Your browser (Internet Explorer 6) is out of date. It has known security flaws and may not display all features of this and other websites. Learn how to update your browser.
X

21.yy Becerileri

 

 

      21. yüzyıl deyince toplum kurgusu, eğitim, okul-veli işbirliği gibi kavramlar karşımıza çıkıyor. Bu yüzyılda bireylerin ön plana çıkması önem arz ediyor. Bu noktada çocuklarımızı eleyen her sistem ilkeldir, çağ dışıdırSistemimizde tasarım ve hayal gücünü ön plana almamız lazım.Liderlik hayati bir önem taşıyor. Okullar bir yaşam alanı olmalı, mesai kavramı olmamalı.Sürekli, uygulanabilir bir okul modeli uygulamaya konulmalı. Geleceğin okullarının yapısı çok önemli. Ek derslikler öğrenci başına düşen alanı azaltıyor. Okullardaki kullanım alanları yeniden düzenlenmeli, öğretmenlere de öğretmen çalışma alanları oluşturulmalı.

                                                                        Prof. Dr. Selahattin TURAN
                                                                        (Eskişehir Osmangazi Üniversitesi)

 

 

    Okul ne demektir?
 Eğitim sözcüğü Türkçede eğmekten geliyor, ancak bunun İngilizcesi olan education edu yani dik durdurmak kökünden türemiş. Biz her 10 çocuğumuzdan dokuzuna sen başarısızsın diyoruz. Bir ülke 10 çocuğundan 9’una sen başarısızsın diyorsa neyi konuşuyoruz? Aileleri düşünmeden eğitimi konuşuyoruz. Herkes eğitim şart diyor.    Kendilerine gelince eğitim düşünülmüyor. Bu konumda yapısal reform önemli. Eğitim için ailelerin, okul aile birliklerinin harcadığı paralar dikkate alınmalı. Bu paralarla birlikte eğitime ne kadar para harcandığını bilmiyoruz. Dünyada en hızlı okuma yazma öğreten sistem bizim eğitim sistemimiz. Okuma yazma öğretmek amacımız ise başarılıyız. Ama daha okuma takibi yapamayacak ve parmak kasları gelişmeyen öğrencilere hızlı okuma yazma öğretilince çocuk okuldan soğuyor.

                                                                             Prof. Dr. Ziya SELÇUK  
                                                                               (Gazi Üniversitesi)         
                                                        
               

21. Yüzyıl Becerileri

Öğrenme ve Yenilenme Becerileri

Yaratıcılık ve Yenilenme

  • Çalışma hayatında orijinalite ve yaratıcılık sergilemek
  • Diğerlerinin işine yarayacak yeni fikirler geliştirmek, uygulamak ve anlatmak
  • Yeni ve farklı bakış açılarına açık ve uyumlu olmak
  • Yeniliğin geliştiği alanlarda yaratıcı fikirlerimle somut ve yararlı yardımlarda bulunurum


Eleştirel Düşünme ve Problem Çözme

  • Anlamaya yönelik doğru akıl yürütmek
  • Karmaşık seçimler yapmak ve kararlar vermek
  • Sistemlerarası ilişkileri anlamak
  • Farklı bakış açılarını netleştirmeye ve daha etkili çözümler üretmeye yönelik sorular belirlemek ve sormak
  • Problem çözmek ve soruları yanıtlamak üzere bilgiyi sınırlandırmak, çözümlemek ve birleştirmek

İletişim ve İşbirliği

  • Konuşurken ve yazarken düşünceleri ve fikirleri açık ve etkili bir şekilde birleşitirip kullanmak
  • Farklı takımlarda etkin çalışabilme becerisi göstermek
  • Ortak bir amaca ulaşabilmek için gerekli çabayı gösterecek şekilde esnek ve istekli olmak
  • İşbirliğine dayalı çalışmalar için sorumluluğu paylaşmak

Bilgi, Medya ve Teknoloji Becerileri

Bilgi Okur-yazarlığı

  • Problemlerin çözümüne yönelik olarak; bilgiye yeterli ve etkili düzeyde ulaşmak, bilgiyi eleştirel ve yeterli düzeyde değerlendirmek, doğru ve yaratıcı bir şekilde kullanmak
  • Bilginin erişimine ve kullanımına yönelik olarak etik ve yasal konularda temel bir anlayışa sahip olmak

Medya Okur-yazarlığı

  • Medyadaki iletilerin hangi amaçlara yönelik ve hangi araçları, özellikleri ve yenilikleri kullanarak nasıl yapılandırıldığını anlamak
  • İnsanların iletileri nasıl farklı yorumladığını, değer yargılarının ve bakış açılarının nasıl işe koşulup koşulmadığını, medyanın inanç ve davranışları nasıl etkilediğini gözlemek
  • Bilginin erişimine ve kullanımına yönelik olarak etik ve yasal konularda temel bir anlayışa sahip olmak

Bilgi ve İletişim Teknolojileri (ICT) Okur-yazarlığı

  • Bilginin ekonomik kullanımına yönelik olarak, bilgiye erişmek, yönetmek, bütünleştirmek, değerlendirmek ve yaratmak üzere dijital teknolojileri, iletişim araçlarını ve/veya ağları uygun kullanmak
  • Bilgiyi araştırmak, düzenlemek, değerlendirmek ve paylaşmak üzere tekonolojiyi araç olarak kullanmak, ve bilginin erişimine ve kullanımına yönelik olarak etik ve yasal konularda temel bir anlayışa sahip olmak

Yaşam ve Meslek Becerileri
Esneklik ve Uyum

  • Farklı rol ve sorumluluklara uyum sağlamak
  • Karmaşık ve önceliklerin değiştiği ortamlarda etkin olarak çalışmak

Girişimcilik ve Öz-Yönelim

  • Kendi anlayışını ve öğrenme gereksisinimlerini gözlemlemek
  • Uzmanlaşmak üzere temel becerilerin ve/veya öğretim programının sınırlarını aşarak kendi öğrenme sınırlarını ve fırsatlarını keşfetmek, genişletmek
  • Becerilerini profesyonel düzeye yükseltmek üzere girişiminde bulunmak
  • Başkalarının gözetimi olmaksızın görevleri tanımlamak, öncelik sırasına koymak ve tamamlamak
  • Zamanı etkili kullanmak ve iş yükünü idare etmek
  • Öğrenmenin yaşamboyu bir süreç olduğuna ilişkin kararlı davranışlar sergilemek

Sosyal ve Kültürlerarası Beceriler

  • Diğerleriyle uygun ve üretken bir şekilde çalışmak
  • Uygun olduğunda grupların ortak anlayışını ayarlamak
  • Yenilikleri arttırmak ve iş kalitesini yükseltmek üzere kültürel farklılıklar arasındaki boşlukları doldurmak ve farklı bakış açılarını kullanmak

Üretkenlik ve Sorumluluk

  • İşin zamanında ve kaliteli yapılabilmesi için yüksek standart ve hedefler belirlemek ve bunlara ulaşmak
  • Titiz ve olumlu iş etiği sergilemek (örneğin, işe zamanında gelmek ve güvenilir olmak)

Liderlik ve Sorumluluk

  • Diğerlerini belirli bir hedefe yönelik etkilemek ve yönlendirmek üzere bireylerarası ve problem çözme becerileri kullanmak
  • Ortak bir hedefe ulaşmak üzere diğerlerinin güçlerini düzenlemek
  • Dürüst ve etik davranışlar sergilemek
  • Zihninde toplum yararını düşünerek sorumlu davranmak

 Kaynak: Partnership for 21st Century Skills (www.21stcenturyskills.org). İzin alınarak kullanılmıştır

Görüntülenme Sayısı: hesaplanıyor...