Olumlu Ders Anlatma Modeli Nasıl olmalı?
OLUMLU DERS ANLATMA MODELİ NASIL OLMALI?
( Öğretmen Nasıl Anlatmalı ki Öğrenci Dinlesin veya
Öğretmenler Nasıl Dinlemeli ki Öğrenci Konuşsun? )
Bugün öğretmenlerin genel görüşü
“ Günümüzde öğretmenlik yapmak çok zor ” yönündedir.
Öğretmenler öğrencilerle ilgili şu görüşlere sahipler;
- Çocuklar çok asi, çok kaba, çalışmayı bilmiyorlar.
-Çocuklar o kadar tedirgin ve güvensiz ki, dikkatlerini veremiyorlar. Bunların üstüne öğretmenlerin yüklü müfredat programlarının ağırlığı da eklenince dayanılmaz boyutlara ulaşıyor. Üstümüzde çok fazla baskı var. Çocuklar başarısız olunca bizde mutsuz oluyoruz.
Öğretmen ve öğrenci bunca baskı altındayken sınıf içinde, öğretmenin gerçekleştirebileceği bir duygusal ortam nasıl yaratılabilir? Bugün okullarımızda çocuklarımızı derse adapte etmek için kullanılan; nutuk çekmek, öğüt verme, emretme gibi yöntemlerin etkili olmadığı görülmüştür. Bu yöntemler çocuklarda tepki oluşturuyor. Onlara; kendileriyle alay edilmesiyle, aşağılanmakla eş anlamlı geliyor. Tehditler korku doğuruyor, cezalandırmak ise olumsuz duyguları pekiştiriyor.,
Yukarıdaki yöntemler kısa dönemde etkili gözükse de, uzun dönemde özdenetim ve bağımsızlık özellikleri ketleniyor. Sonuç olarak çocuklar daha tepkili ve kızgın oluyorlar. Adeta öğrenmeye direniyorlar.
Peki, seçenekler neler; çocukları olumsuz duygulara itmek yerine, onlarla işbirliği yapamaz mıyız? Baskıyı azaltan öğrencileri rahatlatan, çalışmalarında sağlıklı biçimde kendilerini beğenmelerini sağlayacak yöntemler yok mu?
Sınıfta öğretmenle öğrenciler arasında iletişimi, anlayışı ve işbirliğini geliştirmek, zorlukların üstesinden gelmek için;
Eğitimcilerin deneyimleri ve yapılan araştırma sonuçları
olumlu ders anlatma modelinin şu şekilde olduğunu göstermiştir.
1- Çocukların Duygularını Kabul Etme
2- Sorunu Açıklama
3- Aşağılamadan Bilgilendirme
4- Seçenek Sunma
5- Tek Sözcükle Söyleme
6- Çocuğun Doğru Davranışlarını Görme
7- Düşüncelerinizi Açıklama
8- Yazı ile Anlatma
9- Sorunu Birlikte Çözme
Kaynakça:
- FİDAN Nurettin, Okulda Öğrenme ve Öğretme, Ankara, 1985
- Öğretmen Tutum Envanteri, Prof. Dr. GÖKÇAKAN Zafer, Trabzon, 1997
- Öğrenci Sorunları ve Olumlu Yaklaşım Yöntemleri İle İlgili Seminer Notları. Rize Rehberlik ve Araştırma Merkezi, 1997- Rize.
Görüntülenme Sayısı: hesaplanıyor...