Sınıfta Teknoloji: Maker Movement - Üretme Kültürü neden bize çok uzak?
Maker (Üretme) hareketi tüm dünyayı etkilemeye başladı, belli bir öğreme teorisini savunmasa da bazı fikirleri öne çıkartıyor. Bu harekette temel olay, öğrenciye öğrettiğiniz şeyi yaptırarak öğretmek aslında.
Bize neden uzak olduğunu maddeler halinde paylaşmaya çalışacağım.
Süreç odaklı olması
Bir üretim süreci oldğu için süreç aslında öğrenmeyi gerçekleştiği kısım. Sadece sonucun değerlendirildiği bir üretim sadece bir ürünü satın aldığınız zamanlarda olur. Aldığınız bir masanın hangi duygularla, hangi öğrenmelerle üretildiğinin sizin için önemi yoktur. Diğer taraftan bir masayı en baştan kendi ürettiğinizde edineceğiniz tecrübeyi düşünün.
Fotoğraflar: Lisa Yokana
Maker hareketiyle ürettiği bir ürünün üniversite giriş sınavına çok büyük bir etkisi olmaz belki, yapacağı hesaplamayı düz anlatımla daha hızlı yapması bile sağlanabilir. Bir mimar veya mühendis olduğunda ise varolan bir projeyi kopyalamaktan öteye gidememe sendromu.
Şakirin Camii | "Çakma" Mimar Sinan Camii |
İstanbul'u tanıtırken hangi camiiyi tanıtım sayfasına koyarsınız? Farklı tasarımıyla merak uyandıran soldakini mi (http://www.sakirincamii.net/ ) yoksa ünlü mimar Sinan'ın yüzyıllar önce muhteşem bir ustalıkla yaptığı camiinin büyük boyunu mu?
El işçiliği gerekmesi
Okuduğunuz okulda labaratuvar var mıydı? Varsa kaç tane deney yaptınız, 10, 5, 1? Sizi bilmem ama ben lise hayatım boyunca iki deney yaptım, o da terazilerle, düşünün artık ilkelliği. Bizler sınıfta deney nasıl yaptırılır bilemediğimiz/öğretilmediği için deney yaptırma özürlüyüz. Tam olarak ne yapmamaız gerektiğini bilmediğimiz için başımıza sürekli bir dert ekliyormuşuz hissiyle hiç deney yapmamanın dayanılmaz cazibesine kapılıyoruz.
Maker harekitinde deneylerden çok daha ileri giderek ürün yapma yolunda ilerlemek gerekir.
Eskişehir, Çifteler Köy Enstitüsü, 1953 | Maker Türkiye, 2015 |
Öğrenciye güvenmenin gerekmesi
Akla onlarca soru geliyor, ya öğrenci yapamazsa ya o olursa ya bu olursa... İşte ben küçükken sokakta maç yapardım, altı yaşına kadar gözlük takmıyordum. Herşeyi bulanık gören bir çocuk sokakta 6 yıl yaşabiliyorsa neden öğrencilerimiz kendi üretemiyor?
Öğretmenin kendine güvenmesinin gerekmesi
İşte bu tam anlamıyla zorlayan kısım. Çünkü maker movement ta bilmenin çok önemi yok önemli olan güçlü yönlendirme ve öğrenme odağında tutarak ilerleme. Bugünlerde bir bilgiyi google'dan bir dersi youtube veya khan academiden (http://www.khanacademy.org.tr/ ) ücretsiz ve defalarca dinleyebiliyorsunuz, üstelik Türkçe. Bilginin güncü yerine bilgeliğin gücünü arkasına alması lazım öğretmenin. Herşeyini bilme üzerine kuran öğretmenin tüm dünyasının yıkıldığı ana geliyoruz. Otoritesini bilgisinden alamayan öğretmenin hali nice olur.
Bu arada, ben hala ilgileniyorum diyorsanız, size birkaç link.
http://makeregitimhareketi.com/
Görüntülenme Sayısı: hesaplanıyor...