katılım düzeyin belirlenmesi, yeni eğitim modelleri uygulanabilirliği açısından büyük önem taşımaktadır.
Velilerin eğitim öğretim süreci içerisinde aktif olarak yer alması ile öğrencilerin akademik başarısına ve sosyal gelişimlerine olumlu etkileri daha önce yapılan çalışmalarda ve değişik kaynaklarda belirtilmiştir. Yapılan uygulamaların öncelikle ülke genelinde yaygınlaştırılması hedeflenmektedir. Etkinliklerin ülke genelinde yaygınlaştırma çalışmalarında “Her Çocuk Bir Yıldızdır. Her Çocuk Bir Yetenekle Dünya’ya Gelir. Yeteneğin her zerresini, zekânın her kıvılcımını ve maharetin en küçük ışığını hayata geçirmek gerekir.” düşüncesinden hareketle öğretmen akademisi vakfının hizmetiçi eğitim faaliyeti yaptığı okullardan gönüllü öğretmenlerle başlanması ve öğretmen, öğrenci ve veli işbirliği ile eğitim seviyesinin yükselmesi, öğrencilerin, velilerin ve öğretmenlerin motivasyonların arttırılması ve velinin eğitim öğretim süreci içerisine dâhil edilerek başarı seviyesinin arttırılması amaçlanmaktadır.
PROJENİN AMAÇLARI:
Ailelerin ve öğretmenlerin çocukların yetenek alanlarını tespit edebilmek için okul aile işbirliğinin sağlanması, okulu ailenin de eğitildiği bir yere dönüştürmek
Yeni müfredat gereği yapılması gereken proje ve performans hazırlanması ile ilgili velilerin bilinçlendirilmesi ve veliye çocuğuna nasıl yardımcı olabileceklerini öğretebilme
Okul, ev ve toplum ortamını bağlantılı hale getirmek ve Ailenin, öğrencilerin ve öğretmenin motivasyonlarının arttırılması
Yıl sonunda veli ve öğrencilerin yaptıkları çalışmaların sergilenmesi, tüm öğrencilerin öğrenebildiği ve başarılı olduğu bir okul kültürü yaratılması.
PROJE İÇERİĞİ :
Öğretmen, öğrenci ve velinin eğitim sürecinde birlikte yer alması ilkesi, sevgi ve motivasyon eğitim sistemimizde sorunları azaltan en önemli anahtarlardır. Aile katılımının eğitim sürecinin niteliğini artırıcı özelliği yapılan çeşitli araştırma bulguları ile de vurgulanmakta ve çocukların çeşitli yönlerden gelişimlerini olumlu etkilediği düşünülmektedir. Ailenin eğitim sürecine katılımının, çocukların benlik algıları ve akademik başarılarının gelişmesine ve aile-çocuk ilişkilerine katkıda bulunduğu, ailelerin eğitim kurumuna daha yapıcı ve olumlu bakmalarına yol açtığı da bu araştırmaların bulguları arasındadır. Ayrıca yapılan çeşitli çalışmalar çocukların, aileleri okula katıldığında, ilgilendiğinde daha başarılı olduklarını, aynı şekilde öğretmenlerin de öğrencilerinin eğitim ihtiyaç ve sorumluluklarını paylaşmaktan çok yarar sağladığını belirtmektedir (Akkök, 2000: 250).
“ Bir Fincan Kahvenin 40 Yıl Hatırı Var, Evinizde Bir Yıldız Var” adlı çalışma; sınıf öğretmeni Ayşen ÖZNACAR tarafından 2007/2008 Eğitim Öğretim yılında İşbirliğine Dayalı Öğrenme ve Veli Katılımın Başarıya Etkisi adlı ve 2008/2009 Eğitim Öğretim Yılında uygulanan “Parlayan Yıldızlar Şenliği” adlı çalışmalardan harmanlanmış yeni bir format haline getirilmiş bir çalışmadır. Okul aile işbirliğinin sağlaması açısından öğretmen ev ziyaretlerinin önemli bir yere sahip olduğu ülke genelinde yapılan ev ziyaretleri şeklindeki uygulamaların sonuç raporlarında ve değişik kaynaklarda belirtilmiştir. Değişik kaynaklarda öğretmenlerin ev ziyaretlerini okul-ev arasındaki boşluğu doldurmada etkili bir araç olduğu öğretmen ev ziyaretlerinin önemi vurgulanmaktadır. Ev ziyaretleri, ebeveynlerin değerlerini, çocuğuna karşı tutum ve davranışlarını, çocuk ile ilgili beklentilerini öğrenmek ve aileyi tanımak için kullanılan en iyi yöntemlerden biridir. Öğretmen açısından güç olsa da çocukların evlerine yapılan ziyaretler çok önemli eğitim fırsatları sunmaktadır. Öğretmenin ziyaretleri çocuk ve aileyi daha iyi tanımasına fırsat vermektedir. Aile, ev ziyaretleri sırasında duygu ve düşüncelerini daha rahat ifade edebilmekte, çocuk ise öğretmeninin kendisi ile ilgilendiğini ve değer verdiğini düşünerek öz-saygısını geliştirebilmektedir.
Velileri eğitim öğretim sürecine dahil ederken çocuklarının gerçek yetenek alanlarının tespit edilmesi ve başarısız olduğu alanlarla tenkit etmek yerine, başarılı olduğu alanları birlikte tespit edip bu alanda bir ürün ortaya çıkarmaları hedeflenmektedir. Her öğrencinin farklı yetenekleri olabilir, herhangi bir alanda başarısız olan bir öğrencinin bu başarısızlığı nedeniyle eleştirilmesi velinin ve öğrencinin motivasyonu olumsuz etkilemekte ve öğrencinin özgüvenini olumsuz etkilemektedir. Yapılacak veli ziyaretlerinde günümüzde uygulananlardan farklı etkinlikler yapılması planlanmaktadır. Bu bağlamda ülke genelinde uygulanan veli ziyaretlerinde yapılan etkinlikler yanında, velilere 20 dakikalık etkinlik yapılarak, öğrencilerin sınıf içi uygulamalarının, proje ve performansların nasıl hazırlanması gerektiği veli bir öğrenci gibi düşünülerek eğitim verilecektir.
PROJENİN EĞİTİM SİSTEMİNE VE ÖĞRENME SÜRECİNE KATKISI
Yapılan etkinliklerle Öğrenci, Öğretmen ve Velinin motivasyonunu artırmak ve eğitim sürecinde veli işbirliği ile başarının arttırılması amaçlanmaktadır. Değişik kaynaklardan aktarıldığına göre; Öğrencilerin başarısızlık nedenleri genellikle ailelerin eğitime olan ilgisizlikleri, öğrencilerin motivasyon eksikliği ve ilgisizliği, okulla ilgili sorunlar, öğretmenin niteliği ile ilgili sorunlar, programla ilgili sorunlar ve sistemle ilgili sorunlar olmak üzere altı başlık altında toplanmıştır. Bazı araştırmalarda;
Nasıl bir okul? Sorusuna; Okul aile işbirliğinin yeni proje ve uygulamalarla geliştirildiği, sosyal ve kültürel etkinliklerin yapıldığı, veli-öğretmen ve okul işbirliğinin teşvik edilmesi gerektiği belirtilmiştir.
Nasıl Bir Öğretmen? Sorusuna; öğrencilerinin zekâ alanlarını keşfedip onları geliştirici etkinlikler düzenleyen, öğrencisine güven veren, her öğrencisinin mevcut kapasitesini kabul edip onu geliştirmeye çalışan bir öğretmen olması gerektiği belirtilmiştir.
Nasıl Bir Veli? Sorusuna; Okulda ve dışında da çocuklarıyla ilgilenen, kendi yaşam ortamını iyileştiren, okuldaki toplantılara katılan ve öğretmenlerle görüşen, çocuğa düzenli beslenme alışkanlığı kazandıran, eğitim üzerinde destek ve kontrolünü arttırmak isteyen, sonuç olarak eğitimi bir değer olarak görüp eğitime önem veren veli istenmektedir
Eğitim sistemin işlerliği ve sağlam bir yapıya sahip olması için öğrenci velilerinin işbirliğinin önemi büyüktür. Uygulanacak olan öğrenme etkinlikleri öncelikle velilerle paylaşılmalı ve veli işbirliği ile öğrenme ortamı daha işlevsel olacaktır. Yapılan etkinliklerin yaygınlaştırılması ile öğrenci gelişimleri ve akademik başarılılarını arttıracak çalışmalara katkı sağlayacaktır. Biz Duygusu kazanan öğrenciler kendi yaptıkları çalışmalarla övünmeye başlayacak ve öğrenci, veli ve öğretmenlerin özgüven duyguları artacaktır. Okul-aile işbirliğinin kurulmasının temelinde, öğrenci ile ilgili tüm bireylerin birbirleriyle etkileşiminin sağlanması vardır. Ana babalarla ilişkilerde bilgi toplama, bilgi aktarma ve bilgi paylaşma boyutlarında, öğrenciyi tanımada ve hem kendisine, hem ailesine tanıtmada okul rehber öğretmeninin aile ile ilişkisi olacağı gibi sınıf rehber öğretmeninin de ilişkisi olacaktır. Okul-aile/veli iletişimini ve işbirliğini gerektiren pek çok durum söz konusudur: Çocuk hakkında bilgi edinmek amacıyla veli ile iletişime girilebilir. Elde edilen bilgilerle okulda çocuk için en uygun öğrenme atmosferi sağlanabilir (Kuzgun, 1995: 194). Çocukların çeşitli niteliklerine ilişkin toplanmış olan objektif bilgilerin velilerle paylaşılması amacıyla velilerle iletişime girilebilir. Bu durum velilerin, çocuklarını gerçekçi olarak daha iyi tanımalarını sağlar (Özgüven, 2000: 80). Çocuklarının gelişim durumları, davranış özellikleri, başarı veya başarısızlıkları hakkında bilgi vermek için ana babalarla ilişki kurulabilir (Kuzgun, 1995: 194). Ailelerle sık sık işbirliği yapılması ve bilgi paylaşımı ailelerin, çocukları ile ilgili olarak alınacak eğitsel, meslekî, psikolojik ve sosyal kararları ve gelişimlerini daha somut olarak kavrayabilmelerine, görebilmelerine, dolayısıyla da çocuklarına ve okula daha çok yardımcı olmalarına olanak tanır (Özgüven, 2000: 80). Okulun eğitim hedefleri ve beklentilerini ana babalara açıklayarak, onlarla amaç birliği sağlamak amacıyla iletişim kurulabilir. Bu durum özellikle kültürel bakımdan avantajsız çevrelerde bulunan okullar açısından büyük önem taşır (Kuzgun, 1995: 194). Bu çevrelerde yaşayan ana babaların eğitilmeleri açısından da onlarla ilişki kurulması faydalı olacaktır.
PROJE UYGULAMA SÜRECİ
|
PROJE DEĞERLENDİRME CETVELİ
|
|
|||
KATEGORİLER |
ÇOK İYİ ( 4 ) |
İYİ ( 3 ) |
ORTA ( 2 ) |
ZAYIF ( 1 ) |
|
Ödevin Tamamlanması |
Ödevin tüm bölümleri tamamlanmış. |
Ödevin çoğu bölümleri tamamlanmış. |
Ödevin yarısı yapılmış. |
Ödevin yarısından azı yapılmış. |
|
Doğruluk |
Ödevin tüm bölümleri doğru yapılmış. |
Ödevin çoğu bölümü doğru yapılmış. |
Ödevin yarısı doğru yapılmış. |
Ödevin yarısından azı doğru yapılmış. |
|
Bilgi Verme |
Ödevin tamamen anlaşılarak yapıldığı görülüyor. |
Ödevin büyük bir kısmının anlaşıldığı görülüyor. |
Ödevin ancak birazı anlaşılmış. |
Ödev hiç anlaşılmamış. |
|
Yazı Güzelliği |
Ödev tamamen okunaklı bir yazıyla yazılmış. |
Ödevde bir iki okunaksız kısın var. |
Ödevlerin bazı bölümleri okunaksız yazılmış. |
Ödevlerin tamamına yakını okunaksız yazılmış. |
|
Harcanan Zaman ve Emek
Sunum |
Ödeve çok fazla emek ve zaman verilmiş. Ödevin tamamı düzgün ve yalın bir dille sunuldu. |
Ödeve yeterince emek ve zaman verilmiş. Ödevin büyük bir bölümü düzgün ve yalın bir dille sunuldu. |
Ödeve biraz zaman ve emek verilmiş. Ödev kısmen düzgün ve yalın bir dille sunuldu. |
Ödeve çok az zaman ve emek verilmiş. Ödev karmaşık bir anlatımla sunuldu. |
|
Düzen ve Temizlik |
Ödevin tamamı düzenli ve temiz. |
Ödevin bir iki yerinde düzensizlik ve karalama var. |
Ödevin bazı yerlerine düzensizlik ve karalama var. |
Ödevin çoğu yerinde düzensizlik ve karalama var. |
|
Zamanlama |
Rapor ve sunu, belirtilen zamanda tamamlandı. |
Rapor belirtilen zamanda teslim edildi, sunu zamanı biraz uzadı. |
Rapor ve sunu zamanı biraz uzadı. |
Rapor ve sunu zamanı oldukça uzadı. |
|
Kaynak Kullanımı |
Ödevde kullanılan kaynak uygun biçimde rapora yansıtılmış. |
Ödevde kullanılan kaynakların hepsi rapora yansıtılmamış. |
Ödevde kullanılan kaynakların çok azı rapora yansıtılmıştır. |
Ödevde kullanılan kaynaklar rapora yansıtılmamıştır. |
|
|
TOPLAM PUAN |
|
|||
ALDIĞI NOT |
|
ALINAN PUAN |
ALINAN NOT |
|
32 |
100 |
5 |
31 |
97 |
5 |
30 |
94 |
5 |
29 |
91 |
5 |
28 |
88 |
5 |
27 |
85 |
5 |
26 |
81 |
4 |
25 |
78 |
4 |
24 |
75 |
4 |
23 |
72 |
4 |
ALINAN PUAN |
ALINAN NOT |
|
22 |
67 |
3 |
21 |
66 |
3 |
20 |
63 |
3 |
19 |
59 |
3 |
18 |
56 |
3 |
17 |
53 |
2 |
16 |
50 |
2 |
15 |
47 |
2 |
14 |
44 |
1 |
13 |
41 |
1 |
ALINAN PUAN |
ALINAN NOT |
|
12 |
38 |
1 |
11 |
34 |
1 |
10 |
31 |
1 |
9 |
28 |
1 |
8 |
25 |
1 |
7 |
21 |
1 |
6 |
18 |
1 |
5 |
15 |
1 |
4 |
12 |
1 |
3 |
09 |
1 |
Beklentiler: Öğrencilerin yetenek alanlarının veli işbirliği ile tespit edilmesi ve yetenek alanın geliştirilmesi için ortak çalışmalar yapılması ve yılsonunda yapılacak sergide çocuğun yaptığı çalışmaların sergilenmesi ile motivasyonun arttırılması.
AİLE GÖRÜŞME FORMU
Görüşme tarihi: Görüşme yeri:
Öğrencinin adı, soyadı: Doğum tarihi:
Adresi ve telefon numarası:
Geliş nedeni? Görüşülen kişi?
AİLE İÇİ İLETİŞİM
Sizce çocuğunuzun evde en yakın bulduğu kişi kimdir?
Bir sorunu olduğunda bunu evde önce kiminle paylaşır?
Ailenizde neyin daha farklı (daha iyi) olmasını istersiniz?
SAĞLIK
Geçmişte ciddi bir hastalık geçirdi mi?
Süreğen bir hastalığı var mı? İlaç kullanıyor mu?
Başından herhangi bir travmatik olay (kaza, bir yakın kaybı) geçti mi? Geçtiyse olayın etkisi devam ediyor mu?
DÜZENLİ YAŞAM VE SORUMLULUK ALMA
Eve giriş çıkış saatleri nasıldır?
Beslenme düzeni nasıldır?
Düzenli sosyal yaşama alışkanlığı kazandı mı?(Uyku-TV….)
OKUL YAŞAMI
Okulunu sever mi? Okulda en çok neyi sever?
Öğretmenini/öğretmenlerini sever mi?
Geçmişte okul/öğretmen değişikliği yaşadı mı?
Öğretmeninin/öğretmenlerinin çocuğun davranışlarına ve derslerine ilişkin düşünceleri nelerdir?
Okumayı öğrendiği sınıfı ve dönemi hatırlıyor musunuz?
En başarılı olduğu ders hangisi?
En az başarılı olduğu ders hangisi?
Genel olarak çocuğunuzun okul başarısını yeterli buluyor musunuz?
Dersleri konusunda yardımcı oluyor musunuz?
Derslerine evde daha çok kim ve nasıl yardımcı oluyor?
Dersleri konusunda baskı yapıyor musunuz?
Düzenli çalışma alışkanlığı var mı?
Kitap okuma alışkanlığı var mı?
Okulda katıldığı sosyal faaliyetler var mı? Varsa bunlar neler?
ANNE-BABALARA YÖNELİK SORULAR
Çocuğunuzu ödüllendirir misiniz? Hangi durumlarda ve nasıl ödüllendirirsiniz?
Anne:
Baba:
Çocuğunuza ceza uygular mısınız? Hangi durumlarda ve nasıl ceza uygularsınız?
Anne:
Baba:
Çocuğunuzu döver misiniz? Bunu hangi durumlarda ve ne sıklıkla yaparsınız?
Anne:
Baba:
Çocuğunuzdan beklentileriniz nelerdir?
Anne:
Baba:
Televizyon izler misiniz? Ne tür programlar izlersiniz?
Anne:
Baba:
Kitap okur musunuz? Ne tür kitaplar okursunuz?
Anne:
Baba:
Nasıl Bir Okul Hayal Ediyorsunuz? Şuan ki okulunuzdan memnun musunuz? Hoşnut olmadığınız yanları nelerdir?
Nasıl Bir Öğretmen Hayal Ediyorsunuz? Şuan ki öğretmeninizden memnun musunuz? Hoşnut olmadığınız yanları nelerdir?
Görüşmeyi Yapan
Eğitimdeki başarı ancak eğitim paydaşlarının kendi üstlerine düşen sorumluluğu yerine getirmeleri ile mümkündür. Ailelerin ilgilerinin öğrenci başarısında önemli olduğu vurgulanmalı ve velinin motivasyonun artması ile eğitim sürecine dâhil olacağı ve başarının artacağı göz ardı edilmemelidir. Çocuklarımızın her birinin ilgileri öğrenme şekil ve düzeyleri farklıdır. “HER ÇOCUK FARKLIDIR VE HER ÇOCUK ÖĞRENMEYİ ÖĞRENİR” öğrenme ortamını, kendilerini ifade edebilecekleri ve çeşitli ürünler ortaya koyacakları EĞLENCELİ BİR ŞENLİĞE dönüştürerek; öğrenci başarısında önemli etkileri olan öğretmen ve velilerin de proje kapsamında aktif hale getirilmesi amaçlanmıştır.
Eğitimdeki başarı ancak eğitim paydaşlarının kendi üstlerine düşen sorumluluğu yerine getirmeleri ile mümkündür. Ailelerin ilgilerinin öğrenci başarısında önemli olduğu bilinciyle ve velinin motivasyonun artması ile eğitim sürecine dâhil olacağı ve başarının artacağı göz ardı edilmemiştir. Şenlik sırasında veliler projelerin ve çocuklarının yanında olacaktır. Velilere “Parlayan Yıldız Velisi” adlı bir sertifika verilerek veli motivasyonu arttırılacak ve velilerin eğitim sürecine katkısı arttırılacaktır.
Öğrencilerin yetenek alanlarını tespit etmek, yaptığı çalışmaları sergilemelerine fırsat tanımak, yaptığı çalışmaları paylaşarak öğrenmenin sınıf dışına taşınmasını sağlamak, öğrencilere verilecek “Parlayan Yıldız Sertifikası “ile motivasyonlarını arttırmak, bu çalışmaları gören diğer öğrencilerin benzer çalışmalar yapmasını sağlamaktır.
1-Parlayan Yıldız Sertifikası
2-Parlayan Yıldız Velisi Sertifikası
4-Proje Posterleri ( 1 X 2 m beyaz kumaş üzerine öğrenci ve veliler tarafından yapılacak)
5-Parlayan Yıldız Yaka Kartları
6-Öğrenci Projeleri
KAYNAKÇA
Deryakulu, D. (2002). Sınıfta Demokrasi. Eğitim-Sen Yayınları, Ankara
Ev Ziyaretlerine İlişkin Öğretmen ve Veli Görüşleri, 1.Ulusal Eğitim Programları ve Öğretim Kongresi http://www.pegem.net/akademi/kongrebildiri_detay.aspx?id=117017
Senemoğlu, N., Gömleksiz, M., Üstündağ, T., ( 2001 ) Öğrenmenin Oluşumu, İlköğretimde Etkili Öğretme ve Öğrenme Öğretmenin El Kitabı, Modül 1, T.C. MEB Projeler Koordinasyon Merkezi Başkanlığı, Ankara , http://yayim.meb.gov.tr/dergiler/150/yilmaz.htm
ŞEHİT İLBEY GÜLBEY İLKÖĞRETİM OKULU MÜDÜRLÜĞÜNE
SEYHAN/ADANA
Sınıfımın öğrencileri ve velileri ile;
“Ailelerin ve öğretmenlerin çocukların yetenek alanlarını tespit edebilmek için okul aile işbirliğinin sağlanması, okulu ailenin de eğitildiği bir yere dönüştürmek
Yeni müfredat gereği yapılması gereken proje ve performans hazırlanması ile ilgili velilerin bilinçlendirilmesi ve veliye çocuğuna nasıl yardımcı olabileceklerini öğretebilme
Okul, ev ve toplum ortamını bağlantılı hale getirmek ve Ailenin, öğrencilerin ve öğretmenin motivasyonlarının arttırılması
Yıl sonunda veli ve öğrencilerin yaptıkları çalışmaların sergilenmesi, tüm öğrencilerin öğrenebildiği ve başarılı olduğu bir okul kültürü yaratılması” amacıyla “Bir Fincan Kahvenin 40 Yıl Hatırı Var, Sizin Evinizde Bir Yıldız Var” adlı projeyi 20 Nisan 2011 tarihinde okul bahçesinde yapmak istiyorum
Makamlarınızca uygun görüldüğü takdirde gerekli olurun alınması hususunda gereğini arz ederim.
28.02.2011
AYŞEN ÖZNACAR
4/D SINIF ÖĞRETMENİ
Görüntülenme Sayısı: hesaplanıyor...