Hayat Bilgisi dersi etkinlik önerileri-5
C3 .1 Önceki yıllarda tek başına yapamadığı halde şimdi yapabildiği davranışları ayırt eder ve zaman içinde ortaya çıkan bu değişimin nedenlerini açıklar.
- Öğretmen, kendi albümünden fotoğraflarıyla bir poster hazırlar. Sınıfa asar. Her resmin yanında/üstünde, 1 yaşındayım henüz konuşamıyorum ama tek başıma yürüyorum, 6 yaşımdayım tek başıma evde kalamıyorum ama ayakkabılarımı bağlayabiliyorum vb, çalışmaya ipucu olabilecek açıklamalarda/yorumlarda bulunur. Daha sonra kendi posterlerini oluşturmaları istenir.
Sınıfın farklı yerlerine farklı yaş gruplarını temsilen kağıtlar asılır. Öğrencilerin o yaşta hatırladıkları kadarıyla yapabildikleri/yapamadıklarını yazmaları istenir.
5 yıl sonraki kendilerine mektup yazmaları istenir. Eğer mümkünse bu mektuplar gerçekten de sonra öğrencilere postalanabilir ya da postaneye gezi düzenlenerek kendileri mektuplarını gönderebilir.
Ya da daha kısa bir hedefle okul sonuna kadar kendi başlarına yapabilecekleri hedef davranış bulmaları onu resimlemeleri ya da yazıya dökmeleri istenir. Özel bir kutuda yazılar biriktirilir. Kutunun ağzı sıkıca bantlanır. Okulun son günü-karne günü açılacağı belirtilir.
- Bu yaşlarında tek başlarına yapmayı hayal ettikleri şey nedir, sorulur? Neden yapamayacakları/yapamadıkları konuşulur? Bu yaşınızda araba kullanabilir misiniz, tek başınıza gazete almaya gidebilir misiniz, evet ya da hayırları gerektiren nedenler tartışılabilir.
- Anne- babalarının kıyafetleriyle okula gelmeleri istenir. Onların dilinden “benim çocuğum maşallah 9 yaşında şunları şunları yapıyor onunla gurur duyuyorum. 5 yaşında şunları yapamazdı ancak 10 yaşına gelince de bunları bunları yapacak” tarzında cümleler kurmaları istenir..:)
C3.2 Kendisinin ve arkadaşlarının duygularındaki değişimin yüzlerine ve bedenlerine nasıl yansıdığını fark eder.
- Meyve sepeti oyunu uyarlanabilir. Duygu yağmuru (üzgün,mutlu, endişeli, şaşkın vb.) Her öğrenciye/gruba bir duygu verilerek materyal öğrenciler tarafından hazırlanmalıdır.
- Yer değiştir oyunu uyarlanabilir. Sınıf çember olur. Sınavdan 5 alınca sevinenler yer değiştirsin, kalemini kaybedince üzülenler yer değiştirsin, köpekten korkanlar yer değiştirsin vb. bir iki yönergeden sonra hangi duygu varsa onun sesiyle yer değiştirmeleri istenir. Ses çıkınca bedende kendiliğinden onu takip eder, tersi de mümkündür.
- Müzikli heykel oyunu uyarlanabilir. Müzik her durduğunda kartta gördükleri duygunun heykeli gibi dururlar. Olanak varsa tek tek farklı duyguda fotoları çekilir daha sonra slayt gösterisi olarak izlettirilir.
- Duygu tombalası oluşturulur. Her öğrenci sırayla bir duygu çeker. Çekilen duygu bedenle yansılanır. Fotoğraflanır. Öğrencilerin gazete ve dergilerden kesip getirdikleri tam boy fotoğraflara kendi yüzleri yapıştırılır, sergilenir. O artık başka biridir ve o kişinin yaşam hikayesi, neden o duyguda olduğuna dair hikaye ya da konuşma balonuyla düşünceleri yazdırılabilinir.
- İkili olunur. Biri ressam diğeri model olur. Verilen/seçilen duygudaki bedenin gölgesi, yere yatmada sorun yoksa direkt kendisi tebeşirle yere çizilir. İşini bitiren ressamlar diğer resimleri inceler ve yorum yapar. Resimlerine ,duyguyu da içeren, bir isim vermeleri istenir. Öğretmen bu resmin adı ne olabilir diye de sorabilir.