Your browser (Internet Explorer 6) is out of date. It has known security flaws and may not display all features of this and other websites. Learn how to update your browser.
X

Öğrenme ve Teknoloji

 

              KÜRESELLEŞMENİN ÖĞRENME ÜZERİNDE TEKNOLOJİK ETKİLERİ

       Küreselleşme, sosyal, kültürel, ekonomik değerlerin uluslar arası alanda yayılması ve kabul görmesidir; ulusal bir alanda üretilmiş değerlerin, ulusal sınırları aşmasıdır. Kitle iletişim araçlarının yaygınlaşması ve ekonomik, kültürel ve siyasal düzeyde dünya toplumlarının içiçe girmesidir (Tezcan, 2002, 35).    

      “Küreselleşme teknoloji merkezli bir değişim sürecidir. Bilgisayarlaşma, telekomünikasyon teknolojileri, minyatürleşme, sıkıştırma teknolojisi ve dijitalleşme gibi yenilikler teknolojiyi küresel çapta yaygın kılmaktadır. ” demiştir (Tözüm, 2002, 151).

        Son yıllarda, e-devrim ile beraber, bilgisayar kullanımı artmış, İnternet öngörülemeyen ölçeklerde yaygınlaşmıştır. Özetle iletişim ve bilgi teknolojileri eğitim alanında, okullara, meslek eğitimi veren kuruluşlara ve üniversitelere bilgiyi üretme, işleme, saklama ve iletme sürecinde yeni fırsatlar sunmaktadır.

        Eğitim geleceğe yapılan bir yatırım olduğuna göre, küreselleşmenin eğitimin planlaması, uygulanması gibi her safhasında etkili olacağı açıktır. Küreselleşmenin eğitime hem olumlu hem de olumsuz etkileri vardır. Eğitim, küreselleşmeye uyarlanmadan, küreselleşmeyi kendi amaçlarına uyarlayabilecek güçtedir.

       Okullarımızda artık e-posta adresine sahip çocuklarımızın yaş ortalaması 11-12 yaşına düşmüştür. Bilgi alış verişlerini internet üzerinden özellikle Facebook ve Twitter paylaşım siteleri üzerinde yoğunlaştıklarını kendileri dile getirmektedirler. Oyun sitelerine giriş yaparak rahatladıklarını bilgisayar kullanımlarını geliştirdiklerini belirtmektedirler. Okullarının sitelerine girerek gerekli bilgilendirmelerden haberdar olduklarını belirtiyorlar. Öğrenmelerini  sosyal paylaşım siteleri ve e posta adresleri üzerinden daha rahat gerçekleştirdiklerini söyleyemediklerini daha rahat yazabildiklerini belirtmeleri düşündürücü. Teknolojiyi devreye sokmamız sınıflarımızda tepegözle başladı, projeksiyonlarla devam ediyor, akıllı tahta kullanımı artmakta fatih projesiyle de etkileşimli tahtalar yerini almaktadır. Bu değişim ve hıza yetişebilmek yeni nesille ve ülkenin kalkınmasıyla paralel olarak topluma istendik yararlı olacaktır.

        Küreselleşme eğitime uluslararası katkı sağlamaktadır, birbirleri ile yakın ilişkileri olan ulusların, ülkeler arasında rahatça dolaşabilmelerini, çalışabilmelerini, kültürler arası etkileşim ile farklı ortamlarda rahatça yaşayabilmelerini sağlamaktadır. Öyleyse bilişim çağında eğitimin hedefi, kimliğini kaybetmeden, farklı kültür ve coğrafyalarda uyum ve başarı sağlayabilecek insanları yetiştirmek olmalıdır. Küreselleşme sürecinde insan, içinde bulunduğu ülkedeki eğitimi almak zorunda kalmaz. İnternet aracılığıyla, insanlar eğitimlerini istediği ülkedeki bir eğitim kurumundan alabilirler. Hatta, evinden çıkmadan dünyanın herhangi bir yerindeki şirkette istihdam edilebilir.

Mademki eğitim gelecektir, gelecek de küreselleşecektir,  öyleyse küreselleşmiş bir dünyaya uyum sağlayabilecek bireyler yetiştirmek de eğitimin temel hedefleri arasında olmalıdır.

       Eğitim, sadece küreselleşmeye uyum ya da entegre sorunu için değil, aynı zamanda küreselleşmenin yarattığı sorunları aşmak için bir araçtır. Eğitim küreselleşmeyi yenen insan tipini yetiştirecektir (Akçay, 2003).

       Küreselleşmenin eğitim üzerindeki etkileri, eğitimin küresel gelişme ile ilişkisinin artırılması ve en iyi entelektüel kaynakların bir havuzda toplanması olmalıdır. Web tabanlı öğrenme, e-öğrenme, internetin öğrenim ve araştırmada kullanılması, uluslar arası öğretim ve öğrenim ortaklıkları, etkileşim ve paylaşımın web/video konferanslar üzerinden yapılması eğitimin küreselleşmesine verilebilecek en iyi örneklerdir.

  Özgür Öğüt
Öğrenmenin Geleceği
e-öğrenme dersi için hazırlanmıştır.

Görüntülenme Sayısı: hesaplanıyor...