Your browser (Internet Explorer 6) is out of date. It has known security flaws and may not display all features of this and other websites. Learn how to update your browser.
X

ÖĞRETMEN VELİ İLE GÜÇLENİYOR

EYGEP SANAL DERSLERİNİN ÇÖZÜMLEMESİ.

ÖĞRETMEN VELİ İLE GÜÇLENİYOR

MURAT MINDIZ

 2015

 

ÖĞRETMENLER VELİLER İLE İLETİŞİMDE GÜÇLENİYOR

EĞİTİM PROGRAMI

 

 

DERSİN ADI: (OVIG01) Öğretmen Veli ile Güçleniyor

 

SÜRE: 8 Hafta-16 saat. 1 ders-120 dakika

AMAÇ:Öğretmenleri veliler ile iletişimde güçlendirmek

UYGULAMA ŞEKLİ:Sanal Sınıf

KONULAR:

ü  İletişim

ü  Kişilerarası ilişkiler

ü  Veli ile olan ilişkide problem çözme becerileri

ü  Kriz anları ve müdahale yöntemleri

ü  Okul sistemi ve güçlendirme yaklaşımları

 

 

1.DERS:

ÖĞRETMENLER NELERİ SORUN OLARAK GÖRÜYOR

a)      Okul disiplini evde yok

b)      Okulda uygulanan program evde desteklenmiyor

c)       Veli toplantılarına katılım yetersiz

d)      Zaman yetersizliği

e)      Öğrencilerin eğitim materyallerinin karşılanmaması

f)       Evde yaşanan olayların bildirilmemesi

g)      Çocukların özel durumları ile ilgili açık sözlü olmaması

h)      Uzman desteği önemsenmiyor

i)        Kültürel farklılıklar

j)        Velilerin eğitim düzeyinin düşük olması

k)      Velilerin sosyo ekonomik durumlarının düşük olması

 

VELİLER NELERİ SORUN OLARAK GÖRÜYOR

a)      Çocuğun okul başarısının düşük olması

b)      Toplantılarda para istenmesi

c)       Öğretmen ve yöneticilerin ilgisizliği

d)      Görüşmelerin bir fayda getirmemesi

e)      Okullardaki resmi hava

f)       Okul-aile birliğinin yetersiz olması

g)      Evlerin okula uzak olması

h)      Öğretmenlerin velilere otoriter davranması

i)        İletişim yetersizlikleri

j)        Veli toplantılarının uygun olmayan kalabalık ortamlarda yapılması

k)      Veli ile görüşme süresinin kısıtlı olması

 

VELİ-ÖĞRETMEN İŞBİRLİĞİ

 

Öğrenci başarısının ve dolayısıyla okul başarısının sağlanmasında veli-öğretmen işbirliğinin önemi yadsınamaz bir gerçektir.Öğrencilerin iyi bir eğitim almalarının sağlanması,bu süreçteki gereksinimlerinin fark edilmesi ve karşılanması ancak sağlıklı bir aile ve öğretmen iletişimi ile mümkündür.Bu bağlamda okul ve ailenin amacı aynıdır.

Yapılan araştırmalar öğrencinin akademik başarısının ikincil olarak okuldan etkilendiğini yani birincil etkenin aile ile kurulan ilişkiler ve ailenin psiko-sosyal sağlık durumu olduğunu ortaya koymaktadır.

 

 

OKUL-AİLE BİRLİĞİNDEN ÖĞRETMEN NE KAZANIR

v  Var olan potansiyelini kullanabilir

v  Kaynaklarını paylaşmaya istekli olur

v  Enerji kazanır

v  Yaratıcılığını kullanabilmeye başlar

v  Dinamizm kazanır

v  Etkileyicidir

v  Problem çözme becerilerini  etkin kullanabilir

v  Düşüncelerini söylemede özgür olabilir

 

 

 

2.DERS:

TEMEL İLETİŞİM BECERİLERİ

İLETİŞİM: En az iki kişinin  olduğu her durumdaki bilgi akışıdır.Bilgi çeşitli yollar ile aktarılabiliyor olabilir.

İLETİŞİM TANIMLARI:

v  İletişim, bir düşüncenin,bir duygunun;jest ve mimikler,konuşma ya da yazı,telefon,radyo,televizyon gibi bildirim araç ve gereçlerinden yararlanarak bir kimseden başka bir kimseye aktarımıdır.

v  Duygu,düşünce ve bilgilerin akla gelebilecek her türlü yolla başkalarına aktarılması,bildirim,haberleşme,komünikasyondur.

v  En genel anlamıyla iletişim; nitelikleri ne olursa olsun en az iki kişi arasındaki duygu,düşünce,tasarım,izlenim,bilgi,beceri ve haber paylaşımıdır.

 

 

İLETİŞİMİN ÖĞELERİ

Kaynak-Mesaj-Alıcı-Verici

Sözlü iletişim becerileri gelişmiş birisinde bulunması gereken başlıca nitelikler:

ü  Mantık açısından tutarlı cümleler kurma

ü  Yineleme yapmama

ü  Derin,çabuk ve gürültüsüz soluk alma

ü  Göğüs boşluğu ve diyaframdan soluk alma

ü  Konuşurken gereksiz sesler çıkarmama

ü  İşitilebilir bir ses tonu kullanma

ü  Kelimeleri doğru ve anlaşılabilir biçimde söyleme

ü  Açık,anlaşılabilir ve doğru cümleler kurma

ü  Gereksiz  ayrıntılara girmeme

ü  Söz,jest,mimik uyumunu sağlayarak konuşma

Sözlü iletişim becerileri gelişmiş birisinde bulunmaması gereken başlıca nitelikler:

ü  Gereksiz kelime kullanma

ü  Sesin alçaklık ve yükseklik olanaklarını kullanmama

ü  Yerel ağız ve argo söyleyişlere yer vermeme

ü  Konuşmanın akışını bozacak duraksamalar yapma

ü  Tekrarlara yer vererek konuşma

 

EMPATİ:

Bir kişinin karşısındaki kişinin yerine koyarak olaylara onun bakış açısıyla bakması, o kişinin duygularını ve düşüncelerini doğru olarak anlamaya çalışması ve bu durumu ona iletmesi sürecine empati denir.

 

ETKİN DİNLEME:

Etkin dinleme karşımızdakinin aynası olabilmektir.Etkin dinlemenin özellikleri ise şunlardır:

  1. Konuşan anlaşıldığını hisseder: Konuşan dinlendiğini bilir ama anlaşılıp anlaşılmadığını bilmez.Etkin dinlemede etkileşim daha fazladır.Konuşana dinleyeni n sadece duyduğunu değil doğru olarak anladığını da gösterir.
  2. Savunmayı azaltır: Etkin dinleme savunmayı,duygusal gerilimi azaltan,öz güveni zedelemeyen bir iletişim tekniğidir.Etkin dinleyici olmak;karşıdakinin duygularını anlayabilmek,onlara zamanında yanıt verebilmek ve onları kendi sözcükleriyle tekrarlayarak konuşanın onayını almaktır.
  3. Duyguları belirgenleştirir: Duyguların yansıtılmasına,kişinin duygularının açıklığa kavuşturulmasına,belirginleştirilmesine yardımcı olur.
  4. İlişkileri yakınlaştırır: Dikkati vermek ,önyargısız olmak,konuşmaktan çok dinlemek,ilgi ve sabır ile dinlemek,anlamak için dinlemek ilişkileri yakınlaştırır.

SEN VE BEN DİLİ:

SEN  DİLİ:Kişilerin karşılaştığı durum veya olaylar ile ilgili yargılar ve tespitler içeren, davranışa değil kişiliğe yönelik olan ifade biçimidir.

Örneğin: "Dağınık bir öğrencisin."

Sen dili ifadeleri;

ü  Kişiliğe yöneliktir

ü  Bütüne ve genele yöneliktir

ü  Karşımızdaki kişi ile ilgili olumsuz değerlendirmeler içerir

ü  Karşımıdaki kişinin özgüvenini zedeler

ü  Öfke ve nefret gibi olumsuz duygular uyandırır

ü  Çekingen veya saldırgan insanlar yaratır

ü  İletişimi zedeler

ü  İlişkiyi zedeler

ü  Sorumluluk duygusunu geliştirmez

ü  İşbirliğine karşı direnç yaratır

 

BEN  DİLİ: Mesajları kişinin karşılaştığı durum veya davranışın onda yarattığı etkiyi,duygu ve düşüncelerini  kendisi üzerinden  karşısındaki kişiye iletmesidir.Davranışa yönelik olup,herhangi bir yorum  veya yargı barındırmaz,açık ve samimi ifadelerdir.

Ben dili ifadeleri;

ü  Davranışa yöneliktir

ü  Özele ve o ana yöneliktir

ü  Gönderen kişinin duygu ve düşüncelerini içerir

ü  Özgüvene olumlu katkısı vardır

ü  Gönderende yardım isteği uyandırır

ü  Atılgan insanlar yaratır

ü  İletişimi zedelemez

ü  İlişkiyi geliştirir

ü  Sorımluluk duygusunu geliştirir

ü  İşbirliğine yönelik istek uyandırır

 

 

İLETİŞİM ENGELLERİ:

İletişim engelleri;İletişimi engelleyen tavır,davranış ve söylemlerden oluşur.

Aşağıda bazı söylemlerin hangi tür iletişim engeline örnek olduğunu gösteren ifadelere yer verilmiştir.

İLETİŞİM ENGELLERİ

SÖYLEMLER

Emredici,hükmedici

Yapman gerekir,yapacaksın

Ahlak dersi

Yapmalıydın senin sorumluluğun şöyle yapmak zorundasın

Mantık yoluyla inandırma

İşte bu nedenle hatalısın

Sorgulayıcı üslup

Ödevin çok mu zor?Bu ödevi ne kadar zamanda yaptın?

Öğüt veren üslup

Duruma bir bakalım.Ödevini tamamlamak için sadece bir haftan kaldığını hatırlarsan iyi olur

Yargılayıcı  üslup

Olgunca düşünmüyorsun,sen tembelsin

Tahlil edici,teşhis koyucu üslup

Senin derdin ne biliyor musun?

İncelemeci,soruşturmacı üslup

Neden? Kim? Sen ne yaptın?

 

3.DERS:

KİŞİLİK ÖZELLİKLERİ VE BUNLARIN İLETİŞİME ETKİSİ

 

KİŞİLİK:

Kişilik,bir bireyin tüm ilgilerinin,tutumlarının,yeteneklerinin,konuşma tarzının,dış görünüşünün  ve çevresine uyum biçiminin özelliklerini içeren bir terimdir.Asıl olan kişiliğin kendine özgü  ve ahenkli bir bütün olmasıdır.Bireyin entellektüel yapısı,dış görünüşü direnme süresi sesi ve konuşma tarzı ,tepki hızı,hobileri,yönelimleri gibi özelliklerinin hepsi o insanın kişiliğini tanımlar.

KİŞİLİĞİN BOYUTLARI:

 

EVSENCK'İN KİŞİLİK BOYUTLARI:

 

 

 

 

 

EVSENCK'İN KİŞİLİK BOYUTLARI AÇIKLAMALARI:

 

 

 

HUYLAR:

Halk dilinde var olan "huy" kavramı,Treyt kuramını doğrulayan yakın anlamlar taşıyor olabilir.Çokça kullandığımız "huy" kavramı hepimiz tarafından bilinir.Örneğin; "huylu huyundan vazgeçmez" deriz ve o kişileri değiştirmeye çalışmamızın,o kişi isteyip  çaba harcamadığı sürece bir şeyi değiştirmeyeceğini bilerek,kabul ederiz.

İnsanların farklı kişisel özellikleri olduğunu kabul etme,ilişkileri kolaylaştırıcı bir durum yaratabilir.Örneğin; Sizden çok farklı kişilik özelliklerine bir veliniz ile iletişim problemleri yaşıyor olmanız,hem velinizin hem de sizin.bulunduğunuz noktadan adım atmadan sadece karşınızdakinin değişmesini beklemenizden kaynaklanıyor olabilir mi?

AİLE-VELİ YAPISI:

 

4.DERS:

PROBLEM ÇÖZME BECERİLERİ

 

PROBLEM NEDİR?

Beklenmedik bir zamanda karşılaştığımız, biz bir şey yapmak isterken,bize engel olan,hedeflerimize ulaşmamızı  engelleyen durum ya da durumlardır.

PROBLEMLER

Velilerin okulda karşılaştığı başlıca problemler şunlardır;

a)      Çocuğun okul başarısının düşük olması

b)      Toplantılarda para istenmesi

c)       Öğretmen ve yöneticilerin ilgisizliği

d)      Görüşmelerin bir fayda getirmemesi

e)      Okullardaki resmi hava

f)       Okul-aile birliğinin yetersiz olması

g)      Evlerin okula uzak olması

h)      Öğretmenlerin velilere otoriter davranması

i)        İletişim yetersizlikleri

j)        Veli toplantılarının uygun olmayan kalabalık ortamlarda yapılması

k)      Veli ile görüşme süresinin kısıtlı olması

Öğretmenlerin  okulda karşılaştığı başlıca problemler şunlardır;

a)      Okul disiplini evde yok

b)      Okulda uygulanan program evde desteklenmiyor

c)       Veli toplantılarına katılım yetersiz

d)      Zaman yetersizliği

e)      Öğrencilerin eğitim materyallerinin karşılanmaması

f)       Evde yaşanan olayların bildirilmemesi

g)      Çocukların özel durumları ile ilgili açık sözlü olmaması

h)      Uzman desteği önemsenmiyor

i)        Kültürel farklılıklar

j)        Velilerin eğitim düzeyinin düşük olması

k)      Velilerin sosyo ekonomik durumlarının düşük olması

Öğrencilerin  okulda karşılaştığı başlıca problemler şunlardır;

a)      Öğretmenlerin ders odaklı olması

b)      Derslerde işlenen konuların uzun zamana yayılmaması

c)       Öğretmenlerin öğrencilerin ihtiyaçlarına duyarlı olmaması

d)      Okullarda sosyal aktivitelerin olmaması

e)      Öğrenciler arasında yaşanan sınıf içi çatışmalar

 

PROBLEM ÇÖZME BASAMAKLARI

ü  PLANLA:Problemin en etkili şekilde çözülmesi için en az 3 çözüm alternatifinin belirlenmesi ve en avantajlı olanına karar verilmesidir.

Problemi tanımlama

Alternatifleri belirleme

En iyi alternatifi belirleme aşamalarını kapsar.

ü  UYGULA: Seçilen alternatifin gerçekleştirilmesi için harekete geçilmesidir (yer,zaman,enerji vb)

ü  KONTROL ET:Alternatifin geçerliliğinin ve etkinliğinin sınanmasıdır.

ü  ÖNLEM AL:Alternatifin sonuçları olumlu değil ise yeni alternatifler geliştirilmesidir.

 

5.DERS:

OKULDA KRİZE MÜDAHALE

Kriz, okul sisteminde düzenli giden bir durumda meydana gelen zorlayıcı bir durumdur.Müdahalenin adım adım planlanması gereklidir. Bu adımlar şunlardır;

a)      Var olan durumu anlamaya çalışın! Olay anında ilk yapmanız gereken durup düşünmek ve durumu somutlaştırmaktır.

b)      Güvenli ortam yaratın! Konumunuz her ne olursa olsun  çevreyi düzenleyin. Kişileri sakinleştirmenin yollarını arayın.

c)       Şimdi, burada somut olarak yapılabilecek ilk müdahaleyi yapın! Kısa süreli müdahale.

d)      Durum içindeki işlevinizi belirleyin. Olay içindeki konumunuzu belirleyin. Sınırlarınızı gözden geçirin.

e)      Müdahale ekibinde kimlerin olacağına karar verin. Gerekiyorsa ilgililere haber verin.

 

 

 

 

6.DERS:

SİSTEM TEORİSİ

 

SİSTEME GİRİŞ

 

SİSTEM TEORİSİ

Sistem teorisine göre; sistemin her bir parçası birbiri ile düzenli etkileşim halindedir ve her bir parça diğerine bağlı olarak çalışır.

 

SİSTEM ÇEŞİTLERİ

                                   a-)AÇIK SİSTEM: Açık sistem, çevreleri ile etkileşim halinde bulunan ve sisteme düzenli madde giriş ve çıkışı olan sistemlerdir.

Örneğin:Okul,gösteri salonu,veli,öğrenci,vb.

ü  Sisteme düzenli madde giriş çıkışı vardır

ü  Sistem çevre ile etkileşime açıktır

ü  Sistemdeki her öğe kendini geliştirme fırsatı bulur

ü  Sisteme eğitilmiş bireyler (kalifiye iş gücü) sağlar.

                                   b-)KAPALI SİSTEM: Kapalı sistemler,dış çevreler ile etkileşimde bulunmayan sistemler olarak tanımlanırlar.Sisteme madde giriş ve çıkışı yoksa o sistem kapalıdır.

ü  Sistem çevre ile iletişime kapalıdır

ü  Sisteme düzenli madde giriş çıkışı yoktur

ü  Sistemin değişme ve gelişme şansı zayıftır

 

OKUL SİSTEMİ

Okul Sistemi,çevresindeki sistemlerden girdiler alan ,onlara çıktılar veren,hizmet eden, birbirine bağımlı alt sistemlerden oluşan ,çevre sistemi ile sınırlanmış  bir bütündür.

v  Öğrenci sistemin temel yapı taşıdır.

v  Öğretmen sistemin girdileri olan öğrencilerin davranışlarını değiştirebilecek  ve topluma yararlı çıktılar olarak sunabilecek güçte olan  sistem ögesidir.

v  Veli öğretmenini sağ koludur.

v  Okul idaresi sistemin yönetim panelidir.

v  Çevre sistemin sınırlarını belirleyen temel öğedir.

Kapalı sistem olan bir A Okulunu,açık sistem olan bir B Okuluna çevirmek için;

a)      Okulun temizlik hizmetleri okul-aile birliğinin bütçesinden karşılanabilir.

b)      Öğrencilerin çevre ile olan iletişimini artırmak için, yurt içinde ve yurt dışında kardeş okullar ile iletişime geçilebilir.

c)       Veliler ile düzenli görüşmelerin sağlanabilmesi için, görüşme odası düzenlenebilir.

d)      Okul idaresi yönetimde demokratik bir tutum sergileyebilmek için öğrenci temsilcileri seçimi yapabilir.

 

ÖĞRENCİ İÇİN SİSTEM ENGELLERİ

Öğrenci için başlıca sistem engelleri aşağıda yer almaktadır.

ü  Okul kurallarına uymama

ü  Öğretmene karşı gelme

ü  Okul kıyafetlerine uymama

ü  Öğretmeni oyalama

ü  Akademik ilgisizlik

ÖNERİLER:

v  Öğrencilerin okul kurallarının oluşturulmasına aktif katılımı desteklenebilir.

v  Öğrenci temsilciliği seçimleri yapılabilir.Temsilciler yönetim ile köprü olabilir.

v  Ders süresince öğrencinin aktif katılımı sağlanabilir.Öğrenci ile samimi bir ilişki geliştirilebilir.

 

ÖĞRETMEN İÇİN SİSTEM ENGELLERİ

Öğretmen için problem yaratacak sistem engelleri; tükenmişlik,veli ile iletişimde problemler yaşanması,öğretmenin yönetimde söz hakkı olmamasıdır.

Sistem engelleri başa çıkmak için sunulabilecek Öneriler ise aşağıdadır.

a)      Tükenmişlik:

v  Hizmet içi eğitimler

v  Meslektaşlar ile paylaşımların artırılması için belirli gün ve saatlerde toplantılar düzenlenmesi

v  Öğretmenlere yönetimde söz hakkı verilmesi (demokratik bir yönetim)

b-)  Veli ile iletişim problemleri:

v  Veliler ile düzenli görüşebilmek (okulda öğretmenlerin veliler ile görüşmesini sağlayabilecek görüşme odası oluşturulması)

v Veli ile iletişimin devamlılığını sağlamak için yazılı materyallerin kullanılması (mektuplaşma,broşürler)

v Veliler ve öğrenciler ile özel buluşmalar planlaması (piknik,tiyatro,konser vb.) rahat ve sıcak bir ilişki  geliştirmenin yollarının aranması

c-)   Yönetimde söz hakkı olmaması:

v  İletişim becerilerini kullanarak (ben dili,etkin dinleme,vb.) yönetime kendini ve sorunlarını ifade etmesi

v Düzenli aralıklarla yönetimden toplantı talep etmesi

v Yönetim ve öğretmenler olarak etkinlikler planlaması

 

 

VELİ  İÇİN SİSTEM ENGELLERİ

Veli için sistem engelleri şu şekildedir: Velinin eğitim sürecine fazla müdahale etmesi,velinin eğitim sürecine yönelik ilgisizliği,velinin öğrencinin sorumluluklarını üstlenmesi,velinin eğitim durumunun yetersizliği,velinin mükemmeliyetçi kişilik özellikleri.

 

ÖNERİLER:

v  Ev ziyaretleri,telefonla görüşme,yazışma gibi yöntemlerle veliyi eğitim sürecine dahil etmeye çalışmak

v  Veliye öğrencinin gelişimi ile ilgili  eğitici bilgiler vermek

v  Velinin anlayabileceği bir biçimde sade,anlaşılabilir ve net konuşmak.

 

REHBERLİK SERVİSİ ÖGELERİ

 

Rehberlik öğretmeninin görevleri şunlardır.

1--)Eğitsel danışmanlık:

ü  Öğrencileri okula, okuldaki alanlara, çeşitli etkinliklere, yeni durumlara alıştırma ve yönlendirme

ü  Öğrencilerin etkili öğrenme ve çalışma becerileri geliştirmelerine yardım etme

ü  Öğrencilerin motivasyonlarını destekleme ve artırma

2-)Mesleki danışmanlık

ü  Öğrencilerini özelliklerine uygun üst öğrenim kurumlarına yönlendirme

ü  Öğrenciye ve velisine, öğrencinin özellikleri, iş dünyası, meslekler ve bunları edinme yollarına ilişkin güncel bilgileri sistemli olarak aktarma

3-)Bireysel danışmanlık

ü  Öğrencilerin davranış, duygu, düşünce ve tutumlarına karşı duyarlı olma

ü  Öğrencilerin kendilerine ilişkin farkındalık düzeyini yükseltme

ü  Psikolojik danışmanlık verme

 

7.DERS:

GÜÇLENDİRME  TEORİSİ-ÖĞRETMEN GÜÇLENİYOR

 

GÜÇLENDİRME YAKLAŞIMI

Güçlendirme yaklaşımının amacı, bireyin yaşamı üzerinde kontrol gücü olduğunu hissetmesini sağlamaktır. Bireyin sorunlarının çözümüne yönelik ne yapması gerektiği konusunda yönlendirici olmayı ve alternatifler üretebilmeyi sağlamayı temel almaktadır.

Önyargılarımız, mesleki gelişimimizin önünde güçlü bir engel oluşturur.

ÖNYARGILAR ÖĞRETMENİ NASIL ETKİLER?

ü  Enerjiyi tüketir

ü  Motivasyonu azaltır

ü  Yaratıcılığı engeller

ü  Çözüm arayışını sınırlar

ü  Çaresizlik ve yetersizlik duygusu yaratır

 

ÖĞRETMEN VELİ İLE İLİŞKİDE NE ZAMAN ÇARESİZ HİSSEDER?

ü  Veli, öğretmeni sürekli  eleştiriyorsa

ü  Veli, öğretmene karşı sürekli olumsuz tutum içinde ise

ü  Veli, çocukları ile hiç ilgilenmiyorsa

ü  Veli, çocukları ile aşırı derecede ilgileniyorsa

ü  Aile içi şiddet varsa

ü  Öğretmen, öğrencinin istismara uğradığının farkında ise kendini çaresiz hisseder.

 

ÖĞRETMEN NASIL GÜÇLENİR?

Meslektaş toplantıları: Öğretmenlerin duygularını açığa çıkarır, paylaşım ve rahatlama sağlar, öğretmenlerin benzer örnekleri dinleme şanslarını artırır, öğretmenlerin yalnız olmadıklarını fark etmelerine yardımcı olur, öğretmenlerin alternatif çözüm önerileri bulmalarını sağlar.

Okul ve sınıf toplantıları: Diyaloğu geliştirir, uzlaşma alanı yaratır, yakınlık doğurur, herkese söz hakkı getirir.

Veliler ve öğrenciler ile etkinlikler: Yakınlık doğurur, iletişimi artırır, sürecin herkes tarafından sahiplenilmesini sağlar.

Mesleki sınırlılığa rehberlik servisi desteği: Öğretmenin kişisel yatkınlıkları, görevinin dışına çıkmasına neden olabilir, (Örneğin; sorumluluk almaya yatkın olan bir öğretmenin, öğrencilerinin ev ortamındaki bazı problemleri çözmeye çalışması). Böyle durumlarda rehberlik servisi ile işbirliği, öğretmenin duygusal yükünü ve tükenmişlik duygusunu azaltır.

Şikayetleri okul yönetimine iletme: Sadece karşılıklı etkileşime dayanan ve çözüm üretmeyen paylaşımlar, sorunları çözmez.

Sorunu tek başına çözerek tecrübe edinmeye çalışmak: Güçlüklerle tek başına uğraşmak, destek almamak zamanla tükenmişlik yaratır.

 

GÜÇLÜ BİR ÖĞRETMEN OLMANIN BASAMAKLARI

1.basamak:

 İletişim becerilerinin bilinmesi, empati, etkin dinleme, ben dili, sen dili, kavramların anlaşılması.

Kazanç; rahat ilişki kurulması.

2.basamak:

Öğrencinin ihtiyaçlarının bilinmesi, öğretmenin öğrenciye karşı duyarlı olması ve onun bireysel özelliklerini bilmesi.

Kazanç;  öğrencilerini iyi tanıyan bir öğretmenin, herhangi bir problem karşısında ne yapacağını önceden kestirmesi.

3.basamak:

 

Öğretim planının hazırlanması, öğretmenin akademik süreci tamamıyla planlaması (ders içeriği,materyaller, vb.)

Kazanç; Öğretmenin hazır olmanın verdiği güvenle, öğrenci karşısında kendini yeterli hissetmesi.

4.basamak:

Öğrencilerle etkileşim. Öğretmenin öğrencileri ile diyalog içinde olması.

Kazanç;  Öğrencileri tarafından sevilen  öğretmenin motivasyonunun ve verimliliğinin artması.

 

5.basamak:

Uygun öğretim ortamının oluşması, ders yapılacak alanın fiziksel koşullarının uygunluğu.

Kazanç;  Mekandaki uygunluk sayesinde öğretmenin kendisini özgür hissetmesi.

 

6.basamak:

Disiplin yöntemlerinin bilinmesi, öğretmenin problemlere müdahale yöntemlerini bilmesi.

Kazanç;  Öğretmenin daha az yıpranması.

 

7.basamak:

Diğer meslektaşlar ile ilişki,  öğretmenin, meslektaşlarının süreç içinde  yaşadıklarına tanık olması.

Kazanç;  Öğretmenin yalnız olmadığını hissetmesi.

 

8.basamak:

Hizmet içi eğitim, öğretmenin mesleği ile ilgili sürekli eğitimlere katılması.

Kazanç;  gelişimin sürekliliğinin sağlanması.

 

9.basamak:

Yöneticiler ile ilişki,  öğretmenin yönetime karşı kendini  rahatlıkla  ifade edebilmesi.

Kazanç;  Huzurlu bir çalışma ortamının sağlanması ve öğretmenin stresten uzaklaşması.

 

10.basamak:

Personel ile ilişki, sistem içindeki her öğe ile diyalog  içinde olmak.

Kazanç;  sosyalleşmenin yolunun açılması.

 

11.basamak:

Veli ile etkileşim, veliler ile diyalog halinde olmak.

Kazanç;  problem anında, öğretmenin veliye rahat ulaşımının sağlanması.

 

12.basamak:

Çevre etkileşimi, okul sisteminin çevresine karşı duyarlılık.

Kazanç; Değişim ve gelişimin önünün açılması.

 

Velilerin de kişisel sorunları olabileceğini UNUTMAYALIM,

Velinin gelişim ve değişiminin yavaş yavaş ve aşamalı olabileceğini UNUTMAYALIM,

Öğrencilerimizin yaşantıları ile ilgilenelim. Veliler, bu samimi ilgiden hoşnut kalarak, eğitim sürecine daha çok katılacaktır.

Veli ile iletişimde olumlu beden dili sergileyelim.

Değer çatışmalarından uzak duralım. Değerlerin kabul görmesi, veliyi bize yaklaştıracaktır.

Veliler, öğretmenin her konuda rehber olmasını bekler. Tüm önerilerinize rağmen, “Ben onu da denedim, bunu da denedim.” diye yaklaşan bir veli  karşısında, hayal kırıklığı yaşamanız kadar doğal bir şey olamaz.

Velinin öğrencimiz ile ilgili bize ilettiği bir problemi hemen yanıtlamadan önce bir süre gözlemleyeceğimizi söyleyelim. Bu durum, velide güven duygusu yaratır.

“Türkiye’de bu yapılamaz”  demeyelim. Küçük  de olsa , adımlar (ev ziyaretleri, vb.) atalım. Deneyelim!

Veli ile ilgili tüm sorunları tek başımıza çözmeye kalkmaktansa, okul sistemini bir bütün olarak görüp ; meslektaşlarımızın , rehberlik servisinin ve hatta velilerimizin görüş ve desteklerini isteyelim. Bunları  önemseyelim.

Kendi gücümüzü ve  potansiyelimizi önemli bir kaynak olarak görelim. Kendimize güvenelim. Hata yapmaktan korkmayalım.

 

 

8.DERS:

ÖĞRETMEN PROGRAMA VEDA EDİYOR?

 

Derslerin hazırlanması,sunulması,sanal sınıflar oluşturulması aşamalarında emeği geçen gizli kahramanlar olan bütün eğitimcilere sonsuz teşekkürlerimi  sunarım.

 

Murat MINDIZ-Giresun EYGEP

 

 

Görüntülenme Sayısı: hesaplanıyor...